Luleå HF

SHL · 119352 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
björn power: Du har rätt. Tänker mer att med Erik, Leskinen, Allard, Sellgren, Engsund och Själin har vi tre backpar, om de är oskadade, samt Håkansson (och Kotkansalo, om han skärper sig??).

Däremot att redan högdraftade Woz kan vi behöva ägna mer omsorg till, för att ge honom en perfekt utveckling från junis till seniorhockey. Tycker att han är där, men hade inte självförtroende nog att ta steget i Luleå, men om det går riktigt bra i Ölen kanske läge för honom att pröva SHL igen. Fast vi har en j-a massa stjärnor som vingar så nog blir det svårt.

Sven.Savage: Första perioden spelad och vi har
• Almtuna - BurkÖlen 1 - 3.

Ölens tre förstalinor har gjort varsitt mål och Woz har en poäng för passning.

Själv har jag hamnat med att lösa uppvärmningsproblem inklusive bergvärmeanläggning och varmvattensberedare inklusive element eller vattenburen golvvärme tre våningar i huset, som är 87 år gammalt och vattensystemet är utförts i etapper av diverse rörmokare som inte lämnat information. Jaja, det ska väl gå. Jag har ju satt mig in i betydligt mer komplicerade sammanhang så det är kan man väl fixa. Kanske. men det betyder att jag har svårt att följa live hela tiden, men nöjer mig dock inte med androidkvalitet, finns det avsnitt jag inte sett, äger jag inte rätt att påstå att jag vet vad som hänt där.

Efter 2 perioder

• Almtuna - BurkÖlen 1 - 4

Och det är Ölens tredjelina som satt senaste målet med passningspoäng för Woz. Det innebär att Woz satt 4 mål samt 6 pass = 10 poäng på 5 matcher och två perioder.

Finfina grejer!

Samtidigt pågår CHL:s avslutande åttondelsfinaler och vi har

• Ilves - Bremerhaven 5 - 2 totalt 8 - 4 och det innebär att vi har första kvartfinalen klar. Luleå möter grundserisegrarna Ilves, som vunnit samtliga 7 matcher de spelat i CHL i år. Tuff uppgift!

• Vinnaren av vår kvart möter vinnaren mellan Zug och Lukko Rauma.

• Kuopio - Zürich 4 - 2 totalt 8 - 6 och det innebär att Pölsan möter Kuopio, som precis slagit ut regerande CHL-mästarna. Tuff uppgift!

• Vinnaren av Pölsans kvart möter vinnaren mellan Fiskrenset och den sista åttondelsfinalen mellan Ingolstadt och Salzburg. där läget idag är 3 - 1 för Salzburg, men totalt 7 - 5 för Ingolstadt.

Och Ölen vinner med 1-5 (2p för Woz, som spelade snyggt och med betydelse när han tog poäng med fina pass).

MooDoo ligger under med 3-1 borta mot Bofors med 8 min kvar. Slutar det så här har BurkÖlen ledningen i Allsvenskan med 9p före MooDoo som dessutom spelat en match mer än Ölen.

CHL: Ingolstadt vann mot Salzburg och får därför möta Fiskrenset i kvartsfinal.

Sven.Savage: Ett lästips till dig är att Hockeysverige har publicerat den första delen i en treartikelserie om CHL. Väldigt initierat.

Peja: Tack Peja för länken. Gav en bra inblick i historiken till vad CHL är idag.

Peja: Tack för tipset.

Nu har han hunnit komma ut med artikel 2/3 och gissar på att artikel 3/3 kommer i morgon.

Det som hände vid mötet sommaren 2012 i Barcelona kände jag inte till. Det var trevligt att läsa. För övrigt kände jag till allt, men trist att farbror Szemberg lägger fram en icke korrekt beskrivning av vilket ansvar olika parter haft.

Han betonat inte tillräckligt ryssarnas roll och inte heller rollen för det internationella förbundets, till viss del genom honom själv. Och helt missar han att ta fram den svenska motorn: Warulfven genom Håkan Loob. En partsinlaga, alltså, men intressant ändå att ta del av. Hoppas han blir mer tydlig i sista artikeln.

