Sven.Savage: Gus åker på ngt han inte ska sedan slår han klubban i plexit domaren kränkt jisses.. Laleggia vänder arslet upp då han ser Julle komma vad fan då vet man han åker in i sargen, Sedan ingen reaktion från domarna för 5öre före Laleggia lipar år mössen i randigt....
Perioden över, 2-2 inför tredje. Erik är skitförbannad i intervju i paus.
Nu behöver vi ladda om inför tredje och kan vi det? Ja, det vete fan. Zebracirkusen innebar att vi tappade vårt spel medan Timret fick till spel. Undrar om vi kan lugna ned oss denna paus och komma ut och spela hockey?
Sven.Savage: Max en tvåa för charging. Laleggia ser Tyrväinen i god tid, låtsas vara beredd på att ta emot tacklingen men blir helt plötsligt en lealös geléklump när smällen kommer. En tvåa för unsportsmanlike conduct hade inte varit obefogat.
Huge: Ja, zebrorna har tappat kontrollen. Strax innan det där visade de ut vår lagkapten för något som inte var något och när man blev sur på det åkte han på en tvåa till.
Att hamna i sådant indikerar zebror som saknar omdöme, som är skärrade innan de ens gått ut på isen. Trist.
roger_sundsvall: Och vad tycker du Laleggia gör då i den situationen?? Han ser Tyrväinen fullt och väl sedan vänder han arslet mot han, Det där är inte snyggt någonstans alls så enkelt är det bara! Max 2min om ens det för andra spelare hade ställt in det kommer en tackling och då ska jag ta emot den inte vända upp arslet!
Huge: laleggia var förberedd. Men sen att han får ont är väll en annan sak, tyrväinen är ju tyngre. Tycker inte heller det ska vara matchen men en två boarding är självklart
russkiy medved blyat: En spelare som siktar in sig på Timrå spelaren ifrån blå och trampar på i ännu högre fart och sätter tacklingen i ryggen på spelaren . Så skall man spela tycker vissa .
{6908}: Den fjompigaste spelaren Timrå har, alvarez, blev avstängd efter att ha duttat en Luleåback i huvudet i inledningen av serien…
Lulebacken böjde sig ner och kom jättelågt i situationen…
Inget snack om att det var alvarez fel och han blev avstängd…
På vilket sätt skulle detta vara annorlunda?
Er nu matchstraffade frw laddar på för fullt mot en spelare från halva plan och merparten av våldet tar i sargen och inte i LaLeggia men det tar inte ifrån honom ansvaret…
Killen han tacklar är 175 och väger 70 kilo typ…
Vad fan ska han göra!?
Köra en Robin Rahm och snabbspruta steroider för att bli fullvuxen?
Inledande PP för Luleå, sedan tar zebrorna en ytterligare - och helt felaktig - utvisning på Timret. De är mer än lovligt darriga zebrorna nu, rädda för läktarna, sedan de skött sig så uselt.
Luleå lyckas inte alls utnaja dessa tvenne PP. Får hoppas att spelet ändå lossnar för Luleå, att man lugnat ned sig och skärper sig.
Tycker jag inte. Han åker på en felaktig utvisning och på väg ut slår han klubban. Varpå zebrorna ger honom ytterligare 2 minuter. Vilket Erik som kapen för Luleå förklarar var konstigt.
Jag tycker att det var dåligt psyke på rookiezebra.
Vi är nog helt överens...om att vi inte alls är överens.
Söderöver: Man kan ha olika åsikter om Tyras matchstraff + 5 min. Troligen beror det till stor del på vilket lag man håller på.
Jag tycker att tacklar i närheten av sar. där en spelare 1-2 meter från sargen tacklas in i den ska bestraffas så ini helvitte eftersom risken för hjärnskakningar och t.o.m. nackfrakturer är stor. Och sedan spelar det ingen roll om han vänt ryggen mot eller något. Den som tacklar i sådan läge ske stängas av rejält för sådant vill vi inte veta av.
Men om spelaren är dikt an mot sargen och åker på en monstertackling? I normala fall är det INTE utvisning på det.
Så, vad var det vi såg? "Tyrre tar sats från blå"?
Nja, jag är inte säker på vad jag tycker. Tänker nog att det normalt inte ska vara utvisning alternativt en tvåa. Men jag KAN vara färgad av att matchen pågår och jag håller på Luleå och har sett Tyrre dela ut många liknande tacklingar utan att det bedömts som regelbrott.
Sven.Savage: Får många svaga domare, sen att dom inte blir utbildad rätt från början.. Släng DN åt skogen och börja utbilda domarna rätt istället för en del av dessa domare är ett hån emot sporten.
Timret vinner i sudd med 3-2 och det är bara att gratulera laget. I sudd hade Fröberg pucken under kontroll och gav - inte oväntat - bort pucken.
Denne Fröberg är jag besviken på. Fick hur länge som helst spela med Limpan och Shinnimin men dög verkligen inte till med sin specialitet att ge puck till motståndare.
Efter första perioden och sedan 2-0 i vår andra trodde jag detta var kassaskåpsäkert men lite lattjulajban av zebrorna gjorde att vi tappade konceptet och spelet och Timret växte och vågade spela hockey och det gav dem 2 poäng. Mycket värdefullt för Timret i streckstriden,
Sven.Savage: Nyss hemkommen, surt att vi slarvar bort läget i andra, syntes direkt på nedsläpp att man inte var ”där” och efter 2-0 så tappade man styrfarten. Taffligt och vekt blev vi tillbakatryckta och hamnade i båset. Andra som varit vår styrka i år. Tredje var sömning även på läktaren. Nej, vi gav bort 2 pinnar idag.
