Luleå HF

SHL · 117312 inlägg · 890 ämnen

Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Det ryktas ju att någon gävlig klubb tänker slänga in halva klubbkassan på hat tric Allard.

Har precis sett Djurgårn slå Gnaget och ta sig till SHL. Jämfört med den bonus på runt 60 miljoner de vinner, blir det inte så mycket för er eller oss.

Men kul att se Djurgårns hemmamatcher med en publik som väsentligen koncentrerar sig på att älska sitt lag, sjunga, och höja värdet på upplevelsen.

Pölsan har ju haft traditionen att sitta helt tyst långa perioder av matcherna hemma, när jag varit där har jag utan problem kunnat diskutera livsgåtor och SOU:s med bänkgrannar.

Men nu tycks ni ha lagt er till med en ny publik som buar och ropar filmare i tid och otid.

När det gäller bidraget från publiken till totalupplevelsen tror jag att de flesta är liiiite gladare till SHL-tillskottet till hösten än för ett år sedan. Vad tror du om den saken?

Sven.Savage: Fast nog har väl Shinnimin bötfällts för diving/förstärkning i luleåtröjan? Eller minns jag så fel?

Det går nog att klippa ihop lite film från Shinnimins dykningar på isen på samma vis som du hittade film på Rödin.

Sven.Savage: Självklart var inte Engsund ensam ansvarig, men han klarade inte av att vara en ledande back varken i Oskarshamn eller HV71. Är det verkligen en slump att inget av finallagen har en backtyp som honom i uppsättningen, än mindre som en av de ledande backarna?

Allt ni kunde gjorde ni väl ändå inte, som media beskrivit det ville ni inte ta över Engsunds kontrakt rakt av. Hade ni gjort det, hade han spelat med Luleå nu, tror jag.

Framtiden lär väl utvisa vem som får rätt, men att HV vill renovera sin backuppsättning (få in mer rörlighet och spelskicklighet) och skeppa Engsund säger också något. Engsund är väl inte helt klar för Luleå heller, så man kanske inte ska ta nåt för givet?

Om 20 år kommer man minnas Rödin som en toppspelare, hans tröja kommer hänga i taket, medan Shinnimin kommer att bli ihågkommen som en fuskare, precis som Lance Ward är ihågkommen som en ful spelare. Ni Luleåfans kommer säkert att fortsätta jobba med historieförfalskning och försköna sanningen om honom, såvida han inte avslutar hos en konkurrent, då kommer ni säkert bli lika kritiska som ni varit tidigare. Det är knappast hans beteende som har fått er att ändra åsikt, förändringen är att han numera spelar matcher iklädd Luleåtröja.

Faktiskt helt bisarrt att se Shinnimin i final två, massvis med utstuderat skådespeleri. Det är liksom inte en gång per match, det är massvis med gånger, och det är väldigt skickligt och genomtänkt gjort. Han är helt enkelt en oerhört erfaren och skicklig fuskare.

Peja: Här har vi definitivt olika uppfattningar i båda fallen.

Vi gjorde allt vi kunde för att få ta hem Engsund i år och han hade definitivt platsat. Övertolkning att Oskars och HuVa var bottenlag pga Engsund. Låter som ett hitta-på.

Tycker du förringar Rödins insatser. Hans rena filmningar och definitivt tydliga fusk är bättre än "några undomsmisstag". Rena Oscarsvärda insatserna, såväl i film som i balett om de har en Oscar.

Enligt er verkar det ju som att Shinnimin bara fuskar och filmar hela tiden. Jag har ju sett honom alla 270matcherna drygt han spelat i Luleå. Måste ju finnas tusentals sådana Rödin-insatser av Shinnimin under den tiden.

Men själv har jag inte sett någon alls. Kanske jag råkat blunda just då?

Ni pölsor har knappast punktmarkerat Shinnimin men trots den betydligt kortare tid ni sett honom på is har ni upptäckt det ni påstår.

Är det eftersom ni är så överlägset hockeykompetenta?

Eller eftersom ni har uppfattningen att ni är så överlägset hockeykompetenta?

Har bestämt för mig att när det gäller situationen för några år sedan då Rödin trippade Shinnimin hörde du till de som ansåg att Shinnimin filmade då.

Tycker jag säger det mesta...

Sven.Savage: Så som jag upplevde Engsund mot Brynäs den här säsongen var att han helt enkelt inte hängde med, och många som har sett honom mer har ju samma kritik. Jag befarar att ni värvar på nostalgi och inte hur bra han numera är.

Såg att ni har en finländsk back på G också, vilka ska lämna för att göra plats åt honom och Engsund? Tar Jansson före Engsund alla dagar i veckan, hörde att han flyttar till Nordamerika, men nån mer ska väl också bort då?

