1-0 till Warulfven efter första perioden och det är på ren flyt: en invispad puck som råkar träffa röret på Själin, byter helt riktning och går in bakom Filip.
Verkligheten är den att Luleå ägt sönder Ulfven på ett imponerande sätt från början till slut. Ulfven försöker sätta hög press på Luleå men det är meningslöst: Luleå är alldeles för säkra att passa sig ur sådana lägen och lyckas i stort sett alltid förvandla pressade situationer i egen zon till snabba attacker i ulfvazonen.
Den höga press ulfvarne misslyckas med innebär också att deras traditionella styrspelsförsvar saknas och Luleå åker in som de vill.
Ulfven försöker alltså ett spel som misslyckas eftersom Luleås backar är alldeles för skickliga och därmed väger allt över för Luleå. Lägg därtill att nästan varje Luleåpass sitter perfekt medan ulfvarne ofta passat snett, vint och lönlöst.
Efter ungefär halva perioden inser Ulfven faktum och adderar då fysiskt spel dvs försöker bråka men Luleå står upp. Periodens mäktigaste tackling av Englund som sänker en Ulfv open-ice.
Vid sidan av lagen har vi zebrorna och tyvärr har vi drabbats av ligans värstahemmapack - Morgan och hans osynlige kompis Claesson. Juste spel och fulheter jämnt fördelade om de inte väger över för Ulfven och hemmazebrorna blundar för allt diskutabelt men tar till slut en tveksam holding på Luleå. Luleå fixar visserligen boxen utmärkt, men visst ger det Ulfven andrum och utan den mer talande för 0-0 eller eventuellt 0-1 efter första - de båda resultat som skulle varit mest sportsliga.
Nu har vi i stället 1-0 men jag hänger inte läpp för det. Kan Luleå fortsätta så här kommer jag definitivt inte att klaga ett dugg.
Sven.Savage: Var faktiskt på Hovet igår (bjuden av en Jurgårdare). DIF hade massor av chanser och borde avgjort redan i första dock hade de erbarmligt svårt att få ut pucken ur egen zon samt slarvade en jäkla massa. Det var ett kul återseende av Hovet har inte varit där sedan vårt första SM guld mot AIK 1981 men faktiskt väldigt bra tryck trots bara 6000 men även den sk sittplatspubliken förde liv. Ikväll lycka till men det borde inte vara speciellt svårt då vi är värre än "Kraken" på Sea World Orlando.
Sven.Savage: Hmmm, vi får hoppas på bra spel av Luleå ikväll borta mot Warulvfen och sno minst en pinne iaf som liten kompensation över att Växjö var riktigt bleka mot Djurgården igår, trodde aldrig att DIFarna skulle lyckas ta två pinnar, men men. Givetvis hoppas jag ju helst på tre poäng men man ska nog inte gapa efter för mkt. En defensivt stark bortamatch med få misstag kan nog bädda för en poäng iaf :) Dock kanske Ulfven har mkt självförtroende efter deras stabila vinst borta mot SKAIK senast.
M.Lemiux: Lite av nöjet att vara på ett Luleå Hockey forum:-)
Nu får vi närvarande göra vårt bästa men på tidigare platser med fler deltagare har det varit ett nöje med så många intresserade från olika synvinklar. Några hade varit med länge och kunde berätta om hur klubben och laget var under olika säsonger. Andra bevistade träningar och kunde direktrapportera. Fler kände folk i klubben eller var själv engagerade, någon satt i styrelsen, och kunde läcka lämplig information, och så vidare. För att inte tala om hockeykompetensen och hur j-a pålästa och kunniga folk var och vilken höjd och bredd och kompetens det kunde vara på diskussionerna. Ofta lärde man sig något av varje inlägg.
Och. Den rookie som tror att ett hockeyforum blir perfekt om man 1. Upprättar ett regelverk på 40 sidor på hur man ska uppträda och därefter strikt håller sig till det och detaljmodererar hela tiden...den har fel. Ett forum håller stil och kvalitet genom sina deltagare. Genom deras personliga karaktärer och seriösa inställning och med sådana dominerande kärngrupper är ett forum immuniserat mot att falla sönder och attackeras av troll. Men ett sådant forum styrs inte med millimeterlinjal i ena handen och regelbok i andra. Folk tillåts brodera något och lär känna andra, vänskap och respekt utvecklas och en fungerande grupp skapas. Helt överlägsen en samling robotar som styrs av en regelbok.
På Luleå Hockeys officiella Forum, när det fungerade, ställde jag en fråga.
