Historik
Föregående · 106 · Nästa
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
J-S: Jag tycker att Brynäs har gjort okej insatser i slutspelet hittills. Tror det är svårt att helt bemästra en motståndare som kommer från seger i åttondelsfinalen och redan är inne i matchtempo från första nedsläpp. Malmö är inget lag som man bara kör över.
+ 2
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Chanzone: Nej, pengar är ingen garanti, men du får betydligt fler valalternativ om du har pengar. Det betyder inte nödvändigtvis att du går för det absolut dyraste spåret du kan hitta. Har inte stenkoll på Patrick Curry och har inte sett Karlström på några år, men har otroligt svårt att se att den typen av spelare inte skulle vara bättre än Schroeder.
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
ellis: Min syn på Indrasis och Schroeder är att de är skickliga spelare som gör många bra saker på isen, men att de inte tillhör den skaran som verkligen driver laget. Indrasis gjorde 29 poäng, Schroeder gjorde 21 poäng. Det är inte stats för kategorin spetsspelare. Med en rejäl plånbok bör man kunna hitta spetsspelare.
+ 2
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Jonjo: Ett enkelt och kanske gångbart sätt att öka kapacitet på skulle kunna vara att ha en större ståplats, alltså att förlänga den på motsatt sida än bortastå. Det är ändå värdelösa sittplatser som man inte kan ta mycket betalt för heller och kapaciteten ökas alltid om du omvandlar sitt till stå.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Chanzone: Självklart, men om du tänker i ett större trupperspektiv. Är det verkligen så omöjligt att ersätta D'Astous, Söderström, Lindstein, Indrasis och Schroreder med spelare som sammantaget är bättre om du adderar "fallskärmen (7 miljoner?) på den totala lönebudgeten? Då blir det ett annat svar på frågan än om man bara isolerar D'Astous och Söderström, eller hur?
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Chanzone: Klart man inte kan ersätta D'Astous och Söderström för samma pengar, men varför skulle Brynäs ligga kvar på samma lönebudget när man har gjort ekonomisk succé och dessutom slipper finansiera Oskarshamns fallskärm?
+ 7
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - HV71 Kval Nedflyttning 2025
Tarasov: Ett bibliskt tecken i Jönköping?
+ 5
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Tigerhjärta: Tror Hägg skulle kunna vara typ vad Benn var i HA. Skulle säkert passa jättebra med typ Axel Andersson eller Djoos. Tänker att man i så fall tar in Hägg + offensiva backar som ersättare till Lindstein, D’Astous och Söderström, som jag förmodar lämnar.
+ 11
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Gavve: Det är ingen slump att Norlinder har spelat i Tre Kronor under säsongen. Han är inte ofelbar men ett otroligt spännande råämne. Bernhardt är den typen av offensiv blålinjeback som har varit bra i Brynäs den här säsongen.
Den stora grejen om Modo åker ur, utifrån Brynäs perspektiv, är dock att Robert Hägg sägs vara klar för spel där nästa säsong om de blir kvar i SHL. Brynäs vore en väldigt naturligt destination för Hägg om det inte blir Modo, och han skulle förmodligen vara riktigt bra i SHL.
Hägg är från Gimo och har spelat tillsammans med flera i Brynäs lag borta i Nordamerika.
Den stora grejen om Modo åker ur, utifrån Brynäs perspektiv, är dock att Robert Hägg sägs vara klar för spel där nästa säsong om de blir kvar i SHL. Brynäs vore en väldigt naturligt destination för Hägg om det inte blir Modo, och han skulle förmodligen vara riktigt bra i SHL.
Hägg är från Gimo och har spelat tillsammans med flera i Brynäs lag borta i Nordamerika.
+ 4
Brynäs IF > Sv: Kvartsfinal 3: Malmö - Brynäs 2025-03-24
Är det bara jag som tycker att Sanny L gör fel som tar spelare från kvalet i veckans lag? Det är två ligans lag som möter varandra gång på gång, att vissa spelare briljerar där är i grund och botten inte lika imponerande som att åstadkomma något mot mycket bättre motståndare.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
micke: Tror inte man vill ha fler platser närmare isen av säkerhetsskäl. Det är klart man kan undersöka alternativt till att utöka kapaciteten, men man har nyss investerat i jumbotronen och prioriteten nu är nog att fortsätta vara att topplag på isen och fortsätta fylla arenan med dess nuvarande kapacitet. Det är inte givet att hallen kommer fortsätta sälja ut så ofta framöver.
+ 5
Timrå IK > Sv: Kvartsfinal 2025 Timrå IK - Frölunda HC
Söderöver: ”Att mentalt förbereda en ELITDOMARE som dömer hockey!!!! På att det finns arslen som mig där ute, såna som inte accepterar pissigt utfört arbete!
