Luleå HF

SHL · 118101 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Portello: Förmodligen spelar han första 10-15 omg med Poprad.

Poffa:

Sorry, men du har fel. Man kan inte lämna landet under exempelvis ett jul- eller landslagsuppehåll och få tillgodoräkna sig dom dagarna.

Nej, en artiskatteperiod är (konstigt nog) en artiskatteperiod och betyder att den är högst 183 dagar från anställningens början till dess slut. Då spelar det ingen roll om killen (eller tjejen för den delen) lämnar landet periodvis under den tiden. Annars kunde ju till exempel LHF och Bartecko ha kunnat tillgodoräkna sig tiden när Bartecko lirade OS förra säsongen.

Det betyder att LHF egentligen, om fakta som kommit fram idag stämmer, har tecknat TRE anställningar á 183 dagar med Bartecko. Detta kan ju tyckas lite konstigt ur skattesynpunkt. Jag kan bara hoppas det är ok.

Jag undrar just nu mest av allt hur jag egentligen blev expert på artistkontrakt? Underliga äro herrens vägar.

Salcin: Visst skulle det vara en bra lösning.Både för Bartecko och Luleå.

Lite trist att vi aldrig få se honom i träningsmatcherna,men hellre artistkontrakt, än inget alls.

Undra om Luleå kommer ta inte Bartecko i träningsmatcherna som är utomlands?

Albert Hall: Ang Bartecko så kan ju LHF om dom tycker ha råd och tid förlägga den största delen utav försäsongstränigen inkl träningsmatcher i utlandet och då tänker jag närmast på Finland för eran del

Brynäs kan använda sig utav Bicek i Tammerfors men sedan så måste han dra hemmåt igen.

Tycker förövrigt att dealen klubbarna har gjort ang artistkontraktena är bra. Vem minns inte tjafset i tidningarna i våras.

Albert Hall: låter lite hasardartat med tre artistkontrakt. Men som någon var inne på i den här tråden - så har ju TIK gjort med Manderville även om det var ett kontrakt per säsong. Den risk jag ser är det som också någon i denna tråd var inne på, dvs risken för "bara Bartecko kommer hit så ordnar det sig" och så ligger vi 15 pinnar under slutspelsstrecket efter 12-13 omgångar. Men å andra sidan är det bättre med Bartecko på artistkontrakt än ingen Bartecko alls.

Och som sagt, än vågar jag inte tro att risken att han hamnar i NHL är borta.

Portello:

Det kan dom däremot göra. Det är övernattningar i Sverige som räknas vilket ju fick lite löjets skimmer över sig när Plannja Basket hade artistskattelirare som sov över i Torneå men lirade matcher i Luleå...

Portello: Kanske men är det tillåtet att Bartecko spelar för Luleå före utsatt tid även om det är utomlands?
Har för mig att reglerna för artistkontrakt ändrats.

LL: Denna säsong så lär det vara riskfritt med NHL då 15 juli passerats, men kommande sommar lär bli samma långa väntan om igen, tills 15 juli passeras pånytt.

Salcin:
Denna säsongen var det riskfritt tappa spelare under kontrakt till NHL redan 15:e juni , förutsatt ni inte fick nån draftad iår då fick den lämna till 15: juli

hur det blir nästa säsong vet man inte med tanke på avtalet ska förnyas till nästa säsong för det skrevs bara på 2 år mellan NHL och IIHF

Albert Hall: Knepigt värre med att värva en kille på sådant kontrakt. Men varför har NHL-lagen missat en så duktig kille? De som är något att ha kommer ju dit hur det än går. Platsar han inte? Hur kan Luleå med knackig ekonomi knyta upp en sån lirare även om det är på korttidskontrakt?
Hade han varit så bra som du anger så hade väl lagen med hyfsad ekonomi spanat in honom för länge sedan?

El Aka Ali: Platsar i NHL gör han utan tvivel, kruxet är att önekravet är på tok för högt för en spelare i hans ålder som är oprövad i NHL,
1-vägskontrakt och 1 miljon dollar.

Luleå's trupp i övrigt är väldigt billig, så borde fortfarande finns utrymme för 2 starka värvningar, då runt 10 spelare består av juniorer + 1 års-seniorer.

Salcin:
oprövad i NHL när killen gjort 250 matcher tycker jag låter konstigt det

WarhawK: ok, fel ord, ej bevisat tillräckligt nöjd så?