Osj02: Jo. Vi var lite runda inledningsvis men skärpte oss sedan. Fast i andra blev vi trevliga och när zebrorna tog ut våra spelare blev vi ännu mer mysiga. Ger man Timret tummen har de hela handen och nu har vi tappat hela fem pinnar mot dem, fastän man tycker att vi definitivt har verktygen att vinna, men utan att gå 100& vinner man sällan och det gjorde vi inte idag. Utvisningarna på Erik var moralnedsättande oh straffet på Tyrre rejält mycket mer.
Nåväl. Vi får skärpa upp oss och komma igen. Ett tufft schema kommande tre veckor med matcher varannan dag för alla lag och då kommer agnar och vete att skiljas.
Hög tid att uppdatera tabellerna efter senaste omgången.
Nu skiljer det bara två matcher mellan lagen så kanske vi släpper den aktuella tabellen för poäng per match snart. Prognostabellen baserad på form kan dock vara fortsatt intressant.
Värt att notera att Pungen tagit 0 poäng på senaste fem spelade matcherna. Nu när det är så tätt mellan matcherna kan de riskera falla snabbt om de inte får ändring på det.
• Örebro HK-Luleå HF • Brynäs IF-Linköping HC • Djurgårdens IF-IF Malmö Redhawks • Rögle BK-Leksands IF • Växjö Lakers HC-IK Oskarshamn • Färjestad BK-Skellefteå AIK • Timrå IK-Frölunda HC
Öret borta för Luleå lär bli svårt. Ulfven får väl in OS-spelarna igen, blir intressant att se om de kan stå upp mot Apan. Pölsan-Pungen intressant, Pungen som torskat fem matcher i rad riskerar närma sig strecklagen.
Ja, och så den viktiga bottenfinalen. Tuff uppgift för Malmoe att möta Djurgårn på Hovet. Spännande!
Under matchen kändes det tveksamt med 5 min och matchstraff där. Har kollat lite närmare nu. Ser att Timretspelaren avbröt sitt åk efter sargen, försökte backa, blev låg, träffades några decimeter från sarg. Visst tog Tyrre fart från blå men skulle timretspelaren stått upp mot sarg hade han visserligen monstertacklats men inte skadats, skulle bara ha blivit en vanlig tyrretackling, tror inte att han var ute efter att skada timretspelaren alls.
Armbågstackling, påstår lärling och difiplinnämnden hänger på. Är det så? Nja. Mer att eftersom timretspelaren blir så låg möter armen inget motstånd utan åker upp lite.
Så tycker att avstängningen är liiite överdriven och det blev också hela 4 matcher eftersom han var avstängd i januari också.
I vilket fall. Mycket trist att inte linan med Tyrre, Limpan och Andreasson får fortsätta spela ihop sig.
mattias - 74: Nja. Är en monstertackling a la Tyrre men hade inte LaLeggia agerat så konstigt är jag faktiskt tveksam på att det skulle ha blivit utvisning.
Men LaLeggia agerade lite konstigt, och då blir det en besvärlig smäll och det läget kan jag tänka mig att Tyrre åker på utvisning - kanske en tvåa kanske en femma.
Det som irriterar mest är att han åker på avstängning i fyra matcher. Den j-a lärlingen presenterar ju det hela som en i våldsam fart utdelad armbågstackling vilket varpå difiplinnämnden hänger på och ställer av. Det skulle de givit fan i. 5 min plus matchstraff skulle definitivt ha räckt. För difiplinnämnden hänger ju på med "återfallsförbrytare" eftersom de - helt j-a felaktigt stängde av Tyrre i januari, sedan han slagit en vänsterkrok på fuljoel, sedan fuljoel ostraffat slagit med klubban och spearat stackars Tyrre när denne låg försvarslös på isen.
• De två insatserna av Tyrre gav 2+4=6 matchers avstängning. • Hollands brutala överfall och misshandle på Styrman som fått lägga ned säsongen och kanske (troligen) karriären gav 5 matcher.
Men Holland var ju djurgårdare vid tillfället. Det tog säkert DIF-iplinnämnden med i sin bedömning...
Luleås lag mot Gangsteröret är uppe. Med Tyrre avstängd får Limpan och Andreasson gå med Fröberg. Känns som en rejäl försvagning. Luleå får svårt att ta pinne av Öret.
Wilhelmsson: Håller med. Känns som att man räknat in förlust redan nu. Att släppa till underläge 0-2 redan i början av första perioden känns inte som ett Luleå som är med.
{6908}: Hoppas du får rätt. Jag tycker annars att det känns som en match vi tar 0 poäng i. Öret är något grönjävulskt täta i egen zon, känns som att de spelar med 10-15 spelare där.
Nu kör vi tvåan. Luleå inleder med drug minut PP. Periodinlednings-PP brukar ju sällan resultera.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Laleggia vänder arslet upp då han ser Julle komma vad fan då vet man han åker in i sargen, Sedan ingen reaktion från domarna för 5öre före Laleggia lipar år mössen i randigt....