Luleå HF

SHL · 117827 inlägg · 891 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet, del 2

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
Albert Hall: Efter första perioden visste jag faktiskt inte vad jag skulle tro. Jag var uppriktigt sagt jävligt skraj. Fast när väl det första målet kom lossnade det. Helt underbart att se hur killarna kämpade och offrade sig trots våran stora ledning med bra ett par minuter kvar. De VILLE verkligen göra ännu fler mål, och de VILLE verkligen att Hento skulle hålla nollan. Vilket gäng vi har!

Jag skulle ha haft svårt att utse matchens lirare idag, men liksom du skulle jag nog inte ha valt Kamil, även om han var bra han också. JR kanske, eller Hento, eller Mange, eller Skrbek, eller Fabbe, eller Husse, eller Linus, eller allihop.

Otroligt skönt med en seger. Det hade känts som så lagom gott nytt år om vi hade förlorat idag

Kickan: Och äntligen agerar Fagemo som en riktig målskytt. Tänkte inget när han fick passet, bara pangade på.Precis som han ska göra.

Portello: Fast skottet typ 5 meter över såg rätt kul ut. Han blev nog lite ivrig där. Fast det är bra, de ska vara ivriga framför mål, de ska hugga på allt och bara klippa till. Iofs kan det ju vara bra att avvakta lite ibland om man har kylan. Husses mål var onekligen snyggt.

Kickan: Vad jag menar är att kanske självförtroendet börjar bli bättre hos Fagemo.Vid dåligt sådant tvekar man då man får skottläga och passar eller slarvar bort läget.Vid bra självförtroende så pangar man bara på.

Kickan:Lärking får kritik efter kvällens match. Saxat från aftonbladet:
- Jag måste erkänna att det var länge sedan jag såg så ojämn nivå på bedömningarna. Tveksamma utvisningar för Malmö är en del av förklaringen till att vi kunde vinna i kväll, sade han efter matchen.
Sagt av Jens Hellgren.

Jag är inte mycket för att skylla ifrån mig, men det är synd att vi inte fick chansen att avgöra matchen på egen hand. Det var inte Luleå, utan domaren som avgjorde, sade Stefan "Lillis" Lundh.

Portello: Det finns inte utrymme för någon spelare att ha dåligt självförtroende nu. Det är bara att panga på som gäller, vilket ju på sätt och vis är bra eftersom deras självförtroende lär växa om de sätter ett par puckar. Hur som helst en bra insats av hela laget. Man kan inte låta bli att vara ganska stolt över dem.

Portello: Såg du inte att jag nämnde Lärking som duktig luling i min matchsammanfattning? :)

Portello: Å andra sidan släppte han endel solklara grejer för MIF emellanåt. När vi spelade 5 mot 3 borde Malmö egentligen ha drabbats av ytterligare en utvisning, men det blundade Lärking för helt. Förmodligen för att de var just bara tre. Kanske såg du inte det, då det hände bakom målet på min sida av isen. Efter det sa jag iaf att nu har vi en utvisning tillgodo, minst.

Kickan: Klart som tusan att man är stolt över dom. Vi har ju trots allt mer än en handfull spelare borta (som vanligt)
Nu är det bara hoppas att någon av de skadade är tillbaka inför VF-matchen den 6:e januari.
Och två dagar efter det spelas onekligen en väldigt viktig match i COOP Arena.Den är en måste-vinna-match.

Albert Hall: Man ska aldrig erkänna att domaren var mer till sitt lags fördel än tvärtom ; ) Är han med oss är han objektiv, annars är han MooDoos.

Kickan: Näää, det såg jag inte eftersom jag befann mig i Piteå på jobbet......

Albert: Måste ha missat det.Ska genast läsa ditt inägg igen.

Portello: Ja just ja, du jobbade ju. Hur kunde jag glömma det med tanke på att vi vann? Din närvaro brukar ju betyda motsatsen ; )

Kickan: Du har ju rätt. Särskilt jag, som aldrig gnäller på domaren när han är mot oss, ska ju heller inte gnälla när han är med... ehhh inte så mycket mot oss.

Men om Lärking dömer som ikväll så välkomnar i alla fall jag honom fler grr till Coop-arena....

Kickan: Vad jag vet så jobbade jag även mot HV.Då gick det ju inte så bra trots min onärvaro.

Spana in hur nedre delen av tabellen skulle ha sett ut. . .

6. TIKarna 48 pinnar
7. Pölsan 45 pinnar
8. MooDoo 42 pinnar
9. Luleå 40 pinnar
10. Korven 39 pinnar
11. Soppan 39 pinnar
12. Teglet 39 pinnar

...om vi åkt på soppatorsk under kvällens match. Det skulle varit en riktigt ryyyslig läsning.