Salcin:
Var jag GM för ett NHL lag och hade chansen signa en spelare som hade 250 matcher och 100+ poäng på dom skulle jag utan tvivel vara villig chansa på en sån kille om det gällde 1 mille $ och det tror jag många av dagens GM i NHL skulle vara oxå , möjligtvis försökte han få ut ännu högre lön annars tycker jag det låter konstigt om inte lag som boston och vancouver som saknar spelare och behöver några för runt 1 mille skulle chansa på en spelare som Bartecko

Albert Hall: Hörrudu, Albert Hall, att negiligera folk är ofint. Även om deras frågor inte just roar dig för stunden.

WarhawK: Med tanke på vad Luleå får punga ut är det fullt möjligt att han krävt betydligt mer. Något måste det bero på att ingen NHL-klubb signat honom.
Är det inte så att numer är man från NHL's sida inte lika villiga att gå med på 1-vägskontrakt?

Salcin:
vet inte hur det är med envägs kontrakt men en spelare som har 200 + matcher bakom sig behöver nog inte ens oroa sig om envägs kontrakt vad jag skulle tro iaf .. och 1 mille är ju ungefär vad 3rd line killarna tjänar och det borde han gå in i flera lag som utan problem ju .. och för gå lönemässigt så fick ju Orszagh 875k$ trots han skadebenägen så

WarhawK: Man kan tycka det, men ska man tro att media citerat agenten hans rätt så var 1-vägskontrakt ett aboslut krav.

Hursomhelst är jag bara glad över möjligheten att få njuta av Bartecko's konster kommande säsong i Luleå.

El Aka Ali:

Ja inte ska du fråga mig varför just LHF kan värva honom. Just 30 fyllda, 111 poäng på 257 NHL matcher samt ett utmärkt OS bakom sig den senaste säsongen borde ju göra de flesta lag i världen rätt sugna.

Fast LHF satsar ju numera på att ha en grund av ganska billiga lirare med lokal förankring och sedan riktigt bra spetsar som ju får kosta en del. Kanske lite så?

Om det hade varit Timrå som värvat honom så hade det antagligen berott på hans stora Timråhjärta. Det har alla spelare som någonsin dragit på sig en Tiktröja nämligen.

Salcin:
min gissning är Bartecko trivs bra i lule och visste hade det falla tillbaka på och drog till högre lönekrav för ens överväga dra till nhl , hade han haft rimliga lönekrav hade han varit förlorad ganska fort för er

Albert Hall: "Eller regler och regler, jag tror det är en så kallad "gentlemens agreement" mellan ES-lagen."

Ähh! Vad betyder det egentligen? Ingenting om jag inte missminner mig. Jag måste jag be om några videosnuttar kring de förhandlingarna. Skicka ett videoband med tidsanvisningar tack.

Albert Hall: Har en känsla av att du missat något. Det där med klubbkänsla som knappt existerar numera, t.ex. Men visst, det handlar en hel del om "money talks". De klubbar som har god ekonomi utnyttjar situationen medans de med sämre får hålla till godo med vad som blir över.
Kan hålla med om att strategin som tydligen började gälla i fjol inte är så dum. Har en känsla av att det är fler som tagit efter konceptet. Bl.a. min favoklubb. Hur den sedan kommer att fungera i det långa loppet är väl en annan sak. Trots allt så bygger även den på att ekonomin är hyfsad och inte försämras.

El Aka Ali: Blaaa blaa blaa. Eller har ni nyheter om nyförvärv till LHF?

änligen kan tror på sm guld 2008
bara vi får en center och back av klass så är jag nöjd

Förtydligande av Chrunak och Modig om lagbygget i länken. En back och center ska till.

Härligt att Bartecko bestämde sig för Luleå. Synd att han inte är med hela säsongen men det får jag ta. :D

Aliline: Bara en vecka kvar till ispremiären och två luckor att fylla.Undra när dom trillar in?

Portello: Det där problemet kan jag verkligen relatera till. Frölunda har likt Luleå lite luckor att fylla. Men som vanligt har man is i magen som det så fint heter och med slopade transferfönster kan nyförvärven tillkännages om en timme, en vecka eller ve och fasa som en julklapp.

Dragan 2k: eller inte alls

Db_04: eller så kommer de men inte är lika bra som förväntat

låter ju som det blir lågbudget

Portello: Två luckor kvar att fylla... måste väl vara 23 och 24 december då.

