Luleå HF

SHL · 117847 inlägg · 891 ämnen

Varför aldrig Osten?

Varför aldrig Osten?
När man läser olika spekulationer om eventuella tränarbyten, i olika föreningar och sammanhang, så har jag nog hört och läst de flesta tänkbara och otänkbara namn som över huvud taget går att nämna utom ett. Jag aldrig hört någon nämna Luleås guldtränare Osten Bergströms namn någon enda gång. Underligt tycker jag. En mycket välmeriterad tränare som efter sin framgångsrika sejour i LHF jobbat i Österrike med stora framgångar. Han är ett ansett namn där nere som bland annat anlitas av Östterrikes landslag. (Se länk.)

Dessutom är han i mitt tycke en idealisk kille för att vända en dålig trend snabbt. Dessutom är han mig veterligen inte uppbunden av något kontrakt just nu. Jag tror att han just nu arbetar som gymnasielärare här i Lule. Fast det kanske finns nån hake som jag inte känner till? Men, ändå när föredettingar som Lahtinen och Slettvoll anlitas och nämns så kan jag inte låta bli att undra.

För er som undrar, nej, jag jobbar inte som agent åt Osten, men jag kanske skulle börja göra det?

Sv: Varför aldrig Osten?
Albert Hall: Han har väl någon form av kontrakt med hockeygym.

Fast nog skulle han säkert fundera iaf om erbjudandet i hans ögon var det rätta. I vart fall har han sagt till... ja, skitsamma vem han sade det till, att "vid jul finns det hur mycket lediga ES-tränarjobb som helst", vilket ju tyder på att han åtminstone har funderat över att göra något annat så småningom.

...å andra sidan skulle han ju prompt till Luleå, och när han inte fick träna LHF:s representationslag sökte han som lärare/instruktör på hockeygym, även om andra erbjudanden knappast saknades. Kanske ville han helt enkelt hem till varje pris.

Kickan: "Osten" är skön typ tycker jag. Precis som Hellgren och Taavola så har han ett oerhört stort hjärta som klappar för Norrbotten och Luleå i synnerhet. Och som dessutom vet hur det är att vinna guld med Luleå. Det kan ingen annan tränare stoltsera med. Sen vet jag inget om turerna bakom och om jag fattat saken rätt har väl Lule var i kontakt med "Osten" men när pengarna inte var dem rätta tackade "Osten" nej. Visst Lule har en pengapåse som skall räcka till mkt och det finns inte obegränsat med resurser för att plocka hem en guldmakare. Samtidigt förstår jag även "Osten", det är ett utsatt jobb och de psykiska påfrestningarna enorma. I medgång ifrågasätter ingen. Men i takt med förlusterna kommer oxå kraven på ens avgång och man tvingas ständigt vara på tapeten och figurera i pressen. Man kan få sparken över en natt och plötsligt står man där utan jobb. Och med tanke på vilka risker man tar vill man ju även ha en rejäl bit av kakan. Ngt fritisliv är knappt att tänka på. Det är 6-7 träningspass i veckan och i bland ännu mer samt matcher 2-3ggr/veckan.

Så visst kan jag förstå "Osten" i hans resonemang.

Girig? Nej knappast!

ernie eagle: Du har fel. Det var Osten som ville till LHF, inte LHF som ville ha hit Osten. Alltså ungefär tvärtom jämfört med ditt resonemang.

Kickan: Jaha så jag hörde så pass illa i telefon då. Fan dags att uppsöka distriktssköterskan och få öronen spolade mot vax! Eller är det minnet som sviker mig...hhhmmm

ernie eagle: Det var vissa spelare som ville ha hit honom.

Kickan: Jo så var det nog när jag tänker efter....*ruskar huvudet i tron att det innehåller nåt av värde*

Kickan: Läge att kalla in Osten som Head Coach månne, jag tror att det kan inte skada att Osten kommer in som en frisk f´läkt och styr upp skutan igen på rätt köl!!!

NallePhu: Luleå HF byter aldrig tränare under pågående säsong. Sånt är till för lag utan långsiktig strategi. Visste du inte det?

Det är fler än jag som undrar varför aldrig Osten Bergström nämns i tränarsammanhang i Sverige längre. Nu även den nästan lika kunnige Curre Lundmark. Snygg bild dom hittat, Osten är ju närmast blålila i fejset.

(Puh, jag klarade mig utan att starta en ny tråd. Hittade denna från danföredanföredan ifjol.)

« · 356313