Vi talar slutet av nittiotalet. Jag hade byggt en hemmabio och den var mer eller mindre färdig och jag hade avsatt pengar för att köpa in hårdvaran. Började läsa på, men det finns hur mycket information som helst och jag brukar inte ge mig i sådana lägen utan läser på till jag vet allt. Men nu hade jag inte tid. Ville bara säkra att jag valde bäst för de medel jag hade.
Så jag frågade på Luleå Hockeys Forum.
Inom 15 minuter hade jag ett antal svar från olika experter med varierade synpunkter men som de snabbt samsades om för att ge mig konsensus om tillgängliga alternativ och varför.
Helt oslagbart. Behöver jag nämna att min hemmabio fungerade för j-a bra i massor av år? Jag t o m byggde en egen H-läktare (mycket lik den riktiga i delfinen, men med plats för en procent av luleklacken) som jag drog in framför 2,4-metersduken och körde Luleå Hockeys slutspelsmatcher genom projen med ljudet 5.1 utan en Norrankommentator så långt ögat - eller rättare örat - kunde nå.
Lite skillnad hos oss, jämfört med i Apboken där de tycks ha mest skoj genom att vräka skit på alla och på varandra.
Hmm, noterar att även om det blev bara topplagen som vann i damernas kvartsfinaler satt det långt inne för Djurgårn och i viss mån även för Luleå.
Undra på det när motståndarnas vakter räddade 51 skott respektive 52 skott under matcherna.
HV vann ju bara med 1-2 men DaMooDoos vakt behövde bara ta 28 skott. Och Damgnagets hyllade Minatsu Murase tog 32 skott - men släppte in 6 skott!
Men åter till Luleås och Djurgårns motståndare där vakterna levererade räddningsprocent som får en att tro att det handlade om de bästa förstaspadarna i NHL. Så är det inte. Luleå vann ju samtliga matcher utom fyra under säsongen och i vissa matcher pumpade man på 50-70 skott på motståndarvakter, som ibland stoppade nästan allt.
Grejen är denna: skottförmågan är långt ifrån herrnivå, för att uttrycka det lindrigt. Jag har ju sett dammatcher på nätet och live och jämförelsevis känns rätt många av skotten snarast som fösningar eller försiktiga passningar.
Detta skriver jag inte för att förklena damhockey utan för att peka på ett område där det finns enastående utvecklingsmöjligheter inom damhockeyn: TRÄNA SKOTT!
Jag förstår naturligtvis att de tränar skotten, men helt klart kan de förbättra detta något enormt. Bara att höra vad alla duktiga skyttar inom herrhockeyn alltid gjort: tränat skott. Det är bara att köra, som Burken mot garagedörren: nöta, nöta och nöta igen. Så vinner man Wibledon fem år i rad.
Läste om Filip Forsberg som berättade att han sedan han var ung tränade - inte bara att skjuta bra utan också att skjuta bra från alla möjliga vinklar varhelst han fick pucken ifrån. Och han nötte och han nötte.
Följden blev den att han kan klappa till och klappa till rejält när som helst, utan att behöva få pucken perfekt eller lägga den tillrätta. Och vidare hinner vakterna inte reagera - de tror inte ens att det är möjligt att skjuta från varifrån Filip målar. Och kolla nu - en streak av mål i NHL som är värre än de sett där senaste decennierna:-)
Så, för en ung hockeyforward skulle jag ge följande råd: Läs på hur Filip Forsberg gjorde och gör likadant.
För mig, som ser både dam- och herrhockey, skulle det inte vara förvånande om en kille som Filip, om han fick hoppa in i damhockey, skulle sätta tvåsiffrigt. Match efter match.
Och det har inget alls att göra med att han är medlem.
Men det har allt att göra med att han lagt all nödvändig tid för att träna skott.
Alla som hann se hur hatbrottslingen skällde ut sidekicken igår - värre än han skällt ut någon annan - får nu uppföljningen när den lille sidekicken kryper fram bakom hörnet och tackar för uppiskningen och ber om mer.
Gudars skymning! De där apmonstren har någon karaktärsstörning som inte är lätt att förstå för oss andra utan liknande böjelser.
M.Lemiux: Tack för korrigeringen, Lemiux! Fördelen med att det finns kunnigt folk i boken - att felaktiga fakta korrigeras:-)
Jag ändrade i mitt inlägg efter ditt påpekande, så nu är det korrekt.
