Luleå HF

115717 inlägg · 887 ämnen

Schack

« · 2296207 Till forumet


Sv: Schack
Sven.Savage:

1. e2-e4 c7-c5
2. d2-d4 c5xd4
3. Dd1xd4 Sb8-c6
4 Dd4- a4
Kommentera

Sv: Schack
eltifoso: Korrektion! Jag drog förutfattade slutsatser, som du rättat i bubbla. Din avsikt är att slå tillbaka med damen, så jag ändrar till det och svarar det naturliga Sc6 nedan. OK så?

1. e2-e4 c7-c5
2. d2-d4 c5xd4
3. Dd1xd4 Sb8-c6
Kommentera

Sv: Schack
eltifoso: Aha! Ett nattligt slarvfel, alltså. Äsch, så kan vi inte ha det. Låt oss ändra ditt drag till det du skulle ha. Annars blir det tråkigt.

Tyckte ändå att 2.c4 i sicilianskt var piggt, jag kommer inte ihåg att jag mött det tidigare. Så fick fundera lite. Insåg att 2. c4 faktiskt var spelbart även om det var ovanligt. Tänkte först slå till med g6 ändå vilket, om du senare spelat d4, skulle kunnat leda till en accelererad drakvariant ändå, med bonde på c4. Funderade också på d6 vilket också det, liksom det Sc6 jag valde, om du senare kört fram d4, kunde gått vidare till mer klassiskt drakvariant fast med d4. Beslutade sedan att köra Sc6 som kändes vettigt mot ett så tidigt c4, eftersom det inte innebar att jag valde väg speciellt men körde ett naturligt drag att utveckla springare bra och börja trycka på din exponerade plats. d4. Bedömde förstås att e4 c5 c4 kunde leda vidare till andra mer slutna positioner med låsta bönder centralt, vilket jag antog skulle passa dig sämre när du med ditt första drag e4 siktade till öppet eller halvöppet spel. Medan jag utan vidare skulle känna mig hemma i sådant spel eftersom jag som vit ofta öppnar med 1. Sf3 följt av fianchetto på kungsidan. Fast hade du kommit med d4 som t ex 3e eller 4e drag skulle jag nog slagit och konverterat över till mer klassisk drakvariant eftersom jag känner mig så hemma i det spelet.

Nåja. Det var kul att fundera på. Men, som sagt, förslår att vi korrigerar ditt andra dag som blev fel? Kör i nästa inlägg om så att det blir som jag uppfattade att du önskade. Så kan du som svar på det inlägget lägga ditt nästa drag, OK?
Kommentera

Sv: Schack
eltifoso: Hehe, så kan det gå.
Tyckte också att c4 verkade lite udda efter e4 men nu känns ju öppningen mer traditionell…😉
Kommentera

Sv: Schack
Huge: Haha oj , vtf
Har jag slarvat redan. Jag återkommer

Sorry ser nu att drag 2 skulle varit D2-D4 och inbjudit till gambit
Kommentera

Sv: Schack
eltifoso: Om du försöker backa med bonden från c4 till c3 så får du nog börja jobba lite på schackreglerna också…😉
Antar att du menar Sc3?
Kommentera

Sv: Schack
Sven.Savage: 3 c3

Inte hittat bräda än. Så nästa drag dröjer. Men det får bli så, jobbar ju också 😊
Kommentera

Sv: Schack
eltifoso: Vilket otroligt mål! Det skulle man velat se live. Och det hade varit skoj att höra Tommy Sjödin kommentera saken:-)
Kommentera

Sv: Schack
Huge: He he, Bo Teddy Ladberg, den vithårige schacknjutaren. Själv tyckte jag blixt var roligast, också det man lirade bland kamrater hela tiden, full koncentration och händerna slog på klockorna. 40 drag på 2-2,5 timmar tog ju en hel kväll men blev ju helt annat, som en femmil, och en tänkare på en timme och mer var rätt tillfredsställande för att välja ett partiavgörande drag och se långt fram.

Verkar som att även Puffe har koll på det svartvita brädets sparkboll. Kanske läge för fler matcher? Eller att varje vinnare får räkna med en ny utmanare. Lite schack parallellt medan vi njuter hockey.
Kommentera

Sv: Schack
Sven.Savage: Hittade inte mitt gamla bräde, måste ha försvunnit i nån flytt.
Nytt är beställt och kommer om nån dag.
Har inte spelat på hur länge som helst men intresset finns kvar.
VM i blixt spelades runt årsskiftet och det sändes i NRK, så jag beställde kanalen.
Bra och kunnig studio som sände flera timmar varje dag.
Varför inte på SVT som på Bo Teddy Ladbergs tid, om nån mer än du och jag minns honom?
Kommentera

Sv: Schack
eltifoso: Ahaja. 2. - Sc6
Kommentera

Sv: Schack
eltifoso: Innan nästa drag kan jag återge ngt jag inte sett tidigare. Troja jagar kvittering i kvällens match, plockar målis och etablerar tryck i Moras zon.
Med knappa 10 sekunder kvar får en Trojan ett fint läge

Skjuuuuut kvider den månghövdade publiken fram mellan tätt sammanpressade läppar, och trojanen skjuter för kung och all ostkaka i världen

Pucken far som en projektil tätt utanför målramen , i rundeln, ut ur zonen.. längs långsargen, ställer sig på kant och viket av rullandes inåt plan , rakt in i egen tom kasse

Tystnade total

Eftersom inte självmål existerar i hockey fick en morait göra säsongens första mål 🥳

1-3 (EQ)
ENG MIK 10. Garfve, Isak (1)

Mitt drag blir c2-c4
Kommentera

Sv: Schack
Sven.Savage: Jag är på, ska bara ta fram ett bräde, Var åratal sedan jag klarade av blindschack
Kommentera

Sv: Schack
puffe: Yep, körde en j-a massa drakar förr när jag spelade. Nu har jag varit upptagen med annat många år, men sett att numera behöver man satsa på en accelererad drake så hänger eltifoso på kör jag på det!
Kommentera

Sv: Schack
Sven.Savage: Du kör sicilianskt. Kan damma av gamla kunskaper också då, men vart finns mitt bräde?
Kommentera

Sv: Schack
Huge: Kul! Yep, kör i den här tråden, förutsatt eltifoso hänger på. Och då kan vi se fram emot att vinnaren får möta mästarnas mästare, Huge!
Kommentera

Sv: Schack
Sven.Savage: Jag är på. Lycka till båda två.
Under tiden letar jag fram mitt gamla bräde, om det finns kvar. Lägger du ut dragen här så att man kan följa matchen?
Kommentera

Schack
För många år sedan initierade Huge och jag ett parti schack på snacket. Det rann dock ut i sanden, beroende på att jag skötte mig för dåligt och han tog sig fram till bra ställning, varpå jag slöade bort fortsättningen.

Nu har eltifoso lagt ett e2-e4 och kanske det blir ett parti? Och vinnaren får möta Huge?

I så fall svarar jag:
1. - c7-c5
Kommentera

« · 2296207