Paddan: eller vilken söndag fm som helst :)

Albert: enligt dagens lokalblaskor så verkar det ju som att Luleå har en rätt bra spelare på g, vilket låter rätt logiskt med tanke på att de har gjort sig av med Koch.Förhoppningsvis så blir det väl klart snart med en ny förstacenter.

Och enligt HC så ska Luleå vara intresserade av Petr Buzek.Dock har han varit otroligt skadebenägen, och förra säsongen spelade han bara 12 matcher.
Känns inte som att det är rätt kille att värva.Men om det nu blir så är det ju bara hoppas att dom vet vad dom gör...

Portello: Ett av namnen som de drömmer om på Svenskafans är Jan Marek... och Skåneuffe visar sitt vanliga lågmälda jag.

"Skulle det vara Jan Marek så svimmar då jag direkt för då talar vi SM-final med trion Marek, Bartie, Chabada kryddade med Renbergh (som ok kan vara den bäste) och Kerman och våra juniorer där minst 2 kommer att få ett genombrott i år."

Paddan: Skåneuffe, mannen, myten, dåren... :)

Han verkar då ha lungnat ner sig då det gäller Åkerström.

Portello: Jomenvisst, de tankarna verkar inte ha förekommit på minst någon dag.

När man kikar på Buzek så känns det ju som en verklig chanstagning för er. Han verkar ju inte ha spelat en hel säsong sedan 99/00.

Paddan: Jo, det verkar inte bättre än så.Nu är det ju än så länge bara rykten, och förhoppningsvis förblir det så också.

För nog borde det finnas lediga backar lediga som är mindre skadebenägna än Buzek.

Paddan: Chabada är väl inte säker på sin plats än eller? Han hade väl ett try-out om jag inte minns fel.

MorganaLefaey: Chabada har ett vanligt kontrakt.Var meningen att en spelare som heter Podlesak skulle få ett try-out, eller rättare sagt, han fick ett.men han valde att skriva på för en tjeckisk klubb i somras.Så det blev inte något med det.

Portello: Ja men det stämmer ju. Blev en aning förvirrad där.

MorganaLefaey: Nu är vi påge och dax att förpesta er site :-) Jan marek hoppas ni väl även på?

norulf: Hänger inte riktigt med på vad du menar med att förpesta vår site. Jag menar att jag inte tror speciellt många här anser att jag förpestar Luleås site bara för att jag skriver här.

När det gäller marek så kan jag väl inte direkt säga att vi hoppas på honom, då vi tydligen värvat färdigt. Eller hoppas och hoppas, man kan väl säga som så att det alltid är trevligt med kunniga spelare men det får inte äventyra ekonomin.

MorganaLefaey: Nu var det väl hans eget förpestande han menade, antar jag ;)

Förresten så lär väl Marek, vad jag kan se, ha kontrakt med Sparta kommande säsong. Han var också aktuell för Rangers men de lyckades inte komma överens om ett kontrakt.

MorganaLefaey: han menar nog att han är redo att skriva sina sagor här
och med "ni" syftade han nog till andra luleåfans inte andra lags fans i första hand.

Fast det är å andra sidan aldrig lätt att förstå vad han menar. Man måse nog uppleva dimman för att fullt förstå den

Jesper Jonsson: Hmm, det är alltså Petr Taticek som är killen som ska vara lika bra, eller bättre, än Nordquist.

Paddan: Bra fråga. Kanske det är.

Hos mig har det passerat förbi en videokassett med 2 AHL-lag
Kan säga såpass att det inte var houston iaf.
Men det var ett tag sen så mycket kan ju ha ändrast sen dess.

Jesper Jonsson: Skulle det bli båda dessa killar så blir nog luleå ganska fint frammåt. Men var det inte en back och en forward man va på jakt efter?

Paddan: En fundering jag bara fick i all hast är om Luleå nu går om Mora i antalet utlänningar om de värvar 2 till. Nja jag har ingen koll... Känns inte som om det är fler utlänningar i LHF truppen är svenskar.

MorganaLefaey: Nepp, LHF har vad jag kunde se 8 utlänningar just nu, medan Mora har 12 utlänningar plus en svensk utlänning.

Paddan: Där ser man, så även med 2 till så leder Mora ganska klart. Men som sagt man vill ju att sitt lag skall vinna och man kan ju inte direkt klaga på att Luleå inte släpper fram junisar för det är ju bevisat i fjol att det funkade bra. Undra hur det ser ut på den fronten i Mora.

MorganaLefaey: kanske kanske
men blir nog knappast båda utan en av.

plus förhoppningsvis en toppback

« · 731407 · »