Nej, det var riktigt uselt. Luleås spelare slår usla pass och Örena får ut pucken samt låser fast våra ogenomtänkta inkommande mot sarg. Sämre PP av Luleå än av Öret tyvärr.
PP för Öret efter hög klubba av seriens fjärde hårdaste skytt, tillika meste spelare. Öret får visserligen till PP i vår zon, men Luleås box spelar bra, långt ut och hindrar Öret från att få till mer än några skott från distans som Lassi är säker på.
Noterade att Harju tog stort ansvar i boxen och jagade energiskt för att neutralisera Öretbackarna.
Dags att följa Luleå Hockey i ödesmatchen mot Öret. Igen-kligen kanske man borde vara less och desillusionerad men vi som icke är medgångare men motgångare gillar läget och följer vårt älskade lag i ur och skur.
Varje gång hittar vi något spännande att följa och i detta nu gäller det om Petter börjar få fason på laget samt om återkomsten av Falken mellan Hedman och Petter, samtidigt som vi slipper självmålaren Herr Hillding, kan få igång oss.
Tänka sig! Här sitter man och gläds åt att vi får in Falk i laget. Inte riktigt som tidigare, då man såg Linus Omark Lubos Bartecko, Vladimir Orzagh och andra kliva in...
Men skit i det nu. Fyra minuter spelade och Luleå har börjat "frejdigt" och något kunnat passera betongmuren Öret. Dessutom har Sweatt (juste) tacklat sönder ett Öre.
Hockeysverige intervjuar Tommy Boustedt. Vi talar alltså om mannen som är ansvarig för att gnomen mårts fick förstöra Tre Kronor under många år.
Nu gäller det damkronornas förbundskapten; som har valt att sparka landets bästa spelare och därefter på sex månader lyckats förlora mot Finland i åtta raka matcher; och efter varje förklara att det "var ett fall framåt".
Nu ställer Hockeysverige frågan till Boustedt: Det är ändå en resultatbaserad verksamhet, men då låter vi några av svensk hockeys bästa spelare (Emma Eliasson och Jenni Asserholt) stå utanför landslaget, hur tänker du kring det?
Boustedt: – Jag håller inte med dig där. Jag har tagit ut Leffe* och då anser jag att han tar ut det bästa laget. Typ.
*Leffe. Han har inga problem med att skylta med att de är kompisar sedan Djurgårdstiden, när han kallar PoorkaBork för Leffe alltså.
Det miljömärkta aptrollet försöker trots allt redovisat fortsätta hävda att Djurgårn är orättvist favoriserat visavi Apan eftersom Djurgårn skulle dra 90 000 åskådare varje hemmamatch om de bara skärpte sig och lindade in arrangemangen lika snyggt som Apans smarta affärsmän gör, dvs kombinerat med fiskdamm, ansiktsmålning och klätterväggar.
Naturligtvis ska vi tro på aptrollet och hans så kallade alternativa fakta.
Djurgårn behöver bara lära av Apans ledning för att begripa vad som bör göras. Och det är ju enkelt: Djurgårn behöver bara trycka upp 90 000 biljetter till varje hemmamatch så är det kirrat.
I analogi med detta anser aptrollet att NY Rangers är ekonomiskt osmarta jämfört med Apan, eftersom de inte trycker upp 900 000 biljetter till Madison Square Garden.
För att inte tala om KHL-laget Kunlun Red Star som kan trycka upp X biljetter för att fylla Le Sports Center med en miljon Bejingbor varje match. Om de var sådana ekonomiska genier som Pea.
Om man litar på aptrollets "alternativa fakta" där elitseriens nästan minsta hemmapublik genererar sådana enorma inkomster till Apklubben, samtidigt som spelarna betalar för att få spela i Apan där alla utvecklas till internationella superstjärnor. Se bara på mApKyss Svensson!
Och för att ytterligare spä på den gallimatias som är följden av Apans kompletta sammanblandning av Apan och Apans bolag samt Apkommunen och Apkommunens bolag.
När det gäller att göra jättesatsningar för ombyggnader och i princip fixa till en ny restaurang och så vidare. Då påstår man att det är kommunen som ÄGER arenan och därför står för alla kostnader. Apklubben är inte inblandad, det är kommunens egna beslut.
Sedan beslutar kommunen att de ska dra in pengar på att hyra ut namnet på den arena som kommunen äger. Så de hyr ut den till sitt eget bolag, det till 100% kommunalägda APkraft, som betalar in 1,2 miljoner årligen till arenaägaren kommunen....nej, förlåt mig, där skrev jag fel. De 1,2 miljonerna betalar inte kommunens bolag till kommunen som äger arenan. Av någon outgrundlig anledning betalar det kommunalt ägda Apkraft i stället 1,2 miljoner varje år till en "hyresgäst" nämligen Apan.
Tänk dig att du bor i ett hyreshus och betalar hyra. Och så hittar du på att sätta upp stora reklamskyltar på huset och de som får nytta av reklamen betalar dig för detta. Medan fastighetsägaren inte lägger sig i. Jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera. Men i Apschtaan är de sannerligen "kreativa".
Finns massor att hitta på nätet. Nedan har Västerbottensnytt redovisat att Apkommunen betalar Apan 27 miljoner per år. Bakgrunden är en utredning där MooDoo och Övik noterat att Apans ekonomiska överlägsna möjligheter - som inneburit att Apan köpt över MooDoospelare efter MooDoospelare i åratal genom att bara bjuda högre lön, vilket till slut sänkte MooDoo ned i Allsvenskan.
Men då hoppar förstås en politiker och en tjänsteman från Apkommunen in med en insändare till Allehanda där de skickar runt siffrorna lite grann och hävdar att i den siffran - som kommer från Apkommunen själv, ingår även klätterväggar och liknande och dessutom använder inte Apan nattetid plus att kommunen har även andra hyresgäster och lyfter t ex fram Jerry Williams som bör ha använt arenan typ <<1/1000-del av vad Apan gjort.
Dessutom framgår att fastighetsägaren kommunen - som bara tycks inblandade när det gäller att betala >40 miljoner för ombyggnader - låter Apan själv (eller formellt bolag, ägda till 100% av Apan) ta alla intäkter från kiosk- och restaurangförsäljning, loger, konferenser och så vidare.
