1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527562 inlägg · 4121 ämnen

« · 2519388 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
KB: Här har du en stark solid poäng som jag helt instämmer med.

Övrigt är det anmärkningsvärt vad bra Josh är redan efter att i princip inte spelat sedan december.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
KB: Jag känner samma sak som Woods här på Hockeysnack. Alla är på mig extra hårt från motståndarlagen. Snittar ändå en poäng per dag.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Det är ingen slump att många av lagens stjärnor kommer bort lite i slutskedet av säsongen. Det markeras helt enkelt betydligt hårdare mot dem i dessa tajta matcher. Persson, Ljunggren, Lööke, Schilkey med flera får inte mycket uträttat just nu. Då är jag ändå inte helt missnöjd över Woods prestation i jämförelse.

När man satt live och såg matcherna mot AIK så var det extremt tydligt hur mycket tjyvsmällar som var riktade mot Riley. Det trycktes till lite extra samt att det var små rapp och hugg överallt när det fanns tillfälle. Inte lika mycket av den varan nu mot Mora men de ligger fortfarande väldigt nära honom.

Det är därför det är viktigt med secondary scoring. Ingen matchar oss i bredden av produktion som det sett ut hittills.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Statler: Det är en mycket bra fråga förstås, men jag hade inte sagt något om det var så att han faktiskt jobbade hårdare än övriga just för att hitta formen, nu tycker jag han ser oengagerad ut i ganska många situationer där ute och det är väl därför jag reagerar.

Vid så många tillfällen har han gett upp kampen om han blir bortfintad av en motståndare och inte trampat efter för att ta ansvar i försvarsarbetet.
Sen går han in halvhjärtat i många situationer och förlorar väl därför 90-95% av dem och när han glider från mittcirkeln till båset efter ett vanlig byte så tycker iaf jag att det sänder dåliga signaler.

Som Hedberg utryckte sig på tv inslaget igår, ingen blir hängd om man gör något fel så länge rätt intentioner finns där och man gör det man kan, just det tycker jag inte Woods gör i 60 minuter. Tyvärr.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Rahimi är älskad av pamparna i toppen. Han spelar ju alltid så tufft och rejält. De blundar åt alla hjärnskakningar han orsakat. Det är ju oerhört tufft att hoppa in med armbågar i skallen på folk. Det fattar väl vem som helst!

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{9682}: EXAKT! 5 jävla vinster till så är vi tillbaka i SHL!!

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{7639}: Vi svamlar och vill att han göra 18p. Jag är nöjd med att det bara återstår 5 puckar på tavlan.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{9682}: Fattar inte vad ni snackar om, Woods har 9p på 9 matcher och +6.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Frågan är om det är rädsla/ självförtroendet eller bekvämlighet fy vad som då är bästa medicinen. Jag tycker inte han har en plats i första femman i vilket fall just nu.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Känns lite som att Woods fallit i hierarkin och han kanske känner av det. Borde inte spela nån roll och han kanske fortfarande är rostig. Sen är det ju en grymt smart spelare. Det såg vi ju i passningen till Niederbach om inte annat.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Årets 5 nominerade för årets back i hockeyallsvenskan:

Anderberg
Bernhard
Ivarsson
Näsén
Rahimi

Hur Rahimi kommit in på listan är högst oklart men att någon gjort fel är det inga tvivel om!

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Statler: Nej..
som jag skrev, för att markera!
Detta har förmodligen praktiserats sedan hockeyns begynnelse, stjärnor som glider runt och fyller år får en match på bänken för att vakna.

Men i övrigt är Woods före OP alla dagar i veckan.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Håller med om att Woods är en skugga av sitt forna jag just nu med OP före Woods, du måste skämta?

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Mora har ett spel som Karlin borde sett, då de kommer in i vår zon så blir det tillbakaspel till en back sedan back till back flera gånger, för att lura ut våra checkare sen glider en Mora-forward in i mitten får ett snabbt pass och blir ganska ren i slottet.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{5647}:
Min känsla mot AIK var att när vi väl spelade oss förbi så blev det enkla mål, så strategin så bra ut men tyckte inte den blev så lyckad.

Halloran vs Mora 3-2….

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Hoppas MoDo U16 kör över Brynäs tidigt ikväll så man kan fortsätta titta på The Battle of The Bastards i huvudstaden. Vad hittar Umeå-dårarna på nu tro?

