Frisco: Äh, Frisco, var inte så stingslig. Du får vänja dig vid att lulingskan blir alltmer utbredd. Snart har vi erövrat världen och inom kort är jag övertygad om att ord som "änkligen", "tvävling", "sprotradion", "igenkligen", "överljuvligt", "enklet" samt "luling" har tagit plats i SAOL, liksom föreningarna änkligen börjar kalla sig vid sina rätta namn.
Portello: För tidigt att säga. Fråga dagen innan eller samma morgon i stället. Sandström och Nordan är det ju sagt att de blir borta i ca en vecka iaf så det lär vara svårt för någon att redan nu förutse hur det ser ut den 6:e. Fast någon lär vi ju förhoppningsvis ha fått tillbaka - skadelistan är ju lååååång så det finns ju några att välja bland.
Portello: Ja. Det är väl samma sak med honom som med alla andra. Det går inte att innan samma dag som matchen spelas säkert säga om han spelar eller inte, men han bör vara på väg tillbaka i alla fall.
Portello: Det undrar vi alla, och förhoppningsvis gör det ju det någon gång. Man kan inte göra annat än vänta när det gäller folk med vanliga skador som inte medför att de blir hockeyinvalider. Har vi tur har vi ju som sagt några tillbaka till nästa match, men det är omöjligt att uttala sig om det redan nu.
Frisco: Säljägare är väl ALLA Luleå HF fans, kolla länken :-) Å DU Lasse Öqvist känner jag VÄL sedan skoltiden så ingen behöver bekymra sej om var hans hokkyhjärta är beläget :-)
björn power: Nepp, inte jag : ) Jag skulle aldrig kunna döda ett djur.
Fast när jag gick i lågstadiet bröt en av mina klasskompisars pappa nacken av deras undulater för att de kvittrade något så djävulskt. Då grinade både jag och min kompis. Fast den familjen var inte Norrbottnisk, egentligen, vilket kan förklara pappans barbariska uppträdande. De flyttade till Ludvika där undulatnackbrytare passar bättre in någon gång när vi gick i 3:an.
Kickan: OM DU livnärde dej på fiske i Luleås UNDERBARA SKÄRGÅRD (med 742 öar >0,04km2) så skulle du nog tänka lite annorlunda! Iofs är det inte ALLA LHF fans som lever av fiske ;-) Men lite reklam för hembygden måste man ju få göra :-))
björn power: Det är ju förmodligen sant. Fast fiskar kan jag nog döda, undantaget akvariefiskar eftersom de är mer husdjur, även om jag inte har några planer på att bli yrkesfiskare. Fiskar är ju inte riktigt djur. De är mer... fiskar.
Kickan: Hmm, med den där typen av resonemang borde du väl kunna döda undulater också, eftersom de ju är...undulater och följdaktligen inte kan vara djur, eller något sånt.
Kickan: Men det finns väl de som har ormar som husdjur, alltså borde de väl också räknas som djur. Vill någon sedan t. ex. ha en gädda i sitt badkar och kela med denna och betrakta gäddan som ett husdjur så måste det väl också kunna räknas som varande ett riktigt djur.
Paddan: Bara för att du är en Padda så ska du inte räkna med att normalbefolkningen vill ha konstiga husdjur ; )
Gäddor är inga riktiga husdjur, inte ormar eller andra reptiler heller och inte stora håriga spindlar. Egentligen tycker jag inte att råttor heller är riktiga husdjur eftersom de är så äckliga, men jag skulle nog inte kunna döda en råtta ändå.
Kickan: Nej, jag har ju märkt att man inte är särskilt önskvärd som husdjur. Måste ha något med låg gullighetsfaktor och taskigt klappningsindex att göra.
Märkligt, den sidan som finns på länktipset trodde jag skulle kunna förklara det här med husdjur. Men där använder man tydligen en väldigt snäv definition av ordet husdjur.
Frisco: Joo, nog BORDE man va säljägare nog. Men tänk om Älgjakten hade följande av Kungl.Majt utfärdade regler:
1: Älgjakt får endast ske med knölpåk. 2:Jakt endast nattetid, 1:a Nov- 15:dec. 3:Jakt får endast bedrivas på ofrusna myrar o sjöar, dock utan båt. 4:Hund får ej användas, undantaget kinesisk tempel-nakenhund. 5:Prover av älg skall inskickas till länsveterinär, som prov räknas alla delar av älg utom vänster bakklöv. 6: Om någan av ovan uppräknade regler bryts eller försöks kringgås, beslagtas jägares samtlig jaktutrustning, bil hus eller hem. Som jägare räknas alla de fast boendes inom 3 mils radie av brottet .
Hur många älgar skulle då fällas?
Kickan: Spindlar som husdjur är ett GOTT tecken, då bor man nämligen INTE i ett mögelhus. Spindlar är ytterst känsliga för mögel.
zigge: Stora giftspindlar skulle då inte jag se som något gott tecken. Då har jag hellre skorpioner i huset, då de är mer lika mig själv.
Det finns väl skojsigare regler. Typ "Tappar vallhjon bort fä, eller gör vilddjur skada, där vallhjonet prövas det hindra kunnat; umgälle det med sin lön eller arbete.", eller "Då tjäle är ur jord, skola svin ringade vara. Träffas oringade svin den tid utom ägarens hägnad eller å allmän väg, tage den, som vill och gitter, dem upp, och löse ägaren dem igen med fem daler för vartdera. Vill ägaren ej lösa, stämme då den, som upptog, till rätten, och betale ägaren dubbelt för vart svin."
Eller varför inte reglerna om huru svin må i ollonskog släppas?
Underbara bestämmelser, men kanske inte alltid så användbara. Fast ett och annat oringat svin lär man ju kunna leta upp på krogen om inte annat.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?