Sven.Savage: Ja en medveten tackling i huvudet borde alltid initialt rendera 5+20. Det tycker jag. Det jag såg initialt i full matchhastighet var att Norin höll nere arm längs kropp för att proppa en tacklingsbar Axelsson.

På reprisen ser man mer tydligt avsikten med tacklingen.

Peja: Det är din uppfattning men själv tror jag att hockey-IQ och placeringsförmåga är mer värt. Blir intressant att se hur pölsor upplever det när de klistras mot sargen nästa säsong.

Zappaholic: Bra, då är vi överens där. Personligen köper jag gärna att varje spelare som medvetet sätter axel i ansiktet på motståndare ska ut, oberoende om offret är lågt, litet, borde skyddat sig eller fan och hans moster.

Och vill man bli av med dem rejält kunde man dessutom lägga till prejudikat om några matchers avstängning.

Tror du skulle föredragit att Zappaholic Jr skulle spela under sådana förhållanden, snarare än i medelåldern utvecklas till en lallande idiot som knarkar ihjäl sig.

Sven.Savage: Filmen är två år gammal. Jag säger att Rödin har haft kvartssamtal med Gällstedt.

Sven.Savage: Handlar inte om att vara offensiv. Handlar om att kunna röra på fötterna tillräckligt snabbt i det uppställda spelet i egen zon och att kunna förebygga kontringar genom bra skridskoåkning. Engsund kommer att dra på sig utvisningar på grund av att fotarbetet är för långsamt i egen zon, och det kommer bli lättare att kontra på Luleå när han är inne. Det är knappast en slump att inget av finallagen har ”en Engsund”. Och kanske heller ingen slump att de senare två lagen där han har haft en framskjuten roll har varit bottenlag med betoning på svaga backsidor.

Ingen har förnekat att Rödin har några filmningar i bagaget, men medan han är ungdomsbrottslingen som åkt dit för snatteri ett par gånger är Shinnimin den yrkeskriminella som finslipat sin kriminalitet genom åren istället för att bli en laglydig medborgare (metaforiskt).

Peja: Zappaholic: Pojkar, hittade nedanstående på er sida.

Vad säger ni om den?

Peja: Tror inte jag. Behöver inte bara skidskosnabba offensiva. Engsund skulle vara perfekt för oss och kommer så att vara. Dessutom gör han som allé allé allé allé Allard Allard emellanåt. Hat trick.

Sven.Savage: Ja 5+20 en självklarhet. Uttryckte mig visst lite otydligt såg jag nu.

Zappaholic: "en femma är inga konstigheter"

5+20 då?

Sven.Savage: Tror ni hade varit sämre med Engsund. Trög på skridskorna i jämförelse med era nuvarande backar. Hans typ är passé, varken Brynäs eller Luleå har såna killar den här säsongen.

Zappaholic: Men matchutvisning tyckte du var överdrivet?

Peja: Skulle gärna se ett backförsvar utan klubbor som tvingades tackla och försvara sig fysiskt i stället. Nästa år har vi nog Oscar Engsund tillbaka och då får ni känna på, om ni inte passar er.

Sven.Savage: Såg repriser nu och möjligtvis är Dick lite låg men den tar klockrent i huvudet så en femma är inga konstigheter.

Peja: Jag tänker nog att Plastjö gärna köper in stora backar som kan slåss med klubban. När Det lutade mot att Apan skulle sparka Pettergranberg eftersom han var för dålig hockeyspelare, värvade Plastjö raskt in honom och där har han framför allt jobbat med hög klubba, när han inte brottats. Fiskrenset har också emellanåt släppt fram crosscheckingsbackuppsättningar.

Zappaholic: Jo, det kan tänka.

Kan också tänka på hur sanny, skrikegård m fl förklararade att det var helt OK när fiskrensar-Erik Gustafsson laddade för att gå med maximal kraft med axeln rakt i ansiktet på Can Abbott.

Med tanke på så många f d NHL-spelare som dött i förtid med svårt skadad hjärna inklusive svårt missbruk eller självmord kan man nog hålla med inställningen att medvetet våld i huvudet på folk ska tas från match.

björn power: Ja, Garpen i höstas, hans motiv för att tappa Luleå kanske mer handlade om att jävlas med andra. Luleå har han aldrig gillat.

Bättre stöd när nästan alla tippade Pölsan inför final inklusive oraklet på Trasan.

Sven.Savage: Tänker bara att dicken är tacklingsbar och framåtlutad. Hade förstått det om det varit en armbåge inblandad. Nåväl, Axelsson såg skakad ut efteråt så det kanske inte var fel

Zappaholic: Norin vet mycket väl vad han gör och satsar på att träffa dicken i ansiktet, och hela kraften kommer där. Svårt se hur han ska undgå matchstraff med nuvarande bedömning.

