DJ Hemp

9248 inlägg · 124012 besökare

Historik

· 95 ·
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Edb:

Det låter kungligt. Jag stannade inte så länge senast och har väl ärligt talat inte varit där så mycket tidigare heller. Har i alla fall varit upp till Kärnan. Alltid något. Men nu är det inte säsong.

23 minuter kvar till nedsläpp!

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2015-02-26
Trekvart kvar till nedsläpp nu. Hoppas att spelarna är minst lika påtända som en annan. Det är väl bara att göra som med djura det. Skjut dom bak i öra bara! Det blir bra det.

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
micke:

Jag var i Helsingborg nyligen och hann uppfatta att där mycket riktigt finns en juste strandstadsdel. Där finns också ett läcker teaterbyggnad. Dock blåste det så förbannat kallt att jag var tvungen att dra mig inåt stadskärnan.

Vad gäller Gävle är ni i alla fall starkt på gång. Sundsvallspolitikerna har ännu hela huvudet i arslet och längs kajerna finns fula lagerbyggnader och grushögar, så ni kan nog känna er rätt nöjda trots allt.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2015-02-26

SMÅLAND:

Det låter fint med en sjö. Tyvärr bor man inte riktigt vid havet, så det ser jag inte så ofta. Men lita på att besöken ut mot "Ribban" och Västra Hamnen kommer att tillta i och med vårens antågande längre fram. Man har inte investerat i en dyr Bianchi för inte. Snö och is (förutom den i arenan då) har man förresten inte varit med om på hela vintern och bara det är ett skäl att hålla till härnere.

Jag tippar att vi tar Almtuna med ett par tre mål i kväll. Vi har nog inget målkalas att vänta den här gången heller, så säg en 3-1 eller 4-1 kanske. Sista målet i tom kasse möjligen.

Det scenariot skulle då innebära att ni troligen har en klang- och jubelföreställning i Döderhultarns stad på lördag att se fram emot och ni får gärna svinga några bägare för mig i så fall!

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2015-02-26

SMÅLAND:

Malmö vadar i vårsol och vårvärme. Jag har tagit en lång skön promenad efter lunchen. Gått omkring i Pildammsparken och den vackra delen av Gamla Staden. Samt ytterligare lite överallt. Först nu är man tillbaka på plats. Om ett par timmar går man hem och drar i sig kvällens första "feting" på balkongen. Den första rackaren ger alltid störst effekt. Sedan är det bara att fortsätta i samma stil i ens otåliga väntan på matchstart. Spännande! 


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

micke:

Nu har jag fullt upp, men jag måste bara inflika att du inte alls trampar på mina tår i alla fall. Snarare fick jag bara vatten på min kvarn. Exakt det du skriver om Sundsvall vs Gävle som städer har jag i många olika sammanhang tagit upp. Som Boulognerskogen vs Sundsvalls obefintliga parker, Gävle Strand/Alderholmen vs Inre Hamnen/Norra Kajen etc. Bullseye! Vi är totalt eniga i dessa frågor. Ditt inlägg hade lika gärna kunnat skrivas av mig. : )


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2015-02-26

Lichln_Timr?IK:

Ja, det är det man hoppas på! Nu har vi alltså en poäng på de två senaste matcherna, så det är hög tid att studsa tillbaka. Ilskan över den "onödiga" förlusten senast har förbytts i något som kan liknas vid tillförsikt. Kvällens match samt seriepilogen ser överkomliga ut och jag skulle bli förbannat less och besviken om säsongen tar slut redan på lördag. Drygt sju timmar kvar till nedsläpp nu...

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

Smokey:

Nej, själva skadeprocessen inleds ju redan när fisken nappar på betet. Det är nog fan inte så roligt att få en vass krok genom käften. Sedan blir det ännu värre när fiskaren slår ihjäl den stackars fisken och därmed är det kört.


Timrå IK > Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2015-02-26
Kvällens matcher:
 
AIK - Västerås
 
Viktig som satan! För Malmös skull hoppas jag på AIK.
                               