Orsaken? Troligen samma som när någon annan skrev fel häromdagen och du eller vem det var påpekade det. Nämligen swehockeys f-e hantering av sin uppdatering numera. Tidigare om åren fungerade det, nu har de dragit ned på ambitionerna. Grejen är inte den att de har "live"-tabeller och icke "live"-tabeller att hålla koll på, det fixar man. Däremot uppdaterar de dessa tabeller i kaotisk ordning och ibland uppdaterar de rent slarvigt, lägger till någon pinne som aldrig funnits och liknande. Så om man i brådskan med annat snabblitar på de där tabellerna, och inte tänker efter - för igen-kligen VET man ju hur det ska vara - ja då skriver man lätt fel.
Men snyggt att du påpekar så det blir rätt.
Mindre snyggt att med korrekta fakta är läget för oss något sämre...;-)
Sven.Savage: Mja, Djurgården har 60 poäng, så de måste ta in 5 poäng. Men håller med att det inte känns så troligt, speciellt inte om vi vinner de två hemmamatcherna vi ska vinna. Karlskrona har inte så lätt spelschema heller, fastän de har tre hemmamatcher.
M.Lemiux: Jo. Nageltuggandet fortsätter för vår del. Vi kan bli passerade av ett men inte båda lagen. Jävligt spännande tre dagar i rad nu. Ställningen kan nästan se ut lite hur som helst mellan de tre lagen efter dessa tre dagar, på lördag kväll:
2017-03-02 19:00 Färjestad BK - Luleå HF 2017-03-02 19:00 Karlskrona HK - HV 71 2017-03-03 19:00 IF Malmö Redhawks - Djurgårdens IF 2017-03-04 16:00 Luleå HF - Leksands IF 2017-03-04 16:00 Karlskrona HK - Skellefteå AIK 2017-03-04 18:30 Djurgårdens IF - IF Malmö Redhawks
Och sedan väntar de avgörande två omgångarna tisdag och torsdag:
2017-03-07 19:00 Leksands IF - Djurgårdens IF 2017-03-07 19:00 Brynäs IF - Karlskrona HK 2017-03-07 19:00 HV 71 - Luleå HF
2017-03-09 19:00 Luleå HF - Rögle BK 2017-03-09 19:00 Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 2017-03-09 19:00 Karlskrona HK - Örebro HK
Räkna med att Apan sätter in tjugo spelare, födda på 2000-talet, i sista matchen, ungefär som de gjorde ifjol. Vi får INTE ligga på plats 11 efter tisdag, då är fiaskot fullbordat...
Och efter sjuhundra resultatlösa straffar vinner gårdarna och tar 2 poäng.
Det var en dag med obra resultat. Man hade ju hoppats på segrar för läjkrarna och malmö i syfte att komma närmare åttondelsfinal Luleå-Apan men båda lagen torskade.
Det betyder nere runt åttondelsstrecket och PlayIn:
9. Luleå Hockey 48 matcher -13 mål 64 poäng 10. Kronorna......48 matcher -15 mål 62 poäng ___________________________________________ 11. Gårdarna.....48 matcher - 29 mål 60 poäng
Gårdarna måste ta 3 poäng på Kronan och 5 poäng på Luleå för att passera oss. Osannolikt, men ej borträknat.
Uppe vid kvartsfinalstrecket toppsex ligger Apan säkrare.
Warulfven måste ta in 5 poäng och 5 plusmål för att passera Apan. Malmö måste ta in 6 poäng för att passera Apan.
Sven.Savage: Och DIF lyckas ta två poäng mot ett mkt blekt Växjö...samt att Växjö hade 6st BP men inget PP på hela matchen?? Jaja...spänningen lever....Djurgården verkar lyckas gripa efter vartenda halmstrå dom får tag i :(
Alla matcher klara i Allsvenskan nu. Ett tag såg det ut som att all streck skulle varit definitiva innan nästa dvs sista omgången. Men Burkölen lyckades slå överlägsna seriesegrarna Mora borta med 2-3 och det innebär att följande lag är inblandade i striden om att undvika negativt kval:
MooDoo -20 66p Västerås -27 65p Burkölen -45 64p
med sista matcherna:
Almtuna IS - MODO Hockey
och...brrr:
IF Björklöven - VIK Västerås HK
Då förstår jag och får ändra mig. Båda dessa lag kan INTE passera MooDoo. MooDoo är alltså klara för Allsvenskan nästa år!
Burkölen måste vinna 3p i matchen hemma mot Västerås på fredag - då åker Västerås på negativt kval. Om inte - då åker Burkölen på negativt kval.
...herrar börjar nu sudd efter 1-1. Men läjkrarna åker omedelbart på utvisning och nu kan gårdarna avgöra i 4 mot 3...men..j-t nära att DIF sätter självmål. Puh.
