jonsson: Lite mystiskt svar där. Kanske inte vill störa gruppen. Vi är ju inte klara än. MoDo la väl en mille för Topping och det kanske går att lösa Dicken med bonuspengar nästa säsong. Känslan är väl ändå att Rögle har gett ett bud som inte gick att tacka nej till som ung hockeyspelare.
Rytter: kan tänka mig att det på pappret inte spelar så stor roll om woods och sam är tredjekedja eller inte men det är klart att det rent lönemässigt kanske inte är hållbart med fem forwards med höga löner + två centrar
Ska vi bli bättre nästa år måste vi fylla på lite uppifrån. Frågan är dock ifall man verkligen tänker sig Woods i en tredjekedja, kostar ju enligt uppgift runt 175k/mån och det är väl en dyr spelare för tredje. Kan bli så att Olofsson är tänkt med Ranta och sedan Woods/Aagaard i andra, så det blir 1 FW (Olofsson) och 2 C vi köper till första och andrakedjan.
Men har vi råd gillar jag den uppställningen du skrev ner, känns som tredje blir betydligt mer spetsig med Woods och Niderbach med Sam istället för Walli och Södergran.
Att vi släpper Brickley, Folin. Wahlberg tar jag för givet, speciellt eftersom vi förlängt med Berg och Bernhardt. Vi kan ju inte förlänga med så många fler ifall vi ska bygga om backsidan. Rubins är väl den jag skulle vilja behålla av de med utgående kontrakt. Tror han skulle kunna göra det bättre än Byström i tredje backpar då han är betydligt mer defensivt inriktad och en BP spelare. Noren är väl den unga back man hoppas ska få chansen och ta en plats i truppen som sjunde/åttonde back, ser tyvärr inte att Styf har kvalitén att bidra i SHL nästa år, han ska nog satsa på några år i HA och bli en toppback där först och slå sig in i ett lag på övre halvan, Mora vore en bra plats för honom.
Sedan är det dags att släppa AP och EJK, även om jag gillar bägge och de har presterat ungefär som väntat och varit viktiga i vår resa tillbaka och etablering. Vi måste öppna upp plats för Jacobsson nu när vi investerat i honom och haft honom på tillväxt/introduktion första säsongen. Han måste få en chans nästa år så man kan utvärdera på riktigt. Är ju dessutom förmodligen billigare än både AP och EJK så där frigörs pengar till andra delar av laget. En fjärdekedja där man kan varva Ohlsson, Södergran, Jacobsson, LP och OP skulle kännas ok. Vissa av dessa har dessutom möjlighet att kliva upp i andra kedjor vid skador och avstängningar tänker då på Södergran, Jacobsson och LP.
Walli har ju en spelstil som få i modo saknar, är rivig och kämpar och sliter. Är tveksam till förlängning, men ifall han kan acceptera en roll längre ner i laget och en acceptabel lön är det ingen dålig spelare att ha i en trupp. Men troligen skulle han behöva gå till ett allsvenskt lag och lira en förstakedja för att få igång sin offensiv, för det finns nått där med skott och vilja att ge sig in framför mål och bryta in på mål. Men det lutar åt att jag tycker vi ska släppa honom och satsa på våra egna spelare och ge de chansen istället, i nästa års lag borde han vara en spelare för fjärde och då ser jag hellre att vi lyfter upp egna spelare och billigare spelare där.
Blir spännande att se hur Hinken tänker kring laget. Silly är en rolig tid.
Ska vi in med 2 FW så slår jag ett slag för Kaut i första eller andra, 29p på 30 matcher i Tjeckien, högerskytt med en spelstil jag gillade när han var här.
Bob: Jag kommer faktiskt inte ihåg. Märkligt. Det trista är att HA spelas hela tiden samtidigt som SHL då man kör varannan dag och uppdelat, så det är bara finalserierna där HA slipper slåss om sändningstid och studio. Dock är HA mycket roligare när det kommer fram till semi, för då är det oftast bara tråkiga lag som Växjö kvar.
Hur är sändningarna i HA-slutspelet, kör de kommentator och expert på plats i varje match som sig bör eller får man fortfarande stå ut med en stackars krake som sitter i en skrubb i Stockholm med undermålig ljudmix i vissa matcher?
M Horava: Tveksamt! Kanske som Oskarshamn eller HV 71? Men dom kommer nog få rensa om dom vill undvika kval om dom går upp.
Det var ju inte så att deras stjärnor i dag som stannade kvar levererade där uppe sist, Det var inte nådigt i Brynäsboken på kritikinen på Larsson, Rödin, Scott, Ölund m.m.
Till att börja med 2 nya målvakter! Chara tillbaka till FBK, Coreau får nog sticka tillbaka också. Tror att dom vill ha en tydligare 1:a målvakt?