Björklöven - Oskarshamn                              
 
Viktig för Oskarshamn! För vår egen skull hoppas jag på Löven.
 
Karlskoga - Malmö                                  
 
Viktig för Malmö! Hoppas på bortavinst.
 
Karlskrona - Vita Hästen
 
Malmö kan nog inte nå Karlskrona längre, så för Timrås skull hoppas jag att Hästen torskar.
                         
Mora - Södertälje                              
 
Hyfsat betydelselös, då Mora är slutspelsklart och Tälje kvalklart.
 
Rögle - Asplöven      
 
Viktig för Asplöven! AIK hotar underifrån och det handlar förstås om att undvika Kvalserien.
                     
Timrå - Almtuna
 
Viktig som satan! En hyperintressant streckmatch. Jag sticker ut hakan och säger att vi vinner.  

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

micke:

Ja, Sundsbruk är väl en typisk förort. Eller flera förorter egentligen. T ex Finsta och Ljustadalen är ingen särskilt vacker syn. Fattar inte hur folk kan vilja bo där. Fast det finns väl en del villor med utsikt över vattnet och Alnö också kan jag tänka mig.

Visst, AIK har ett stiligt klubbmärke. Den klubben har estetisk klass. Men det tycker jag även stämmer in på Brynäs. Treklövern är ju genial i all sin enkelhet. Man skulle ha varit tonåring på 60- och 70-talet i Gävle. Många klassiska matcher.

Det låter ju underbart med alla dessa båtfärder. Vi har aldrig ägt någon, så man har bara hakat på lite sporadiskt när någon vän eller bekant föreslagit en tripp. Idiotiskt egentligen att man bott vid havet större delen av livet fast aldrig skaffat någon båt.

Vad gäller Gävle har jag mest hört talas om att vägen ut mot och även själva Bönan ska vara rätt okej, men jag har inget minne av att ha varit där själv.


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

Smokey:

Kan man (med fördel) röka tallplantorna?


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

SMÅLAND:

Det krävs en hel del arbete - blod, svett och tårar - ifall Sundsvall med trovärdighet ska kunna utropa sig till Norrlands Huvudstad (den mest patetiska slogan någonsin?).

I nuläget råder: Sundsvall - nr 3 i Norrland. Sådan är den krassa verkligheten, oavsett vad marknadsförarna av staden försöker lura i medborgarna. Umeå, som är nr 1, lär nog bara skratta åt tramset för de vet ju vilken stad som är huvudstad. Gävle, nr 2, tycks visserligen blicka mer åt Mälardalen och lär inte bry sig nämnvärt.

Jag har mejlat angående Inre hamnen och hittills har jag inte fått något som helst konkret svar. Det är för ömkligt... 


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

micke:

Tillbaka igen efter en tids rekreation. Svarar även om jag misstänker att mottagaren inte kommer tillbaka...

Sundsbruk är inte så väldans långt ifrån Timrå-hockeyns vagga. Antar att du hade blivit TIK:are om nu inte flytten ägt rum.

Sundsvalls södra delar inhyser en del riktiga smultronställen. Till Ållerviken har jag anlänt både med bil och med båt. Riktigt trevligt däromkring! Vi har haft stugor både på Alnö och i Sörfjärden (Gnarp), men dessa är nu ett minne blott.

Många är de bryggerier som har försvunnit, så även från Sundsvall (Sundsvalls Bryggerier AB m fl). Bockens känns dock som ett varumärke som lever mer kvar i medvetandet.

Ni slipper kvalserien! Dessa platser är vikta åt MoDo och Leksand.

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
söder över:

Ja, jag läste att nio av spelarna fick avstå en träning nyligen.

Visst, Linkan har ju inte riktigt samma budget att tillgå numera. Då får man ta till billighetsalternativ för att kompensera.