...damer börjar nu straffar efter 1-1...och Damgården vinner matchen! Samtliga lag från ligatoppens 1-4 vann alltså öppningsmatcherna borta. Nu kan vi säkert börja planera för semifinalerna Luleå-HV och Damgården-Dampungen.
Helt sjukt. I matchen Öret-Malmö har lagen haft i snitt 6 skott var per period. Med 107 sekunder kvar av tredje perioden sätter Öret 2-1. Efter målet åker Malmö på en utvisning för abuse of officials.Vet ingen om varför men Malmö blir alltså nollade i matchen vilket innebär att Apans möjligheter att undvika PlayIn ökar dramatiskt.
10 sek senare åker nästa Malmöspelare ut, nu för puckut.
5 mot 3 för Öret i ledning 2-1 och de försvarar sig i 87 sekunder och vinner matchen.
Samtidigt placerar sig Öret så att nu är Trottoaren och röglarna körda, de hinner aldrig ikapp Öret och är i praaktiken i kval nu, samtidigt som att Öret i sin tur är chanslösa på PlayIn.
Luleås stenhårda damer, som kom under med 1-0 redan efter en minut av matchen fullbordar nu vändningen och sätter 1-3 på Dampölsan med fem minuter kvar av matchen!
Dampungen och Dam-HV har vunnit sina matcher.
Damgården-Mus-i-kanten har slutat 1-1 efter tre perioder och matchen fortsätter.
I damernas kvartsfinaler leder Dampungen och DamHV sina matcher planenligt medan ligatopparna har det lite svettigare:
Dampölsan håller 1-1 mot Luleå, snart inne på halva tredje; och Mus-i-kanten samma läge 1-1 mot Dagårn också i tredje perioden.
Nere i Allsvenskan håller det på att avgöras. Västerås har 4-2 på Tälje vilket innebär att Burkölen åker till negativt kval trots att de har 1-1 mot suveräna Mora. Likadant för nästa streck där Almtuna har 3-2 på Hästen vilket innebär att de tar Playoffplatsen.
I SHL spelar vi tredjeperioder nu och båda matcherna står 1-1 men Läjkrarna har kommit allt mer på Hovet mot Herrgården och Malmö har fortfarande bara 1-1 borta mot Öret; en match där hela Apan sitter och hejar på Öret eftersom Malmö bara är tre p bakom Apan, skulle de vinna.
Och medan jag skriver raderna ovan sätter Luleå 1-2 på Dampölsan:-)
När det gäller första matchen har den ju för vårt vidkommande tappat intresse eftersom Öret fallit så rejält att de inte är något hot om vår PlayIn-match. Men det vore förstås trevligt om Malmö spöar örena eftersom det innebär att Malmö därefter bara är 3 poäng efter Apan när fyra omgångar återstår. DET låter ju trevligt. Skulle Malmö passera, tvingas Apan till PlayIn-spel. Kanske mot... Kom igen Malmö!
Men den andra matchen är mer intressant för oss. Skulle Djurgårn förlora måste de hämta in 7 poäng på Luleå med fyra omgångar kvar för att passera oss.
I detta nu har vi, i för de tre lag som slåss om två PlayIn-platser:
9. Luleå Hockey 48 matcher -13 mål 64 poäng 10. Kronorna......48 matcher -15 mål 62 poäng ___________________________________________ 11. Gårdarna.....47 matcher - 30 mål 58 poäng
och efter kvällens möte mellan Djurgårn och Läjkers återstår:
2017-03-02 19:00 Färjestad BK - Luleå HF 2017-03-02 19:00 Karlskrona HK - HV 71
2017-03-03 19:00 IF Malmö Redhawks - Djurgårdens IF
2017-03-04 16:00 Luleå HF - Leksands IF 2017-03-04 16:00 Karlskrona HK - Skellefteå AIK 2017-03-04 18:30 Djurgårdens IF - IF Malmö Redhawks
2017-03-07 19:00 Leksands IF - Djurgårdens IF 2017-03-07 19:00 Brynäs IF - Karlskrona HK 2017-03-07 19:00 HV 71 - Luleå HF
2017-03-09 19:00 Luleå HF - Rögle BK 2017-03-09 19:00 Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 2017-03-09 19:00 Karlskrona HK - Örebro HK
Under de avslutande fem omgångarna 48-52 får Djurgårn alltså spela omgång 48, 49 och 50 EFTER Luleås och Kronans matcher, om man ska vara extremtranspiratorisk men det är säkert betydelselöst. Mer värt att notera kanske att Djurgårn kör B2B mot Malmö under de omgångarna.
