Historik
1 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Nytändning tror jag är feltänkt, jag tror snarare att han vill ta sista chansen att träna ett schweiziskt lag innan pensionen. Att han inte gör det redan nu skulle kunna vara att han känner att det finns unfinished business i Brynäs eller helt enkelt att öppningen som huvudtränare i Schweiz finns först säsongen efter.
Nej, 6 år är inte onormalt länge som sportchef men det är fullt normalt att cykeln börjar gå mot sitt slut efter 6 år.
Nej, 6 år är inte onormalt länge som sportchef men det är fullt normalt att cykeln börjar gå mot sitt slut efter 6 år.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Huge: Det är inte så konstigt att Gällstedt lämnar. En tränarcykel är sällan längre än 4-5 år nuförtiden. Detsamma gäller Alcén de närmaste åren, om jag räknar rätt kommer han att ha gjort 6 år som sportchef efter den kommande säsongen, och det vore ingenting konstigt om han inte fortsätter. Det är väl ingen som någonsin trott att de här personerna kommer att vara i sina respektive roller i 10-15 år? Det är ju i princip ingen numera.
I Gällstedts fall kommer han att vara 60 år efter den kommande säsongen. Om han vill vara huvudtränare någon annanstans än i Brynäs innan pensionen är det dags att flytta nästa sommar. Jag tror egentligen inte att det är svårare än så, särskilt inte om han redan har fått smak för hockeyn och livet i Schweiz, och det finns ett konkret huvudtränarintresse därifrån.
I Gällstedts fall kommer han att vara 60 år efter den kommande säsongen. Om han vill vara huvudtränare någon annanstans än i Brynäs innan pensionen är det dags att flytta nästa sommar. Jag tror egentligen inte att det är svårare än så, särskilt inte om han redan har fått smak för hockeyn och livet i Schweiz, och det finns ett konkret huvudtränarintresse därifrån.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ja, det är synd med dålig attityd. Själv vill jag se många Gästrikar även i damlaget men ni är många som verkar strunta i det; så vilka är det egentligen som inte vill att flickor ska spela hockey? Eller ska alla förutom de i Gästrikland göra det? Vi som vill se en stomme med egna spelare även i damlaget vill ju att flickor ska spela, eller hur?
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Jag tror det hade varit smartare att ta dammatchen efter herrmatchen, om man nu envisas med att klämma in de samma dag (vilket man vanligtvis ju inte gör annars). Tror det hade varit smartare även ur ett kommersiellt perspektiv. Sen att du väljer att tolka de åsikterna som fan tolkar bibeln får stå för dig, du läser in massa åsikter som jag inte har.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
gwl: Jo, säkert har Alcén haft kontakt med många spelare. Jag är egentligen bara intresserad av vilka som kan kommer att lyckas knyta till sig i slutändan. Spännande att se vilka de blir, men själva grejen att truppen ser ut att sättas otroligt sent igen är inte bra.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Herrlaget har en stark stomme med Gästrikar men det behövs naturligtvis yngre förmågor som kommer fram också om man ska ha en stark lokal stomme även i framtiden. Damlaget är en annan historia, där lyser Gästrikarna med sin frånvaro. Det är något som inte fungerar om representationslaget saknar lokala spelare, och sett till intagen till hockeygym kan man inte förvänta sig bättring framöver heller.
Fast du kanske tycker det är skitsamma om man har egna spelare? I så fall, agree to disagree
Fast du kanske tycker det är skitsamma om man har egna spelare? I så fall, agree to disagree
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfver: En intressant spaning är att Gällstedt gång på gång har påpekat i intervjuer att han vill ha klart laget tidigare den här gången och att alla ska vara med när laget går på is för att få ihop gruppen och så vidare. Likväl står man där nu med 4(!) spelare som ska in i ett sent skede, kanske kommer Gällstedt åter igen ha den där ofullständiga truppen som han gång på gång påpekat att han inte vill ha när gruppen ska sättas.
