Luleå HF

115803 inlägg · 887 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet, del 2

« · 419452 · » Till forumet


Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LuleåTifo ska beställa pyroteknik från tifo.it och du har chans att beställa med oss.
Prisexempel:
Bengal €2.1
Stor rökutvecklare €7.75
Liten rökutvecklare €5.2

Dags att ringa Räddningstjänsten i Övik och förvarna?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Vad som är än mer förvånande var att det var helt i sin ordning. Kan Kinding verkligen ha byggt oss ett lag? Hoppas på det...
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
För de intresserade finns bilder på tifoförberedelserna på www.luleatifo.tk
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jan Simons: Jag får hoppas att du försöker att dämpa Raykos manodepressiva, eller idag kanske orgastiska, inlägg genom att komma med några små förmananden. Tänk vad en spark i baken med en träsko och en skarp blick genom luggen kan göra...
Fast lite vilda tag är du väl inte helt ovan med, eller?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jahapp, 5-0! Det var inte illa. Men vad säger man om HV-MIF 1-4??? Snacka om skräll!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Kom igen Luggen! Peta in avgörande!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL:
Klart det blir seger för Er. Känns härligt att börja med en seger.
För egen del så hoppas jag att man uppleva en seger imorgon.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Troligen är det avskaffandet av straffarna, som gjort att Luleå inte väntar in förlängningen utan krossar redan under tre perioder. Ojoj, vilken härlig kväll. Tänk om man vore i Luleå nu, vilken skön promenad över bron in till stan.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jan Simons: nej, motståndarkeepern har inte behövt göra så mycket av det jag har sett - men ingen mindre än Skrbek hade nyss ett halvhyggligt läge att sätta 2-1 i slutminuten, men det står 1-1 och sudden pågår.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Har Luggen satt motståndarkeepern på några större prov då? Och förefaller nämnde keeper vara i gammal god vårform?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Sannes: att Luleå skulle vinna (för det tror jag nog att de gör) är väl iofs ingen jättesensation med tanke på att TIK dels saknar en riktigt bra keeper och dels att TIK har haft en hel del strul med skador just innan seriestarten. Dock hade jag knappast trott att det skulle stå 5-0 med lite mindre än sju minuter kvar.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Fan vad det är härligt att vinna premiären. Och så här stort! Ska bli intressant och höra vad alla experter säger efter detta.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jag har för övrigt kikat lite på Luggen-Warulfven, som just nu står 1-1. Luggen har en riktigt vass keeper i Leinonen, men av det jag har sett av den matchen ser FBK ut som allt annat än ett topplag. Det är riktigt dålig hockey - i alla fall de bitar jag har sett.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL:
Vad var det jag skrev förut?
Du skall skriva inlägg hela tiden, då trillar målen in.

Starkt gjort av Luleå, detta trodde jag inte.....
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jan Simons: vi har väl inte ens vunnit en premiär sedan... ja, sedan 00/01?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: He he, du nu sätter hete tellan 5-0! Det måste ju vara sjuhundra år sedan vi startade en elitserie så här bra!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Och Tellström gör sitt TREDJE mål i matchen!

Tre mål i numerära överlägen är bra.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jan Simons: man kan tro det, Sv... Jan!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Ibland tror jag att du tar mina ord ur munnen på mig?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jan Simons: och där satt fyran av Bulan!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Och där satt 4an! Bulan, fy fan så j-a bra!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Fin tråd att skriva i, bär Luleå leder serien, och Gusten har seriens bästa siffror, 100%.