Skulle gårdarna torska ikväll innebär det alltså att det räcker för Luleå att spöa kvallagen Rögle och Trottoarkanten hemma; i så fall kan gårdarna inte passera oss ens om de tar 3 p i samtliga avslutningsmatcher, om de inte samtidigt hämtar in bortåt 20 mål i målskillnad.
Nej, nog lutar det mot att vi ligger nära PlayIn nu.
Bäst av tre gäller och första matcherna spelas hemma för de lag, från platserna 5-8 i serien, som valts av det andra laget. Och match 2 samt - om den behövs - match 3 - spelas hemma för det högre rankade laget.
Skulle kunna sluta 2-0 i matcher för de högre rankade lagen. Det lag som skulle kunna överraska är möjligen Damgnaget, men troligt är det inte. De andra lagen kanske kan tappa någon match men knappast två.
Så troligen får vi sedan följande semifinaler
Luleå-HV Damgårn-Dampungen
Fast det vore förstås intressant om Dampungen faller för då blir det ett huvudstadsderby i ena semin.
De säkerligen i sorgram presenterade artiklarna om den s k hockeyn kräver de pengar för så de skiter jag i. Däremot "får" man läsa hundratals kommentarer under artiklarna och där framgår att läsekretsen anser att tränarna och lagkaptenen ska ha spöstraff. Fläskberget himself har tydligen förklarat att spelarna måste göra rätt för lönen. Hmm, hur gärna vill de lågbetalda ge tänder och brutna ben när de vet att det slöa fläskberget, som mest ägnar sig åt gyttjebrottning framför motståndarmålet, tuggar i sig 300 000 spänn i månaden? Undrar om inte det var Aplasses genidrag för att se till att allt skulle gå åt helvitte efter honom? Att installera fläskberget till fruktansvärda 300 000 vilket skulle sänka viljan hos alla andra?
Vidare skriver Norran om bildandet av "Stor-Skellefteå" för 50 år sedan. De tvingade in fyra andra kommuner och hux flux var Apschtaan Norrlands största stad till folkmängden och några år senare tvingade de in ett par kommuner till. Lilla Schtaan hade mångdubblat sin folkmängd och till ytan rymdes inom Apschtaan både Luleå, Stockholm och Gotland, förklarade man stolt och räknade ut att Apschtaan var världens näst största stad.
Var de kanske sedan dess de etablerade sektkaraktären med apsanningar? Att ljuga konsekvent om något så länge att det till slut presenterades som alternativa fakta?
Läs och begrunda: Apschtaan fick DUBBELT så många invånare som Luleå och var till ytan förstås mycket, mycket, mycket större än Norrbottens residensstad.
Nu, 50 år senare. Har Apschtaan helt stagnerat. De har inte blivit fler. Luleå däremot har fördubblats till invånarantal, utvecklats och expanderat. Men inte till ytan. Omgivna av Piteå, Boden, Kalix kan vi inte växa geografiskt men det kommer förstås en tid då de mindre accepterar utvecklingen och Luleå växer geografiskt.
Och senaste åren har apmonstren öst in skitsnack om hur de minsann "bara" kör med egna produkter från egna led från egna kommunen. Medan apmonstren sitter och räknar bort alla lulespelare från luleå som inte fötts i Delfinen eller Stadshuset som fula värvningar och de som kommer från omgivande kommunerna - sådana som skulle rymts inom Luleå om vi geografiskt varit som STOR-SKELLEFTEÅ - är köpespelare! Samtidigt som de räknar pojkar 10 mil bortifrån som egna led, ja t o m 50 mil om det krävs eftersom de stjäls in redan innan de blivit myndiga.
Var och en kan väl bli salig på sitt vis. Alla gör nog så gott de kan.
Men Apan och apsupportrar är unika med sitt sektbeteende att med ovanstående dravel som bakgrund sätta sig och håna och hata andra, så spott och spe och ha köpta tidningar och brännvinsjournalister som sprider lögner och har de inga lögner att få tag på hittar de på egna.
Ja, fy fan. Det har varit tragiskt att höra dessa apmonstren sprida sin diarré men snart är det över och jag räknar med att fallet kommer att bli stort som det alltid varit när det gäller Apan. Inget lag har så snabbt gått från bäst till sämst.
Nu har de ju köpt in köpespelare i jättemängder senaste åren, många av dem skadade när de kommer och mest hela säsongen. För att dölja sanningen. Men SM-Gluden har blivit förlorade finaler. Europadeltaganden har blivit nesliga försluster. Serievinsterna faller i år till lägre positioner. Och slutspelet kommer bara att göra det än mer tydligt.