Apkotteriet må som apsanningar lyfta fram enstaka siffror lösryckta ur sitt sammanhang hur de vill för att övertyga sig själva. Men sanningen är förstås den att apkommunen öser in pengar till Apan och de i sammanhanget småbetalningarna de får av Apan (kallade hyra eller liknande) är inget annat än att en försvinnande del av de pengar de redan fått av kommunen skickas tillbaka - för att låtsas som att Apan betalar för sig.
Hur man än vrider på saken är en rimlig gissning att Apkommunen tankar in kanske 25-30% av Apans budget, trots att de genom att skicka pengar fram och tillbaka mellan olika för ändamålet konstruerade bolag, gör allt de kan för att gömma undan det verkliga stödet.
Det är vad vi talar om när det gäller relationen Apan och Apkommunen där den sistnämnda framstår som en jättesponsor.
Det här diskussionen började ju med att det miljömärkta aptrollet påstod att Djurgårn hade överlägsna inkomstkällor medan Apan kämpade i det tysta. När det gäller relationen till kommunen är sanningen allstå den att Djurgårn inte har den massiva sponsring som Apan har. Det är tvärtom. Djurgårn går i förlust visavi kommunen.
Trots att Djurgårn tar ett socialt ansvar för den kvinnliga delen av befolkningen och håller ett damlag. Medan Apan plockade över Bergsbyns IF 2002 för att låtsas satsa på damerna. En satsning de avbröt och la ned 2008. För att spara ytterligare en miljon per år för herrarna, som förstås var i skriande behov av det tillskottet på någon procent. T ex för att lyfta in på sparkontot som nu dignar av miljoner och är mest välfyllt av landets hockeyklubbar.
Undrar vad som skulle hända om någon t ex anmälde Apkraft för att de hyrde namnet på Apkommunens arena men betalar hyra inte till fastighetsägaren utan till en annan hyresgäst; Apan?
Gudars skymning vilket förvirrat kaos som inträder när man ser över Apans, Apschtaans och det av Apkommunen till 100% ägda Apkraft.
I nedanstående artikel beskrivs 2015 beslutet att bygga om Arenan. Förvirrat var bara förnamnet, men de påstår alltså att Apkommunen bygger om arenan för 41 miljoner. Därmed får Apan förfoga över ytterligare 1500 kvadratmeter för restaurangändamål, samtidigt som man minskar publikkapacitet med 4-500 platser. Vilket kan ses OK eftersom Apan ändå drar så lite folk, tillhör absolut bottenlag i elithockeyn.
Men här påstår de att Apan "betalar in förskottshyra" för de extra 1500 kvadratmetrarna för 10 år framåt på 22 miljoner. Dvs de får hela ombyggnaden för 41 miljoner för 22 miljoner. Och dessa 22 miljoner plockar de alltså som en bråkdel från de pengar de faktiskt fått av kommunen till att börja med. Nej, "Holloway" vi köper inte apsanningen att Apkraft sponsrar av marknadsmässiga skäl när i stort sett hela sponsringen går till en kommun där de saknar kunder; speciellt inte när styrelsen för apkraft och ansvarig för hur apkraftvinsterna fördelas består i stort sett uteslutande av apkommunens politiker.
Man kan ju se det på ett annat sätt också. 2008 la Apan med Pea som ansvarig ned damhockeyn och förklarade att de då sparade 1 miljon per år på detta. Så har det nu varit i 10 år och de har alltså sparat 10 x 1 miljoner eller rättare ännu mer eftersom kostnaderna lär ha ökat. Pea har försvarat sig med 1. Vi stöder Clemens damhockey (ett stöd som var så betydelsefullt att Clemens fick lägga ned damhockeyn under denna säsong; samt 2. Vi utreder frågan (som inte lett till något resultat annat än att Pea förklarat att kommunen måste bygga en ny ishall för damer som Apan kan få).
Med hänvisning till det ovanstående är det svårt att förstå hur Apkommunen kan dunka in ett sådant stöd - landets värsta kommunaldoping - till en klubb vars sociala ansvar är så stort att man skiter i halva befolkningen.
Vidare påstås att det är rimligt att Apkommunen står för fiolerna för ombyggnaden "eftersom också kommunen kan utnyttja den fina restaurangen.
Apan hävdar ju att det är Apkommunen som fastighetsägare som beslutat om ombyggnad för >40 miljoner, och Apan har igen-kligen inte med det beslutet att göra.
Jaså? När ombyggnaden presenterades var det samme Pea som meddelade att "– Vi kommer att bygga om hela restaurangdelen till en restaurangbar som på ett helt annat sätt passar våra krav, säger AIK:s klubbdirektör Pea Isarelsson."
Som utomstående ser man bara att Apkommunen lägger en väldig massa pengar för att ge Apan väldiga ökande intäkter. De ger alltså Apan en restaurang i "bonus". Ungefär som när Leksands kommun gav Trottoarkanten en stugby vid Siljans strand.
Att ansvariga sedan försöker mörka bort det hela genom att skicka pengar lite fram och tillbaka mellan konton, endast i syfte att låtsas att Apan minsann betalar, ändrar inte på den saken.
Apkommunen har en kommunal budget att hantera. Som stöd för detta har de intäkter i 200 miljonersklassen från Apkommunens Apkraftsbolag men det stödet är inte tillräckligt för att julgranarna ska förbli tända. Apkommunen kunde naturligtvis se till att detAPkraftsbolag de själva äger kunde pytsa över lite ytterligare vinst för att betala elkfaft till julgranarna. Men de avstår, bl a för att APkraft ska kunna lägga >10 miljoner årligen för att sponsra målgruppen, dvs sina kunder. Men av någon anledning sponsrar de i stället en annan målgrupp, en som inte är deras kunder. Är det strikt marknadsmässigt tro? Nej. Det är synnerligen tydligt att denna sponsring sker av andra ej nämnda motiv. I form av att Apkommunen beslutat att Apan ska favoriseras. Så enkelt var det med den saken.
Apan ska favoriseras, samtidigt som de vägrar låta damerna i kommunen spela hockey.
Det luktar illa minst sagt.
