Paddan: Min tv är så varmkörd som den kan vara, fungerar inte alls! Men att kolla in matchen blir det ivarjefall om inte just på min tv. Tror och hoppas på vinst!
Hälge: Inte mig emot ifall det skulle bli som du tippade. Men själv så tror jag att vår inpejlingsutrustning inte riktigt funkar i värmlandsskogarna så det blir tyvärr smisk för oss med 4-2. Däremot så kommer vi laddade till matchen på lördag och kommer att hälla socker i tanken på The Big Red Machine ;)
Lule får tyvärr vända om från Södermanland med noll poäng i bagaget, SSK avgör matchen under ordinarie matchtid och vinner med uddamålet.
Portello: jaså, där ser man. Måste ju tyvärr vänta en hel vecka på vår chans till en stund i rampljuset då Canal+ kommer att visa när vi åker ner till KA och möter Dyssos gäng och vänder hem igen med tre färska poäng. Eller, det var nog bara en önskedröm.
Hälge: Vi tar 3 p under ordinarie matchtid den här gången, något annat går jag inte med på. Spelarna har haft tid att begrunda den kassa andra perioden mot FBK och kommer inte att vika ner sig ikväll. 4-2 till LHF.
Paddans gäng förlorar nog dessvärre med de omvända nuffrorna, och även TIK får nog se sig besegrade, om inte... LYCKA TILL!
Nästan lika katastrofal andra period som senast. Men bara nästan. Första var helt ok, tyckte faktiskt vi var lite bättre. Hoppas vi nu gör som senast i tredje också. Spelar bra alltså.
Lulekickan: Du tror det? Nåja, vi får väl hoppas. Första tio av andra såg ut som mot FBK, men andra halvan kom vi upp lite och hade ett par vassa chanser. Sen tog vi ju ett par utvisningar så dom fick tllbaka initiativet.
8 skott totalt för lule måste vara åt helvete för lite. Minst det dubbla känns det som. Hento är underbaaaaaar.....
Albert Hall: Något måste göras. En ommöblering och lite bänkningar vore nog på sin plats. Kanske dags att plocka bort Ledin och sätta in en spelare som kan tillföra något, eller åtminstone kan leverera och ta emot en passning med Rönnqvist och Fagemo.
Fan känns redan som den här säsongen blir ett helvete med kamp kring strecken, hade hoppats på annat men med det här oerhört tafatta spelet kommer det att bli en mycket tung vinter.
Luleå verkar sakna kraft att kunna jaga ifatt när man hamnar i ett underläge kände redan vid 2-1 målet att den här matchen var förlorad.
Jag tycker att Luleå ska försöka hitta tillbaka till spelet man inledde med mot HV, full fart framåt! Det spelet ledde trots allt till en inte alltförstor förlust mot elitseriens hittils bästa lag, tror nog att det skulle räcka långt mot de flesta andra lag.
Framåt, Framåt! Offensivt tänkande är vad jag vill ha .. så kanske mina tips går in bättre också, har tippat för mycket mål i alla matcher tror jag =)
Dysso: Säg det där till Tavve. Jag tror helt enkelt han fegade ur och drog tillbaka styrkorna lite när han upptäckte att det inte bara blev många mål framåt utan lika många åt fel håll. Fast nu när Hento är i form igen ska det inte behöva bli så många baklängesmål som i början, och då är det bara att köra på. Förlorar vi så förlorar vi, men jag ser hellre att vi förlorar med 5-6 än med 1-2.
Tokoffensiv är precis vad jag också vill se men det ser som sagt inte bra ut nu, speciell i andra perioden kunde och borde SSk ha gjort 4 mål.
Nästa match lär inte bli svårttippat, LHF-Hv 1-5 är nog ett gångbart tips. Sen väntar 2 oerhört viktiga matcher MIF och LIF känns som iaf X mot MIF och aboslut vinst mot LIF är nödvändigt.
NallePhu: Varför just en transatlant? Duger det inte med en europeisk spelare som klarar av att göra mål? Och ingen jävla hjärndöd powerforward, det är väl bättre med en lirare med någon form av teknik än en s.k. powerforward med främsta egenskap att han är stor, stark och gillar våldshockey samt saknar hjärna, det är väl det som främst kännetecknar en powerforward.
