NuMo

20355 inlägg · 38963 besökare

Historik

· 6 ·
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Gavelo: Du har så höga krav. Jag nöjer mig med 7-1.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Almtuna IS : 2026-02-16
Tuppen:

Som vanligt väldigt positiva tongångar från Matchstudion. Nästan som en propagandakanal.

Tvärtemot HS där vi oftast blir övermannade av bittra begravningstongångar från ett gäng. Inte ens bra är bra.

Men ikväll så ser vi fram emot en riktig förlösning i form av perfekt attityd och koncentration från spelarna där vi inte ställer till det för vår målvakt. Hua! vågar knappt tänka på reaktionerna om vi drabbas av våra väl invanda synder den här matchen.

7-1 till MoDo.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
modomille:

Werblom är väl inte en spelare vi vill röra vid. han räknas ju som en nepotismspelare.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Gavelo:

Hinken kanske förleder folk, men det tror jag inte. Han är inte i Italien tror jag.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Framnäs:

Hinken är säkert i Linköping. Det är kopplingen till Italien som Mr. Madhawk refererar till.

Så nu kan vi dra iväg med teorierna.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m:

Vad krävs för att få epitetet att man har ett MoDo-hjärta?

Vet du det k1m?

Först kanske man måste veta vad klubbens hjärta är. För att komma in i det så måste hjärtat acceptera dig för att du själv har hjärtat för klubben.

Det är väl ungefär som att älska en person. Kärleken måste vara ömsesidig. Att kan inte själv bestämma att jag i ditt hjärta. Och du kan inte säga till en du älskar vilka som skall vara i dess hjärta.

Man kan inte bestämma över någon annans hjärta. I ett hjärta ryms hur många som helst. Även de som du själv inte har i ditt hjärta.

Rent spontant tänker jag att respekt för kärnan i den andras hjärta kan vara en av öppningarna in i det. Tvärtom så kan respektlöshet vara ett hinder för att komma in i hjärtat man vill tillhöra.

Man behöver kanske inte älska allt det hjärtat man vill tillhöra, men att respektera det tillhör nog en fundamental bas.

Så är det olycklig kärlek. När man så gärna vill komma in i den andras hjärta så man låtsas att man tillhör det, trots att man inte respekterar det egentligen. Man kanske tom. föraktar stora delar av det.

Man behöver inte hålla med om alla val som den man älskar gör, tvärtom det uppskattas nog inom rimliga gränser. men börjar det bli för motbjudande så kommer inte ömsesidig kärlek uppstå.

Ja, så går det såklart att fortsätta bra länge.

Vart befinner du dig känner du, du som pratar om att andra personer inte platsar där?

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Bad_Brett:

Behovet att rycka ut?

Jag vet inte varför.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Tarasov:

haha, inte mitt inlägg i alla fall. men stavfel förekommer inte bara inom skidåkningen.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Modo4321:

Ja, varför? Utan fakta så kan vi säkert komma på tusen anledningar.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Nu har jag fått se resten av Curlingen.

Tack för hänsynsfullheten att respektera att vissa inte sett det.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Bad_Brett:

Jag återgår i stället till den tanke du hade i förra inlägget. - Spela spelaren smart.

Han skall få utrymme när hans specialkompetens kommer bäst till nytta. Såklart måste han spela i neutrala situationer precis som vanligt.

Men han måste plockas bort i kritiska situationer när det vankas defensivt arbete och resultatet är viktigt. Däremot tvärtom när vi måste få in mål eller när det skall avgöras.

Han är ofta inte ens riktigt nyttig i vanligt PP. Han är för ego så då plockar han bort tre fjärdedelar av vårt vapen.

Men nog om Kelleher nu.

Han är bara en svaghet av något som är mer kollektivt. I det vanliga spelet. Vi har alla möjligheter att spela övertygande om vi var mer mentalt enstämmiga. Det är att vi inte är stämda som ett lag som är problemet. Det räcker inte att minst en i varje formation inte har den mentala inställningen i fas med de andra.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Bad_Brett:

Där håller jag i del med dig. Spelare som är uppenbarliga risker i vissa spelsituationer skall man inte sätta i sådana situationer.

På något sätt har vi inte samma hockeykultur som i NHL där spelare blir rollspelare i högre utsträckning, vilket i det fallet innebär att spelare sätts i fack och i hög utsträckning blir att det är det de gör, trots att de kanske tom. är bättre på annat, men inte lika bra som andra i laget.