Ett lästips för dig är att läsa det följande av mig. Väldigt initierat.

Drömmen om ett europamästerskap för hockey har funnits och organiserats länge. Det var inte speciellt intressant för Sverige, men ändå har det organiserats och genomförts av det internationella hockeyförbundet. Med ganska uselt resultat.

EUROPEAN CUP / EUROPEAN HOCKEY LEAGUE / EUROPEAN CHAMPIONS CUP / CHAMPIONS HOCKEY LEAGUE

Year Winners Runners-up
1966 ZKL Brno (TCH) EV Füssen (FRG)
1967 ZKL Brno (TCH) Ilves Tampere (FIN)
1968 ZKL Brno (TCH) Dukla Jihlava (TCH)
1969 CSKA Moscow (URS) KAC Klagenfurt (AUT)
1970 CSKA Moscow (URS) Spartak Moscow (URS)
1971 CSKA Moscow (URS) Dukla Jihlava (TCH)
1972 CSKA Moscow (URS) Brynäs Gävle (SWE)
1973 CSKA Moscow (URS) Brynäs Gävle (SWE)
1974 CSKA Moscow (URS) HC Pardubice (TCH)
1975 Krylya Sovetov Moscow (URS) Dukla Jihlava (TCH)
1976 CSKA Moscow (URS) Poldi Kladno (TCH)
1977 Poldi Kladno (TCH) Spartak Moscow (URS)
1978 CSKA Moscow (URS) Poldi Kladno (TCH)
1979 CSKA Moscow (URS) Poldi Kladno (TCH)
1980 CSKA Moscow (URS) Tappara Tampere (FIN)
1981 CSKA Moscow (URS) IFK Helsinki (FIN)
1982 CSKA Moscow (URS) TJ Vítkovice (TCH)
1983 CSKA Moscow (URS) Dukla Jihlava (TCH)
1984 CSKA Moscow (URS) Dukla Jihlava (TCH)
1985 CSKA Moscow (URS) Kölner HC (FRG)
1986 CSKA Moscow (URS) Södertälje SK (SWE)
1987 CSKA Moscow (URS) TJ VSZ Košice (TCH)
1988 CSKA Moscow (URS) HC Pardubice (TCH)
1989 CSKA Moscow (URS) TJ VSZ Košice (TCH)
1990 CSKA Moscow (URS) TPS Turku (FIN)
1991 Djurgården Stockholm (SWE) Dynamo Moscow (URS)
1992 Djurgården Stockholm (SWE) Düsseldorfer EG (GER)
1993 Malmö Hockey (SWE) Dynamo Moscow (RUS)
1994 TPS Turku (FIN) Dynamo Moscow (RUS)
1995 Jokerit Helsinki (FIN) Lada Toglitatti (RUS)
1996 Jokerit Helsinki (FIN) Kölner Haie (GER)
1997 Lada Togliatti (RUS) Modo Örnsköldsvik (SWE)
1997 TPS Turku (FIN) Dynamo Moscow (RUS)
1998 VEU Feldkirch (AUT) Dynamo Moscow (RUS)
1999 Metallurg Magnitogorsk (RUS) Dynamo Moscow (RUS)
2000 Metallurg Magnitogorsk (RUS) Sparta Prague (CZE)
2001 organiserades ej
2002 organiserades ej
2003 organiserades ej
2004 organiserades ej
2005 Avangard Omsk (RUS) Kärpät Oulu (FIN)
2006 Dynamo Moscow (RUS) Kärpät Oulu (FIN)
2007 Ak Bars Kazan (RUS) HPK Hämeenlinna (FIN)
2008 Metallurg Magnitogorsk (RUS) Sparta Prague (CZE)
2009 ZSC Lions Zurich (SUI) Metallurg Magnitogorsk (RUS)
2010 organiserades ej
2011 organiserades ej
2012 organiserades ej
2013 organiserades ej

KOMMENTAR
Det ovanstående är det som organiserats av internationella hockeyförbundet. Väsentligen har det varit skit bara. Men några år in på 2000-talet kom det igång igen med 6-7 lag och sedan växte det till 13 lag och internationella förbundet förespråkade ytterligare ökning från 2010-talet.