+ 16
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Brynäsaren1912: En comeback i Hockeyallsvenskan ligger nog nära till hands om Alcén fortsätter att trampa vatten i generationsväxlingen och den nya tränaren får svårigheter. Om Brynäs fortsätter att behålla varenda veteran tills de knappt kan stå upp kommer tränaruppdraget att bli väldigt svårhanterat. Skillnaden nu mot för några år sedan är främst ekonomin, förhoppningsvis hittar Alcén spelare som faktiskt vill till Brynäs snart, han verkar sikta väldigt högt och ärligt talat ta sig vatten över huvudet just nu.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Ja, det är ett marknadsmässigt pris, precis som Lucas Carlssons lön i Djurgården är. Däremot tycker jag ändå att man kan ha olika åsikter kring huruvida det marknadsmässiga priset är vettigt utifrån ens egna åsikter. Det blir dock en slags exkludering med dessa biljettpriser, tycker jag.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: Gissar att Brynäs vill slå publikrekord för svensk damhockey. Det hade varit kul men samtidigt känns det lite ohederligt att slå ett sånt rekord om man bara gör det genom att locka folk till en herrmatch som spelas precis efter. Om vädret ställer till det med isen riskerar man även att göra den ännu sämre om en annan match spelas där precis innan.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Joppe: Du behöver bara gå tillbaka till förra säsongen. Delia och Kempny (som la ner säsongen innan efter typ halva på grund av motivationsbrist) skulle jag säga var superchansningar. Witkowski var uppenbarligen en panikvärvning som man blev tvungen att göra när skadeläget på backsidan blev allt för kritiskt.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Misstänkte det. Med andra ord får vi som inte är intresserade av SDHL-matchen skitplatserna på SHL-matchen eftersom det är free seating. Tack för kaffet när man har varit på varje herrmatch sedan hedenhös.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
gwl: Blir ändå en slags kostnad att inte ha jagat en toppback under tiden som man trott att Välimäki var klar. Det var säkert inte enkelt att buda hem honom eller för den delen övertala honom att gå till Brynäs, men det visade sig vara bortkastad tid.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ja, det är priset på ståplats om man är med i en av supporterklubbarna. Irrelevant för mina bekanta som inte vill ha ståplats. Sittplatserna är 895 riksdaler styck trots att det är free seating på en kilometer lång läktare. Ockerpris var ordet.
Förstår att det är en kalkyl men förstår inte hur klubben kan sätta de här priserna med gott samvete.
Förstår att det är en kalkyl men förstår inte hur klubben kan sätta de här priserna med gott samvete.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Skulle köpa biljetter till utematchen åt några säsongskortslösa människor, konstaterar att Brynäs tar ockerpris för biljetterna. Antar att evenemanget kostar mycket att genomföra men det känns inte rimligt att betala 900 spänn för en sittplats under serielunken, en sittplats som dessutom skulle kunna visa sig vara skitdålig då det är free seating.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Som jag har uppfattat det är inte detta en övergång mellan ligorna utan en kontraktsförlängning som överskriver SHL-kontraktet. Som de unga säger, det är så otroligt pajigt att Brynäs inte väntade till första juli med att offentliggöra övergången.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lunkan: Välimäkis kontrakt med NHL-klubben går ut 30/6, därför räknas det här bara som en förlängning av ett befintligt kontrakt och inte som att han bryter SHL-kontraktet för NHL. Det är skillnad mot typ Axel Andersson som inte redan sitter på ett NHL-kontrakt.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Makita: Tre toppspelare ska alltså in nu, troligtvis från AHL. Tidigare år visar att det i sämsta fall blir någon som inte klarar av SHL-spel (Delia) och i bästa fall någon som blir bra efter halva säsongen (Bellows). Att man skulle pricka rätt med tre spelare nu verkar ganska osannolikt.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Om jag förstår alla datum rätt kunde NHL-klubben signa honom till och med 30/6. Om Brynäs hade haft insyn i situationen hade man givetvis väntat juni ut med att offentliggöra värvningen för att invänta den risken att tappa honom, därav att man missbedömde situationen helt.
Om man hade den insynen vore det ju urkorkat att inte bara vänta en vecka till med att offentliggöra värvningen, särskilt med tanke på att man redan har väntat länge.
Om man hade den insynen vore det ju urkorkat att inte bara vänta en vecka till med att offentliggöra värvningen, särskilt med tanke på att man redan har väntat länge.
+ 10
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Noterar att Alcén inte var på plats på årsmötet och alltså inte hade kunna besvarat de frågor som du tyckte att jag borde ha ställt där. Han var inte med på livesändningen heller.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Vuzkx: Kollar inte så noga när den reklamen swishar förbi under matcherna, men har alltid antagit att Svenska Spel har ensamrätt i och med att de är en huvudpartner till SHL.