En värdig avslutning, för att markera att STOR-SKELLEFTEÅs Aplags tid på toppen är rejält över, blir ju om de till att börja med missar topp sex, därefter åker på Luleå i PlayIn följt av att de inte får delta i SM-slutspelets kvartsfinaler ens.
Efter en sådan nesa tror jag chansen är stor att redan våren 2018 kan Apan få nöjet att kvala sig ned till sin rätta omgivning. Gärna efter en kvaldrabbning mot ett nyuppväckt Burkölen.
{M.Lemiux och Daddeh}: Ja, det var trevligt att se hur Aptrollen kollapsar medan resultaten ökar möjligheten för att vår egen säsong kan sluta trevligare än man tänkt. Slutar vi tia, men avslutar Apans tid i strålkastarljuset...ja, då kommer man att kunna se tillbaka till 2017 med nöje:-) På väg till sacken, men med en Mariestad. Skål, tammefan!
Hahaha en bra kväll det här helt enkelt. Man har ju sänkt förväntningarna ganska jäkla fett under säsongen så med facit i hand får vi vara nöjda med play-in. Jag har precis jobbat klart för idag så kommer fira kvällens resultat genom att ta mig en liten gin-pinne nu innan man hoppar till sängs. Skål bröder :)
Sven.Savage: Haha, jo...ganska lustigt det där. Yååååda tror jag ändå besitter en viss hockeykunskap och skulle väl vara helt ok att diskutera hockey med om det inte vore för att han besatt mkt mer hat än kunskap. Han tycker det är roligare att hata och håna än diskutera hockey och när han väl blivit överbevisad i nått så pratar han bara bort det med hat mot annat ämne. Men sidekicken?? Ja, han passade bäst att bara hålla med Yååååda, när han väl nuförtiden försöker med sina egna idéer om hockey blir det bara fel. Hans analyser är bara skrattretande och patetiska :)
13 Leksands IF 47 (-56) 43 -> 48 (-59) 43 14 Röglarna BK 47 (-42) 41 -> 48 (-45) 41
NY KOMMENTAR: Några intressanta förändringar.
Öret har större chans att lämna bottenhotet. Men de torskar nog sin match - dock, nu bara 4 i stället för 5 matcher för bottengängen att nå ikapp med.
Likadant för Djurgårn. Svår match, svårt tro annat än att det torskar, och nu bara fyra matcher efter imorgon...
Och i toppen - under läjkrarna - rör det på sig.
Och så har vi Apan.
För att avancera måste de ta 4 p på Pölsan på bara 4 matcher. Eller hela 7 p på lagen högre upp. Nej, de är tämligen körda för sådana chanser.
Och neråt? Ja, Warulfven har bara 5 p och några mål att ta in. Svårt, ja, men inte omöjligt. Och skulle Malmö vinna i morgon - vilket de troligen gör - är Malmö bara ynka 3 p efter Apan. En omgång, en match som går fel för Apan och det kan vara kört för dem.
Noterar att det nämnda inlägget nu eliminerats från apboken, medan det imponerande, hockeyinitierade inlägget som förklarade att Apans fiasko mot Warulfven i kväll var ett "fall framåt" står kvar.
Ja, det är inte lätt att hålla en hockeynivå där med dessa troll.
Ska jag eliminera citatet av hatbrottslingens ruptus här också? Nja, jag funderar på det. Men det är tveksamt eftersom jag konstaterar att Apboken fortfarande innehåller en j-a massa inlägg av typen "skallkrossning...mumsbiten...tiotusen spermier i analen...bitringen..." o s v. Samt den språkliga ekvilibrist som skapade det hela...
Ibland scannar jag ju av Apboken, andra gånger öpnnar jag den inte halvårsvis. Nyss läste jag dock att den lille sidekicken ansåg att Apan lyckats ta "ett steg framåt"; sannolikt på väg ur den psykiska nedträning de satsat på inför slutspelet, enligt vederbörande, felkommenterandes "expertbedömning".
Men nu ledsnade t o m hatbrottslingen på sin inte så talangfulle men ende förkämpes joller, knäckt efter att Ulfven knäckt Apan, och svarade barbruden, sidekicken som fortfarande inte lärt sig sätta komman: "Tycker du är en trevlig och vettig prick, och tackar telefonen för autocorrect. MEN. ASCH, STURE, VAD DU ÄR TARVLIG!!! "
He he he, t o m hån- och hatbrottslingarna håller på att bryta ihop. Det lovar gott. Jag har ju inte sett mycket av Apan i år men i Luleåmatcherna har det ju hänt att de helt givit upp, typ dragit ned kjolarna självmant. Även om aptrollen surrar mer dynga än de ser Apmatcher kanske hatbrottslingen ändå insett att de ståt inför högrisk till nedslag av NEMESIS!