Smart, men samtidigt slöseri på potential. Så spelar vi inte i Sverige.

Det skulle inte vara möjligt att ha det systemet i Sverige ens. Vi har inte pengar att ha den typen av trupper.

Men KELLEHER Haha! Min target. Där borde det vara lätt.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m: En sak är klar. Du kan det inte.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m:

Är det fystränaren nu?

Dina kritiska kommentarer är lika illa riktad som en blind (innan "blid") om tvingas skjuta en duva med en slangbella i ett rum där det spelas hårdrock på högsta nivå.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Framnäs:

Det har tjatats om fel spelsystem av flera under hela säsongen. En del har bara klagat och förbannat alla, en del har gjort flertalet avhandlingar för att förklara at det är fel spelsystem.

Själv har det alltid varit enkelt för mig. Det är spelarnas mentala lättja som gör det här. De vet att de gör fel, men de faller in i lättjan så fort de får en chans.

Laget är felbalanserat. Det blev felvärvat. Det saknas ledande karaktärer. Det saknas inte spets, tvärtom.

Men är det sportchefens fel? Nä, det är inte så enkelt, men nog vore det bekvämt att strunta i fakta att vi tvingades värva nästan en hel trupp i en mager marknad under kort tid. Det värvades en massa potentilla spelare, man dammsög nog det man kunde under de förutsättningarna. Det är mer komplext än vad som är skönt för oss att ha som förkaringsmodell.

Nu har vi ju inte förlorat ännu. Så vi får se det positiva i det. men laget kommer inte att klara sig från kritik från det narrativ man lyckats skapa om sig själva.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Monno:

Jag fortsätter att klaga på Kelleher. Det är ju min target. Trots att jag ser honom som ett bra värv.

Någon ifrågsatte vad han gjorde när vi kom typ tre mot mål och han hade pucken. Då gör han någon konstig passningsfint vi aldrig sett förr.

Varför? Vi leder stort och då börjar han göra cirkuskonster. Vilket straffar sig direkt.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m: I ditt fall är det övertydligt. Glad för dig att du hittat ett lag att hålla på som du njuter av.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
modomille:

Momentum gör mycket. Nu spelar AIK för de har inget att förlora. MoDo har aldrig varit så här bekvämt i ledning och de klarar ju oftast inte ens av ett spelövertag utan att bli övermodiga så....

Men AIKs första mål är ju ren flax. Det andra är ett riktigt hockeymål, det tredje, ja då är vi i skiten mentalt

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m: Nä, det är det jag säger. Du har varit knäpptyst. Det var väl inte så roligt det gick bra.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
k1m:

Glad att ni äntligen fått anledning att sticka fram trynena.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Zource:

Man märker hur dålig kravställan tränarna har haft.

De får en chans.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Gästrin är nöjd.

Bagenda skulle aldrig klara av minus 25 grader och bli bestraffad bara därför.

Men det är ju för att han är från Stockholm.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Gillar Bagenda. Grinig skall man vara.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Vargen:

Ja. Om vi vinner.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Å Mattson vår lätta sig.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Snyggt PP slutligen. Matt och styrning Gästrin.

Men på tal om speldum. Mitt taget hela säsongen. Kelleher. Han har sina uppsidor, men vi spelar PP och då tror han att det är dags att strunta i att leverera puck. Har inget emot att han tar egna initiativ i avgörande situationer, men i de här lägena blir han lika uppenbar som Näsén var. Fast de är varandras olikheter.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Gavelo:

Det kanske var dumt, men ikväll har han gjort flera bra saker som jag sett.

Men jag är ju ingen expert.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Blake:

Tyvärr i just de lägena när vi är hårt tillbakatryckta så drar han en menlös puck rakt in i centrum i stället för att använda sargalternativet. Det mentala är svårt.

Såg ni Berlunds härliga tackling på reprisen. Ingen såg väl den i direktsändning.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Gavelo:

Granberg dyker. Men jag tycker Svarten har fel. Granberg var bra de första matcherna han var med.


Hmm? Trodde det var vi som fick utvisningen. Jaha. Men vi spelar superbra numerära underlägen nuförtiden så jag är inte orolig.

Kanske Sebbe gör mål igen? Kanske inte.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Costanza:

"Barba non facit philosophum"

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Costanza:

Det sa Romarna också. Jäklar. Ligga i en divan med en slav som viftar med en plym ovanför en samtidigt som man äter gott och dricker vin hela kvällarna. Små snoppar hade de iofs.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Heyerdal:

Alla säger som Linus gör nu. Vi måste fortsätta spela som vi gör nu, hela tiden.