Flopporowski gör för övrigt ingen glad i Tyskland numera, om nu någon tänker börja yla om att vi borde ha behållit honom vilket vissa har gjort ända sedan han skeppades. Avstängd blir han fortfarande, mål gör han däremot inte
Lulekickan: Beklagar förlusten ikväll. Var inte helt fel ute med resultaten på SSK-LHF och FBK-MODO. Hade jag bara tippat i tävlingen som jag sa, 3-2 alltså, så hade jag haft mer än de ynkliga fyra poäng jag fick ikväll.
Låt som att SSK var överlägset LHF, och att Hento spelade riktigt bra i mål. Låter också som att MODO var lika "bra" som vanligt på bortaplan, då radioreportern tyckte att Riksman räddade MODO från betydligt fler baklängesmål. Får också beklaga Timråförlusten, gud och Hälge. Jäklar vad kul det ska bli på lördag. Borde kunna bli snudd på fullsatt i Kempis och förhoppningsvis riktigt kul hockey och bra stämning.
Paddan: LHF:s magnifikt sugiga andraperiod slog till igen. Varför så katastrofalt dåliga just i mittenperioden i alla matcher? Förbjud andraperioden och Vimmelkantig så går det nog hur bra som helst. Vimmelkantig är en jäkla katastrof. Han är helt i klass med Jyri Rönn, faktiskt. Morrrrrrrr!
Jag lyckades heller inte få mer än 4 poäng i tipstävlingen, så jag ligger väl fortfarande bara 4 poäng före dig, ellerhurmångapoängdetnuvar. Dysso drar ifrån i och med dagens resultat, och jag som äntligen hade klättrat ikapp honom : (
Lulekickan: Ja finnes det en ledig målskytt i Europa inte mig emot men jag vill ha målkänslan som transatlanterna har när det luktar måltillfälle dom tvekar INTE att skjuta vid tillfället!! Ne jag vill inte ha Toporowski tebax det finnes bättre lirare än han som vet vart målet är beläget!!
Lulekickan: Winerbrödet klara ju inte av matchen ens tog lite här och lite där inget sammanhängande!! Sedan vart sjutton hittade han matchstraffet på Åkerström skulle jag vilja veta för vad jag kunde se så höll han en kubba med en SSK:are utan att fightas blir inte klok på situationen!! Sedan 2+2 på Svensson det var hårt dömt en vanlig 2:a skulle räckt men nej Luleå ska inte vinna nej då hej och hå jag sätter 2+2 då torskar dom!! Peter Andersson dommarbasen bör ta ett långt snack med han om vad som gäller för han håller INTE elitserieklass han är ju värre än Ryhed och Lahti och då är man inte bra!
Lulekickan: "Intressant" att DIF-tv får blomma ut i sändning efter sändning på TV4. "Intressant" var väl också kommentaren i SVT sport att "rättvisa skipades" när Tiilikainen gjorde 2-1 efter att Hento tidigare protesterat mot hur 1-1 målet gick till. "Intressant" kan man också kalla kommentaren från Radiosporten: I Karlstad var det jämnt värre 0-2, 4-1, 1-0 i periodsiffror. Nåväl, kan inte vara lätt att vara sportjournalist ;)
Nja, jag tror att det är mer än fyra poäng som du ligger före mig i tvävlingen, är nog närmare nio poäng.
NallePhu: Ang. situationen med Svensson så missade han väl helt enkelt att det inte var Svensson som vevade först. Det är ju inte helt ovanligt att domaren inte ser det första som händer eftersom han har 10 spelare att hålla reda på, och eftersom Svensson är bäst på att slåss fick han väl 2+2 pga det. Menar du verkligen allvar med att det skulle ha varit orsaken till förlusten? Bättre kan du.
Matchstraffet på Åkerström ställer jag mig också frågande till. Han gjorde ju inget som var ett dugg hemskt. Okej om Bulan fick matchstraff, det kan jag smälta, men Åkerström? Hallå Vimmelkantig!
NallePhu: Faktiskt förvånad att de inte också rapporterat från det- där-andra-laget-som-delat-Golfbollen-med-Difs matcher i Norra Allsvenskan. Men det kommer väl det också. Fram för en Stockholmsfri Elitserie! In med SAIK och/eller Löven istället.