Skönt att grabbarna tankat ordentligt och fyllt hela storstaken inför uppgiften.

Bilder från Luleå-MIF finns på Svt.se
Kul att Bäärnhielm fick måla.Var riktigt snyggt dessutom.

Portello: Kanske dags att plocka hem honom efter den här säsongen då. Ett år i Boden räcker.

Portello: Bäärnhielm var riktigt bra även mot FBK, så han verkar ha utvecklats fint i BIK.

LL: Han var ju iofs bra redan i fjol tycker jag. Nog borde han vara mogen att plocka hem efter den här säsongen. Jag gillar hans spelstil. Han kan bli en riktigt bra back.

Kickan: Kan han inte fortsätta i Luleå den här säsongen?

JOY: Han har ju kontrakt med Boden över den här säsongen och vi kan inte plocka hem honom hur som helst. Det skulle isf vara om Boden går med på något slags byte. De har ju inte direkt ett överflöd av backar och vill nog inte bli av med ytterligare en utan att få någon som ersätter Bäärnhielm.

Kickan: exakt, vi ska respektera att vi har skrivit låneavtal (för visst är han utlånad?) som gäller en hel säsong. Ska vi ha ett samarbete med PHC/BIK så måste ju de klubbarna också veta att vi håller vad vi lovar och inte bara vill plocka ut det som passar oss hela tiden. Ska vi tex ta hem Bäärna så måste vi nog som du säger erbjuda dem något annat i stället.

LL: I en NSD-artikel nyss, där man talar tänkbara nyförvärv med Nobbe, talas det om att lule sökt rycka lite i fina pitepojkar, men freddy nekar eftersom det inget avtal finns.

Här finns nog ytterligare en sådan där sak av betydelse för norrbottniskt samarbete. Att långsiktigt arbeta för att helt jämna marken för ett samarbete som kan rädda norrbottens elitlag om skadorna dråsar in som ollonborrar, som nu. Man kommer ju ihåg häromåret när pite t o m skrev avtal med apor-i-kastrull för att de inte fick något bra förslag från lule. Fast i år är det väl nästan a-i-k som får farma åt pite. förstås.

LL: Jag vet faktiskt inte om han är våran men utlånad eller om BIK har ett riktigt kontrakt. Undrans om de inte har ett riktigt - jag har för mig det - fast de slapp betala utbildningsbidrag. (Underförstått: Han ska tillbaka när han är mogen).

Det är otroligt viktigt att vi som ES-lag i länet är ödmjuka inför de allsvenska lagen. Ett gott samarbete gynnar alla. Vi ska inte bara kunna plocka vad vi vill, utan alla inblandade klubbar skall känna att det ger något att samarbeta. Något som jag tycker vore bra är om det funkade så att det var naturligt för alla talanger som skall söka hockeygym från länets hockeystäder att söka till Luleå, istället för att - som skett i vissa fall - söka till hockeygym i de allsvenska städerna och därmed försätta sig själva i den situationen att de bara möter blåbärslag under gymnasietiden. De riktigt lovande spelarna skall möta så bra motstånd som möjligt för att inte hämmas i sin utveckling och mista de juniorlandslagsplatser de kanske haft, och då borde vårat hockeygym vara det naturliga första steget om de stannar i länet, vilket de naturligtvis skall göra.

Under gymnasietiden händer mycket, men de flesta är inte färdiga ES-spelare direkt efter det eller under det. I vart fall bör de som bedöms så lovande att de är framtida ES-spelare så fort som möjligt, och när de bedöms mogna för det, lånas ut till de allsvenska klubbarna i länet. De allsvenska klubbarna får spelare som håller bra klass, är unga och hungriga och vill visa att de är värda en plats i ES, och är billiga för den allsvenska klubben. När de bedöms mogna för det plockas de hem, fast inte hur som helst utan den allsvenska klubben skall naturligtvis ha något i gengäld.

Andra spelare, som ligger snäppet under de som lånas ut, kanske behöver fler allsvenska år och dem bör vi nog släppa istället för att låna ut dem. Helst då till ett allsvenskt lag i närområdet så man har koll på deras utveckling.

Sponsormarknaden i länet är begränsad, och skall alla elitlag (ES plus allsvenska lag) i länet överleva är ett nära samarbete ett måste. De allsvenska lagen har det jäkligt kämpigt i dagsläget och frågan är om både BIK och PHC grejar elitlicensen. BIK lär ju ligga rätt risigt till åtminstone, medan PHC styrt upp det hela i ett lite tidigare skede och bör ha bättre förutsättningar att klara sig i och med bättre publiksiffror och åtminstone hittills större framgång än BIK.