Men så glömmer man det plötsligt. Oftast som du säger i andra perioden, det är i alla fall också min egen spaning.

Så nu får vi se. Har vi en massa spelare som börjar med cirkuskonster för att vi skall göra youtubemål och så förlorar vi stycket, eller kan de spela det mentala spelet med sig själva och spela som normala hockeyspelare på elitnivå?

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Zource:

Allt är ju relativt, som man brukar säga.

AIK håller tempot uppe och stångar hårt framåt, trots motgångarna.

Men, kanske är det relativa. Ligger man under mot Modo efter första med tre mål, så är man dåliga?

Narrativet från början av säsongen var. Alla lag gör sin bästa match mot MoDo, för det är laget man vill slå.

Så det finns ju en kontrastverkan.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Zource:

Var gärna lite tyst om Curlingen. Slog ifrån det men skulle gärna vilja se slutet. :)

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
NuMo:

Rundblad spelar som Foppa och tar sin egen retur.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
Gusse:

Vi får hoppas på att islossningen kommer någon gång.

AIK pressar hårt och långt ner i vår zon. Vi har varit ganska coola och det ger lägen för bra spelvändningar om vi fortsätter att vara det.

Sebbe gör tre mål ikväll...

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
bengt88:

Hela arenen ljublar när Modo gör 2-0.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo Hockey : 2026-02-10
modomille:

Sebbemål. Det är ju sånna mål han brukar göra. Hopstötar.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
dempa: Vem skulle ha något emot direktkontakt med en Modoitts äkta resa genom MoDoland. Extremt spännande.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo: Märkte inte att jag bara pratade med dig.

Inga långtradare eller hastighetskontoller efter Viksjövägen den här tiden.

Förutom ett par kameror .

Välkommen till Ångermanland.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo:

För att förtydliga. Det går ypperligt att köra rakt fram genom Härnösand och Kramfors. Hur enkelt som helst. Men många kameror och låga hastigheter här och där.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
dempa:

Händer då och då på vintern att timmerbilar och liknande hamnat utanför. De långa svängarna och att det går upp och ner hit och dit ställer till det för de fordonen. Men Sollefteåborna väljer den vägen alltid, om de inte har vägarna förbi Kramfors/Härnösand.

När den är fin på sommaren är det en jättefin väg. Bra underlag. På vintern, som nu så rekommenderar jag att man håller lägre hastighet när det börjar svänga. Men ändå. Det blir snabbare än genom Härnösand. Och mer harmoniskt. Håller med om möten med långtradare. Men inte den här tiden. Troligen ingen.

Gör som en Sollefteåbo. ;)

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Knafus: Försöker prata så folk förstår. Du förstod säkert, om du nu inte såklart är vad att man pratar språk som vanligt folk språkar.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
NuMo:

Den här tiden så behöver du inte vara så orolig med hastigheterna förutom ev. kamera. när du svängt mot Sollefteå. Men ändå. Svängarna är inte vad du är van vid.

Avfarten mot Sollefteå är mot höger, men det är ju en sväng som leder åt andra hållet som en rondell. Den går mot vänster tillslut. Det är skyltat. Men som sagt var beredd efter Timrå, kolla skyltarna, annars går du mot Härnösand och en massa hastihetsförändringar, oftast låga hastigheter..

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
dempa:


Tar alltid (om jag skulle räkna från sundsvall/timrå.

Vänster (alltså inte rakt fram mot Härnösand.)

Efter Timrå. (kolla gärna efter playwood-arena. Till vänster)

Vid Bergeforsen (Efter Timrå). Var redo, (du skall till höger) för det är lätt hänt att du fortsätter rakt fram, men då är det ju bara att förbereda dig på massor av 50-60-70 och massor av kameror resten av vägen.

Om du haft turen at hitta rätt avfart mot Viksjö/Sollefteå så är det lugnare. Ja, det finns kameror, men inte så många.

Ta det lugnt vid Viksjö, fast det känns segt. Det är inte så långt ändå. Där kollar de ofta hastighet. 50 fast det känns om 70. Men även en bit före och efter.

Därefter så är det lugnt resten av vägen.

Det är den väg Sollefteåbor tar ifall de skall till Sundsvall om de inte vill mellanlanda i Kramfors eller Härnösand.