Min Telia-TV ballade också ur. Ingen Play-funktion här i kväll. : (

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
micke:

Aha, Sundsvallsfödd! Ett plus i kanten för det. : )

Det är nog ganska lugnt TIK och IFSH emellan. Ett visst samarbete finns trots allt. Annat är det supportrarna emellan. Särskilt Sundsvall Fans har ett mindervärdeskomplex med återkommande hatyttringar som följd, något man kan ha en viss förståelse för. Det blir en intressant situation nu när klubbarna gissningsvis kommer att spela i samma serie till hösten. En annan gömmer sig dock i Malmö numera så den rivaliteten lär gå mig förbi.

Gevalia - ett av flera starka varumärken från Gävle. Precis som Bockens och Läkerol. Inget av dem är väl förvisso baserade i Gävle längre.

Ni lär ju slippa Kvalserien i alla fall. Har/hade på känn att Leksand skulle hamna där i stället.

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
söder över:

Det ryktas om en annalkande ekonomisk kris för IFSH allaredan. Linkans skenande Brun utan sol-konto sägs vara en av orsakerna. Vad det månde bliva får framtiden utvisa.

Ser med skräckblandad förtjusning fram emot att kolla in MFF vs GIF på Swedbank Stadion vad det lider. Kan bli en riktig massaker. Inte mycket som talar för oss där.

En sedvanligt beige försäsong för Giffers så långt. Bara matcher mot norska och finska lag hittills. Noll segrar i bagaget, men desto fler skador. Redan liksom...

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
micke:

Sammanslagningen av klassiska Timrå IK på dekis och uppstickaren IF Sundsvall Hockey var i alla fall ingen vinnare. Det blev bara en enda säsong i Allsvenskan under dessa fem svarta år, så det ligger något i det där. Dålig tajming kanske var en av orsakerna.

Brynäs IF har gjort det mesta rätt genom åren i alla fall. Även estetiskt faktiskt. Snygga dräkter och ett klassiskt klubbemblem som det inte har ruckats på.

Ibland tänker jag att där finns en del gemensamt med fotbollens IFK Norrköping. Den huvudsakliga storhetstiden ligger en tid tillbaka, men den krävande hemmapubliken har inte glömt den. Därför kanske det klagas i överkant när de yngre generationerna inte riktigt kan svara upp mot förväntningarna.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
micke:

Tack för en närmare historielektion kring Gefle-hockeyn! Som jag minns det lirade även Team Gävle i Allsvenskan en säsong, om än utan större framgång. Men detta visar ändå på vilken fantastisk tradition som finns i Gävle beträffande denna sport. Sett till distriktets storlek har jag svårt att se hur den kan matchas i andra svenska distrikt. Där har Sundsvall/Timrå mycket att lära. Varför inte företa sig några studieresor till Gävle och ta en lärdom?!

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
157620:

Exakt som inom fotbollen... : (

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
El Maco:

Leksands IF var före (1948/1949). Jag hade det på känn...

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

157620:

Okej, det är bara det att jag tänker på den tid från 1983 och framåt, då vi bara blev sämre och sämre och intresset var inte direkt på topp efter att vi hade torskat mot S/G Hockey med 2-16 i Allsvenskan 1986. Såna gånger tänker jag mig hellre en väl genomtänkt fusion, inte som den förra gången det begav sig.


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

157620:

Jaså, det var minsann lika jävligt inom hockeyn som inom fotbollen. Man baxnar...


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

micke:

Tack för dina rättelser!

Egentligen känner jag till att bandylaget heter SAIK, jag hade bara lite otur när jag "tänkte" denna gång. Både SIF och SAIK har dock spelat i Allsvenskan i fotboll, så jag dribblade bort mig för en stund.

För min del är 1960 tidernas begynnelse, då jag var långt ifrån född på den tiden. Att BIF nu har spelat i högsta serien i 55 år i rad måste vara allt bra svårslaget.