Egentligen borde väl inte det här stå i guldtråden, men nu ids jag inte skapa en ny tråd utan det får bli såhär.

Rättelse av mitt tidigare inlägg: Det är vi som äger Patrik, men BIK betalar lönen så länge han spelar där. Däremot vet jag att det var viktigt för dem att vi inte skulle kunna plocka honom hur som helst.

20min kvar till slakten! ;)

nappen: Det är vi som ska slakta och Zippers som ska slaktas då, hoppas jag : )

Nej, fy fasen, nu börjar man känna sig nervös ingför nedsläpp. Jag räknar väl inte med att vi ska ta några poäng, men hoppet är väl det sista som överger en eller hur man nu säger.

Vad hoppas man på i övrigt i dag då?
HV-Leksand 1
FBK-Modo 1
SSK-DIF 2
Inte så mycket att diskutera i de tre fallen.

BIF-MIF - ska vi hoppas på att MIF blir avsågade eller att även Brynäs ska bli indragna i den akuta bottenstriden? Jag vet fan inte. Visst, i första hand ska vi väl se till att inte hamna i kvalet, men samtidigt vet man inte hur Brynäs reagerar om de plötsligt bara har tre-fyra poäng ner till kvalet. Tar de sig samman eller nervar de ihop och blir en räddningsplanka? Det vet vi ju inte. Nej, jag säger nog som så att det går i nuläget inte att ha ett önskeresultat i den matchen.

LHC-TIK 1 - vi kommer knappast att nå ikapp LHC hur som helst, och TIK tror jag inte heller att vi når men TIK ligger just nu närmare oss än vad LHC gör så...

Satan, JJ ut efter 2min, icke bra.

LL: Matcher jag egentligen inte vet hur jag vill att det ska gå i brukar jag efter visst övervägande komma fram till att det är bäst om det är oavgjort i, och var jag hoppas att bonuspoängen skall hamna beror på hur det går i våran egen match.

Oroväckande dock att du säger att det inte är så mycket att diskutera om i tre av matcherna. Har för mig att senast du skrev det, och då på forum, gick samtliga resultat oss emot. *ryyyysa* Skrockfull? Jag?

1-0, gonatt..

nappen: Och nu är det 1-0 till VF.Precis vad som inte fick hända.

SKIIIIIIIT. 1-0 av Kahnberg. Då var den matchen avgjord :-(

LL: Kakko var det visst. Skit samma.

Nu får vi se hur Luleå reagerar. Nu gäller det att resa sig snabbt och inte vika ner sig.

LL: Hento räddar ett friläge.Skönt.

LL: Vi kan väl inte lägga oss ner helt ludermässigt på en gång? Nej, ett snabbt LHF-mål nu så är det som att det första målet aldrig hade gjorts.

KÄMPA!

Portello: Vi var ju in i anfallszon nyss iaf genom JR & Co.

Kickan: Och ännu en utvisning. I utvisningsbåset vinner vi inga matcher.

Kickan: Per Ledin ut, bravo.

Kickan: Förbannat att Ledda inte kan låta bli att dela ut efterslängar. Skärpning! Vi behöver definitivt inget boxplay nu.

Kickan: jag pallar inte att lyssna på webradio i dag så jag vet inte hur spelet ser ut... FAN, utvisning igen :-((( Vi måste ju hålla oss på banan!!!

Ja! Lite tur iaf!

Kickan: Puuuuuh.Målet bortdömt.
Men VF verkar väldigt heta i PP. Inte bra.

nappen: Något positivt.Modo ligger under med 2-0 mot FBK.

Ser i alla fall att FBK har gjort både 1 och 2-0 på Modo. Se till att vinna den matchen, FBK!

Portello:

Det är väl för fan inte positivt! ;)

0-1 i Kinnarps. Inte bra.

LL: Du borde nog lyssna, kanske. Egentligen vågar jag knappt heller lyssna. Nu är vi iaf fulltaliga igen. Jag vill inte se fler idiotiska efterslängar som leder till utvisningar nu. Zippers är livsfarliga i PP, livsfarliga! Fast egentligen verkar de livsfarliga mest hela tiden.

Warulfven leder iaf över MooDoo med 2-0. Alltid något.

scim: För oss är det positivt! :)

Tycker att det verkar som att vi har svårt ayy skapa något hittills.

Portello: Ett par skott den senaste minuten iaf.

« · 361063 · »