Sven.Savage: Kollar du Djurgården-Aik? Du som lite extra studerat våld mot huvudet, vad tycker du om Norins tackling på Axelsson?

Själv har jag svårt att se vad Norin ska göra annorlunda där? Armen sänkt längs kroppen, Axelsson lite låg, tacklingen träffar ansiktet. Men är det matchstraff?

Sven.Savage: Ja, men alla lag öser på med crosscheckings framför mål. Skulle inte säga att några är värre kålsupare än andra där. Sen är domarna numera stenhårda på höga crosscheckings vilket i grund och botten är bra, men det sker också ganska frekvent (av misstag) när antalet crosscheckingar framför kassen är så stort.

Tror dock inte att just det har ökat om man kollat över tid eller om man jämför med andra ligor. Frögren, Sanny mfl höll på med det minst lika mycket som dagens backar. Däremot finns det inte längre lika många backar som kan sätta in tacklingar, det är synd som åskådare.

Tror förresten att Grahn i Södertälje hade varit en breddback i Bulans smak om ni behöver en sådan.

Sven.Savage: MEN.. Vi (LHF) har ett mycket tungt vapen i kampen om Gludet, en tränarexpert som aldrig (vad jag vet) lyckats ta sitt lag till en seger pokal.

Peja: Trevligare än ofoget att crosschecka andra i ryggen i tid och otid, vilket domarna också tillåter. om inte offret faller, då det ibland blir utvisning.

Sven.Savage: Alltså, alla i SHL spelar ryggsäckshockey i egen zon eftersom domarna tillåter det. Det blir bara mer tydligt i Bulan-lag som är bra organiserade och bekväma med att ligga på försvar i egen zon. Det var precis likadant i Brynäs när Bulan var tränare här. Det som blev tungan på vågen då var nog att Bertilsson missade hela finalserien och att ersättaren (Zanetti) var flera klasser sämre. Varken Brynäs eller HV var väl superbra 2017, men Bulans organisation på isen i kombination med några formtoppade spelare gjorde att Brynäs nästan vann.

björn power: Tack, det är en podd jag aldrig missar. Helt suverän. Även denna gång trots att man efter att ha hört allt börjar tro att nog fan vinner Pölsa igen, som vanligt.

Fast vi har ju Vennerbergs fina stöd. Han har ju hela säsongen trott på glud till Luleå, men vände kappan för någon vecka sedan och informerade oss alla om att Pölsan vinner.

björn power: Kom igen och vinn guldet nu!
Höll på er redan innan. Men lite extra nu så chansen att vi får Stridh ökar lite.. 🙏

Sellgren redo för Lördag!

{204}: Brynäs är mycket knapp favorit hos spelbolagen 1.75 mot 2.1 hos SV Spel, Unibet, Expekt m.fl./ 1.78 mot 2.05 hos Coolbet.
Något förvånad är jag dock att "experterna"bedömmer det som såpass ovisst

Men jag ser det som ett 'hoppfullt' tecken. Dock står jag fast vid att jag anser att vi behöver ha hockeygudarna MED OSS!!!, om det ska räcka hela vägen.
Och mot Brynäs -93 och -95, var det ALLT ANNAT än det.
Men men, det vore Obeskrivligt förlösande!!! om vi för en gångs skull hade turen på vår sida.

Realisten:

Grattis Luleå till finalplatsen, så rättvist. Nu hoppas jag ni vinner finalen så jag får casha in pengarna som jag vinner om ni tar guldet

Spelade på er som vinnare 2 dagar SHL premiären ;)

vad tror du? Passar det för er att slå ur underläge då Brynäs förmodligen kommer vara skyhöga favoriter.

Jag tror ni har goda chanser att ta Brynäs. Dock måste jag säga återigen att jag är så imponerad av det Brynäs åstadkommit trots att man är " nykomlingar "

Jag tippar 7 matcher och att den sista matchen avgörs i förlängning.

Herminator: Ja du Herminator, ordet glud var det Sven Savage som av "outgrundlig" anledning initierade?... Guld tycker jag låter bättre...Men i övrigt känns det som att vi 'möjligen den här gången ' i en utopisk värld' har Hockeygudarna med oss. Lite grann känns det faktiskt så.
Jag vågar verkligen inte säga alltför mycket, för nu är det faktiskt Brynäs som vi ska möta, och där har vi gruvlig revansch att utkräva även om det går tillbaka typ 30 år.