Szemberg beskriver då hur hemskt mycket jättelyckat det blivit åren innan. Fyllda arenor, och t.o.m. Mats Vennergren i Aftontrasan hyllade det hela.

Vad Szemberg ”glömmer” att berätta är att de där sista åren blev bra eftersom de hade rejäl sponsring och därför kunde organisera finansierade resor samt rejäla prispengar och rejäl marknadsföring.

Och sponsorerna bestod av ryska gangsteroligarker punkt slut. När turneringen för 2010 skulle starta drog gangstrarna med ingen varsel alls tillbaka sponsringen. Och närmaste åren försökte internationella förbundet själva fixa sponsorer men det lyckades inte alls. Och sedan dog intresset från de viktigaste förbunden och klubbarna att delta eftersom de hellre körde sin egen turnering ”European Trophy”.

RYSKA INBLANDNINGEN
Varför drog de ryska gangsteroligarkerna bort sitt stöd?

Ja, sommaren 2008 hade de bildat KHL och deras målsättning var att KHL skulle växa till en superliga som skulle motsvara NHL, men för övriga världen.

De öste pengar på lag från andra länder för att gå med. Som mest hade de väl 7 länder inklusive lag från bl a Tjeckoslovakien, finska Jokerit hoppade in, svenska AIK ville in, men förbjöds av svenska förbundet. För att få in lag från andra länder betalade gangsteroligarkerna enorm pengar till dessa lag.

Så agerade ryssarna och det var deras mål.

Sommaren 2012 i Barcelona presenterade de den slutprodukt de var beredda att finansiera: ett super-KHL med 32 lag från Ryssland, 32 lag från övriga länder. De skulle alltså etablera ett av ryska gangsteroligarker styrt super-KHL lika stort som NHL. Vilket naturligtvis var en idiotisk och dödfödd idé.

INTERNATIONELLA FÖRBUNDETS (IIHF) INBLANDNING
Såsom alla läskunniga förstår av det ovanstående i bortåt 50 år sökt etablera det europeiska mästerskapet, men de har varit fullständigt misslyckat. Enda åren det blev lite uppskattat var när de tagit in ryska gangsteroligarker som öste in pengar för att ta kontroll och inflytande över europeisk hockey.

Från 2014 och framåt är internationella hockeyförbundet störste delägare i det nuvarande Champions Hockey League. De 25 europeiska storklubbar som utvecklat och etablerat European Trophy hade ju lyckats ordna externa sponsorer varefter de gått 8 klubbar i Sverige-Finland till de kontinentala klubbarna.

Nu ville alltså förbundet att det hela skulle utvecklas vidare till sin dröm om CHL, alla länders mästare skulle vara med.

Jo, så tror jag att det är. Klubbarna som organiserade European Trophy körde lite försäsongsmatcher och sedan fick bara de bästa lagen delta i ett komprimerat slutspel som ägde rum samlat i någon stad på mindre än en vecka.

Varför skulle klubbarna bakom European Trophy välja ett upplägg över hela säsongen som det nu blivit? Och med en massa blåbärsklubbar som fick vara med?

Jag ger mig fan på att det är IIHF som ärvde fram allt sådant, det har ju varit deras idé i massor av år bara det att det varit en knäpp ide´. Visserligen vet jag inte detaljerna när det hela bildades, men det mesta pekar ju åt det hållet. Fast IHF kunde ju inte fixa pengarna, nu tänkte de att övriga i bolaget skulle göra det.

SZYMON SZEMBERGS INBLANDNING
Ja, denne initierade Nisse jobbade ju informationschef på IIHF i fjorton år och blev projektledare för ”nya” CHL och sedan COO för detta CHL. Han har självklart haft stort inflytande på det hela men den rollen spelar han bort.

I ställer skyller han på enskilda externa galenpannor.