Jag ser samma jävsituation här som UG visade upp i Leksand. En enskild klubb med sådan makt över det politiska styret att de utan hinder kan sko sig hur mycket som helst. Jag ser ingen skillnad mellan ledningen för Apan, ledningen för kommunen och ledningen för APkraft. Även om det formellt är olika personer är de del av samma kotteri, där de avgörande besluten troligen tas över en grogg på krogen, gärna då i den uppsnofsade krogen i Aparenan, men fr a utan offentlighetens ljus och utan att de som drabbas av kommunens spariver i syfte att ösa in pengar till APan; gamla, sjuka, småbarn, kvinnor och alla män som inte är hockeyfrälsta. I Leksand kunde UG lyfta hur kommunen la ned skolor och försämrade den kommunala servicen samtidigt som de utanför offentligheten skyfflade över pengar till Trottoarkantens IF och naturligtvis ser vi samma mönster här; ett mönster som ansvariga döljer genom att köra penningtransaktioner i olika riktningar där det övergripande resultatet samt vissa delresultat inte alls redovisas. Utan bara lämpliga delar av det hela, typ "Apan betalar in förskottshyra".
Personligen undrar jag hur länge de kan hålla på med detta. Apan har varit i final varje år, men befolkningen har ju ledsnat och publiksiffrorna sjunker stadigt sedan flera år tillbaka. Det verkar som att den apvänliga klick som tillskansat sig makten att göra som de vill litar på att Apschtaans befolkning ska svälja vad som helst så länge det finns herrhockey på elitnivå i APschtaan.
På detta sätt påminner det om andra historiska företeelser, t ex hur religionen använts för att lura en större grupp orättvist behandlade människor att stå ut med det fåtal som lever i överflöd. Travesterande Karl Marx har Pea alltså dragit slutsatsen att Apan är ett opium för folket och agerar därefter.
Och ikväll återigen omgång och nu är tre av de fyras gäng i farten.
Frölunda-Djurgårn. För Luleås vidkommande ser vi förstås gärna en hemmavinst där.
Luleå-Öret Otroligt viktig match. Trots bra spel av oss i matcherna mot Öret har de lirat smart efter resurserna och luggat oss på en massa poäng. De kommer med all säkerhet att göra detsamma idag: 100% satsning på betongsförsvar kombinerat med hoppet att de kan utnyttja och måla på de kontringar de får. Naturligtvis mindre risk att de avslöjar våra misstagsbenägna försvarsspelare jämfört med när lag som Pungen trummar på och pressar oss mest hela tiden. Men synnerligen svårt att möta, som bekant.
Om jag har rätt koll ska Falken gå in igen och då räknar jag med att Falken, Hedman och Petter sätts ihop igen - höstens succélina. Medan Kennedy-smittade Hillllllding får jobba hårt från en läktarposition.
Svårt att säga något i förväg. Igen-kligen tycker jag att Luleå ska kunna vinna en sådan här match men det har jag tyckt så många gånger under 2017 och laget har alltid lyckats finna nya vägar att förlora poäng och matcher.
Och så viktig denna match är, dessutom!
Skulle vi vinna är vi sedan 7 poäng före Öret med 9 matcher kvar. Ett försprång vi inte borde tappa.
Men förlorar vi är de bara en ynklig pinne bakom oss och då...
Javisstja. Jag glömde lägga in bilden på den styrelse som "Holloway" garanterar fattar alla beslut på helt affärsmässiga grunder och inte för att gynna Apan.
Se och imponeras! Ingen av nedanstående påverkar pengaflödet i apriktning. Speciellt starkt eftersom alla utom en är kommunalpolitiker i APschtaan och när de inte tar beslut om Apkrafts ekonomiska planering tar beslut om minskade pengar till tjänstemän som får släcka julgranar.
Duktig styrelse, det må man säga.
Kommunalägda bolag som kommunen inte äger? Det kan man nog bara hitta i apnära miljömärkta sammanhang.
Noterar en rookie i Apboken som kommer med massor av info avseende Apkrafts Apsponsring.
Inledningsvis läser jag och tänker "ojoj, den grabben vet vad han talar om och jag får nog be om ursäkt och backa här och där".
Men sedan noterar jag att han har fundamentalt frl i den avgörande frågan, som han avfärdar med:
"Skellefteå kraft är ett kommunägt bolag men Skellefteå kraft är INTE = Skellefteå kommun. Skellefteå kraft INTE = Skellefteå kommun"
Nähä?
Ägare utser styrelse som utser ledning som i sin tur sköter verksamheten enligt de beslut som styrelsen fattat och styrelsen är så sammansatt att den ska besluta enligt ägarnas uppfattning.
Är det möjligt för ägarna att ge styrelsen i uppdrag att instruera ledningen på något sätt?
Naturligtvis. Självklart. Och jag kan fylla hockeysnackets server med exempel på när så skett.
Skulle det exempelvis vara möjligt att Apkrafts ledning beslutar att från och med nu sponsra belysningen på kommunala julgranar i Apkommunen?
Ja, för fan. Det skulle de kunna göra och det skulle vara lokalt synnerligen goodwill-skapande och uppskattat av framför allt de små apbarnen men även annat folk inklusive sådana som skiter i hockeyn. Enda anledningen att de inte gör det är förstås att de inte kommit på det.
Men vidare. Om nu kommunen köper sin el från ett annat bolag och Apkrafts inkomster alltså kommer från köpare utanför kommunen kan man förstås ifrågasätta varför Apkraft ska lägga all sponsring lokalt, där de inte har några inkomster och inte utanför Apschtaan, där inkomsterna tydligen finns?
Ja, så skulle förstås ett helt fristående bolag agera. Sponsra, marknadsföra och informera med reklam till de konsumenter de har.
I stället för att lägga allt detta på konsumenter de inte har.
Hur förklarar man det?
Kan det bero på att av nedanstående styrelse är samtliga utom en kommunalpolitiker i Apkommunen? Som i sin funktion av styrelse för Apkraft väljer att gynna sina ickekonsumenter i stället för sina konsumenter; eftersom politikerna har andra bolagsoberoende syften? Nämligen att ge stöd till Apan?
Nej du. Ett kommunalägt bolag äger bolaget och har makten att besluta hur bolaget agerar. Genom att t ex hålla Apan under armarna.
Fråga: kan du bevisa att Apkraft INTE stod för en miljon som betalades under bordet till Zachrisson?