Lulekickan: ne men dommre Winerbröd tänke väl så inte jag!!!! Åkerstöm försökte ju hindra SSK backen att börja fightas genom att hålla i klubban men inget förvånar mig med Winerbrödet för han är ju inte med i matcerna han dömmer.... Bli nu inte förvånad om DIFFiplinsnämden stänger av Åkerström och Bulan Berglund några matcher!!
Paddan: Ja, det känns verkligen som rättvisa att Vimmelkantig först blundar för att Lind sparkar in pucken och att SSK sedan gör ett mål till. Man kan ju fråga sig vilken orättvisa SSK varit utsatta för i det läget. Jag skulle inte protestera om LHF var utsatta för orättvisa lite oftare om SVT:s definition på orättvisa gäller.
Nio poäng? Bra, jag vill ju inte riskera att bli frånåkt av en MooDooist ; )
NallePhu: Lägg av! Inte ens en enögd DIFiplinnämnd skulle få för sig att stänga av Åkerström för ingenting, det kan jag garantera dig. Ja, kanske om det hade varit gårdare vi mött dårå, men inte annars : )
Lulekickan: man ska alldrig säga alldrig för man ska inte sluta förvåna sig med den nämden...... Ne nu ska jag dra över täcket och nanna kudden känns det som...
Lulekickan: I sådana fall vill vi jämt bli "orättvist behandlade", en sju-åtta gånger per match "orättvist behandlade". Bör ju i sådana fall betyda att vi ungefär klarar av att spela oavgjort ;)
Hahaha. Det är nog ingen risk. Däremot verkar Dysso vara precis lika överlägsen i tvävlingen som HV är just nu i elitserien!
Paddan: Jag tror jag ska be alla domare att behandla LHF "orättvist" hädanefter, då passerar vi nog snart HV i tabellen. Tänk vad bra att få två mål för varje riktigt mål man gör. Suveränt! Mer "orättvisa" åt folket!
Jag känner på mig att det är läge att umgås så lite som möjligt med kollegorna imorgon. Jag är nog ilsken nu som det är och det faktum att de aldrig kan låta bli att påminna mig om förluster brukar inte direkt få mig att morra mindre.
Lulekickan: Hmm, låter som att mörkret kommer att lägga sig över arbetsplatsen imorgon, det kommer att osa svavel om kontoret och ett veritabelt hockeyhelvete kommer att lägga sig som en filt över allt imorgon. Ett gott läge för semester med andra ord...
Paddan: Själv så hade jag ju redan räknat med en MODO-förlust med två mål, dock 4-2 och inte 5-3, så alltför ilsken är jag inte direkt. Inte för att jag brukar bli det heller när vi förlorar. Ser snarare fram mot en härlig match på lördag mot Hälge och guds lag, vad det nu hette igen, som spelar där strax bortanför Y:et.
Paddan: Det värsta är ju att jag inte kan ta semester. Jag skulle inte kunna vara borta från jobbet annat än om jag var döende, om ens då. Det finns inte utrymme för någon frånvaro de närmaste veckorna, så jag hoppas innerligt att mina kollegor också biter ihop istället för att bryta ihop, vilket onekligen känns mer frestande i vissa lägen.
Jag ska gå och kolla juniorhockey imorgon, plus att jag ska träffa min lillebror som tillfälligt är här i stan på besök. Förhoppningsvis kan det få mig på bättre humör.
Paddan: Jag blir inte heller arg just över själva förlusten, den brukar bara göra mig ledsen. Däremot blir jag arg när någon påminner mig om förlusten, plus att jag blir grinig om jag anser att vissa spelare eller domaren inte gjort ett godtagbart jobb.
Lulekickan: Jaha, du får med andra ord utlopp för ilskan på jobbet ;) Klart man blir allmänt irriterad på vissa spelare, men det blir man ju även om de vinner. Men det är klart att det svider mer när laget förlorar. Domaren brukar också vara ett favoritobjekt att haka upp sig på, men också en person som kan göra en tråkig match "intressant" igen genom att man jagar upp sig på domaren istället för att somna av uttråkning.
Såja, då har man uppdaterad sig på diverse gästböcker. Rätt kul att få perspektiv från andra supporterskaror.