Kan fan inte vara omöjligt!”
Problemet är att det är svårt att ta supportars åsikter seriöst när det håller domslut kring det egna laget. Ta exempelvis Måns Carlssons solklara matchstraff igår - du har massvis med Modofans som kritiserar det och en hemmapublik som skanderar ”filmare!”. Det är fullt förståeligt att de är subjektiva, men varför skulle domarna andas in deras ”feedback”?
Sen har alla elitdomare blivit mentalt förberedda dels genom utbildningen och dels framförallt genom erfarenhet av att döma på lägre nivå. Du går inte direkt från en domarkurs till att bli elitdomare. Alla som dömer på elitnivå har gått en lång väg och fått motta tusentals spydiga kommentarer i små islador, så du behöver inte vara orolig över att dina kommentarer och din kritik är första gången elitdomare X hör någon utomstående kommentera hens domslut.
Kan fan inte vara omöjligt!”
Problemet är att det är svårt att ta supportars åsikter seriöst när det håller domslut kring det egna laget. Ta exempelvis Måns Carlssons solklara matchstraff igår - du har massvis med Modofans som kritiserar det och en hemmapublik som skanderar ”filmare!”. Det är fullt förståeligt att de är subjektiva, men varför skulle domarna andas in deras ”feedback”?
Sen har alla elitdomare blivit mentalt förberedda dels genom utbildningen och dels framförallt genom erfarenhet av att döma på lägre nivå. Du går inte direkt från en domarkurs till att bli elitdomare. Alla som dömer på elitnivå har gått en lång väg och fått motta tusentals spydiga kommentarer i små islador, så du behöver inte vara orolig över att dina kommentarer och din kritik är första gången elitdomare X hör någon utomstående kommentera hens domslut.
+ 3
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - HV71 Kval Nedflyttning 2025
Nucky: Ni skulle ju kunna vinna 2 raka mot HV. Finns ingen anledning att vara uppgivna. HV är riktigt bra när de får vind i seglen men svajiga i motgång.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
dabif: Sägs att Robert Hägg är klar för Modo om de stannar kvar. Den killen hade varit bra i Brynäs. Tror även Norlinder och Bernhardt hade kunna varit bättre i ett bättre lag, men gissar på att den sistnämnda hamnar i Djurgården om de går upp och Modo åker ur.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Cardigan Daffipoff: Ja, HV är bra när de är bra. Det är inte ett lag som jag hade velat möta i en matchserie. Typ Malmö har inte samma högstanivå och är mer lättlästa, men också mycket mer konsekventa över tid.
Det är logiskt om Modo åker ur, de har satt ihop ligans sämsta trupp.
Det är logiskt om Modo åker ur, de har satt ihop ligans sämsta trupp.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: Tror inte man ska underskatta hur bra HV är när de har en bra dag. Finns mycket kvalitet i det där laget men de verkar behöva vind i seglen för att det ska gå an.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Otroligt hjärnsläpp av Norlinder. Om den hade tagit värre hade även han fått matchstraff. Publiken skanderar som vanligt ”filmare”.
Edit: Brännström fri. Backen spelar sämre försvarsspel än Axel Andersson vid gårdagens straffsituation men domarna släpper (helt rätt).
Edit: Brännström fri. Backen spelar sämre försvarsspel än Axel Andersson vid gårdagens straffsituation men domarna släpper (helt rätt).
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
OveJärnkrok: HV är riktigt bra i medvind. Riktigt bra gjort av Fisker till 3-0. Ibland lönar det sig att ta kortaste vägen till kassen.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Henrik_Tikare: Verkar som att en del Modofans alltid tror att motståndarna filmar oavsett vad som sker på isen. Domarna har varit väldigt konsekventa med att ta matchstraff på den typen av situationer i några år nu.
+ 1
Timrå IK > Sv: Kvartsfinal 2025 Timrå IK - Frölunda HC
Kattgubben: Solklart matchstraff, dessvärre för Modo.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Måns Carlsson får matchstraff direkt uppe i Örnsköldsvik. Korrekt domslut.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{10884}: 1-1 i efter två matcher i Göteborg är ändå bra och något som Timrå hade tagit på förhand. Frölundas bortafördel finns inte längre.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Knallhatten: Ja, Gävle-killen Samuel Jonsson i Karlskoga är också listad för Färjestad, men det finns ju en uppenbar "risk" att Karlskoga går långt i HA-slutspelet. Mycket smartare att ta någon i ett lag som inte kan gå långt, misstänker dock att Jonsson är klar för spel där nästa säsong.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Jag vet inte hur turerna har varit internt i Färjestad, men förstår inte varför man tar en allsvensk målvakt som Västerås antagligen inte kommer vilja förlänga kontraktet med. Varför tog de inte en bättre allsvensk målvakt? Korhonen, Tex etc är mycket bättre och spelar i lag som man kunde misstänka skulle åka ut tidigt. Med tanke på Färjestads situation borde de också ha varit mer attraktiva än att bli trea i ett annat SHL-lag, det finns ju en realistisk chans att Hanneborg kommer in.
