Jesper Jonsson: Ser man på laget så är det väl inte särskilt dåligt sett till vad vi har förlorat och vad vi har värvat. Hjalle är bigtimeplus jämfört med Ågi. Lavander en toppspelare från allsvenskan som dessutom har genuint LHF-hjärta. Han lär inte, som Hynning, sluta spekla strax efter jul när han redan var klar för ett annat lag.
Ledda till överpris är ingen förlust.
Niini kommer att prestera bättre om han får spela. Han presterade bra när han fick förtroende, fast Lener hade liksom Tavve den åsikten att man dessutom måste vara ultradefensiv för att få spela. Roger kommer garanterat att placera Niini i en omgivning som kan ta stort defensivt ansvar så att Niini kan släppas loss och ägna sig åt att göra mål. Har en av de defensiva i kedjan någorlunda spelsinne så blir det succé.
Kickan: HEJ, alla Lulingar, en HÄLSNING till Er som minns mig från det gamla klassiska Lule-planket, då jag körde med "Röd-Grön-Vit - Hockey-Dynamit!" Då gav det ju ingen frukt, men IKVÄLL blev det G U L D !!! FATTA om jag e GLAD!! Ha det bra, vi ses i höst!!!!! /Guld-feber, o onykter....Här ska FIRAS!! 28 långa år....
Jesper Jonsson: Tack!! Angenäma problem, eller ska man kalla det problem? Hur går det för Er? Ser surt ut just nu,va? Läste om Lågbudget i länk här bredvid. Röd-Grön-Vit-HOCKEY-GULD-DYNAMIT!!!
...och Skellefteå värvade yrvädret Kimmo Koskenkorva (tidigare i Kärpät, publikfavorit). En spelare man gärna sett i LHF. En spelartyp vi saknar lite, även om Omark kan tänkas vara jämförbar.
Pessimisten: Saravo ryktas till NHL, gör han ett bra VM är det bara att räkna bort honom från truppen. Skulle Saravo och Hjalle gå till NHL i sommar vore det riktigt illa.
Jesper Jonsson: fast han är antagligen betydligt dyrare till nästa säsong än han var när vi skrev kontrakt med honom. Då var han halvt om halvt bortglömd och inte alls samma namn i elitserien som han är nu, dvs han kunde inte ställa samma krav då som nu.
Men nog vore det märkligt om han inte hamnade i NHL.
Db_04: Har sagt det förr och kan säga det igen.Hockeysverige är enligt mig den mest pålitliga sidan när det gäller rykten enligt mig. Visst, dom har fel ibland, men vilken sida har inte det?
Så efter onsdag denna vecka vet vi om det kommer satsas för slutspel nästa säsong, eller enbar försöka överleva en kvalserie. Fullt rimliga krav från Renberg enligt mig.
spud: Kan Mora värva spelare som Toni Dahlman så vore det konstigt om Luleå inte ens ska lyckas värva en spelare av klass.
Med tanke på att Hynnings, Surovy's Lener's och Leinonens löner frigörs, värvas inte center av klass så är det ett tydligt tecken på att ledningen valt att ge upp kampen helt.
Salcin: Men trots att de lönerna frigjorts så ansågs resigna Surovy vara för dyr affär. Så att de ska hitta likvärdiga spelare som begär ännu mindre spelare är ju ännu svårare, och att de dessutom väljer att spela i ett lag som inte ens vet om vartåt det barkar.
spud: Tror inte att Renberg menar att ersättaren skall vara i Surpvy's klass däremot av hyggligt hög europa standard och inte fler allsvenska medelmåttor.
spud: Surovy är antagligen jävligt mycket dyrare 07/08 än han vad 06/07. LHF skrev ett vanligt kontrakt med honom, alltså inte ett artistskattekontrakt, vilket tyder på att han var relativt billig. Då var han relativt okänd i elitserien och på väg att bli bortglömd i farmarligorna. I Luleå kunde han få en framträdande roll under en tränare han kände till och dessutom med flera spelare han hade spelat med förr, och satte antagligen det före en högre lön. Nu kan han ställa krav på ett helt annat sätt, och om han inte har helt orimliga förväntningar på NHL så ska det mycket till för att han inte ska få ett kontrakt där borta till hösten.
Dessutom ska vi inte glömma bort att de två senaste säsongerna har Luleå gjort tre tämligen tunga värvningar långt in på hösten. Bartecko blev klar bara några dagar innan seriestarten 05/06, och Vladimir Orzsagh värvades två-tre veckor in på serien. Surovy blev klar i mitten av augusti förra året.
Sedan är det ju lite lustigt i sig att Micke Renberg, velpottornas velpotta, ställer krav på snabba besked från Luleå Hockey. Ja, om det nu är ett krav, det kan ju vara Aftonbladet som vinklar det hela också.
LL: Tänk att det gick att hitta en negativ vinkling mot Renberg även för detta...