Kör lugnt. Det kan vara spårigt. Kurvorna är långa och svårlästa om man inte är van.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Knafus: Hua!

Allt du sa var säker bra, men det kändes oläsligt.

Som att läsa två kapitel i en roman utan stycken, punkter eller komman.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Jepp. Lyckat öppna trådar efter matchen. Så nu kan ni åter besudla trådarna med felaktiga debatter som vanligt. ;)

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Bad_Brett:

Jag svarar på det sättet att vi tillsammans plockar isär dina argument för att eventuellt komma närmar sanningen. Du är nog närmare sanningen än jag, för jag tänker mig inte som något annat än en normal betraktare av vad jag själv ser, En riktig amatör. Dvs, en som älskar. (ordet amatör från amour som betyder älska.)

Hoppar över en massa eftersom Berg inte kommit in ännu. Han är ju den som vi har en förhoppningsvis skall bli kittet i backlinjen.

Vissa backar verkar ha för mycket arbetstid. Så kanske det är och det kan vara förklaringen att de inte orkar.

Det ger i alla fall ledtråden till att vi har för svag backlinje. Så då kommer Berg in. Nu hamnade vi lite i rundgång.

Men vi behöver nog ett kvalitativt nyförvärv med ännu en back. Jag hoppas, men finns det till vår plånbok? Jag förutsätter att vi får en till, om det finns en till. Tror inte Hinken kan köpa en till på kredit.

Våra forwards har jag själv pratat om hela säsongen. De är för enkelriktade, för endimensionella. De har spetskompetens och relativt bra backstory. Uppenbart är att de sammanlagt saknar kompetens för att kitt mellan förvar och offensiv. På olika sätt.

Jag är inte emot de riktigt banbrytande spelarna per se. Jag har varit otroligt kritisk mot Kelleher t.ex Han har fan inget att göra nästan ens i våran egen zon, om det inte är absolut nödvändigt.

Han skall inte vara den som för över pucken över offensiva blå.

Det här skall andra göra, men när det inte finns någon annan så gör han det och det är mer eller mindre katastrof.

Offensivt och i avgörande lägen är han dock guld som banbrytare, med mod. Han tänker på att avgöra.

Det blir liksom vara "mittfältare" som inte duger till. De som både skall göra skitjobb bakåt och kunna vara solida framåt. De saknar för mycket ledarskap Jag funderar vilka roller de haft i sina lag innan.

Det blir enkelt att säga att det är bara backarnas fel t.ex.

För bara en månad sedan så handlade debatten från de som drev den, nästan bara om spelsystem. Nu verkar det ha driftat till spelarna.

Det tänker jag med om.Jag tyckte det var spelarna redan då.

Så är det Hinkens fel då?

Vem vet. kanske någon annan sportchef har den magiska känslan. Men jag kommer ihåg hur förhoppningsfulla många var när nyförvärven presenterades, efter att allt såg så hopplöst ut värvningsmässigt.

Jag vet att en del här vet bättre än alla andra, speciellt än Hinken. Men ingen av dem, vad jag vet, har förklarat vem och hur man skulle ha värvat.

Så låt oss hoppas på en bra back till, men det kall vara en övertygande och som bonus en toppforward.

Werblom, men jag vet inte. Funderar det inte så gnäller vi själva på despotism. Vi borde ha diskvalificerat oss själva från den typen av värvningar.

- Vi får nog ta någon annan, oavsett hur bra han verkar.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Smurfen: Jag tror mig veta lite om psykologi, det är enormt kraftfullt under de rätta förutsättningarna. De mest svåra vändningarna av skeenden skulle inte ske utan den värsta desperata övertron. Så är det överallt, i krig, i värsta möjliga förutsättningar. Så det är inte kört.Man måste känna tillsammans att man har et bättre värde än en förlust.

Men en här gruppen signalerar inte det.

MoDo Hockey > Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2026-02-06
Vårt spel är enigt mig helt och hållet mentalt.

Men därmed måst man erkänna att vi har spelare som mentalt inte räcker till.

De har skickligheten och de har kanske bästa toppeventualiteten.
Men mentalt har man det inte.

Så är det inom elitsport.

Det mentala är minst lika värdefullt som den kombinerade skicklighetspotentialen.

För mig. Det är bara att acceptera att det inte räcker till den här säsongen. Det är själva sporten.

Hoppas på bättre.

· 6 ·