1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533287 inlägg · 4126 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Lumber Jack: Isch!

Rubrik i dagens TÅ:

"MoDo är klubben i mitt hjärta"

Lite utdrag; -Mitt mål är att vara kvar här i några år till och spela NHL"

IDag ska hans namn upp på re-waiver-listan, vilket innebär att andra NHL-klubbar kan värva honom och endast betala halva lönen (Minnesota står för den andra halvan).

"MoDo är alltid MoDo, det är där jag egentligen började min karriär, det är i Örnsköldsvik jag bor på somrarna och MoDo är klubben i mitt hjärta. Så de ligger väldigt bra till, säger han."

hellge: Vi fick iaf beröm av en SAIK-anhängare på mitt jobb som stod i deras klack, enligt honom var vi den bästa klacken som besökt isladan förutom Björklövens klack, och de är ju inte helt jättedåliga. Hyffsat betyg av fienden alltså.

hellge: En rubriksättares dröm, om nu någon rubriksättare känner till ordet. Jag tvivlar starkt på det.

Wayne Gresky: Manligt namn för övrigt!

Wayne Gresky: Man får väl hoppas att han inte skriver på för något Nordkoreanskt lag, då det sägs att det är just ballistik som de saknar till sina atombomber.

Wayne Gresky: För övrigt ett rätt passande namn eftersom han under sina två senaste säsonger i tjeckiska ligan gjort 59 mål på 103 matcher.

hellge: Ballistik heter det faktiskt, men givetvis var det detta jag syftade på. Roligt att någon uppskattar mina små fryntligheter.

Wayne Gresky:

Wayne, trevligt att du fortfarande fiskar upp coola namn.

Balestik = Läran om projektilers rörelse

Poffa: Vi ska se om någon elitserieklubb försöker hugga på tjecken med det coola namnet. Nu på waivers.

Wayne Gresky: Otur. Jag hade gärna sett han i någon annan ES-klubb. Vore verkligen ett lyft för MODO om han spelat i t ex Timrå, Färjestad eller HV.

Wayne Gresky:

Skönt!

Hoppas det stämmer, så att vi slipper risken att han blir ett klipp i någon annan ES klubb...

Expressen säger att Boumedienne ska till Kärpet. Vilket måste ses som en god nyhet då han ej längre kan ha ansetts vara aktuell för oss.

Wayne Gresky:

Han var då fri igår. Fast han såg iofs inte så berusad ut, iaf inte på håll.

Wayne Gresky: Nja, jag vet inte. Men vilar upp sig efter skada, eller något sånt. Eller så blev han anställd av Harry´s och Statt för att de ska minska sina skadeverkningar av det tidigare indragna sprittillståndet.

Paddan: På rehab?

Paddan: Han såg fräsch ut igår. Men det var ju förstås lördag.

Lumber Jack: Men...Conny rehabiliterar sig väl fortfarande.

Paddan: NuMo är inte speciellt pigg på att plocka hem räkmackan, utan förerdrar hellre lök.

knaskamilla: Äh, varför inte plocka hem Anders Eriksson på en gång...

I länken finns i varje fall en artikel om Eriksson från Columbus Dispatch.

"The best thing that could have happened was for me to go to Russia," Eriksson said. "I could just get away from everything, play my game, get the minutes. I’m a better player and a better person for being coached by Dave King. There’s no doubt about that."

Cyklob:

Är det inte så att man INTE vill höra Ecke kommentera värvningar när det är en spelare man tycker att MoDo ska värva?

Laban:

Kan du sluta stoppa in onödiga radbrytningar överallt? Det här är inte SVT Text.

Wayne Gresky:

Jag säger varken bu eller bä..

Om det är pengar det handlar om för Weinhandl del
så lär spel i Sweichz ligga bra till.

Weinhandl vill nog spela i en så bra liga som möjligt.

Det sociala..Weinhandl trivdes bra i Ö-Vik men han har
familjen nära Jkpg.hmmm

Han pratar gott om Ö-vik men vem vet han kanske gör en
Jonathan Hedström??????

Laban: MODO är inte i behov?

Alla lag i ES är väl i behov av en sådan spelare. Här handlar det inte om intakta trupper, Weinhandl kommer vara ett givet villebråd för alla klubbar som siktar på att gå långt i slutspelet. 

Laban: HV kanske har ett större behov i dagsläget. Jag skulle dock gissa att Ecke gör sitt bästa för att få honom till MoDo. Mattias är i en bra ålder och Ecke har tidigare uttryckt en vilja att signa spelare i 25-årsåldern.

