1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533281 inlägg · 4126 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Hawerchuk: Men helvetet vad den klubben har lätt för att knyta till sig storspelare. Avundsjuk bortom all sans blir jag. Först Hrdina och sen Balastik, skeppa guldet till Knutby genast så börjar vi nästa säsong i januari.

Wayne Gresky: Är det inte så att han först måste sättas upp på waivers för att kunna skickas ner och har spelaren envägskontrakt måste klubben också sätta upp spelaren på en re-entry waiver ifall man vill kunna använda denne i NHL igen... eller så hittar jag bara på.

Wayne Gresky: Jaha ja.

Wayne Gresky: Balastik är klar för HV71 nu.

Wayne Gresky: Den tidigare omnämnde tjeckiske RWn Balastik är tydligen klar för HV vilket torde innebära att deras intresse för Mattias svalnat något.

Wayne Gresky: Frågan är om någon annan klubb har gjort en förfrågan? Annars verkar det lite menlöst att kasta upp honom på waivers bara för skojs skull. Det har ju inte hänt så jättemycket på några dagar...

Wayne Gresky: Wild will bli aw med Weinhandl helt enkelt. They are fucking desperate.

Hawerchuk: Intressant! Ska vi spekulera? Ja!

Hawerchuk: Frågan är väl vilket NHL-lag som skulle vilja skicka iväg en av sina spelare till AHL för att kunna få tag i Weinis? Flyers? På Canucks forum hade man i varje fall tydligen en vansinnigt lång tråd som handlade om önskedrömmar om att få tag i Weinis, medan man på Wilds forum verkar mest lättade över att bli av med "skräpet".

Weinhandl återuppsatt på waivers.

Hawerchuk: Min favoritenögdhet var förra matchen Modo spelade i Skellefteå.. Sundström åker ikapp en spelare (!), lyfter på klubban, snor pucken och publiken snedtänder helt, blir vild, börjar kasta in saker på isen och är allmänt tokiga. Man får inte lyfta klubbor i Skellefteå, ajabaja!

shinzawai: Det hördes över radion du. Jag som trodde Lulepubliken hade de roligaste buropen, tji fick jag. Det låter som om dom svalt en älg ungefär, det går inte att förklara bättre.

Gusse: Det går alltid att sitta och undra vad som hade varit om om inte funnits. Kanske hade Weinhandl platsat Men sen finns det ju en massa andra om. Hade han platsat om alla andra talanger som slutat pga skador fortsatt? Hade han platsat om NHL fortfarande bara haft sex lag? Hade Sverige vunnit OS-guld i hockey om Gustaf II Adolf inte fått för sig att dö i Lützen? Det är så många frågor vi inte kan få svar på, så varför inte fokusera på hur saker och ting är idag eller möjligtvis vad som händer i framtiden...

hellge: Nu när publiken blivit utspädd med "mindre passionerade" platsar vi inte ens i den övre halvan av enögdhet. Ta de 4500 hardcorefansen som var i Kempis och lägg till 2000 nyfrälsta som inte hunnit bygga sitt liv kring Modo ännu så blir det lite beige liksom.

Detta blev rätt tydligt när vi besökte Skellefteå i lördags...

Skulle det gå dåligt för Weinis skulle han platsa på läktaren. Sveriges mest enögda...

Gidde: Självklart så vill jag ju ha Weinis till modo inget snack om saken ..
Man undrar om han varit given i NHL nu om han inte skadat sitt öga!

Gidde: En vinhandlare tillsammans med Susse skulle kunna bli grymt många mål. Problemet är väl att Justin och Per-Åge redan är grymma på just det.

hellge:

Håller med om det!

Problemet är väl att vi redan har Salle i laget ;-)
Har vi då plats för en till likadan?

Gidde:

Vi kanske har råd med en medgångslirare nu när vi har så många som alltid jobbar stenhårt. Annat är de med t.ex Brynäs, de har även stavgångslirare...

Gusse:

Ungefär som Salle då?