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{5647}: Ja dom överbelastade ganska rejält på våra point’s, villet skapade enorma ytor framför deras kasse, minns Södergrans mål från JD’s position, han fick oceaner av utrymme att gå in på kassen.

Mora är helt klart mer restriktiv men sätter ändå en duktig press vilket gör dom ganska svårspelad.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: AIK spelade också med tre spelare ut mot våra skyttar och bara en framför mål. Det blev svårt att spela en bumper då, utan vi fick spela mer med de två framför målet och få ett numerärt överläge där. Märkligt boxplay och även om det höll oss från vårt vanliga spela, så hade vi nästan 45% utdelning.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Nucky: Jag håller med om att när vi tar i är vi både 1 och 2 nummer större, men att vi försvarar oss bra är jag inte helt enig i.

Vi har absolut 0 styrspel i mittzonen, visst ska man ge Mora det att dom är snabba i vändningarna men nu är vårat försvarspel ja egentligen ändå från anfallszonen ganska svagt, precis som de Ejk var inne på på för någon knapp vecka sedan.
Vi försvarar oss ganska svagt i anfallszonen och mittzonen och får inte tag på Mora, en anledning är att vi inte är tillräckligt tunga i deras zon mot puckförare men även i spelet utan puck, vi blir en meter efter och då kan Mora mycket effektivt spela sig ur zon via passningsfickan.

Dock tycker jag att vi höll dom bra på utsidorna i egen zon även om vi hade svårt att erövra pucken så är det som du säger att Mora inte fick alltför många superlägen, dock tycker jag inte Modo har några större problem i egen zon, speciellt inte när Wahlberg och Brickley är med igen.

Såg för övrigt att Modo ställde upp med en Bumber igen i PP, något vi praktiserade flitigt under grundserien men som vi inte såg mycket av mot Aik.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Haha!
Uppladdat:

500x0-e380ec31-a87f-45cd-be34-e552ebbf175f.jpeg


Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Hakning-Henrik: Du förstår inte riktigt, det handlar inte om att vara inne på baklängesmål eller sätta medspelarna i taskiga lägen (vilket han iofs gör ganska ofta med bakomryggenpass och annat) det handlar om att han inte uträttar något och man låste vara ganska enögd för att inte ha noterat detta.
Man kan absolut glida till båset om man är så trött efter ett långt byte, men nu pratar jag inte om 1 eller 2 ggr utan om att det faktiskt sker rätt ofta.
Sen har han ett väldigt kroppsspråket och glider runt och fyller år lite nu och då.

Men som Erjo skrev så har vi 3-0 och lite spelrum att försöka få igång Woods.

Sen ska du inte tala om för mig om jag utsett en hackkyckling, jag är mycket större än så, jag har alltid kommit med vad jag anser är konstruktiv kritik, jag har alltid motiverat varför jag tycker så och vad man skulle kunna göra för att förändra det, även motiverat varför jag tror att ändringarna skulle kunna fungera.

Hacka på spelare utan att vara konstruktiv eller utan förklaring gör folk som inte förstår bättre, folk som kallar alla spelarna sopor för att man förlorar en match.

Jag kom med en genuin idé och jag tror den skulle funka, du får naturligtvis tycka helt olika men du ska verkligen inte säga åt mig att sluta gnälla eller att jag ”bara skaffat en hack kyckling” för att du är av en annan åsikt!

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: spelar ingen roll hur man ställer upp i kedjorna om inte rätt inställning finns där. Måste säga att det funkar rätt bra med nuvarande kedjor när alla drar sitt strå till stacken. Åter igen och igen, Modo ÄR sin farligaste motståndare. Kör vi hundra procent så kommer vi att gå upp. Det är jag övertygad om..

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Håller inte riktigt med där.
Mora har större puckinnehav men MoDo försvarar sig riktigt bra och låter dom inte skapa i princip nånting.
När man sen ”tar i” tycker jag det syns rätt tydligt att MoDo är numret större, och vi har spets i princip varenda kedja som kan avgöra matcher. Det måste vara ruggigt jobbigt att försvara sig mot.

Sen kan jag förstå att man blir frustrerad över att man låter Mora föra spelet, men sålänge vi spelar med en stark defensiv tycker jag inte det gör så mycket.

Citerar Halloran såhär dagen efter: ”– Vi ska inte ändra på något. Det gäller fortsätta spela på våra styrkor och använda vår fart. Det behöver inte se snyggt ut, nu handlar det om att göra det enkelt och slutföra uppdraget, säger han.”