Krykov har tydligen ballat ur nu. Per Ledin har gjort en kanonmatch, verkar det som.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Ojdå, matchstraff på Krykov? Han brukar väl inte spela speciellt fult?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Nu är det förstås kört. 3-0 är ju det svåraste av lägen. Hur skall detta sluta. 3-6?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Swordster: Har kollat. Tog hela 2.15. Gläsers hade 0-3 i Coop när halvchen nästan var spelad. 28.51 i andra satte tellström 1-3, och 31.06 stod det 3-3. Matchen slutade förstås 6-3.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
nappen: jag tycker inte att det är en så stor skräll att vi leder mot ett TIK, fast 3-0 efter två perioder hade jag nog inte trott. Dessutom är ju matchen långt ifrån slut ännu.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Mycket skrällar ikväll. Luleå, Mora och Malmö leder. Dock är ju inte Luleå en skräll för oss, bara för Boorken och andra "experter". ;)
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Sannes: ja, tänk om det hade varit så enkelt :-)
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL:
Det känns som du skall skriva inlägg hela tiden, för då gör ju Lule mål.
Snacka om ketchup-effekt.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Swordster: nja, då tog det väl runt fyra minuter? Eller nä, kanske inte... nu blir jag osäker. Jaja, skit samma, den här matchen är inte slut än så det får vänta till senare.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Tellström är heeet i dag. 3 mål på 72 sekunder. Timrå behövde väl ungefär 72 perioder för att göra 3 mål på Luleå förra säsongen.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Mot Timrå för två år sedan?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Huh? Här hinner man ju inte ens skriva färdigt inläggen mellan Tellström-baljorna :-) När gjorde Luleå tre mål på i 1.12 senast???
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Nähäpp, för där gick vi upp i serieleding :-) Kul att Holma får göra poäng direkt, och viktigt att de som ska vara stommen i laget får vara med där det händer. En bra start, se nu bara för fanken till att inte släppa det här som har skett i en del träningsmatcher!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
LL: Nu leder vi ensamma! Tellan x 2!
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Jahapp, Nordan presenterar sig! Just nu leder LHF serien tillsammans med Mora :-)
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Portello: Hmm, men då får ju Antila gått om tid till att polera sin nya fina målvaktsmask

www.daveart.com/maskworld/maskgallery/mask.asp?maskID=1186&sprak=sve#

Ska bli intressant att se Holmström igen, man kan ju inte direkt anklaga honom för att inte våga kliva in framför mål
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Portello: Blir det någon webradiosändning i kväll ?
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Då tar jag mig friheten att plocka fram guldtråden.
Match ikväll mot TIK i ett fullsatt!? Coop Arena.
Gusten vaktar målet ikväll och Antila står och öppnar båsdörren.
Kedjorna ser ut som följande:
Målvakter:


Backpar:

26 Niclas Wallin 5 Johan Fransson

43 Jarolsav Obsut 25 Tuukka Mäntylä

28 Roger Åkerström 7 Jan Sandström

6 Erik Lindberg 3 Jonas Johansson

Forwards:

10 Linus Fagemo 29 Johan Tellström 96 Tomas Holmström

23 Karl Fabricius 8 Jonas Rönnqvist 16 Jonas Nordquist

27 Per Ledin 18 Thomas Berglund 15 Emil Lundberg

17 Fredrik Hynning 21 Johan Harju 9 Thomas Koch


Kul att Micke och Jesse sätter ihop Fabbe-Rönnqvist-Nordqvist igen, tror väldigt mycket på den kedjan.
Blir grymt kul att se Holmström igen, var några år sedan man såg honom live sist. PP-spelet får en helt ny dimension med honom i laget. Ska bli intressant att se hur PP-formationerna sätts ihop, men Holmström ska tydligen spela med Bla Koch.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Lindberg Råkkar:

Det mesta du skriver har du ju självklart i. Att Tellan och Rönken har varit de jämnaste spelarna under säsongen råder väl knappast något tvivel om. Men man bör väl även lyfta fram spelare som Norda och Mange. De har spelat bra i merparten av matcherna. Sen så håller jag med om att det är svårt att klaga över backarna med tanke på de rådande omständigheterna.

Men jag hade också förväntat mig mer av Janne med tanke på de oerhört bra säsongensavslutningen som han hade förra säsongen. Men dock ingen skugga skall falla över honom, han har trots allt gjort en bra säsong.

Ang våra behov...

1. En stor lysande stjärna, ett riktigt affirshnamn. Visst behöver vi det, det råder det ingen tvekan om men någonstanns i bakhuvudet så vet man ju att Renberg kommer med störrsta sannolikhet hem nästa säsong, strejk eller inte.