Gusse: Mao en perfekt spelare för oss, för så här grym medgång var det länge sen vi hade!

Poffa: Tänkte mest på att han är en medgångslirare ..är jäkligt bra när det går bra ..men har en väldigt låg lägstanivå..då han inte märks alls..

Gidde: Inte förrän jag läste om att Kabbens smeknamn kom till i scouterna och att hans bomärke var en yxa så har jag förstått att MoDos intro i Kempehallen var en slags kärleksförklaring från MoDo till Kabben.

Paddan:

Schyst historia, mer myt, mer historier, sanna eller på gränsen till fabler. Hur som helst gillar jag sånt. För de som brukar studera identitet vet att sådant är viktigt.

hellge:

Aha!
Och han sitter snett nedanför mig på Arenan :)

Paddan:

Dessutom heter det ju VEDKLABBE...

:)

Gidde:

Ja, det var väl så att morsan nämnde det ungefär vid varje avsnitt av Hill street blues. Kabben bodde bara några hus längre ned på Timmervägen.

hellge: Det här är någon "Klintbergare" jag aldrig hört talas om. Tycker det låter som fritt fabulerande.

"Guldyxans förbannelse, en s k klintbergare, uppkommen i Örnsköldsvik med omnejd för att förklara hur det lokala ishockeylaget MODO Hockey under åren 1994-2002 kunde förlora fyra SM-finaler (1994, 1999, 2000, 2002) och en Europa-final (1996). Legenden går ut på att en yxa av guld, orubbligt fasthuggen i en vedkabbe, fungerar som en negativ maskot och att förbannelsen säger att Modo inte kan vinna guld så länge guldyxan sitter fast, "till dess skogens ande släpper sitt grepp". Guldyxan sägs antingen ha tillhört den mittnordiske konungen Olav den helige eller farao Tutankhamon, förd till Örnsköldsvik av familjen Kempe, grundare av Mo & Domsjö. Yxan tros även syfta på den fornnordiske rättskiparen Forsete. Legenden om guldyxans förbannelse gör flera anspelningar på kända Modo-företeelser. Vedkabben syftar exempelvis på den legendariske tränaren "Kabben" Berglund och hockeylaget gör sen några år tillbaka sin entré genom en stor stubbe som "klyvs" av en yxa, utformad som en större kopia av den legendariska guldyxan. Ett tag under 90-talet lanserades klubben som "King on Ice", dvs ytterligare en syftning på kungayxan."

Hmm, så att laget nu gör entré genom en rullgardin skulle alltså vara positivt ur guldhänseende...

hellge:

Haha!
Klockrent!

Hur tusan kom du på den liknelsen?
Det programmet är ju så gammalt att till och med jag glömt det...

Paddan och Alfred:

Vidare är hela familjen Berglund intressant. Kabbens fru (jag har glömt hennes namn) är ju en ikon inom MoDo hockey, AIK och Alfredshems IF. Hon har gjort så mycket ideellt arbete i klubben att om någon hade räknat dess värde hade man kunnat betala av lånen på SBA. Dessutom är deras dotter Kristina den kanske meste och en av de framgångsrikaste damerna inom MoDo Hockey någonsin, även hon hade stora ledaregenskakper. Sen har vi försåss Bosse som rent hockeymässigt blev familjens mest framgångsrika med sin NHL-karriär.

Kabben är för övrigt brorsa med Kjell Berglund, ägare av den anrika Berglunds livs. Affären låg mitt på Hörnettsvägen mitt emot Hörnettskyllten. Huset är nu hyreshus och kallas i folkmun ”skilsmässohuset”

Alfred Awful: I kapitlet om honom i "The heart of hockey" så har han ju bland annat synpunkter på såna saker som passningsspel och skridskoåkning. Tror nog att han fortfarande skulle ha en hel del att lära ut till dagens hockeyspelare och tränare.

Paddan: Jepp, plus hockeynyheter från världen i stort, utan internet som källa - antagligen då baserat till en hel del på personliga kontakter.