Länkar:
Partners till SHL
Partners till SHL
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Är ni sugna på Indrasis? Erbjuds till toppklubbar i HA enligt Expressen.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ok, själv tycker jag att årsmötet är helt fel forum för detaljfrågor till sportchefen. Tvärtom riskerar det att ta bort fokus från andra frågor så som exempelvis organisatoriska och ekonomiska frågor.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Tycker du att ett årsmöte är rätt forum att fråga sportchefen vilka spelartyper han letar?
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Det hade varit trevligt att förstå hur Alcén tänker kring de sista pusselbitarna och vilka spelartyper som eftersöks. Dessvärre ställer lokalmedierna inte den typen av intressanta frågor och Brynäs egna kanaler ställer mest retoriska frågor kring diverse anställdas förträfflighet.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
MrCarla: Nej, men kanske är så att ingen mer är klar. Det jag menade var att Chrona, Johansson och Forslund läckte innan de blev officiella. Gästrin läckte också innan han började träna med laget, men han är ju inte heller officiell.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Jag tycker att man bör väga in en till faktor och det är att vara bäst när det gäller. Att rädda mest i förhållande till xG och att vinna mest när det gäller. Det blir ofta ett mentalt spel i slutspelen och där kändes det inte som att någon av Brynäs målvakter riktigt klarade av det i kvartsfinalserien mot Växjö. Visst var det inget enkelt uppdrag att stå i de matcherna, men om man tänker tillbaka på exempelvis 2012, så fanns det slutspelsmatcher som Brynäs vann på grund av Svedberg steppade upp i rätt lägen av matcherna.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
MrCarla: Alla värvningar har läckt ut innan den här gången också, även snacket kring Välimäki finns ju bara där eftersom det har läckt till Expressen. Jag tror inte på teorin att Brynäs skulle ha tre spelare klara från AHL-finallagen, det är extremt osannolikt med tanke på hur många lag ligan innehåller.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Jo, kanske, eller så är skillnaden mellan målvakterna helt enkelt mindre i dagens NHL än i dagens SHL. Lönetaket är också en faktor som gör att dessa frågor kring prioriteringar alltid kommer upp på bordet, kring exempelvis Brynäs verkar ju ingen reflektera över att man vissa säsonger lägger extremt mycket på defensiva backar. Det är inte heller en prioritering som NHL-lagen brukar göra. Jag lyfte den frågan under förra säsongen men det var tydligt att många inte kunde lyfts blicken lite utan att bli emotionellt investerad i specifika spelare.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Det är väl egentligen en ständigt pågående diskussion. Skellefteå och Djurgården gick verkligen all-in på målvakterna 25/26 och det blev riktig jackpot för deras del. Det som Brynäs verkar oförmögna att göra är att hitta åtminstone en målvakt som funkar över tid, det känns som att man har försökt lite allt möjligt de senaste åren men som att ingenting blir jackpot över tid.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Kanske inte så svårt för Leksand att göra vinst när de har massa sign off-bonusar som andra har i budget och betalar ut medan de skapar avbetalningsplaner över x antal år? De skjuter ju upp stora utgifter som andra hade betalat samma år.
+ 7
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Jag tror inte att de ungdomsspelarna inom fotbollen har lokala spelare som förebilder men ändå lockar de extremt många unga utövare. Just därför menar jag att det inte heller borde vara superviktigt för Brynäs dam att ha massa stjärnspelare, men likväl framför även Brynäs själva argumentet att det är jätteviktigt för att kunna locka barn och ungdomar till att börja utöva sporten. Jag tror det är andra faktorer som gör att barn börjar utöva en sport, säkert kan det vara en faktor, men det är inte en av de tyngsta faktorerna, tror jag. Vilken ståndpunkt du argumenterar för är omöjligt att förstå eftersom dina åsikter är motsägelsefulla på den punkten, på något sätt verkar du hålla med om Brynäs strategi men samtidigt också häckla den.
När det gäller Frölunda är jag inte påläst, men en snabb googling visar att de har flera A-lagsspelare från närområdet och att många tjejer som blev intagna på deras hockeygymnasium senast är från närområdet. Alltså bygger de mycket mer lokalt än vad Brynäs gör, eller drar du en annan slutsats?