Sen är ju frågan hur den finansille abiten ser ut. Weinhandl har ett envägskontrakt värt 800000$ för i år. En stor del av säsongen återstår i NHL så vi kan väl gissa att han har minst 3 miljoner kvar att kvittera ut där borta. Jag har svårt att se att HV hostar upp dessa pengar för spel i 4 månader. Flyttar han hem till Sverige så är det tryggheten som lockar, och den finns i Övik. Jag skulle inte hoppas för mycket om jag var du.

Cyklob:

Hur konstigt det än kan låta så är Hv i mer behov att
krita Weinhandl Än Modo..

Hv tappade en av sveriges bästa spelare och måste
fylla det tomrummet.Modo har en intakt trupp och spelar
riktigt bra i år och är nog inte behov av nya spelare.

men men ..tiden får utvisa vad Weinhandl hamnar,Weinhandl
kanske gör en Hedström???

Wayne Gresky: Ja vi kan säkert erbjuda Weinis ett bra kontrakt men frågan är ju hur klubben resonerar kring detta. Jag personligen tycker det är en självklarhet att om man har chansen att få hem honom ska man ta den. För nästa säsong går ju kontrakten ut med tex Pasi,Milo och då skulle det ju sitta fint med en sniper.

shinzawai: Ok.. ja Hv var väll rikast förut då ? har i alla fall något minne man läst det. Men du är säkerligen mycket mer uppdaterad änn vad jag är kring klubbarnas ekonomier :)

Nikki: Nikki: Idioter lyssnar till magkänslan, tänk med huvudet istället. Tack vare arenan har vi råd att ge honom ett bra kontrakt.

shinzawai:

Visst är det så men i och med att Hannula rev sitt
kontrakt så har HV frigjort en massa pengar.

Hannula hade typ 300 000 kr/mån och de
pengarna kan man u lägga på Weinhandl.

Sen vilken klubb han väljer står i stjärnorna,
Modo går som tåget och har väl en intakt trupp
om inte jag missminer mig.

Hv letar efter en ersättare till Hannula och Weinhandl
är helt klart på samma nivå som Hannula..

Bara att hålla tummarna.

shinzawai: men om det är pengarna som Weins är ute efter så lär han nog välja spel i europa där han kan få bättre betalt än i elitserien.

Hawerchuk: Jag tror också på Steen-Weinhandl. En hårt gnuggande Steen kan nog skapa utrymme för Weinhandl. Nu återstår ju bara den lilla detajen att han signa.

Vi kan ju ta en titt på vad Expressen tycker talar för HV.

Det talar för Weinhandl i HV71
1 Ekonomin. HV kan erbjuda löner som få lag i elitserien kan matcha.
2 Geografin. Weinhandl är uppväxt i småländska Ljungby.
3 Serieledningen. HV är en
given guldkandidat.

Jag tycker att vi kan svara ganska bra på all punkter. Men med Hedström i Timrå så går det inte att ta något för givet...

Cyklob: Både FBK och Frölunda är rikare med hästlängder.

Nikki: Håller med, inte pga någon magkänsla dock snarare en penga fråga. Har verkligen mycket svårt att se att MoDo ska ha råd med Weinis. Hv är väll den rikaste klubben i elitserien om jag inte minns fel. Samt att dom kan ju använda pengarna från Hannulas lön och ge till Weinis med.

Men vi får se vad framtiden har att visa. Skulle vara trevligt att läsa en kommentar från Ecke om detta i Öa i morgon.

Nikki: Lita aldrig på magkänslan på en söndag. Den ljuger alltid. ;)

Hawerchuk:

Magkänslan säger mig att Weinhandl inte kommer spela för MODO denna säsong, hoppas han inte spelar för någon annan klubb i Elitserien bara...

Wayne Gresky:

"Basically, what I'm saying is the value is zero now, so pick him up if you want him," General Manager Doug Risebrough said.

Hårda bud i Amerikat.

Deas:

Behåll Micke med Svarten och sätt in Matte med Steen. Tror dom skulle kunna vara riktigt giftiga tillsammans.

Lumber Jack: "Östatsfönsterputs" Eller Warszawapaktsläsk? Äh, det kan ha många namn. Man undrar vad de resterande 20% är.