2. En riktigt bra offensiv back. Vet inte egentligen om vi har något jätte stort behov av en sådan. Vi har ju redan Mäntylä som garaneterat kan nå riktigt höga höjder. Man ska ju ha i åtanke att han fortfarande är väldigt ung. Sen har vi ju även Åkerström som kan sätta dit några stänkare i power play.

3. Målskytt. Odiskutabelt. Det MÅSTE vi bara ha, that´s it!

4. Defensiv backklippa. Det kommer säkerligen Janne att bli. Merparten av matcherna uppfyller han ju de kraven du nämner.

5. Målvakt. Håller med om det där med sargspelet. Det är han förmodligen svagst med i hela Elitserien. Men är jag fullständigt övertygad om att det går att träna upp.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
NallePhu:

Finns många problem, ett problem är att Norrbotten ja hela länet för den delen vägrar acceptera att LHF är det enda laget i länet som kommer kunna ha en chans att hålla sig kvar i ES. Alltså måste grannklubbarna förstå att de får nöja sig med att kriga i den näst högsta serien. Visst är det tungt, men det borde falla sig naturligt. Därifrån behöver vi sedan utveckla ett sammarbete med alla klubbar runtikring, för jag tvivlar inte en sekund på att vi här uppe kan försörja LHF med en stomme spelare att bygga ett elitserielag.

Jag skulle gärna se att vi försökte värva hela Piteås a-line, så mycket poäng de producerar tillsammans i NHA så lär de kunna göra en hel del nytta i LHF. Å nu när Freddy ska sluta dvs han har utbildat dom färdigt så är det bara skörda frukten. Vi har säkert ett gäng unga dugliga spelare som behöver utvecklas och dessa kan vi skicka i utbyte.

Ledningen i LHF måste ju alltså försöka visa sig från sin goda sida och övertyga sina grannar om att enda vägen till framgång är genom utbyte på alla möjliga plan.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Kjell Nilsson kritiserar Wikegårds uttalande om Ledin.
Se länk
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Suzanne,byaMatz: HIT me stim-pengarna bara!!!

pg 928374-2 märk talongen OBS-ervation.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Lindberg Råkkar: Det blir inget nyförvärv då backen från TPS Åbo inte går att lösa.
Enl vad jag hört så kan Luleå ev hämta hem Bäärnhiälm från Boden och då vet ni hur mycket det görs för att väcka Luleå till liv nämligen 0 och inget!
Jari"Kake"Kauppila är tydligen på väg till Leksand för att ersätta Robert Nilsson som drar ner till alp landet och spel med Firburg.
MIF byter Jussi Rihiijärvii mot 2st spelare från HIFK förmodligen 1 back och 1 forward lär dom få.
Vad får Luleå inte en enda spelare men det är så det är när man inte töts satsa för man måste våga för att vinna någe, Snålheten berdrar visheten har alltid gjort och kommer så att göra även i forts.
Vad kan tänkas komma ut av allt detta som händer kring Luleå, Jag tror att kvasten kommer att gå direkt när säsongen är över för Luleås del bland ledare och spelare och framförallt ansvariga inne i klubbkansliet som tydligen gillar GSG principen.
Felet som görs nu är att dom inne i styrelse och klubbledning börjat planera inför nästa säsong på tok för tidigt utan att blicka på den som pågår för närvarande, Väl när man upptäckte faran hoppsan är vi så illa ute så vi kan hamna i kvalserien vi måste värva vad hittar dom jo en floppad Slovak vid namn Kapus som även Danne Lundström varnat Luleå att inte värva då hans spelstil inte skulle på assa Luleå.
Sedan gick Luleå miste redan förra året om en Tjeckisk landslagsback Martin Richter men man värvade något helt annat, Problemet är att TK saknar handlingskraft och att klubben inte släpper till pengar.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Lövva:
Visst kan alla ha en svacka, problemet blir när de få spelare som ska agera vinnare i de avgörande situationerna viker ned sig.
Idag har vi inte speciellt många man kan räkna till den kategorin i vårat kära lag. Vad jag har hört och mycket av det jag sett så har inte Hento agerat på samma höga nivå som t.ex säsongen ifjol. Han har haft fler och längre downperioder, när det gäller utespelarna är det väl bara Rönken och Tellan som kommit upp i en hög nivå i de flesta matcherna.
Resten blandar alldeles för mycket och vissa har inte visat något alls, backarna som varit väldigt decimerade ska jag inte klaga på alltför mycket, men kan säga att jag hade förväntat mig mycket mera av en sådan som Sandström.