M.Lemiux: Det är inte så lätt för det miljömärkta aptrollet, som tror att hockey i Sthlm spelas på en estrad som rymmer Morrisey, Bob Dylan eller två hela hockeylag i mtach;-)
Sven.Savage: Pluss att "Green Yoda" missar en annan sak med Stockholm...ja, "StorStockholm" har väl kring 1,2-1,4 miljoner invånare, men alla med lite bakom pannan vet också att "StorStockholm" hyser massor av klubbar andra än Djurgården. Vi har bl.a riktiga AIK, Södertälje, Hammarby, Huddinge med flera där dessa lags fans absolut inte vill kolla på Djurgården i en vanlig serielunk då de hellre lägger pengarna på sitt lag. Så det riktiga "publikunderlaget" är inte direkt det han påstår utan betydligt mindre. Pluss en sak till...I StorStockholm går fotbollslagen rätt bra och hockeyn där för kämpa med konkurrens av betydligt högre sportutbud på elitnivå vilket inte SKAIK behöver oroa sig över och i StorStockholm är trots allt fotbollen större. Detta tar inte Green Yoda hänsyn till i sin alternativa fakta :)
Sven.Savage: Hahaha! Jag vägrade tro att någon kunde ha en sådan vansinnig tolkning om vad miljömärkt innebär, så jag tog på mig skyddsdräkten och besökte apboken. Det känns bra att de ännu kan bjuda på ett gott skratt och förvåna en med sin "kunskap". Från och med nu ska jag börja kalla jåda för "miljömärkt". Vad skulle då kunna vara ett lämpligt namn för hans lika obegåvade sidekick..."komposthögen" kanske? :)
I syfte att inducera vinterkräksjuka hos en icke nämnd medarbetare vid Äldreomsorgen i Öfvre Övik kan jag meddela att jag nyss passerade Moran Metal Guru och jag tar nu plats på Top Ten på listan för flesta inlägg på hockeysnacket. I detta nu har jag bara en timråit, en trottoar, ett antal pölsor samt moodoister framför mig.
Jag är dock tämligen säker på att jag aldrig når nestorn Paddan - en suveränt trevlig MooDooist - som visserligen inte skrivit något på drygt fyra år men ändå har drygt 14 000 fler inlägg än jag.
Antagligen skulle jag klättra på listan om man räknade ord isf inlägg eftersom jag av och till sprider orddiaréer på upp till en meters höjd och mer;-)
Kvällens bevakning av transferfönstret blev minst sagt en antiklimax. Nu återstår visserligen 15 minuter men jag antar att inget lag hinner köpa Sidney Crosby på den tiden.
Pungen, HV och Djurgårn verkar ha dumpat några egna misslyckade spelare till varandra plus att några no-names presenterats och av tabloiderna blåsts upp till jättedimensioner typ "OS-spelare till Lag X" som köpt in en deltagare från dragkampen i Stockholm 1912.
Annat var det på den tid vi live på nätet kunde följa förhandlingarna mellan Osten och Jonte och liknande;-)
Noterar vidare att Aptrollet Bagdad Bob menar att den fruktansvärda kommunalsponsringen är acceptabel "eftersom den formellt kommer från ett "miljömärkt" bolag".
Låter som ett alternativt fakta. Vad betyder det, igenkligen?
Vi besöker Apkraft och finner följande under rubriken "miljöcertifiering":
"Miljöarbetet bedrivs systematiskt med stöd av det certifierade miljöledningssystemet som utgår från kraven i ISO 14001. Ett av ledorden i standarden är ständig förbättring, vilket innebär att vi kontinuerligt utvärderar och förbättrar våra arbetssätt och metoder. De processer, rutiner och stödsystem som krävs för miljöledningssystemet är samlade i företagets verksamhetshandbok på intranätet.
Samtliga medarbetare går en miljöutbildning för att öka sina kunskaper inom miljöområdet. Utbildningen ger grundläggande kunskaper inom miljöområdet, kännedom om miljölagstiftning och en inblick i hur vi hanterar miljöfrågorna i verksamheten."
Jag kan ju läsa igenom sådan orddiarré men för de som inte är vana vid sådant kan jag informera om att det står ingenting viktigt alls. Ord, bara ord.
Det är ungefär som om Kina skulle förklara att visserligen avrättar de tusentals människor årligen, men de har satt till en kommitté som studerar området "humanisering av avrättningar" så därför är det helt OK; kommittén planerar komma med sitt betänkande redan år 2087 för övrigt.
Det är vidare som när bolag svär sig fria från kvalitetssäkring genom att förklara att de är ackrediterade enligt lämplig ISO-standard. Det låter ju bra. Till någon informerar om att det inte finns några hinder alls för att ackreditera produktion av flytvästar i alternativt material. Betong...
Noterar att hockeysnackets svar på Donald Trump, aptrollet som likt trumpen skakar av sig korrekta fakta, på ett sätt som skulle få Bagdad Bob att tappa hakan av beundran, och i stället serverar s k alternativa fakta.
För de som inte känner till begreppet alternativa fakta kan det översättas som "ljug, påhitt, taget ur luften men framlagt med en dåres envishet.
Vi kan ta ett exempel. Rasistpartiet var ute på turné och första anhalten var Dorotea. Där talade rasistordföranden för en publik på 0,0 personer i drygt fem minuter innan han gav upp, plockade ihop och åkte hem.
I efterhand skrev media om detta och rapporterade om succén. Då fick de mothugg av rasistpartiet som skickade ut ett PM där de förklarade att jimmie talat i 30-40 minuter för 30-40 åskådare. Pressade av media svarade Bagdad Bo.. jag menar rasistpartiet: "Vi har en annan alternativ uppfattning".
Nu sitter aptrollet och ljuger tungan svart genom att förklara att Apan är missgynnad jämfört med Djurgårn. Trollet menar att "Stockholm har 1,4 miljoner invånare och Apschtaan 70 000 så de har möjlighet dra motsvarande större publik.
Fåsenu...Apan drar ungefär 4 500 per match (naturligtvis en skamfläck för högsta serien, bara Rögle och Kronan drar färre) och då menar trollet att eftersom Sthlm är 20ggr större ska Djurgårn dra 20ggr större publik. D v s Djurgårn ska ha 90 000 åskådare på hemmamatcherna.
Jaha...