Morrison - Sundström - Skröder

Salle - Svarten - Weinhandl

Petterson - Steen - Döme

Funkar för mig =)

shinzawai: De flesta här kan ju engelska så vi kan ju klistra in originalet.

Friday, Mattias Weinhandl actually lost his job.

The out-of-favor winger was informed before practice that he had been placed on waivers to make room for Demitra, who might play for the first time in nine games tonight against the Chicago Blackhawks.

If Weinhandl, who has two points in 12 games, isn't claimed by one of 29 other teams by 11 a.m. today, he'll be assigned to AHL Houston. While his $800,000 salary will still be on the books, the Wild, which is $40,000 from the $44 million salary cap, will free up some cap room.

"Basically, what I'm saying is the value is zero now, so pick him up if you want him," General Manager Doug Risebrough said.

Weinhandl opted to practice Friday.

"I want to get some minutes. That's why I'm here, to play hockey," said Weinhandl, who averaged 6 minutes, 27 seconds a game and was scratched 13 times.

Asked if he'd report to the minors or return to Sweden if he isn't claimed, Weinhandl said: "No clue. I have some decisions to make."

"Jag har några beslut att fatta".

Ingen NHL-klubb paxade Weinhandl, då bör det bli Europa för den gode Vinhandlaren kan man tycka?

Javisst ja, Friscos östatsfönsterputs gick inte av för hackor!

Poffa: Bäst igår: Den trevliga sällskapsresan, de trevliga medresenärerna, den trevliga personalen upp i Skellefteå, de trevliga människorna i Skellefteå, Svartvadets beslutsamhet efter 2-1 målet när helt enkelt bara vägrar accepterar att vi ligger under igen, Subwaymackan, laxen med västerbottensostsåsen, colagroggarna, Tummens stabila bilkörning hem.

Sämst igår: NuMo:s helt sanslösa magsjuka, den okoordinerade klacken (fast stundtals lät riktigt bra), Rönnmark (första gången denna säsong jag klagar på en domare offentligt tror jag, vilken jävla pajas. Det är skillnaden mellan tack-ling och hold-ing, usch vad hemskt att se. Timmy sköt ned fel zebra.), spelet i allmänhet.

Aha-upplevelsen: Nu först riktigt förstår jag hur uråldrig Kempehallen var, och vilken sanslöst dålig idé det var att fuskreparera Timrås dynghall.

Dragan 2k: Alavaara har väl aldrig varit någon toppspelare, sett till statsen. Men han brukar göra sitt jobb. Dock var han bedrövlig i båda de matcherna som Frölunda spelat i Swedbank Arena. Man följde ju honom lite extra och i de matcherna var han konstant sen in i situationerna och helt under isen.

Fast det var han ju å andra sidan inte ensam om, om man säger som så. 

Poffa: Jag gillar Ala. Tycker han alltid gör sitt jobb och sliter riktigt bra. Dock är väl stasen på honom inte smickrande i år...än så länge Fast 60 minuter är mycket. Fast å andra sidan har vi en förkärlek att dra på oss utvisningar även om det blivit väldigt mycket bättre på sistone.

Dragan 2k: 0+6 på 28 matcher. 60 utvisningsminuter och -7.

Jo, Alavaara är en tillgång för alla lag. Utom Frölunda, då. :-)

Martin S: Dom var talanger MEN det var innan hockeygym och dylikt så dessa grabbar föll bort från hockeyn litegranna. Sen var det nåt olycklig skada eller nåt inblandat i eftersom den ena föll bort från hockeykartan när den andra blev kvar i stan.

Salle: Tack för informationen. Utan att ha sett Urban eller ens hört talas om han så tvivlar jag på att han skulle ens ta in sig på en topp10 lista över talanger inom MODO under årens lopp. Om vi pratar om talanger som aldrig blev så bra som man trodde så borde väl Mattias Karlin leda den ligan ganska så överlägset.

Martin S: Jag är inte helt säker på dessa grejor men minnet säger mig att:

Det var 3 (eller tom 4) Tedenbyare som spelade hockey i stan. Det var bröderna Urban och Robert samt en (två) kusin(er) till dom tror jag. De är alla födda från 64- och senare (Brorsan var årspolare med den äldsta). Det var väl bara en som spelade i MoDo medans de andra "bara" kom till ÖSK.

Bröderna drev sedan en Städfirma i stan innan en av dom stack iväg till Team Boro och sedan ynglade av sig denna talang.

Poffa: Absolut. Han leder väl minusplus ligan?

« · 800640 · »