Så helt "borta" är jag ändå inte... : )


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

SMÅLAND:

Ja, det har du sagt och jag håller alltmer med om dina förslag. Fast vad beträffar läget är vi inte alldeles överens, bara nästan. Jag vill att det ska byggas bostadskvarter närmast casinot och Bolagsverket och att multiarenan kan placeras lite längre ut i riktining mot den före detta så kallade ranchen. På så vis får vi publikdragande verksamheter i varsin ände av den inre hamnen och ett pulserande stadsliv med bostäder, flanörer och gärna några mindre butiker däremellan. Klappat och klart!

DJ Hemp borde ha satsat på stadsplanering och arkitektur - för ett anständigare Sundsvall!


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

söder över:

Det kan vara "fel" tänkt, men jag ser gärna att "vårt" distrikts lag spelar så högt upp som möjligt i respektive seriesystem.

En spontan jämförelse med t ex Gävle visar vid handen att detta kan vara möjligt:

Fotboll: Gefle IF har oavbrutet spelat i Allsvenskan sedan 2005.

Ishockey: Brynäs IF är bofasta i SHL sedan tidernas begynnelse.

Bandy: Grannkommunens Sandvikens IF är ett kroniskt topplag i bandy.

Såväl Brynäs (2012) som Sandviken (flera gånger om) har nyligen vunnit SM-guld. Gefle har fått kvala sig kvar två gånger, men ofta har de varit på fastare mark. 

Sundsvall har tre herrlag i de högsta divisionerna i nuläget, men endast Dragons är ett stabilt topplag. Granlo är ett relativt färskt elitlag och huserar i bottenregionen av sin serie och Giffarna åker jojo mellan Allsvenskan och Superettan. Ishockeyn är på dekis.

Bättre kan vi!


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

söder över:

Det är inte ens samma kommun, men om vi slår ihop Sundsvall och Timrå vad gäller hockeyn (och kanske även kommunerna) så möjligen...

Dock är Dragons distriktets absolut mest framgångsrika lag med ett gäng SM-guld och SM-silver i bagaget, något som ingen annan förening har mäktat med (ja ja, Timrå IK:s silver från 1974 då).


Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24

Jag loggade precis in för att skriva precis som Hahl Bundy gjorde i natt:

Hockey är en skitsport. Eller vänta lite förresten:

Hockey är en jävla skitsport.

Jag varken kunde eller ville smälta gårdagens avslutande debacle. Vi har nu lyckats vinna en av sju matcher i OT och det är till stora delar det som gör att vi inte tillhör seriens åtta bästa lag tabellmässigt. Det är en klar sämsttendens på det där.

Dessutom står det nästan klart nu att Malmö kommer att missa någon av de tidigare vikta topp 2-placeringarna, det vill säga att det inte blir några allsvenska finaler för min del. Men det har jag haft på känn en längre tid nu.

Nej, då är det större chans att vi fixar en 8:e plats, skulle jag tro. Vi ska ju bara mangla Almtuna på torsdag och sedan defilerar vi i Oskarshamn. Det är ju helt klart så att vi egentligen är fan så mycket bättre än de andra lagen på samma eller ungefär samma poäng. Nu visar vi det på riktigt också och gör processen kort med de andra halvfigurerna.

På lördag spelar Giffarna träningsmatch mot Brage. En annan säsong står snart för dörren. Men jag känner mig inte riktigt klar med den ännu pågående hockeyn...


Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Så jävla besviken och ännu mer förbannad. Loggar ur och försöker smälta skiten, men det lär inte bli lätt. Hej på ett tag...

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
157620:

Ett bra val det tror jag. Kollar också lite senare...

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Modano:

Fan vad sekunderna drog iväg snabbt i OT...

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Jaha, straffar som vi är SÅ jävla bra på... NOT! Helt kasst detta...

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
157620:

Svagt av oss att inte kunna hålla tiden ut! Troligt att tappa poäng med dryga minuten kvar. Jag blir bara så förbannat less på allt...

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Men kuken så jävla värdelöst!

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
jå1:

Visst. : (

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
SMÅLAND:

Och så lägger vi ut puckarna i rundlarna!