Vidare menar trollet att Apan "bara" får 6 miljoner årligen av ett sponsrande bolag". Vi talar alltså om Apschtaan Kraft, ett bolag där samtliga i styrelsen utom en person är kommunalpolitiker i Apschtaan; det är ett kommunalt bolag alltså.
Men det stannar inte där.
Apkrafts officiella redovisning ger att av Apkrafts kommunikationsbudget används mer än 10 miljoner varje år för sponsring. Apan själv erkänner "bara" 4,8 miljoner årligen i gratisbidrag av Apkraft samt 1,2 miljoner för Aparenanamnet men det stannar förstås inte där. Som alla inser går väsentligen hela sponsringen från Apkraft direkt in på Apkontot efter kommunalt beslut om detta och förutom ovan namngivna poster "kallar" Apkraften penningöverföringarna för "bonusutbetalningar" etc.
Men det stannar inte där.
Djurgårn betalade 2010 summan 100 000 kronor varje gång de hyrde Hovet för match och vi vet att den summan galopperat iväg även om jag inte har färska data. Fjollbollen - som tar 13 850 personer, inte 16 000 som Bagdad Bob-aptrollet yrar om i form av alternativa fakta, eftersom han tror att hockey i Sthlm spelas på en estrad som en rockkonsert med en massa stolar och ståplats mitt i arenan - är betydligt dyrare och där har Djurgårn sällan råd att vara.
Hur mycket dyrare? Ja december 2016 förklarade Djurgårn att de måste ta in mer än 8 000 åskådare för att gå plus sedan de betalt hyra för Fjollbollen.
Alla som inser något - och saknar kompetens att tro på "alternativa fakta" - inser omedelbart att Djurgårn årligen betalar många, många miljoner i hyra för att kunna använda Hovet eller Fjollbollen. Och då talar vi bara match; de har förstås inte råd att träna i arenorna så för träning för A-laget och alla andra lag inklusive damlag får de hyra hallplatser på annat håll.
Hur ligger det till för Apan då? Hur mycket betalar de i hyra för Apkraft arena?
Ja, nu råkar vi ha svart på vitt i form av icke alternativa fakta om den saken. Se nedanstående bild. Den visar efter diverse kreativa apkonstruktioner vad Apan betalar kommunen för att använda arenan.
Och till det priset har Apan råd att inte bara matcha där utan också träna och anordna evenemanget som spektaklet "första isträningen" komplett med fiskdamm och ansiktsmålning.
Visst, man kan tänka att det är en hög och kostsam hyra och det är förstås förklaringen till att Apan förklarat att de har inte råd med ett damlag om inte kommunen bygger ytterligare en ny ishall och skänker den till föreningen så att de kan stoppa in damerna där.
Det står förstås alla (läs sidekicken-aptrollet i Övik) fritt att tro på Aptrollet Bagdad Bob i Göteborgs s k alternativa fakta, när det gäller att bortförklara landets värsta kommunala sponsring; av en kommun som släckt julgranar, monterat ned lekplatser och stängt förskolor för att gratisöverföra kommunala medel till Apklubben.
Den övriga delen av befolkningen (läs: alla utom de tre aptrollen) tar del av icke alternativa fakta och har en annan bild av verkligheten...
Damgården vann den svåra bortamatchen mot DV-71 med 0-1. Det var nära att de därigenom övertagit andraplatsen i SDHL genom att passera Dampungen. Denna Dampung låg under hemma mot Damgnaget men lyckas till slut vända till vinst med 3-2 efter 2-0 i sista perioden.
Det betyder att vi har fortsatt ställning:
2. Dampungen +61 mål 75 poäng 3. Damgården +21 mål 75 poäng
när två matcher återstår för varje lag. Dessa spelas om några dagar på lördag och söndag:
Damgårn-Dampölsan Damgårn- Sundsvall
Damgården bör kunna vinna båda matcherna även om Dampölsan inte är ofarlig.
Dampungen har dock en något tuffare avslutning:
DaMooDoo-Dampungen Luleå-Dampungen
I detta nu lutar det alltså mot att Dampungen tappar andraplatsen som de haft hela säsongen i allra sista matchen, i analogi med hur de i fjol tappade förstaplatsen efter att ha haft den hela säsongen till sista matchens sista period, då Luleå öste in mål i sin match och gick förbi på målskillnad.
Så lite spänning om platserna 2-3 ända in i kaklet.
Plats 1? Nej den kampen är sedan länge över. Där har vi:
Stark insats av Luleå i kvällens SHL-match. Inledningsvis blev läget sämre men i början av tredje perioden klättrade Luleå upp på plats 9 i tabellen och blev där kvar matchen ut; ja t o m ökade avståndet till 10 Kronan genom målskillnad.
Kronan hade 1-1 mot Röglarna men förlorade sista perioden med 3-0...
Stackars Kronan har nu förlorat 12 matcher i rad. Förlorar de nästa två - dubbelmöte B2B med Pungen går de upp i tangerat rekord för Elitserien SHL med Vilda Väsby som då tränades av segervisse Wikegård.
I så fall kan Kronan bli ensam innehavare av rekordet om de också torskar matchen efteråt, mot Malmö.
Med hänsyn till Luleås prekära läge i de fyras grupp önskar vi Kronan lycka till i jakten på rekordet.
Sven.Savage: Petter och Burra borde stå i Kalix Ungdoms bås eller i något bås för ett J20-lag vad dessa två personer gör i ett elitserielagsbås övergår mitt förstånd.
Men trots detta så måste det betraktas som klubbens största fiasko någonsin om man lyckas missa playin från detta läge med hemmamatcher mot lag som DIF, Örebro, Rögle x2 och Leksand.
Förstår jag rätt har Öret nu konverterat till vanliga extremt försvarsspel och chansa på kontringar. Igår tog man en pinne trots pinsamma 10-33 hemma mot Apan.
Det blir en helt annan uppgift för Luleå i morgon mot örena. Vill det sig illa neutraliserar de våra anfall och kontrar sönder oss. Blir att vara tålmodiga då. Kanske vi ska be Burra byta om och delta för att visa hur man gör?
Senast vi var riktigt illa ute våren 2008 var ju Burra den store härföraren och hjälten som räddade oss från kvalspel. Med hjälp av en viss Tomas Surovy...
Stark insats av bufflarna och Trump i natt. Ottawa gick fram till 2-1 men i tredje perioden vände Buffalo till 3-2 och tog båda pinnarna.
Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:
2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3% 2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9% 2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2% 2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%
2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7% 2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7% 2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%
2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4% 2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4% 2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1% 2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0% 2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%
2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%
2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2% 2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%. 2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%
2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%
2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5% 2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%
2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%
2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%
2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7% 2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%
2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9% 2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%
2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%
2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3% 2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9% 2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%
2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%
2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3% 2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%
2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%
2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0% 2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9% 2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%
2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96% 2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%
2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%
2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5% 2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4% 2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%
2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9% 2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8% 2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%
2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7% 2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%
2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%
2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7% 2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5% 2017-02-04 Buffalo-Ottawa 4-0 2p, Skott 29-36 ROBIN 100% 2017-02-06 New Jersey-Buffalo 2-1 0p, Skott 39-23 ROBIN 94,9%
2017-02-07 Buffalo-San Jose 5-4OT 2p, Skott 36-40 ANDERS 90,0%
2017-02-09 Buffalo-Anaheim 2-5 0p, Skott 26-44 ROBIN 90,7% 2017-02-11 Toronto-Buffalo 1-3 2p, Skott 44-23 ROBIN 97,7% 2017-02-12 Buffalo-Vancouver 2-4 0p, Skott 28-31 ROBIN 87,1% 2017-02-14 Ottawa-Buffalo 2-3 2p, Skott 41-25 ROBIN 95,1%
{Daddeh och M. Lemiux}: Dagen efter kvällen före, och igår kändes det riktigt trist eftersom man hoppats se ett nytt Luleå som kunde slå den för närvarande så svåra Pungen. Och utklassningen under andra perioden var svår att uthärda.
Tänkte ändå att man såg en viss förändring jämfört med sista matcherna innan uppehållet. Fler spelare försökte göra sin "plikt" och kämpa samt spela säkert i försvar, även om det "saboterades" av att andra fortsatte göra misstag genom att ge puck till Pung i vår egen zon. Samtidigt blev det mer försiktigt framåt, kanske eftersom många spelare just prioriterade att inte riskera bakåt.
Svår omställning från tidigare "det får gå som det går"-hockey, och det räckte inte alls mot Pungen. Av spelövertaget att döma kunde 5-0 eller mer bättre ha motsvarat det vi såg på isen.
Men det är klart att Pungen är riktigt svåra att lyckas med, när vi ska få ett nytt spel att sitta; troligen den sämste motståndaren av alla att komma så sårbara mot.
Kanske - om spelarna fortsätter den inslagna vägen och dessutom får bort spela Allan spelet i egen zon och gillar läget med en lobb eller en sarg ut vid behov - att det kan bli bättre?
Öret på torsdag bör ju vara en lättare uppgift och då har vi en match till i benen. Skulle önska att laget själva kan hålla efter de spelare som faller ur ramen - som t ex Hillding senast. Nu är väl Falken tillbaka och han mellan Hedman och Petter isf Hillding kan ju bli andra bullar.
Nja. Generande utspelade i andra perioden igår. 19-2 i skott... vete fan om det drabbat Luleå Hockey någonsin?
Men ger inte tappt riktigt ännu. En stark insats i morgon mot Öret och vi KAN få den medvind vi behöver.
M.Lemiux: Samt uselt BP och PP (lite snyggare siffror på sistone däremot). Vi får säga som Skeåtrollen gör då vi inte når vårt mål... de två hetaste alternativen är väl att vårt lag varit magsjuka hela säsongen eller Vem fan bryr sig om den här kalle anka-ligan med efterföljande kalle anka-turnering? ;)
Sven.Savage: Kvällens insats var inte mycket att jubla över direkt. Visst att LHC borta inte är någon enkel match och jag tror de kommer nå semi tämligen enkelt, men ikväll gav vi åter igen bort en match. Andra perioden var bland det mest tandlösa jag skådat och säger åter igen att en timeout borta ha tagits helst innan första målet och garanterat före andra. Utan Lassi hade det blivit en storförlust ikväll.
Vad fick vi för svar ikväll då?! Ingen direkt "kick" av att kicka skuggan iaf. Det svar jag fick var att det knappast blir ens playin i år och man säkerligen kommer få sitta ute i vårsolen med en god öl istället för att sitta och svära framför TV:n :)
Mitt hoppas tändes något när Petter tog över och visst var det bättre ikväll men fortfarande spelare som inte räcker till och t o m serverar oförlåtliga misstag. OK, Pungen är en formidabel motståndare men det blir svårt för oss att fixa detta med ett antal säkerhetsrisker vi fortfarande har kvar.
På torsdag gäller det. Då har vi Öret hemma. Vinst där och vi har (med skillnad) 8 poängs försprång på Öret med nio matcher kvar. Förlust, och de är en pinne bakom oss bara...
Även Djurgårn har plockat en pinne på oss och är nu bara 1 pinne efter men också 13 mål sämre skillnad. Så de kan inte passera oss idag och vi blir kvar på plats tio. Nu avgör Pölsan dessutom nio sekunder in i sudd så det är klart.
Djurgården sätter 5-4 på Hovet och Luleå ramlar under strecket. Nu är vi på plats 11 vilket innebär spelslut och vi får alltså inte ens lira PlayIn.
Lätt hänt att man letar syndabockar i lägen som detta och min syndabock i denna match heter Hillding.
Jahaja. Det här var nivåskillnad. Man undrar ju hur detta Luleå lyckades spöa Läjkrarna. Även när spelarna kämpar är det tillräckligt många spelare som inte följer game plan och Hilldings j-a misstag till 2-0 kan vare sig förklaras eller ursäktas.
Pungen däremot imponerar rejält. Starka linor och bättre försvarsspel än pungarne brukar ha. Det här laget är inte ofarligt i slutspelet. Inte ofarligt alls. Nu går Pungen så starkt att de mycket väl kan avancera och fightas om platserna 1-3. Annars är läget just nu att det blir Pungen mot Apan i kvarten och en sådant kvart har jag svårt att se annat än att Pungen tar.
Och för oss: OK en viss uppryckning av laget och många spelare men tillräckligt många som är inne i senaste två årens mantra "det är OK att ge bort puck i egen zon" och inget rejält anfallsspel på det.