TIDIGARE, för en månad sedan, diskuterade vi mest möjligheten att detta skulle bli en av Luleås största fiaskon i Elitserien SHL någonsin.
Men nu finns plötsligt möjligheten att vi kan få äran att fimpa Apan ock kasta aporna ut från slutspelet innan det igen-kligen börjat!
Jag släpper poäng till Warulfven 8 av veckans dagar om det leder till målet att Luleå får möta Apa i PlayIn:-)
Jag har visserligen tänkt slash hoppats och trott snarare att Malmö ska passera Apan men efter er fina vinst ikväll tänker jag gärna om, i fall ni fixar det.
Apan lär ju ha tillbaka Möller till slutspelet och med den kisen kan de växa rejält. Men ett lag som vill mer, vinner mot ett som kan mer. Och jag kan inte tro att det finns något svenskt lag, Burkölen oräknad, som så gärna vill spöa Apan och kommer att ge absolut allt för att lyckas., som Luleå.
Skulle Luleå få möta Apan i PlayIn kommer förstås de självutnämnda experterna att anse oss chanslösa och förklara mötena som skrattmatcher. Men förr eller senare händer det. Förr eller senare har Apan inte tillräckligt många spelare som är beredd att ge allt; som tycker att det gör för ont att utsättas för slutspelstacklingar och att ge tänder för att rädda mål.
Den dagen vill jag uppleva.
Så, OK. Om vi släpper pinnar mot er så fixar ni att passera Apan, så fixar vi att ändå gå till PlayIn och får Apan.
Basse: Kanske det vi behöver! för är det nåt som kan få oss och tagga till ordentligt i vår spelmässigt ojämna hockey så är det nog lite derbystämning :)
M.Lemiux: Jo. Att inte alla är på arbetet när det gäller viktiga matcher och seriens slutskede i kritiskt läge för lagen...
Det är mycket svårt att stå ut med. Kan man inte bättre, är det lätt att förstå. Har spelarna gjort allt de kunnat men vi helt enkelt inte räcker till...det kan vi bära.
Men efter starka insatser i vissa matcher är det svårt att stå ut med mycket sämre i andra.
Sven.Savage: Nu får vi hjälpas åt att skicka ner skaik i åttondelen. Måste ju vara drömmen för Lule att få ett skakigt lag i bäst av tre. Skaik har heta lhc nästa och Lule släpper väl tre till FBK och då är det bara två pinnar kvar 😊
Sven.Savage: Jo, Lassi gjorde en riktigt fin insats också när det väl behövs, men i det stora hela är Luleå snäppet starkare än Rögle i varje period och skapar de farligare lägena. Det är inte alls en bra match, men bättre intensitet och skridskoåkning från oss idag samt inga enkla misstag i egen zon bäddar för segern. Dagens spel hade räckt för att få alla tre pinnar mot Djurgårdsmatchen som än sitter i min skalle hur dålig match det var från Luleås sida....och det var inte pga att DIF gjorde oss dåliga, för dom gjorde inte direkt en strålande match heller, utan det var slött från våran sida mer eller mindre hela matchen igenom.
Tror också att Växjö tar alla tre pinnar imorrn, de har ju också fortfarande seriesegern att spela för så misstänker att det blir så...men bara för att det ska vara själva fan så blir det väl tvärtom :/
Ja, det var väl för härligt. Tycker ändå att Eldebrink är lite tuff mot sina egna spelare efteråt för med lite flyt slash inte en så stark vakt som Lassinantti kunde de mycket väl ha fixat några mål och några poäng den här matchen, trots att Luleå ledde spelet så ofta och starkt.
Men nu har vi gårdarnas hängmatch mot Läjkers i morgon. De SKA ju inte få poäng mot starka Läjkers och i så fall har vi i praktiken 87 poängs avstånd till DIF med fyra matcher kvar.
Men...serieavslutning är serieavslutning och streckkonkurrenter är det farligaste som finns i sådana tider.
Rättelse: Noterar att APAN ligger under med 0-2 mot Warulfven.
De ska nog inte känna sig säkra på Topsex-placeringen, och fribiljett till kvartsfinal, aperna.