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Bigthelin:

Gubbhäst blir hamburgare! : )

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Edb:

Bra tips - sniffa lim!

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Modano:

Jag såg det. Himmelstalund ska förvandlas till ett gigantiskt stort Drive In! Slakta!!!

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
SMÅLAND:

Mitt råd inför tredje "perren" - lägg ut!

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Modano:

Ja, gubbhästen ska avlivas av veterinär och bli hamburgare.

Gubbhästen ska bli hamburgare! Gubbhäst ska bli hamburgare!

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
0-1 är bra! Men löven har vänt mot oss förr...

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24
Idel 0-0-resultat i viktiga matcher.

Lall on... Miracle on ice... Lall on...

Rätt in i kaklet bara... Pang!

Timrå IK > Sv: Kratta Löven
Smokey:

Dina målande beskrivningar över läget som det kanske egentligen ser ut är alltid lika träffande som vackra. Man har aldrig upplevt månskenet förrän man legat sönderslagen i rännstenen under det. Eller hur var det nu?

Timrå IK > Sv: Dax att odla slutspelsskägget!
SMÅLAND:

Spelar Dave L i MIF?

Fan, mina inlägg tenderar att påminna om dina!

Inspirerad av din eufori över Kallas kross !!!11!!1!

Nu bränner vi löven en gång för alla !1!

Timrå IK > Sv: Kratta Löven
SMÅLAND:

Jag var nästan på väg att skriva det redan nu, men fick hejda mig.

Ett "miracle on ice" har redan skett - det på balkongen.

Nu är man en lallande fåne som drömmer om nästa "miracle on ice" - det i Umeå/Tegsladan.

1 1/2 timme kvar till nedsläpp - kratta löven från banan (ej frukten) !!!1

Timrå IK > Sv: Kratta Löven

SMÅLAND:

VM-guld! VM-guld! VM-guld! : )


Timrå IK > Sv: Kratta Löven

SMÅLAND:

Nej, det förstår jag! Hade nog gjort likadant om jag varit du, det vill säga suttit hemma och kollat på skid-VM. Nu är jag dock borta om dagarna och längtar mest hem för att kunna dra i mig dagens första, alltid lika sköna, dos vid balkongdörren. 

Resandet till sydligare delar av Europa synes lockande, men jag får allt nöja mig med att se mig om i Malmö med omnejd. Det duger bra det också, men jag är förbannat less på den här vintern nu. Visst, ingen snö vilket är skönt, men trots allt kallt och dragigt i all oändlighet.

Hoppas att Sundsvall och Pantern tar sig upp i Allsvenskan! Med all respekt för Smålandslagen och de andra.

Hoppas även att ni får ett direkt avgörande drama i Oskarshamn med firande på läktaren som följd! : ) 

Redigerad kommentar


Timrå IK > Sv: Kratta Löven
SMÅLAND:

Skidåkningen följer jag knappt överhuvdtaget utan det är i princip bara hockey som gäller nu. Allsvenskan, Play Off och kommande kvalserier. Det enda som känns lite ointressant är SHL, men när Play In blir aktuellt lär man hänga med där också.

I kväll blir det lite lyx med isbitar i bongen. High on ice. Mot en ny istid!

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2015-02-24

Hmmm, mina förhoppningar inför kvällens match är tämligen modesta. Jag kan på rak arm inte ens komma på fem bortasegrar i Umeå genom åren. Inte tre eller fyra heller för den delen. Nej, jag vet inte. Varför ska vi ha så förbannat svårt för dessa lövlag?

Tar säsongen slut redan nu på lördag? Det vore ett grymt antiklimax med tanke på den goda formen efter nyår. Mitt alldeles trista tips är i alla fall att vi torskar i kväll och då får vi hoppas att AIK fixar Hästen. Annars är det väl närmast kört.

Fast helst vill man bli riktigt överraskad i afton - revolution!


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Bättre att utgå härifrån - håll till godo!

· 95 ·