1993 torskade vi mot dem med 2-3 efter att ha lett med 2-0 , då dom i en av matcherna om jag inte helt missminner mig vann efter att ha fått ett osannolikt turmål med sig efter att en puck från nära håll singlat in över Myllus ena axel... Då hade Brynäs hemmaplansfördel. Men detta scenario, kan eventuellt ha varit ifrån 1995 i semifinalen, då vi även då ledde med 2-0 i matcher, fast då hade vi hemmaplansfördel, men likväl förlorade vi även då 3 raka matcher till förlust med 2-3. Hade vi slagit Brynäs då hade vi typ ' garanterat besegrat HV i finalen. Det 'inbillar jag mig'...

Men som sagt, nu är det Brynäs det handlar om, med Jakob Silfverberg som frontman, nyss hemkommen efter en 12 år lång!!!!! sejour i NHL BAKOM sig, och efter att mer eller mindre ha avgjort SM-finalen mot Skellefteå 2012, precis innan ha drog till NHL.
Och jag vet att han kommer att bli synnerligen svårstoppad, då han dessutom ALDRIG vann Stanley Cup med Anaheim. Men som sagt, SM-Guld vann han med Brynäs för 12 år sedan. Brynäs vann SM-Guld även 1999, 13 år innan 2012, som är EXAKT lika långt tillbaka i tiden som det skulle bli om Brynäs vinner Guld igen... Så det lär milt uttryckt bli en strid på kniven om vilka som ska vinna.

Men jag hoppas VID GUDARNA att Luleå kan besegra ' demonerna' denna gång och få ett slut på förlorar mentaliteten, och för en gångs skull vara BÄST när det VERKLIGEN GÄLLER!!!!
Det var det massiva 29 år sedan SENAST VI VAR .....

Realisten: Grattis, ni gluder vidare mot SM-gludet.

{204}: Blev bara 5 matcher

Wilhelmsson: Det har du verkligen helt rätt i. För att vinna CHL-Turneringarna vi vunnit räckte det med att besegra ett SVENSKT! elitlag i EN!!!! avgörande finalmatch. Men för att vinna SM-Guld måste man slå 'typ samma' Svenska elitlag, med den DIAMETRALA SKILLNADEN!!! att man måste vinna 4!!! matcher mot SAMMA Lag!!!! under HELA!! slutspelet. Och TYVÄRR!...har Luleå ENORMA problem med att lyckas åstadkomma JUST DET!! I synnerhet EFTER kvartsfinalspelet!!!. Så har det varit nu under snart 30 års tid....

Iceman99: Världslig kommentar
by the way.

Iceman99: Vi har vunnit Både CHL och European Trophy tidigare så det är inget speciellt.

Realisten: Nästa säsong är ni ju med och kan vinna CHL, ytterligare en chans att vinna nått.

{204}: Det blir som vanligt med ' vårat gäng'.
Ofta en solid grundserie, för att det sen 9 ggr av 10 blir respass endera i kvart eller semifinal. 6-7 ggr av 10 ut i kvarten, 2-3 ggr ut i semi. Den tionde gången når vi final och FÖRLORAR den...

Tyvärr har vi efter guldet haft en grotesk förlorarmentalitet när det väl kommer till SLUTSPELET!! Personligen har jag sen många år tillbaka slutat intressera mig för Grundserien, då den egentligen betyder rätt så lite...
Det är ändå i slutspelet man kan 'vinna något'. Och det har vi tyvärr efter guldet visat att vi tyvärr INTE tycks vara kapabla att klara av....

Realisten:

Se till och ta och knip en bortamatch nu.

Håller tummarna för er

Metalman:

Japp men jag har haft Luleå som Sm vinnare sedan serien startade, slängde in en 500 ing på dom innan grundserien startade.

Grattis förresten till 2 - 0 mot SAIK men nu " tror jag " att de vinner sina kommande hemmamatcher så det blir 7 matcher som jag också " trodde " innan slutspelet ;)

{204}: Tror gör man i kyrkan

Lulessss:

Skönt att Luleå kan reda ut detta trots en enorm Frölunda press i i sista perioden

Det är sådana här segrar som ger SM Guld när slutspelet ät över

Jag tror ni tar det

Lulessss: Faktiskt tråkig. Jättelite bra målchanser, slumpmål. Håller med, vi spelar lika dåligt som i först matchen mot fbk

Brynäs - Skellefteå.

Oj vilken tråkig match hittills. Ingen vidare stämning alls, inget bländade spel, inga känslor alls.

Liknar Match 1 mellan Skellefteå - Färjestad.

Kåge: Dålig liknelse mem konstigt att man inte öppnat Skellefteåsidan igen. Dyker fanskapen upp igen får man blocka idioterna.

« · 2873575 · »