T ex påstår han att den ryska sponsringen försvann eftersom en gangsteroligark blev sur då ett ryskt lag förlorade CHL-finalen. Vidare påstår han att en annan rysk galenpanna helt oväntat hittade på att ”CHL” skulle ha 32 ryska och 32 andra lag?

Är det någon som tror på det?

Eller tror ni på min förklaring? Om att ryssarna hela tiden syftade till att finansiera att etablera super-KHL?

Likaledes kommer Szemberg ut med ”hemligheten” att anledningen till att det nya CHL fick detta storformat med lag från blåbärsnationer var att en enda finsk klubbledare tyckte så. Hur fan kan Szemberg inbilla sig att vi tror på det? När formatet etablerades låg det massor av krafter bakom inklusive en massa klubbar alla iblandade länders förbund samt det internationella förbundet där Szemberg var projektledare (och därigenom kanske var den som hade mest inflytande?). IIHF är troligen mest skyldiga till detta.

Vidare skyller Szemberg på att de 25 klubbar som var och en satsat miljoner på att bygga upp det välfungerande European Hockey, för de skulle initialt få delta i det nya ”CHL”.

Ja, vad fan inbillar han sig. Skulle de som satsat massor av pengar på att bygga upp det hela bara ge bort det hela till andra, och lägga ned sitt eget European Trophy? Är han galen? Däremot var det snyggt av de 25 klubbarna att på några få år arbeta bort sin rätt att delta i sin egen turnering.

WARULFVENS INBLANDNING
Ja, de som inte känner till det känner inte till en viktig bakgrund. Svenska lag i synnerhet Warulfven genom Håkan Loob hade egen-agendor inledningsvis. Ulfven dominerade ju svensk hockey, i princip nådde final varje år, och Looben förklarade att han såg större steg för klubben att delta på ”högre nivå”. Troligen var han väl medveten om gangster-oligarkernas syften och planer och planerade att Warulfven skulle in i super-KHL, tillsammans med andra viktiga svenska klubbar.

För de som inte vet kan jag informera om att ett år hade Malmö ekonomiska problem och riskerade konkurs under pågående Elitserie – bland annat skulle de av ekonomiska skäl vara tvungna ge walk over till bortamatch i Karlstad. Då slogs Looben för att alla andra Elitserielag skulle dela på kostnaderna för att Malmö skulle kunna åka till Karlstad (så Ulfven kunde tjäna pengar på matchen). Detta eftersom Malmö är viktiga för svensk hockey på sikt, tyckte Looben (stor stad bli med i super-KHL, men det höll han tyst om). Däremot förklarade Looben att enligt hans uppfattning skulle motsvarade aldrig göras om det t ex var MooDoo det handlade om eftersom ”Modo bara är ett onödigt lag utan plats i hockeyns framtid?

Ja, vilken dåre! Och han var den viktigaste personen för att Nordic/European Trophy byggdes upp och sedan satte han Ulfven Kulon Lennartsson som högste boss för det ”nya CHL”.

Luleå Hockey hade aldrig något syfte att bli med i ett super-KHL, men Looben och Warulfven definitivt.
APAN OCH ANDRA LAGS INBLANDNING
Snål-Apan vägrade medverka till turneringen European Trophy för de var för snåla. När Luleå tackade ja till att bli med ändrade sig Apan men fick då inte plats. Och då började d snacka skit om det hela innan det ens startat. Media och andra hängde på och eftersom de aldrig skrev om turneringen körde de cirkelbevisföring att ingen är intresserad eftersom det inte skrivs om turneringen. Nollorna. Så sådana nollor ha aktivt motarbetet det hela.

AVSLUTNINGSVIS
Detta om detta. Att CHL ballat ur vet vi och i somras skrev jag här på snacket hur det kunde räddas.

OK, för att mästarlag från Irland, Frankrike, Storbritannien med mera får delta, men detta genom att börja längst ned och matcha mot mindre kvalificerade från de större länderna. De som lyckas kan nå finalspelet, som då ska bara inkludera de bästa lagen från t ex Sverige, Finland, Tjeckien, Schweiz (kanske Tyskland och på sikt Ryssland). Runt tio lag, fr a slutspels- samt serievinnare.