I detta nu, om Djurgårn håller ledningen sista minuterna och vinner, är vi på plats 11 utanför PlayIn. En plats som representerar Luleås sämsta insats i Elitserien SHL någonsin. Närmaste fem matcherna ska vi, förutom att möta läjkers, även köra tre fyrapoängsmatcher mot Öret, Djurgårn och Kronan. Är vi tillräckligt starka för dessa otroligt avgörande matcher?
Lustigt att identifiera Pungens målstaktik. En, som även andra klubbar använt men sällan. Och Pungarne gör det hela tiden.
När en pung kommer i friläge lite snett ut - utan spelare mellan sig och vakten - helt öppet läge och där i stort sett alla skjuter - då passar Pungen- crosspassar rakt över där en pung, om han får puck har halva målet öppet eftersom vakten skyddar andra sidan. Och där kommer alltid en puck eftersom de övat in och kör just detta. Så kommer passet, stenhårt, nästan ett skottpass, och pungakompisen klipper till direkt.
Att inte ta skottet i första läget - med typ 10-20% målchans - och i stället passa till 80-90% målchans om pass och möte fungerar (och det gör det eftersom de tränat just det) är förstås smart.
Idag har Pungen ändå bara gjort ett sådant mål men borde satt 2-3 till, sådana lägen har de haft. Knappt sju minuter kvar nu och Pungen är närmare 3-0 än vi 2-1. Mycket närmare...
Shit, vad kass denne Hillding är och det har han tydligen varit senaste åren i senaste klubbarna också. Tydligen ska ha en gång ha varit lovande och produktiv men nu verkar han ha gjort en karriär a la Mikko Lehtonen.
Luleå är med lite mer i tredje perioden än i andra. Kan nog bero på att vi slapp inleda perioden med tvenne utvisningar varpå laget körde slut på sig för att hålla tätt.
Men ändå har Pungen fortsatt värsta chanserna inklusive en där målet var helt öppet men pungaskytten missade.
Efter den totala överkörningen under andra med 19-2 i skott och 2-0 i mål för Pungen känns det förstås inte möjligt alls.
Faktum är att nu har Kronan passerat oss i tabellen, trots att de inte ens spelar, men det beror på att de två insläppta målen gjort att vårt målskillnadsförsprång utbytts till ett målskillnadsmotsprång.
Om Djurgårn får in ett mål till på Pölsan passerar även de och då har Luleå ramlat ned till plats 11 under strecket...
Gudars skymning vilken överkörning under andra perioden. Att det bara står 2-0 kan vi skatta oss lyckliga för det kunde nästan blivit tvåsiffrigt under perioden.
Nu har jag kollat upp 1-0. I det läget står Johan Harju framför vårt mål, men strax innan Broc Little skjuter från slottet har Garret Roe satt en crosschecking i ryggen på Haeju som viker sig omkull framåt och får ta emot sig med händerna på isen. Skymmer Lassi rätt bra där.
Det äcklar mig att se sådant fusk som annars bara fläskberget sysslar med. Här skulle man önska sig möjlighet till utmaning som i NHL. Det skulle stoppa en del av läskbergets fasoner och här skulle det ge utvsning av Roe isf pungens 1-0.
När det gäller Pungens andra mål orsakas det av ett j-a slarv av Hillding, men man ser också att Melart glider och ser på puck för mycket. Han kunde annars mycket väl ha blockerat den Pung som fick crosspass till öppet mål.
Jaha. Jag hade hoppats på felfri Rönkenförsvarshockey men det är tydligt att de spelarna har vi inte fullt ut och Pungen bara tackar och tar emot. Denna Pung kan bli en svår utmanare om SM-Gludet om inte motståndarna är starka nog att neutralisera deras ruggiga lina med Little, Roe och Olimb.
4-4 nu på Hovet i en rejäl rallardrabbning mellan Djurgårn och Pölsan.
I Linköping har Pungen skotten med 15-1 (!) i andra perioden innan de nu sätter 2-0 genom ett vackert pass-pass-pass. Och hur fick de pucken i vår zon?
Genom att Hillding, med full kontroll över puck och ohotad, spela pucken direkt till en pung och två sekunder senare mål. Efter en sådan "insats" ska han bänkas för resten av matchen! Varje spelare kämpar och kämpar och så kommer ett sådant oursäktligt misstag. Fyfan.
Och därefter kör Pungen helt skiten ur oss. Nå, med två minuter kvar lyckas en lobb nå Pungavakten vilket innebär att vi fördubblar vårt antal skott på mål i andra perioden. Nu ligger vi bara under med 19-2...
Ser att braknollan aptrollet sitter under match och ljuger tungan svart i Apboken. Nu vill han ha det till att Djurgårn har "fått Fjollbollen som tar 16 000 åskådare" och vidare har "massa sponsring av en massa företag".
Allt detta är lögn. Djurgårn har inte ens råd att lira i Fjollbollen och betalar multum för att hyra Hovet: kommunen suger Djurgårn på stålar. Till skillnad från Apkommunen som sponsrar Apan med Aparenan samt i övrigt öser in mer än en miljon på apkontot varje år medan Djurgårn går back på sin kommun!
Där vi andra använder fakta, där går aptrollet in med "alternativa fakta" på samma sätt som det svenska rasistpartiet och galenpannan Trump. Inte så konstigt hatbrottslingar emellan.
Fotnot: Alternativa fakta är påhittade fakta, tagna ur luften, vilka lögnare drar till med som de Bagdad Bobs de är.
Ja, lite bättre denna gång. Vi lyckades etablera oss i pungazonen och spela runt, även om det inte gav några rejäla målchanser.
3.18 kvar av perioden, 3-8 i skott för Luleå, även om jag tycker att Pungens enstaka chanser varit något farligare än våra.
Herregud! Där snubblar K-fab på isen varefter Broc Little lurar upp landslagsjanne på läktaren att köpa korv och det landar i att TRE Pungaspelare kommer fria, men Broc skiter på sig när han ser Lassi och skjuter över, puh.
Luleå har nu allt svårare att hindra snabba och skickliga Pungar i vår zon och jag räknar till minst 3-4 riktiga stora målchanser för Pungen (mot ingen stor för oss). Otrevligt nog kom de ofta efter att vi inte spelade ut puck effektivt ur egen zon ibland: RÖNKENHOCKEY VAR DET! Att lobba och sarga ut är vackert, OK?