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Nucky: Det handlar varken om att klaga eller gnälla, vi har vunnit 7 jämna matcher i slutspelet och det är bra. Tror dock att det går att få ut ändå mer av truppen och det kommer att behövas i en ev final. Om vi går till final och förlorar ett par matcher, blir det nog många som kommer att vädra olika lösningsförslag, men det kommer fortfarande inte att vara gnäll...

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Trilske:
Håller med här, även om han tar steg framåt även där och något han kan jobba med framöver så bör han vara den som transporterar in puck.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
KB: Mattias P på twitter: Wahlberg är redo för spel imorgon, hör jag. Är på is i Ö-vik i detta nu. Kommer ner till matchen imorgon.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Att Mora har haft ett spelövertag har ju ingenting med kedjeformationerna att göra? När vi väl börjar ta i med skridskoåkningen och går in i kampsituationerna så är det tydligt att vi är bättre.

Första har svårt att få det att fungera fullt, vilket kan ha med att de markeras väldigt hårt - men producerar ändå väldigt bra. I övrigt så är kedja 2, 3 och 4 extremt bra i olika skeenden. Finns egentligen ingen annan kedja i slutspelet som producerar som vår andra just nu (eller första för den delen) samtidigt som vi stänger ner Moras ledande spelare väldigt effektivt. Ljunggren och Persson hade lite mer utrymme här på deras hemmaplan men i övrigt så skapar de noll.

De kommer såklart inte börja slänga runt i kedjorna i det här läget.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: samtidigt var 2:a-kedjan riktigt bra så ser ingen anledning att splittra dom öht! Tycker inte man ska splittra 3:e heller. Samtidigt leder vi med 3-0 i matcher så det är ju ett väldigt bra läge att försöka få igång Woods igen, dicken kom ju nyss tillbaka så tycker den kedjan ska få en chans att spela ihop sig.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Hade han varit så dålig och med så dålig inställning som du gör gällande skulle vi sett honom på fler mål baklänges. Nej, det är bara glimtar av den Woods vi såg i höstas, men tycker det spys galla över spelare så fort de har det tungt.

Har inte sett att han någonsin sätter några medspelare i skiten. Det är många som glider för att byta, beror på situation och hur trötta de är och vilken fart du har. Du har bara utsett en ny spelare att hacka på där du detaljstuderar varenda skär han tar eller inte tar.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
erjo: För att få ut det bästa av laget absolut, det ser jag inga problem med.
Sen är det inte bara pga att Woods inte är bra, Modo har faktiskt varit ganska utspelad i 2 matcher så vad är det som är fel med att försöka hitta vägar att tex stoppa Mora i mittzonen eller få högre press på puckförarna?

Sen kan man givetvis bara slänga upp Vela med Dansken och Josh, sätta Ejk i 2:a som vi har spelat tidigare och låta 3:e vara orörd.

Sv: Silly season
*1921*: Timashov tyckte jag spelade helt annorlunda än vad han gjorde i Toronto där han även kunde vara fysisk. Blir väl Lakers för honom. Brynäs storsatsar nu för att gå upp 4 gånger på 10 år.

Sv: Silly season
*1921*: För bra för Allsvenskan, en bra spelare i Shl.
Hade höga förväntningar på sig från Brynäs organisation och framförallt fans, gör en bra säsong men fick liksom Rödin ofta bära hundhuvudet när man inte vann.

Väldigt kreativ spelare men exceptionellt öga för spelet.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: så du vill splittra inte en utan alla fyra formationer pga att du tycker Woods är dålig?

Sv: Silly season
Silly: Dmytro Timashov lämnar Brynäs. Jag har inte alls följt honom sedan han spelade i Modos organisation. Vad har ni för tankar kring honom som en potentiell Modovärvning?

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Hakning-Henrik: Nej Woods arbetar inte hårt, han arbetar inte klart situationer och ser allmänt uppgiven ut.
Vid flertalet gånger tog han inte arbetet i markeringsspelet och vid några andra tillfällen gled han över 2 zoner för att byta, under den tiden spelar Modo med 4 gubbar.

Så du tycker att en turlig framspelning till 1 mål efter att ha förlorat sin gubbe men turligt lyckats fånga pucken i luften är skäl nog att spela i en första kedja när precis allting annat i hans spel en längre tid inte alls funkat.