Kompletterade med enstaka lag, som kvalificerat sig genom att mästare från sämre nationer, samt några ytterligare lag från de bästa nationerna fått ”kvala”.

Sedan är det ju ett elände att bryta nationella serier för sju resor över europa; bättre att samla lagen i någon stad för finalspelet. Blir två resor per lag och säg en vecka borta. I stället för som nu finalister får fyra resor och 16 dagar borta för bortmatcherna, samt många dagar borta från träning etc för hemmamatcherna.

Då skulle hela CHL köras med kostnader motsvarande en Koskenkorvaturnering typ.

Nåt sådant. Nu ska ju Szemberg komma med tio punkter han föreslår, troligen i morgon. Blir intressant hoppas jag. Han borde ju ha något vettigt att komma med eftersom han har haft stort inflytande till att det blivit som det blivit, även om han skyller på andra på ett generande vidrigt sätt.

Hoppas att du lärde dig något nu och du får gärna tacka mig för att jag skrev ihop detta.

Iceman99: Jo, Peja synes läsa allt vad som skrivs överallt så fint att han informeraade om denna artikel.

Men en bra inblick om CHL-historiken får du först om du läser det jag skrivit i ett inlägg nedan.

Kvällens SHL:

• Brynäs IF - Timrå IK
• Färjestad BK - HV 71
• Frölunda HC - IF Malmö Redhawks
• Leksands IF - Växjö Lakers HC
• Örebro HK - Luleå HF
• Rögle BK - Skellefteå AIK
• Djurgårdens IF - Linköping HC

Luleå behöver ju komma ur formgropen ordentligt och börja spela den hockey men nu har folk för. Tycker att Luleå börjat spela bättre nu senaste matcherna, men ändå fallit en del, framför allt i lördags mot Pölsan.

Pölsan skärpte sig ordentligt och de flesta kämpade mycket bra för att delta i spelet. Dessutom har de förbättrat backsidan genom att de instruerats att köra mer fysiskt och brutalt. Och nu när de köpt in ex-apan mannen utan hockeykompetens med med fulspelskompetens blir det nog fortsatt "bättre".

Luleå å sin sida kämpade för det mesta bra på alla gubbar. Men under andra perioden föll de igenom eftersom Pölsan fightades mycket bättre och så fick de tre mål efter Luleåslarv inklusive tur med en studs på stolpe.

Men skitsamma, nu behöver vi fortsätta uppvaknandet genom att spöa Öret. Annat kommer inte i fråga. Laget blir ju ungefär detsamma som vi hade mot Brno, men nu blir det nog Lassi med spaden, vilket är nödvändigt. Lassi går ju på sin normala nivå nu, dvs tar allt det han kan. Medan Warden var kanon fram till finalvinsten i våras men numera kastar han in en puck per match och senast mot Brno flera. Warden kommer nog igen men för närvarande säkrare att låta Lassi köra alla matcher ett tag.

För övrigt inte så upphetsande matcher, mer säkra vinster och förluster, men Röglet mot Apan kan bli intressant.

Sven.Savage: Ja, vad ska man tro. Jag tror att Röde Roger byter bort sina 4 CHL vinter mot en till SHL vinst alla dar i veckan.

Iceman99: Jag har ingen invändning mot det. Däremot om hur historien framställs och varför det blivit så här.

Bulan tar chansen att byta linor för nurmi och tardif. allt det där syftar ju till att få igång levtchi.

Ikväll spelar alltså 76. Levtchi, Anton 25. Eriksson, Filip 27. Tardif, Ben.

hoppas det lyckas. tycker att levtchi jobbar intensivare på sistone. in med några baljor så släpper det kanske!

Sven.Savage: Chrostoffer Hom och en Linde verkar vilja ZeBra då...

Sven.Savage: Holmen måste kolla RIKTIGT noga se på spelaren, enda jag säger filmning av Örets spelare!