Puh, fortfarande 0-0 och slutminut men vi kan tacka turen och Lassi för detta samt även ytterligare lulespelare som gör det de kan.
Det kommer att bli svårt att stå emot Pungen ikväll, den saken är klar. Bra insats av våra spelare men de har svårt att hantera skickliga pungaforwards.
0-0 efter en period och det får vi vara tacksamma för.
Nu är också landslagsjanne tillbaka sedan han sytts efter att ha ätit puck redan i inledningsminuten.
Men riktigt uselt PP av Luleå, där bl a en Pung glider omkring och leker med tre lulespelare i vår egen zon i 15-20 sekunder av vårt PP, utan att vi lyckats återta puck.
Sex minuter kvar av första perioden och nu åker ytterligare en Pung - Roe - ut, sedan han bakom Julius kört upp klubban i dennes armveck och hakat honom att tappa puck. Nämnde Pung blir fly förbannad, men gubbe lilla, vill du vara kvar på isen är det bara att följa reglerna.
Då får vi se om Luleå kan spela PP när de nu får ...spela PP.
Första sju minuterna spelade och Luleå har börjat bra. Täcker upp fint i försvaret och lobbar ut när så behövs även om "ofoget" att spela sig ur situationer fortfarande används och som regel på ett lyckat sätt.
Luleå har också pressat Pungen i deras zon och gjort det rejält framgångsrikt och flera gånger tagit över puck.
Några skott från båda lagen och inledningsvis fler av Luleå.
Men alldeles nyss misstag av Jaros som försöker spela sig ut ur egen zon men ger bort puck vilket på en bråkdel av en sekund leder till friläge, som dock inte blir mål, men leder till utvisning och boxspel för Luleå mot starka PP-laget Pungen.
Att laget återgår till ett klassiskt Rönkenförsvar där varje gubbe är beredd att åka järnet för att inte släppa några Pungar över bron dvs inte tillåta en pung stå rättvänd mot vårt mål vare sig i 5 mot 5 eller 5 mot 4.
Om lagets spelare dessutom ger sig fan på att säkra den markering och den position de har att hålla och inte tillåter någon pung att åka eller smyga sig fram att få pass i farligt läge är det ännu bättre.
Kan de dessutom ilskna till på så sätt att ingen pungjäkel tillåts böka sig fram framför vår vakt för att hugga och slå, eller någon pung nå en retur är jag ännu gladare.
Kan detta dessutom kombineras med en full fihet att lobba eller utsarga puck när inte bättre alternativ finns tillgängligt.
Då blir jag glad.
Annat önskar jag inte. Vet ju att om laget lyckas spela ett sådant försvar kommer förr eller senare våra chanser och vi har spelare som ska kunna utnyttja sådana. Gärna La Gace förstås.
Kan Petter detta? Ja han körde ju en halv säsong med Bulan och för övrigt har han förstås som åskådare sett och lärt under Rönkeåren.
Vårt största problem är förstås att vi inte har så många spelare inövade i rönkenförsvaret. Det är janne, foppa, K-fab och Hedman bara medan övriga kommit till oss sedan Fagerström och Skuggan fick den briljanta idén att utveckla en friare hockey, den som nu eventuellt lyckas ta oss till ett missat slutspel, t o m ett missat PlayIn. Backarna är mer tränade i att "du får göra misstag" vilket vara förbjudet på Överste Rönnqvists tid och många av våra forwards har drillats i "det är visserligen min gubbe, men den kanske någon annan tar".
Nej, skärpning nu.
Ge allt säger allt i försvarsspelet och ta det från där. OK?
Inför kvällens match borta mot Bufflarna - Bylsma har ännu inte efter förmiddagsträningen kommit ut ur vaktgarderoben och förklarat vem som tar spaden men jag är helt säker på att det blir Trump - har buffelvalentinkortet kommit ut, med en rejäl buffel på framsidan, fast med hänsyn till budskapet "I´ve got my eyes on you" tycker jag att man kunde valt en annan bild...
Luleås lag mot Pungen (vi har Falken och Schira avstängda samt Rydahl kanske ljumskborta resten av säsongen):
VAKTER 34. Lassinantti, Joel 30. Gustavsson, Filip
BACKAR 27. Mikkelson, Brendan - 3. Todd, Daine 7. Sandström, Jan - 32. Engsund, Oscar 41. Melart, Ilari - 15. Jaros, Christian
FORWARDS 21. Sweatt, Bill - 40. Mouillierat, Kael - 19. Lagace, Jacob 13. Junttila, Julius - 24. Harju, Johan - 16. Emanuelsson, Einar 25. Hedman, Anton - 42. Hillding, Joakim - 11. Emanuelsson, Petter 52. Fabricius, Karl - 33. Mastomäki, Christopher - 9. Forsberg, Johan
EXTRA 39. Själin, Pontus 14. Toolanen, Anton
Inga extra borta vilket vi tackar för och vaktsidan inklusive backsidan trygga, även om Schira tyvärr saknas.
När det gäller linorna känns det som att Petter går tillbaka till ursprungstankar efter Skuggans laborarerande på senare tid.
Nordamerikanerna Sweatt, La Moule och La Gace kör tillsammans.
Så också Masto mellan K-Fab och Foppa.
Dessutom kör Petter och Hedman tillsammans igen, nu med Hillding som center men denne lär ersättas av Falken så snart han är tillbaka.
Sedan har vi mer oprövat Harju mellan Julius och Einar. Förhoppningen är väl den att de två snabba vingarna ska öppna för Harjus skott. Men mer osäkert om linan kan fixa sina defensiva uppgifter.
17-årige Isac Lundeström är fortsatt utanför laget. Känns trist, men han har nog hackat en del i sina försvarsuppgifter och därför kör man med säkrare kort tills vidare, antar jag.
Tyvärr har vi drabbats av förbundets/ligans skämtlynne eftersom de i stället för domare skickar hemmazebrorna Molgan och hans osynlige kompis Claesson till matchen.
Nåja. Bara att gilla läget. Som består i en alldeles enastående uppgift: att borta möta Pungen, som vunnit 11 av 11 spelade matcher 2017 (bara slarvat bort en onödig förlust mot blivande kvallaget Trottoarkantens IF).
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?