Är det rätt av LHF att sätta målet så lågt som att bara klara nytt kontrakt? Vem vill spela i en sån klubb? Ska vi säkra kontraktet i omgång 55 istf omgång 54? Gäääsp, vad kul det känns att betala in 1500 spänn för att kunna behålla säsongskortet.
Pessimisten: negativ vinkling? Det får du väl kalla det om du vill. Själv anser jag att Renberg inte kanske är riktigt rätt person att kräva snabba besked efter hans velande hit och dit genom åren - och jag skriver ju till och med att jag reserverar mig mot att det kan vara Aftonbladets vinkling som gör att det ser ut som om han kräver besked senast onsdag annars är det finito.
Om Luleå ska ha en annan målsättning än att klara sig kvar? Luleå ska ha som målsättning att få ihop ett så bra lag som ekonomin tillåter. Svårare än så är det inte. Har vi inte råd med ett lag som inte håller sig kvar i elitserien så har vi inte, och i så fall har klubben misslyckats på den ekonomiska sidan och i förlängningen kommer vi sedan att misslyckas sportsligt. Som utomstående förstår jag inte riktigt Renbergs brist på kännedom om hur satsningen blir, det kan väl inte vara så svårt att lyfta luren och ringa Chrunak eller Huczkowski och fråga hur budgeten ser ut och vilka spelartyper man söker. Renberg skulle kanske rent av få reda på några aktuella namn, vem vet?
Måste också säga, med risk att bli kallad Frozare av neggomaffian, att jag anser det alldeles för tidigt att kasta in handduken redan nu. Som jag skrev i mitt förra inlägg, de två senaste säsongerna har LHF gjort några av sina största värningar någonsin långt in på hösten. Läget innan Bartecko skrev på 05/06 är inte helt olikt läget vi har nu, så innan vi ser den slutgiltiga truppen tänker i alla fall inte jag ge upp hoppet.
Stigsson: Obol bör inte ha kostat några jättesummor. De skulle gå in med en miljon, och jag vet inte om LHF hann få några av de pengarna. Tror alltså inte att det har så mycket med saken att göra. Jag tror att det mer handlar om att många andra klubbar har lyckats öka sina inkomster så pass att LHF inte riktigt hänger med. Varför man sedan inte hänger med är en diskussion som kommer upp ibland, de flesta skyller på arenan men jag är inte lika säker på att en arena är den enda vägen att gå. Men det är som sagt en annan diskussion...
LL: Ett stort problem med att vänta till 11te timmen med dom stora värvningarna är att man troligen mister delar av marginalpubliken.
Samtliga övriga lag i ES gör sina större värvningar tidigt och skapar på så sätt ett intresse för kommande säsong.
I Luleå's fall blir det en massa negativ publicitet ang. lågbudget m.m och sånt fäster sig i minnet när folk som inte har ett brinnande hockeyintresse ska köpa biljetter.
Salcin: helt klart är det så att marginalpubliken riskeras, fast man väntar väl inte med avsikt utan för att man inte har något annat val. Problemet är ju att det ofta inte går att göra några fynd (för vi måste leta i fyndlådan, vi har som bekant inte pengar till så mycket av det som står i skyltfönstret) och den lådan fylls inte på förrän ett par veckor efter att NHL-draften och tillhörande kontraktscirkus är över.
Enligt Kuriren så är Horava inte långt borta. En till Right-skytt i laget vore inte fel. Enligt artikel ska man vänta tills Renberg-frågan är löst????? Renberg åkte väl på 2 veckors semester så jag hoppas att inte allt avstannar för den sakens skull.
Stigsson: Rebusen förblir olöst och det blir varken Renberg eller Horava. Chrunac kommer i vanlig ordning att säga att man satsar på ett lika starkt lag 07/08 som föregående säsong.
Pessimisten: Och nu börjar de kräva in pengar för säsongskorten. Men jag väntar nog till sista dan helst eller kanske till säsongsstart för ingen lär väl sno våra platser antar jag. Isåfall finns det ju fler att ta av även om våra är bra
Jesper Jonsson: Jag funderar allvarligt på att skita i det och köpa ströbiljetter till de matcher jag ev ids se. Detta är första gången sedan 1988 (med undantag för 90-91) detta sker om det inte händer några bra saker under maj månad. Om inget händer lär det inte vara några problem att få tag på biljetter annat än till AIK-matcherna. Det lär bli lika ödsliga som i AXA Sports Center eller vad det nu heter i Södertälje, typ 3500. Undrar om de får några pengar till Renbergs pension under maj heller?
Miettinen kan nog ghöra bra ifrån sig hos oss om han kommer hit. Han slipper märkliga tränare som Lener och Boork och får tänare som vet hur de ska använda honom. Välkommen!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
fast klart hans glappkäft kanske fastnar i öppet läge