Backar: Kindvall blir nog kvar eller sticker han på ett äventyr igen? Kör Bertilsson på eller får han nytt kontrakt? Kasper Larsson blir han kvar som 6-7 back? Anton Johannesson är han en 4:e ,5:e eller 6:e Back
Stannar Jordie Benn, Hänger han med i SHL, Han har haft lite problem med snabbheten i HA?
Våga man köra Billins igen, Det var gnissel sist han spela i SHL?
Lindstein sticker han på ett äventyr nu?
Karlis Cukste säger dom nog tog tack och hej till?
Bli Kvar:
J. Larsson A.Rödin. Jack Kopacka eller kan han få ett attraktivt kontrakt någon annan stans? Noel Nord Oskar Kvist får han nytt ? Utgående kontrakt Anton Olsson Greg Scott ? Oliver Tärnström eller sticker han på ett äventyr? Utgående kontrakt Linus Ölund eller sticker han på ett nytt äventyr? Utgående kontrakt
På väg in:
Jacob Silferberg Christian Djoos ?
Tror att dom avslutar med:
Tyler Kelleher Eller får han nytt ? Utgående kontrakt Tyler Vesel Eller år han nytt ? Utgående kontrakt Miks Indrasis Håller inte Jacob Blomqvist Håller inte eller får han en roll i 4:e
Linus Lindblom Lånas nog ut? 23/24 + 1 Alieu Moldal Bah Får gå eller Lånas nog ut? Jonathan Karlsson Får gå eller Lånas ut?
På det skall dom betala 6 Mille till det nya HA laget!
Brander: Stämmer. Blir då 13p+ med 12 p kvar att spela om.
För play-in ser det ut att behövas ungefär 6p till om man kollar på Rögles återstående matcher. Ser fram emot dagens omgång och hur siffrorna ser ut ikväll. Förutsättningarna ändras snabbt just nu.
M Horava: Kan tänka mig att agenten sagt att han aldrig kommer få ett bättre bud i SHL och sen kan han gå till Schweiz som Tamby och dubbla det ett par säsonger senare. MoDo är en bra plats för talangfulla spelare. Gäller att fynda, sen kanske en Zuccarello-typ för 28,000 i månaden är svårt att återskapa ;-)
Greenwolper: beror nog mkt på hur gruppen ser på tabelllägrt? Oavsett vad Karlin säger, kan mkt väl bli så att laget drar en lättnadens suck. Plus då svårt motstånd.
{9315}: Det finns ju rätt stor risk att det blir en riktig plattmatch i Scandinavium idag. Förra gången MoDo var där var det segt som kola de första två perioderna. Har för mig att det var fjärdelinan med Sebbe i spetsen som tog tag i det samt att Mikkel började slåss i slutet av andra perioden. När MoDo kom ut i sista körde de över Frölunda men lyckades inte komma ikapp.nnSlutsats:nJag vill se Mikkel smacka på Tömmernäs de första fem och att MoDo sätter högt tryck på frölundas backar precis som den sista perioden senast de var i Scandinavium.nnReservplan:nFrölunda kommer in och tar hemmaplanskommando, Sebbe och Theo kontrar in ett mål och sen parkerar vi bussen och tar vara på de chanser som dyker upp.
M Horava: Har inte följt skriverierna sista dagarna pga utlandsresa (kanske skrivits tidigare)men jag tror att under den tid när MoDo gick lite dåligt och var på väg mot ev kval sa Rögle till Josh antingen tar du 300 000kr nu eller så struntar vi i det. Svårt att tacka nej när han inte vet hur det blir med MoDo och skulle kanske var svårt att få något bra efter ev kval. Bara en tanke.
Costanza: lustigt bara att Josh väljer att gå till just Rögle och att det skvallras om det just nu. Har han tittat något på tabellen det senaste?nHar han blivit lovad förstacenterrollen i Rögle och "bara" centra andralinan i MoDo? Hinken har alltså högre ambitioner än Rögle.nnNä. Josh. Think again! ;-)
Brander: det stämmer. kan dock bli en baksmälla från i torsdags, känns som det var så mycket dom fick ut där, hördes efter matchen hur det skreks och tjoades
Peja: Brynäs har ju idag ett SHL-lag som ligger i nivå med Malmö, Oskarshamn, HV och MoDo så går ni upp och inte tänker att ni ska vinna SM-guld direkt så kommer ni klara er fint.
SPOODI: Ja både är ju på topp 10 listan över segerrikaste svenska målvakter i NHL någonsin.