En info-guldgruva i textform om ingen annan skulle hinna intervjua honom innan det är för sent. 

Alfred Awful: Apropå Kabben så borde man väl snoka rätt på samtliga "Kabbens puckprat" och sammanställa dessa. Lär ju bli ett ansenligt antal. Två artiklar i veckan under hans långa tränarkarriär i MoDo/Alfredshem, och om jag minns rätt när jag satt och kollade mikrofilmer så handlade det om olika aspekter av hockeyspelet som han ville lyfta fram och lära ut... ja förutom att han tog upp hur det såg ut för laget i de senaste matcherna

Poffa: Å tredje sidan har han ett ganska glasklart aktuellt case att ösa ur när det gäller just Weinis och Lemaire. Vi har en tränare som i bästa Kabben-manér ställer höga krav på individuell utveckling samt hög lagmoral/"sticking-to-the-gameplan" hos sina spelare och vi har en misstänkt floater som snittade under 10 minuter/match och till slut gjorde sig omöjlig i klubben och uppenbarligen inte heller var särskilt intressant för de övriga 29 NHL-lagen.

Inte för att det säger någonting om huruvida Ecke/Harald kan garantera honom en plats i en av de två första kedjorna i MoDo, men det säger nog en hel del om hans möjligheter att lyckas i NHL. 

shinzawai och Poffa:

Det blev väl tvärnit i målskörden när Foppa blev skadad. Man vill ju ogärna ge Wikegård rätt men Vinhandlarna är beroende av en bra omgivning, bra famspelare och där tror jag han har rätt.

Poffa: 01-02 var det ju Weinhandl som låg bakom allt vill jag minnas, jobbade hem och stod allt som oftast för uppåkningarna i offensiv zon, tvärnit innanför blå och macka tvärs över zonen..

Däremot undrar jag när Wikegård förhandlat med Weinhandl? Var han DIF-tränare när Weinhandl gick till Modo?

Gusse: Ligger det? När han var hemma under lock-outen såg man massor med offensiva tacklingar från Weinis, något som han förmodligen tagit till sig i NHL. Dessutom jobbade han minst lika bra hemåt som de flesta andra, personligen tror jag att han är en större hemjobbare än Salle t ex är.

Gusse: Även en blind höna...

ligger faktiskt nånting i det han skriver ,,
www.wikegard.se/

Paddan: Ja.

shinzawai: Eftersom modohockey.se inte funkat på hela eftermiddagen och kvällen för min del så måste det vara något stort på gång. Har Conny skrivit på?

Varför vägrar ÖA dunka upp artikeln om Weinhandl på webben?

TIKbiff: Ska vi gissa på att Malmö är klubben och att han kommer floppa rejält, även han? Jag menar, Nedorost, Duda, Bartovic och Lupaschuck tyder ju på vissa problem i klubben.

TIKbiff:

Jag gissar på HV eller LHC.
Men å andra sidan bör ju Malmö vara desperata och jaga spelare överallt, så jag håller dom som outsider..

Wayne Gresky:
Inser du nu att du måste vara tyst, nu är ju killen på väg ;-)

Ganska intressant att läsa i lillasysters gb om hur de ska värva så fort de får en skada/spelar lite dåligt. Norrlands Malmö?

Paddan/Poffa: Alex Steens Ö-vikskärlek är kanske än mer anmärkningsvärd. Speciellt när man kommer från en av Svergies trevligaste städer. Fast det kanske har att göra med valet av regering?

Poffa: Sedan har du ju också den där gråstenen som syntes smyga i Swedbank Arenas katakomber under försäsongsträningarna

Lumber Jack: Exakt samma artikel finns i ÖA. Tyvärr är den inte ute som nätartikel, än.

MODO är klubben i hans hjärta och hemma är Övik. Otroligt att några få år har satt sådana spår i den killen. Det märkliga är att det inte är bara han som resonerar så, se bara på Kaberle som älskar MODO och som försöker komma hit på sommaren och hälsa på gamla bekanta.

« · 801021 · »