Intressantast är ju frustrationen hos Brynäsarna. Dom har ingen lätt uppgift just nu. En sak är ju om dom skulle spelat jämnt och vara med i matcherna, men just nu verkar det som om dom inte vågar vinna. Självförtroendet blir sämre för varje match. Nu måste man göra något, jag blir mycket förvånad om man inte har minst en ny spelare i truppen om en vecka. Byter man tränare? Enkel lösning, men jag tror inte på den. Låt Esko få tid, det är länge kvar än. Visst kan det vända för Brynäs, ett par segrar och man är ju med igen. Det kan gå fort i den här branchen.
Modo verkar vilja bli av med sitt finska stjärnförvärv Lehtinen. Jag är inte förvånad över att läsa detta eftersom jag vet att han till och med suttit på läktaren någon match. Men nog är det underligt att han inte platsar. Kan han verkligen ha blivit så mycket sämre under sommaren? Ger man honom tid att spela in sig i laget och bli van med Sverige som land över huvud taget? Ny klubbadress blir Mif tippar jag.
Själva då? Jag såg matchen igår på canal+ och vi förlorade mot ett något bättre lag. Andra perran var återigen katastrof. Varför är det så? Jag tyckte ändå vi gjorde en helt ok match sett över hela och var inte så långt ifrån att släpa hem i alla fall en poäng. Hento återigen mycket bra. Just nu tycker jag han överträffar sitt spel från förra säsongen. Framförallt har han förbättrat närspelet ytterligare och sedan får jag inte längre hjärtinfarkt varenda gång han lämnar målgården för att spela bakom mål eller i sarghörnen.
Vi har spelat mot alla lag nu, elva matcher. Ingen av dessa har slutat med mer än 2 måls marginal för något av lagen. Vad det innebär har jag ingen aning om. Ni får dra era slutsatser själva.
Albert Hall: Ärligt talat så verkar alla vara förvånade över mysteriet Mika Lehtinen. Men det lilla jag har sett av honom så har han definitivt inte varit en man för startuppställningen. Är bara underligt att man knappt matchat honom alls förutom matcherna på försäsongen när hela laget var under isen. Han har ju spelat hela sin hockeykarriär i TPS och där tydligen gjort ett riktigt habilt intryck. Kan verkligen omställningen från finsk ishockey till svensk vara så stor? Men vårt andra backförvärv, Dusan Milo, som heller inte börjat speciellt övertygande verkar man då ha gott om tålamod med. Verkar också som att det börjat släppa för honom nu. Skulle inte bli helt förvånad ifall Lehtinen nu går in och gör kanonmatcher ( i MIF?) för att visa att han inte alls är så dålig som Brithén verkar tycka.
Paddan: Nog tycker jag att ni skulle ge honom mera tid. Ge honom ansvar, känna förtroende. Låt honom göra någon tabbe.(Helst mot oss dårå.....) Som det blivit nu så tror jag han inte kan göra sig själv rättvisa vid något enstaka inhopp. Ni håller på att knäcka killen. Mycket möjligt att han snart visar sig vara en av seriens bästa backar, men då inte i Modo.
Albert Hall: Jomenvisst, instämmer. Ja, förutom det där med tabbar mot er då. :) Men, man börjar ju undra ifall det finns andra underliggande orsaker än att han visat för lite på träningar osv. Andra backar får hålla på och spela "med huvudet under armen" och planlöst kryssa igenom egen försvarszon, men en dyr importspelare skall tydligen förpassas till en position som, i bästa fall, bänknötare. Men tränare brukar, och kommer nog alltid, ha sina favoritspelare och hackkycklingar även om de inte vill erkänna det öppet. Eftersom att det tydligen handlar om utlåning till annan elitserieklubb för Lehtinen så blir väl inte direkt lönekostnaderna mindre heller.
Milo tycker jag borde kunna passa som center, med det flyt han har i skridskoåkningen och sitt fina passningsspel. Tyvärr, så har han varit lite väl "givmild" emellanåt med öppnande pass åt motståndarspelare. Men, men, Hlinka var också en "slow starter" förra säsongen.
Paddan: Jag måste ändå säga att jag är överraskad att det ändå gått så pass hyggligt trots att era två stora nyförvärv båda "svikit". Båda backar dessutom. Dessutom har ju ialla fall du påstått att eran tredje storback, Pierre Hedin, också spelat under sin förmåga. Hedin är för övrigt en av mina absoluta favoriter bland olulingar. Bra för er att lite mer okänd namn klivit fram, tänker på tex Tobias Enström
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Men att kolla in matchen blir det ivarjefall om inte just på min tv.
Tror och hoppas på vinst!