Wallin har verkligen klantat till det på mv-fronten. Oskarshamns panikvärvning hade nog varit bättre, han briljerar mot Karlskoga.
Wallin har verkligen klantat till det på mv-fronten. Oskarshamns panikvärvning hade nog varit bättre, han briljerar mot Karlskoga.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Samtidigt. Är det någon som tror att Lindbäck upplaga år 2025 är en målvakt som man går långt i ett SM-slutspel med? Hade någon här inne velat se honom mellan Brynäs stolpar i nästa match?
Tycker Lindbäcks returkontroll är alldeles för dålig i den här matchen. Det är väldigt svårt för utespelarna när målvakten släpper så dåliga returer.
Tycker Lindbäcks returkontroll är alldeles för dålig i den här matchen. Det är väldigt svårt för utespelarna när målvakten släpper så dåliga returer.
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Knallhatten: Hanneborg har gjort en usel säsong i Västerås. Mycket därför som Korhonen fick stå så många matcher. Otroligt att just Hanneborg är Färjestads trea.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Supportern: Det påminner lite om Brynäs 2017. Ett lag som har allt förutom målvaktsspelet. Om Färjestad går långt är det inte tack vare mv-spelet, utan "trots" mv-spelet. Ironiskt nog hade Brynäs antagligen vunnit guld 2017 om man hade hämtat hem Lindbäck då (man hade möjlighet men tackade nej).
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Berge: Nja, Ohlsson hade en del dåliga pucktapp och är ingen naturlig tacklare, även om han går in i närkamper. Det är lite synd att Brynäs verkar missa det i utbildningen, Kvist med flera kunde inte heller sätta in tacklingar. Birgersson var den som var kapabel att göra det emellanåt, av de som har kommit fram de senaste åren, och då var det 5 år sedan han var junior.
Det hade inte varit fel att låta Salo och Thomson smaka mer plank i den här matchserien, jag tycker det är en brist i Brynäs fw-uppsättning. Blir lite för bekvämt för motståndarnas toppbackar. Brynäs toppbackar blir "utsatta" för tacklingar på ett helt annat sätt i de här matcherna mot Malmö.
Vesel tänker alltid rätt och gör många bra saker, men det är tydligt att han väger lätt i närkamperna i slutspelet.
Det hade inte varit fel att låta Salo och Thomson smaka mer plank i den här matchserien, jag tycker det är en brist i Brynäs fw-uppsättning. Blir lite för bekvämt för motståndarnas toppbackar. Brynäs toppbackar blir "utsatta" för tacklingar på ett helt annat sätt i de här matcherna mot Malmö.
Vesel tänker alltid rätt och gör många bra saker, men det är tydligt att han väger lätt i närkamperna i slutspelet.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattias - 74: En neutral åskådare kan njuta av en bra klack. Inget konstigt med det. Jag tycker det är rimligt att kommentatorer jobbar inom närområdet, om möjligt, istället för att kommentatorer ska resa land och rike runt för att prata under hockeymatcher. Däremot borde inte Joel Lundqvist kommentera Frölunda, det är uppenbart att han är jävig.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattias - 74: De tänker förmodligen främst på Frölundas fans och på att deras egna medarbetare inte ska behöva åka långt?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
nittontolv: Inte helt uppdaterad i alla förhållanden men Perssons mångåriga fru/sambo är ju också från Gävle och hans släkt verkar ha sina sociala baser här.
Tror Persson skulle kunna göra det bra i SHL, typ som Björklund har kommit in och gjort i Färjestad. Han har blivit en mycket smartare spelare på äldre dar, men tvivlar på att Brynäs vill addera en till äldre spelare. Alcén vill nog snarare föryngra laget.
Hört att han var väldigt nära en flytt till Brynäs för ett par år sedan, men det blev inget på grund av degraderingen.
Tror Persson skulle kunna göra det bra i SHL, typ som Björklund har kommit in och gjort i Färjestad. Han har blivit en mycket smartare spelare på äldre dar, men tvivlar på att Brynäs vill addera en till äldre spelare. Alcén vill nog snarare föryngra laget.