Ett svagt traderykte om Ullmark finns redan nu i och med att de har en dukig målis i Jeremy Swayman. Tradas han och hamnar på "fel" ställe kanska han vill ta sig hem. Det som talar emot är väl att han bör få en rejäl löneökning då hans kontrakt går ut 2025
SPOODI: Jomen i sånt fall måste han alltid ha haft otur med försvaret, i alla lag. Undantag Ssk men det var bara några få matcher. Hög högstanivå men låg lägstanivå är känslan.
puffe: matchdag!😍tuff match men kan vi stänga gapet mot kvalplats än mer idag och kriga oss kvar på plats tio? Knipa någon poäng idag och hindra Rögle från playinplatsen. Goooo MoDo! Mot nya poäng!
Elysium: Väldigt osäker på OEK. Tror Lassi behöver en mer stabil back-up som kan avlasta. Tvivlar inte på talangen men han känns osäker. Hans räddningsprocent nu och tidigare i karriären är inget att stoltsera med direkt.
Gavelo: enda grejen är väl att få vara 1a i ett topplag i HA skulle vara bra för hans egen utveckling, plus han lät riktigt lycklig när han fick stå för ssk. Nu när lassi varit så bra och kan stå mycket känns det som det kan bli en knivig situation att få speltid.
{9315}: Olle är väl som jag anser en perfekt backup i Shl, i sina bästa stunder är han en högkvalitativ Shl målvakt, frågan är väl mer om han vill stå som 2:a målvakt en säsong till?
Sen kanske man borde försöka kontraktera Helmer och låna ut till allsvenskan, känns som att det finns en hel del i den pajken.
M Horava: Tror inte Brynäs konkurrerar om samma spelare som Modo i särskilt hög utsträckning. Modo borde redan ha gjort klart med sina flesta värvningar när Brynäs eller något annat lag är klara för avancemang, hemvändare som typ Silfverberg kommer hellre spela allsvenskt i Brynäs än i SHL med annan klubb. De spelarna som Brynäs eventuellt plockar från allsvenskan kommer ju vara i ett så sent skede att buffén bara består av sånt som SHL-klubbarna redan har valt att inte signa. De mest uppenbara som typ Moras norrmän lär redan vara klara för SHL.
TickledDonkey: Känns som ett troligt scenario! Tror Modo kommer satsa på 3 dyrare klassbackar + Norén, och 3-4 dyrare klassforwards + Theo, Lucas P m fl. Bredare och spetsigare toppskikt, yngre och mer utvecklingsbart bottenskikt.
TickledDonkey: ja, med lite tillägg för spelare som idag inte spelar i modo men som har utgående kontrakt eller vars kontrakt kan brytas
mv: eltonius också? jag ser inte riktigt nyttan i att bryta med olle för att använda eltonius. jag hade för den sakens skull gärna behållit båda en säsong till om det fanns allsvenska klubbar som kunde tänka sig att låna in dom och betala deras lön, eller större delen av den
backar: noren har inget kontrakt vad jag kan se, tycker det är lite märkligt att det inte hänt något där. lämnar han? även hugo styf och ville jonsson har utgående och både kommer nog lämna
Vilka spelare kan Modo tänkas titta på inför nästa säsong. *Robert Hägg kan vara backgeneralen man söker? *Jesper Olofsson känns högst aktuell men dock är jag inte uppspelt. *Norris har väl inte helt lätt i Ahl och Modo bör ligga bra till, ung och fortfarande stor utvecklingspotential *Fröberg, prefekt som 3/4:e center men jag hoppas man passar på den och spelar in egna ist. *Ludde Byström, känns inte kanske som någon som skulle göra oss bättre tyvärr, för svag defensivt och ganska lätt, men i brist på bröd får man äta limpa.
Rytter: Jag tror att vi kommer att få se rätt många amerikaner även nästa år. MoDo har nog väldigt bra rykte om sig over there. I Sverige är det svårare att locka riktig spets från Stockholm, Skåne eller Västkusten att flytta till Ö-vik. Det finns för många bra lag närmare "hem" för dessa spelare just nu. I Norrland ligger Skellefteå före oss i hierarkin men om Brynäs inte går upp i år så öppnar det upp sig att få hit hyfsade norrlänningar. Luleå, Timrå och MoDo ligger nog ganska lika i attraktivitiet där. Det handlar ju givetvis om att ha en riktigt fet plånka men ännu mer spelarnas personliga relationer med andra spelare. EJK kanske hade kanske kunnat tjöta till sig någon Göteborgare? Bernies, Näséns och Rundblads nätverk blir väldigt viktiga och om vi tänker danskar som svenskar så tror jag att Mikkel kan hjälpa till alldeles utmärkt. Eller vad tror ni?
puffe: det hade varit en dröm att få möta Timrå i play in! Bäst av tre ger ju oss en riktigt bra chans att ta dem. Jag hade velat frysa tabellen som den är just nu.
pean: håll honom borta från våra spelarfruar! OSL är duktig men är nog ingen hinken vill ha in i vårt omklädningsrum, dock är väll ingen dömd för evigt.