När det gäller Frölunda är jag inte påläst, men en snabb googling visar att de har flera A-lagsspelare från närområdet och att många tjejer som blev intagna på deras hockeygymnasium senast är från närområdet. Alltså bygger de mycket mer lokalt än vad Brynäs gör, eller drar du en annan slutsats?
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Retse: Med organiskt menar jag att man börjar bygga underifrån och inte börjar från toppen. Nu kommer du garanterat svara att Brynäs gör båda delarna, men det gör man uppenbarligen inte framgångsrikt med tanke på att den lokala hockeyn inte ens lyckas få fram en relevant mängd tjejer som kommer in på Brynäs egna hockeygymnasium.
Gefle har givetvis inte samma ekonomiska förutsättningar, men de har byggt sitt damlag väldigt organiskt med en väldigt medveten satsning på lokala spelare med extra fokus på egna produkter. Nu är de ett topplag i tredjedivisionen och det är bara en tidsfråga innan de klättrar till andradivisionen. Deras förutsättningar är uppenbarligen sämre och de började på en helt annan nivå än Brynäs dam, men som strategi tror jag den är bättre.
Gefle har givetvis inte samma ekonomiska förutsättningar, men de har byggt sitt damlag väldigt organiskt med en väldigt medveten satsning på lokala spelare med extra fokus på egna produkter. Nu är de ett topplag i tredjedivisionen och det är bara en tidsfråga innan de klättrar till andradivisionen. Deras förutsättningar är uppenbarligen sämre och de började på en helt annan nivå än Brynäs dam, men som strategi tror jag den är bättre.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
magr: Absolut, men jag tycker att det är att blanda äpplen med päron att jämföra inhemska värvningar med importer, och blanda olika tidsepoker när det är massa årtionden emellan.
Du har olika och dimensioner. Hockeygymnasium, A-lag och så vidare. När Brynäs sjösatte en satsning på flickhockey för x antal år sedan och efterföljande hockeygymnasium, så tänkte i alla fall inte jag att ett tillfredställande resultat skulle vara 1-2 gästrikar om året till hockeygymnasium och 0 i A-laget.
Om man kollar på varifrån flickspelarna utifrån kommer, så gissar jag att det är omöjligt att se ett samband mellan ett starkt lokalt damlag och spelare till Brynäs hockeygymnasium, men ändå fortsätter en del driva den tesen stenhårt när det gäller att utveckla flickhockeyn i Gästrikland.
Du har olika och dimensioner. Hockeygymnasium, A-lag och så vidare. När Brynäs sjösatte en satsning på flickhockey för x antal år sedan och efterföljande hockeygymnasium, så tänkte i alla fall inte jag att ett tillfredställande resultat skulle vara 1-2 gästrikar om året till hockeygymnasium och 0 i A-laget.
Om man kollar på varifrån flickspelarna utifrån kommer, så gissar jag att det är omöjligt att se ett samband mellan ett starkt lokalt damlag och spelare till Brynäs hockeygymnasium, men ändå fortsätter en del driva den tesen stenhårt när det gäller att utveckla flickhockeyn i Gästrikland.
+ 1
1 · Nästa
Om man ser till de andra värvningarna, alltså inte hemvändarna, så händer det ju att han gör bra rekryteringar men tycker ändå det är ganska uppenbart att han inte håller toppklass när det kommer till att rekrytera utifrån. Att man är fyra man kort i slutet av juni, förmodligen fler man kort än någon annan SHL-klubb just nu, säger tyvärr ganska mycket om hur svårt Brynäs har att rekrytera spelare utifrån. Det finns egentligen ingen rationell anledning till att Brynäs fortfarande har så svårt att rekrytera utifrån, det är svårt att landa i någon annan slutsats än att de sportsliga ledningarna är vassare i flera av konkurrenterna.
NHL-draften är heller inget att hänga i julgranen numera. Förra säsongen fick man många spelare draftade men lågt. En klubb som Leksand, som omöjligtvis kan sägas ha bättre förutsättningar, får fram betydligt vassare spelare från sitt hockeygym. Även en spelare draftad ganska sent i första rundan i år. Därför tror jag det var smart att ta in unga spelare utifrån till A-laget denna silly season.