Dra upp huvudet ur arslet så kanske du ser vad jag pratar om

Sv: En tråd där Löven kan diskuteras utifrån MoDo-perspektiv
{5647}: Hoppsan. Börjar Garpen tappa det som Stråhle och fokusera på fel saker. Kanske finns det en väg tillbaka in för Löven i den här matchserien jag trodde vara över.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo:

Södergran har ingenting i en förstakedja att göra enligt mitt tycke.

Han är egentligen varken någon vidare målskytt eller framspelare men han är grym på att bära och skydda pucken i en kedja som inte förväntas vara alltför konstruktiva i anfallszonen.

Bättre att han får riva och slita sig till sina egna lägen istället för att sätta honom med våra mest offensiva spelare där han förväntas förvalta lägen och sätta upp medspelare.

Tycker rollen han har just nu är helt perfekt för den spelartyp han är.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Hakning-Henrik: rätt lur på att Karlin kommer köra en schackmatt nästa match. Mora kommer behöva fokusera på att stänga ner andrakedjan och dansken och kompani kommer få massa utrymme att avgöra.

Sv: En tråd där Löven kan diskuteras utifrån MoDo-perspektiv
{5647}: ska bli kul å se vad den lille hunden kan uträtta, å dessutom resten av våra ”bönder”😀

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Gavelo: Tyckte att vi såg Bernhard och Näsen ihop med Vela, Niederbach och Halloran riktigt mycket igår. Dessa två backar driver spelet betydligt mer än övriga backpar. Det är tydligt att Karlin matchar dem som förstakedja just nu i offensiva lägen. JDs femma fick ofta börja teka i egen zon etc vilket såklart sätter sina spår. Tänker att det är rimligt att matcha JD lite försiktigare några matcher så han kommer in i det helt. Sen hade Mora mycket puckinnehav eftersom de spelade väldigt kontrollerat och vårdade pucken väl.

Ser inga tendenser till att Woods inte försöker, tvärtom tycker jag han arbetar stenhårt.

Tycker laget känns väldigt balanserat som det är nu. Woods passade fram till Bernhards mål förra matchen efter att ha slagit sina 2 spelare och JD var påpasslig och slog in en retur, sluta gnäll.


Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{9682}: VACKERT!!! Hur fan kan det fortfarande inte finnas highlights uppe???

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Tyler Durden: Tyvärr tycker jag man får ut på tok för lite av Ejk i en 4:e kedja, han har så väldigt mycket mer att bidra med.
Sen börjar jag ifrågasätta Woods, han slår bort helg galet mycket passningar, jobbar inte klart situationerna och känns fjäderlätt i kamperna, just nu bidrar han närapå ingenting och hans kroppsspråk är riktigt uselt när han glider sista 20 metrarna till avbytarbåset, jag hade nog markerat och kastat om lite för att ge 1:a linan bästa förutsättningar.

Sen är det svårt att förbise Södergrans helt galna form.

Aagaard Josh Södergran
Hallon Ejk Niederbach
Vela AP Mannberg
Olsson Jacobsson Op

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
JoJo2613: nä men det är bara gilla läget och scrolla vidare, blir bara värre av att försöka förstå eller argumentera haha.

Kunde inte se förlängningen igår, loggade in imorse, såg att vi vann. Som väntat klagas det ändå som tusan här.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
Esox:
Efter 4 aik matchen är Näsen en ny spelare

Sv: En tråd där Löven kan diskuteras utifrån MoDo-perspektiv
{5647}: Det är ju så, hundar förstår inte sin fysiska storlek :-)

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
JoJo2613: Tycker inte heller det finns någon anledning att ändra i kedjorna så länge vi vinner. Men vi skulle verkligen behöva få in Wahlberg eller Brickley till nästa fight. Tycker OP är den som har sämst form just nu. Underbart att 2a kedjan klev fram när 1a hade en tyngre kväll.

Sv: En tråd där Löven kan diskuteras utifrån MoDo-perspektiv
Confusius: Skön kommentar från Garpenlöv angående Weigel:
Djurgådscoachen Johan Garpenlöv via HockeyNews.se en syrlig passning till Lövens snacksalige förstecenter Fredric Weigel:
– Det är som en chihuahua som springer runt och skäller på schäfrar.

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{9682}: Grabben har fått mersmak sen han råkade kollidera med Bernhardt häromdagen!

Sv: Semifinal Modo-Mora 2023
{9682}: Det är Näsens mål!

« · 2519388 · »