Hört att han var väldigt nära en flytt till Brynäs för ett par år sedan, men det blev inget på grund av degraderingen.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
cog: Ohlsson var ok, försökte vara fysisk trots att det inte ligger i hans natur som spelare, men lite för svag med pucken. Vesel maxade sin insats, men svag i närkamperna. Scott som vanligt bäst i kedjan.
Hoppas verkligen att Brynäs vinner med 4-0 eller 4-1 i matcher. Det känns som att lagets energi är ganska begränsad, möjligtvis eftersom man har så många äldre spelare. En kille som Schroeder är ett stort frågetecken för mig, tror han hade kunna varit grym, men han går ju inte in i en enda närkamp och spelar så otroligt mycket på utsida. Ibland lyser hans klass igenom och han tar många bra beslut med pucken, men han skulle ju kunna vara så mycket bättre med ett annat approach.
Hoppas verkligen att Brynäs vinner med 4-0 eller 4-1 i matcher. Det känns som att lagets energi är ganska begränsad, möjligtvis eftersom man har så många äldre spelare. En kille som Schroeder är ett stort frågetecken för mig, tror han hade kunna varit grym, men han går ju inte in i en enda närkamp och spelar så otroligt mycket på utsida. Ibland lyser hans klass igenom och han tar många bra beslut med pucken, men han skulle ju kunna vara så mycket bättre med ett annat approach.
+ 13
Leksands IF > Sv: Den eviga resan mot nästa guld
mattias - 74: Kanske bästa defensivt men Åkerström har varit grym offensivt. Tror dock Barklund skulle ha bättre möjligheter att färga i SHL.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Tror att SSK kan ta Djurgården till 6-7 matcher men annars lär de gå ganska rent det här slutspelet. De har ju seriens överlägset bästa trupp.
Skulle vara kul om Oskarshamn slår ut Karlskoga med tanke på vilken jobbig säsong IKO har haft, jag tror att deras trupper är jämnare än man kanske kan tro när man kollar på tabellen.
Skulle vara kul om Oskarshamn slår ut Karlskoga med tanke på vilken jobbig säsong IKO har haft, jag tror att deras trupper är jämnare än man kanske kan tro när man kollar på tabellen.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Uppenbart felaktigt dömd straff. Även om man bedömer slutfasen av backens agerande som regelvidrigt, så är målchansen redan över då eftersom det initiala försvarsspelet klubba-mot-klubba avstyrde friläget. Alltså kan det inte under några omständigheter vara korrekt med straff.
+ 11
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{10753}: Nej, det skrev jag inte, så du behöver inte älta det. Skrev att det gör ont och är obehagligt att få en klubba i ansiktet, och i synnerhet en klubbspets. Exakt vad som träffade ser jag som irrelevant för situationen i sin helhet. Det finns egentligen ingen anledning att älta de detaljerna. Finns heller ingen anledning att älta just den här situationen om man betraktar matchen i sin helhet.
Låt mig gissa, du ogillar/hatar HV71 och deras supportar och hoppas att de åker ur?
Låt mig gissa, du ogillar/hatar HV71 och deras supportar och hoppas att de åker ur?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{9382}: Det hade varit ett synnerligen korkat beslut eftersom han egentligen inte kunde veta om domarna skulle blåsa av. Förmodligen uppfattade han inte att det var en medspelares klubba?
Oavsett vilket är det också en förhastad slutsats att det avgjorde matchen. Det fanns många andra situationer och domslut som var lika avgörande och minst lika kontroversiella.
Oavsett vilket är det också en förhastad slutsats att det avgjorde matchen. Det fanns många andra situationer och domslut som var lika avgörande och minst lika kontroversiella.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{10753}: Ja, det är utan hastighet när de visar situationen i slow-motion i tv.
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Exemplariskt av domarna. Att få en klubba, och i synnerhet en klubbspets, i ansiktet gör ont och är obehagligt oavsett vems klubba det är.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Lösningen är att man ersätter D’Astous, Söderström, Lindstein, Schroeder och Indrasis med 5 spelare som sammantaget är på samma eller bättre. Om man tänker på det sättet blir det inte lika omöjligt att bli bättre.
Sen blir det spännande att se hur Brynäs tar höjd för Europaspelet, rimligtvis behöver man en bredare trupp när det blir fler matcher.
Sen blir det spännande att se hur Brynäs tar höjd för Europaspelet, rimligtvis behöver man en bredare trupp när det blir fler matcher.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Curry är en tvåvägscenter som kan spela i alla spelformer, spelar med känslor lite som Trivigno. Har sett honom smälla in några rejäla häxpipor från höger i powerplay. Spelat en hel del ytterforward och i mer defensiva roller vissa år i Nordamerika.
+ 4
Föregående · 106 · Nästa