I de avgörande slutspelsmatcherna har han inte heller agerat med så stor pondus och vinnarinstinkt som man önskar. Min poäng är att han inte alls behöver vara den målvakten vi bygger laget runt i framtiden.

Våra behov:
1. En riktigt starkt lysande stjärna framåt ... ngt som närmar sig en spelare av Kucera eller Niemenens kaliber(kosta vad det kosta vill, det betalar sig i längden)
2. En riktigt bra offensiv back, är har vi en otrolig viktig post. De vi har nu har inte alls spelsinnet att kunna göra de snabba spelvändningar som behövs idag, samt agera point i PP.
3. Målskytt ... nyckelordet, finns dom ens längre?
4. En defensiv backklippa, hör och häpna men inte ens det har vi. Vi behöver en ny Stefan Jonsson eller Tobbe L(en Tobbe L för han var i Tyskland vill säga). Spelare som aldrig går bort sig, aldrig gör ett fel i egen zon. Spelare som kan rensa ut pucken i boxplay etc.
5. Ny målvakt ... varför då, jo för att i dagens hockey måste man ha en målvakt som kan agera utanför sitt målområde. Hento klarar tyvärr inte ens av att gå ut bakom eget mål och stoppa en puck som slås i runden och det på hemmaplan, en rink han ska känna till utan och innan.

Ska inte skriva mera just nu :)
Men lovar det kommer mera.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Man kan diskutera om vi för den här diskussionen i rätt tråd?

Men det gör vi väl? Definitivt!

Uppfriskande med så många som tycker i frågan. Och jag tycker som alla att låt oss gå till slutspel, och, snälla, ge oss styvben redan i kvarten!

Det verkar som att allt håller på att vara färdigdiskuterat nu och rinna ut i den s k sanden. Budskapet har gått hem.

1. Vi är arga för att enmansslagsmålet bara ledde till en minuts PP.

2. Skylla förlusten på domaren? Nej, och ja. Hade han dömt korrekt där hade vi haft många minuters chans i PP att kvittera. Naturligtvis kan vi ha förlorat värdefulla poäng som följd av blinds insats där. Det är inte att "skylla på domaren". Det är fakta.

3. Vi har ingenting emot att det ibland blir slagsmål i hockey. Vi har däremot mycket emot farligt spel. Vilket är en annan sak.

4. Vi har ingenting emot att stöddigare spelare försvarar mindre stöddiga sådana. Tvärtom.

5. Vi har ingenting emot att den som spelar ojuste mot andra får ojuste tillbaka. Tvärtom.

6. Skulle odågan och ledarna efter matchen förklarat att odågan ilsknade till för att ledin spelar på gränsen och ruffar över hade nog ingen klagat på att odågan fightades. Däremot är ju påståendet att Ledin är den direkta orsaken till mikas besvär en lögn.

7. Sedan har vi det här chickensnacket, det som inte bara spelare, utan också ledare och tränare i djurgården körde. "Ledin är feg"? I mina ögon är det väl Odågan som är feg? Att stå och slå på en som inte försvarar sig? Att skicka en större att hoppa på en mindre? Varifrån jag kommer definierar vi feg på ett annat sätt.

Och avslutningsvis. Naturligtvis var det mer eller mindre bestämt att Ledin skulle överfallas, och självklart hade odågan fått uppgiften på sin lott. Lules tränare berättade ju att de tillsammans med wikegård i domarrummet tagit upp saken, och berättat att de var informerade innan matchen, eftersom djurgårdspelare hade kontaktat ledin och varnat honom. Och wikegård bekräftade det hela framför domarna. Så, det där är ingenting påhittat. Det är fakta, det också, som alltid när vi Älsklingar uttalar oss.