Jag tror visserligen inte Warulfven lyckas utmana. Men Malmö är ett lag som man aldrig kan räkna bort och som kan spöa vilket lag som helst när de vaknar på den sidan. Och då kan Apan ramla ned till PlayIn med andra dödliga hastigt och väldigt lustigt.
M.Lemiux: Du har rätt, det gillade inte Lindberg. Han hade ju hoppats på mål, men i annan kasse och nu blir han nog impotent i flera minuter, om han inte har medikamentella eller instrumentella hjälpmedel i båset.
4 mot 3 för Luleå nu efter nylig chans för Luleå där Lindbäck var överspelad och 3-4 röglar ställde sig i mål och etablerade sparkbollsmur vid frispark.
Efter detta tycker ena Bibicen att han ska slå en vänsterkrok i nacken på en luleforward hel oprovocerad. Det tycker zebrorna är tillåtet.
Därefter kastar sig Dane Todd fram och slår in 2-0.
Jag gillar denne Todd. En bra back, speciellt offensivt.
Sven.Savage: Tror faktiskt att den gode Ap-Lindberg har vuxenblöjor på sig :) Oj fan, nu gjorde Luleå 2-0...och i PP dessutom :) . Ingen risk att det blir blött i Ap-Lindbergs blöjor då :D
Zappaholic: Tyvärr det sistnämnda;-) Vi hade dessutom det tvivelaktiga nöjet att "dömas" av vederbörande par vår förra match. Borta. Mot Karlskrona. 10 minuter utvisning på Luleå. 0 minuter på Kronan...
De verkar satsa på att upprepa siffrorna i er match ser jag...
I nedanstående bild ser vi Molgan, som mitt under match blivit kontaktad av sin osynlige kompis.
- Ja, ja, jag köper mjölk fälsklägg och kattmat på väg hem. Och - vad säger du? Påstår du att det inte finns någon regel som stipulerar att bortalaget ska ha minst dubbelt så många utvisninga? Skämtar du?
Men senare halvan av perioden lirar röglarna desperationshockey och lyckas rulla kaos ofta i vår zon med chanspass in framför Lassi hela tiden med 2-3 röglar som kastar sig fram för att styra eller panga in pucken.
De kunde mycket väl lyckats men anledningen att det inte skett är naturligtvis Lassi som är skön att se hur överlägset han läser spelet och hinner placera sig så att det inte ens upplevs som farliga lägen medan andra vakter skulle stå och sila.
Det är i alla fall skönt att slippa se Hillding på isen. Den här viljan att inte vilja... Inte delta i lagspelet, bli den felande länken som leder till att andras uppoffringar och 100%iga satsningar blir meningslösa då Hilldingen inte bryr sig att markera sin plats, ta sin gubbe, eller avstå från lata misstag.
Jag tycker att när alla försöker, som nu, är jag nöjd. Däremot inte när man tillåter sig bli satta så under press i egen zon då jag längtar efter en back som kan avlossa en open-ice monstertackling för att förklara vad vi accepterar.
Luleås Powerplay är betydligt starkare när man spelar 5 mot 5 än när man spelar 5 mot 4. Eftersom det är rörligare vid lika antal spelare medan de tycks ha fått den strålande idén att i numerärt överläge är det hemliga vapnet att alla som inte har pucken står blick stilla. Ibland imponerar det så extremt att även puckföraren ansluter. Då jäklar!
M.Lemiux: Det enda vi kan hoppas på är att vederbörande Norran-äckel intervjuar matchhjälten, efter hållen nolla, efter match inledande med orden "Do jo priför inglisch år svidisch?"
Zappaholic: Ja, de två i kombination är extremt ogynnsamt för bortalag. De agerar med tanken att "blåser vi en massa på bortalaget den här matchen jämnar det ut sig för nästa gång när de är hemmlag får de alla favörer av oss". Ruggiga spelförstörare. Blåser och blåser, igen-kligen är det än mer att de blundar och tillåter hemmalaget allt tänkbart innan de känner att de måste reagera.
Sitter och tänker hur fan ska röglarna kunna hålla 0-0 så långt in i matchen. Luleå har spel och jobbar, kommer i nära lägen. Medan Röglarna bara gör sitt bästa i försvaret samt kastar sig fram och slår mot puck mot varje lulespelare som har puck långt bak i anfallet: syftet är tydligt. Att få måla på en kontring.
Men ÄNKLIGEN händer det. Falk gör mål på Lindbäck! Härligt!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Apan håller 0-0 efter första perioden och anser att de lirat bra. Vi hoppas väl Pungen vaknar nu och kör över köpelaget.