BJ#21: Jo, är ju inga jätteimponerande figurer.

Slutminut och fin kämpainsatsen av Luleå som tagit över spelet. Trevligt att se hur Luleås spelar allt bättre och att lagspelet sitter allt mer. Exempelvis hittar Levtchi sitt spel bättre och bättre.

Öret har dock haft lite chanser också inklusive friläge men Lassi är fortsatt perfekt.

När det gäller jämförelse Warden och Lassi när där som bäst tar båda alla puckar de ser men ändå tycker jag att Lassi har fördel genom att han är rörligare att ha koll på skott även när någon söker skymma. Dessutom erövrar han regionen framför mål bättre, går ut mer för att täcka när det behövs, samt ser de myror som slängs in 2 m framför mål, går ut och hindrar att det det blir styrning mot mål.

Nu spela Öret PP efter 2+2 p Levtchi för klubba mot öretansikte.

Läget efter första perioderna:

• Brynäs IF - Timrå IK 3-1
• Färjestad BK - HV 71 2-1
• Frölunda HC - IF Malmö Redhawks 1-0
• Leksands IF - Växjö Lakers HC 0-2
• Örebro HK - Luleå HF 0-0
• Rögle BK - Skellefteå AIK 1-1
• Djurgårdens IF - Linköping HC 2-0

Jag tycker att Luleå spelar allt bättre och de är säkert på väg att lämna formgropen, som inneburit sämsta starten av några regerande mästare någonsin.

Men även om kampen från alla spelare ser bra ut sitter inte lagspelet tillräckligt ännu och vi är därför känsliga för centrala spelvändningar. Men det kommer.

Lassi är stail som vakt och han ska fortsätta tycker jag. Warden behöver komma igång bättre.

Senvore de ruggigt bra om vi kunde ta in en av europas skickligaste vad det gäller att hitta in med perfekta inspel från gretzkylägen samt i PP.

Allard lägger av många skott och det borde han lugna sig med. Han har ju faktiskt bara målat en match trots tredje säsongen i Lule och skott på distans lyckas han aldrig med.

nu kör vi tvåan!

Sven.Savage: Jäkla så vi spelar bra hockey just nu!
Vi vågar betydligt mer i offensiven det släpper det hela!

14.15 in på andra och Luleå tar ledningen med 0-1.

Egentligen bara Shinnimin-O'Neill-Hedqvist som många gånger tagit fram chanser genom fint spel och varit nära.

Men nu är det Tardif->Levtchi som lägger fint pass till Eriksson som smäller in målet.

Levtchi har varit allt bättre senaste matcherna och det håller på att lossna rejält för honom. Tardif däremot har styrkor i snabbheten, men är målinriktad dvs skjuter ofta och det i lägen som inte blir mål i SHL när vakterna ser skotten.

Men det vete fan om inte Levtchi är bäste Luleåspelare denna match.

Leskinen också en fin insats. Har väl inte skjutit skott på mål ännu, men passar bra och snabbt i anfall dvs stark PP-back!

Sellgren däremot har slarvat och tappat puck vid bortre blå och det är inte första gången, han behöver skärpa sig.

Och när ketchupflaskan öppnats kommer det mera. I snabb takt sätter först Koivistoinen 0-2 och sedan styr Ponta in 0-3.

Nu PP för Luleå med 2 min kvar av tvåan.

BJ#21: Ja eller hur! Vi är på väg upp ur gropen och blir ett bättre lag än tidigare denna säsong. Får Lassi fortsätta, slarvet vid bortre blå etc av backarna försvinner och offensiven/linorna börjar sitta ska vi nog kunna utmana t.o.m. topplagen snart.

Där ett pass från egen mållinje av Leskinen till Levtchi vid bortre blå och han åker sig fri men öretvakten hinner med på dragningen. Men så snyggt!

Sven.Savage: En sak man noterat är hur Leskine & Levtchi hittar varandra enklet med snabba pass och genomskärare, känns lite som det kuggar i hop bättre än det sett ut tidigare i matcherna!