Jag kan hålla med Larionov som säger att wikegårds uttalanden, om än inte politiskt korrekta, visst kan få en god effekt på styvbenens chanser för resten av säsongen.

Men det blir intressant att följa utvecklingen av just den här historien.

Finns det något som skulle lyfta mig riktigt mycket idag, skulle det vara att Lulehockey meddelar att de kommit överens med Korven. Och att Fredrik Svensson fr o m idag åter spelar i Luleå. Med förhoppningen att vi 1) når slutspel 2) lottas mot styvben i kvarten 3) fredrik, i fjollbollen, åker in på isen samtidigt som odågan...
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Carina: Den där utvisningen du söker, där lulekillen fick längre för att han slogs bättre?

Det var i Fjollbollen. Salomonsson attackerade vår målvakt, och Fredrik åkte in emellan för att skydda målvakten, som dessutom hade blockerat pucken när salle attackerade.

salle fick spel och gav sig på fredrik. Fredrik höll sig helt lugn, höll bara i salle, och linjedomaren åkte in emellan och höll i Fredrik. Men salle var helt rabiat, han slet sig lös och vevade in slag på slag på fredrik och sket i att han inte gjorde något alls. Efter femte smällen från salle tog Fredrik tag i honom, nöp fast honom runt hals med ett björngrepp med vänster arm, tryckte ner honom i isen och vevade sedan på tre slag på käften.

Mycket effektivt och mycket välförtjänt.

Som åskådare tyckte man att salle var den skyldige, den som satt igång det hela, och att fredrik avslutningsvis bara överlägset vunnit. Jag kom inte ihåg den exakta påföljden, men difiplinnämnden plockade bort fredrik från flera kommande matcher, vilket kändes orättvist.

Men det där var inte något taktiskt av styvbensspelarna, däremot tvivelaktigt av difiplinnämnden.

När det gäller hur bulan togs bort i den andra matchen var det däremot en taktisk grej och jag vet inte att jag är så jättesur på att styvbenen gjorde det, snarare på att bulan gick i fällan.

När man diskuterar styvben vs, lule har vi också matchen när jonte åkte in i sargen och fick bäras ut på bår till ambulansen. Den incidenten svängde matchen från lulevinst till styvbensvinst. Och orsaken var ett litet knätjuvben av styvbensback. Det var inte jätteojuste, men inte juste heller. Ändå var det ingen i lule som straffade styvbenet, för alla förstod att det inte alls var meningen att det skulle bli det resultatet. Det var mest en olycka. Och i det sammanhanget skulle jag också sätta ledin vs. mika.
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Suzanne:
Hmmm.har missat det med regn o storm..kan det vara att man är hemmablind..?? och jag lovar dig att alla j*dra grön kaniner inte är bara hanar...;0)
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Suzanne:
*garv*

sant,,,var är slempaddan förresten, måhända snöbollskrig även idag.hmmm

vad bra att debatten har kommit igen nu, blev oroligt att den skulle ta slut fort :-)
Kommentera

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Lindberg Råkkar:

Det är ju lätt att vara kritiskt när det går dåligt. Men fakta är att han befinenr sig i en lite svacka för närvarande, vilket är första gången på hela säsongen. Visst kom den lite olägligt, helt klart. Men å andra sidan så tvivlar jag på att du kan hitta en spelare i Luleå som har varit på topp hela säsongen.

Och nog har Hento gjort en rad avgörande räddningar tidigare under säsongen. Tvivlar på att det är svårare att göra mål om man får ett tidigt baklängesmål mot sig. Mot Modo fick vi ju som bekant inte in pucken en enda gång bakom Riksman. Tror knappast det hade spelat någon roll då om Hento hade spikat igen: Då hade matchen slutat 0-0 för Luleås oförmåga att göra mål sken verkligen igenom den matchen. Detsamma gäller gårdagens match.
Kommentera

« · 419452 · »