Läget efter andra perioderna:

• Brynäs IF - Timrå IK 5-3
• Färjestad BK - HV 71 4-1
• Frölunda HC - IF Malmö Redhawks 1-0
• Leksands IF - Växjö Lakers HC 0-2
• Örebro HK - Luleå HF 0-3
• Rögle BK - Skellefteå AIK 2-2
• Djurgårdens IF - Linköping HC 2-0

I skrivande stund är Luleå bara 1p från plats 8 och 7p från plats 6. Fortsätter vi att få igång spelet kommer vi utan vidare att ta sjätteplatsen tidigt och säkert plats 4-5 innan grundserien är över.

BJ#21: Visst! Rejäla klasspelare, det ser man redan på Leskinen, och Levtchi börjar se ut som fjolårets vår-Levtchi. Det här kommer att bli fint som snus!

Det visste man ju trots att vi varit seeeega när man visste vilka spelare vi hade. Men surmagade tangentbordstränare har suttit och "vetat" att nu blir det allsvenskan snyft snyft buhuuu ledsna i ögat.

Puistola sätter en ful armbåge i ansiktet på Nurmi och fäller denne. Zebrorna missar det hela.

Sedan en underbar 30-m passning från Shinnimin till O'Neill men öretvakten hindrar.

Sedan Hedqvist omringad av tre ören när det är avblåst, han säger nog något för korv-med-bröd-partiledar-släktingen sätter en hård crosschecking och fäller denne. På andra sidan har Nurmi sökt upp Puistola bröst mot bröst men öretfinnen fegar ur; är modigare när det gäller att avlossa blindside-armbågar.

Korvmedbrödnollan startar vildsint bråk efter avblåsning, men det är mot Engsund som utan problem står kvar och avlossar sit specialleende..

Store Matomäki vill slåss med Nurmi, som enkelt slänger Mastomäki i isen och Luleå får PP knappt tio min in på tredje perioden.

Ja, så där ser det ut. Örena försöker busa sig till överläge i spelet, men Luleå känns för erfarna för att gå på sådan skit.

Detta Luleå ser allt bättre ut.

Slutresultat:

• Brynäs IF - Timrå IK 8-5
• Färjestad BK - HV 71 6-1
• Frölunda HC - IF Malmö Redhawks 3-0
• Leksands IF - Växjö Lakers HC 1-4
• Örebro HK - Luleå HF 0-3
• Rögle BK - Skellefteå AIK 2-3
• Djurgårdens IF - Linköping HC 3-1

Öret hade i princip inga lägen annat än att slänga in några myror på mål i första perioden, därefter stängde Luleå ned öret fullständigt, trots att örena försökte fulspela i tredje. Luleå däremot hade massor av bra anfall och kunde vunnit med massor av mål, men det blev ändå 0-3 för Luleå. Tycker att det här var en av Luleås bästa matcher i år.

Pölsan släppte in fem baljor och torskade förstås igen ......nej, det lyckades tydligen ta fram ketchupflaskan, gjorde 8 mål själva och vann.

Apan vann mot Röglet och nu förbi reglarna på målskillnad och är tvåa efter Fiskrenset.

Och dessutom lossnade det tydligen för Warulfven som krossade HuVa.

Intressant läge i SHL nu, där flera lag kommit igång rejält mycket bättre, medan andra tappat rejält och en andel går som tidigare.

Sven.Savage: Jag är den typen som läser massa böcker. På nätet läser jag i princip bara sportrelaterade artiklar/sajter, gillar inte galenskaperna på sociala medier. Väldigt mycket hatisk stämning där, där ligger vi hockeysupportar verkligen i lä, och det är väl tur det. Även om det kan finnas en rivalitet så kan man ju prata med andra supportar och även om vi tycker och uppfattar saker på isen annorlunda så vill vi ju inte döda varandra. Det är lite synd att internet har blivit som det har blivit, en gång i tiden var det ju väldigt oskyldigt och ofta entusiasmerande att komma i kontakt med andra på nätet.

Sven.Savage: Första SHL matchen den här säsongen som LHF mönstrar fullt lag.

« · 2938876