1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543288 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Alfred Awful: En annen tillbringade juh sin största del av håkkyöppväxten i just Power-Nyland dårå. Nyland hade t o m konstfruset i mitten på 70-talet, dock inget tak utan det var en ren och skär utomhushall. Mera Nylandinlägg till håkkyfolket tack. Farfar och farmor bodde i en liten hemvävd stuga alldeles bredvid den idylliska ångermanälven. Tyvärr så var farfar en såndära sliskig och äcklig MoDoit, men 1991 så gick tyvärr faffan bort och Nyland har sedandess helt fallit i total glömska från min sida. Fick ett brev en gång för många många herrans år sedan här på HockeySnack, eller om det var på gamla SportSnack eller nya HockeySnack kanske det var, skitsamma kommer inte ihåg just idag. Men i alla fall, det var nån här på HS som hade haft en pappa som stått i mål i just IFK Nyland på -50-60-talet. Kul, vem hade inte velat ha haft en pappa som spelat i IFK Nyland?

Heja Nyland!

mike66: Du är från Nyland alltså? Själv är jag också uppväxt efter Ångermanälven. På andra sidan dock, på Sandslån :)

Bragd-Birger:

Du anklagar mig för att ha tröttsam femöringsretorik, och det kommer från en person som lägger fram sina teorier som den totala sanningen utan att bifoga några som helst bevis.

Men en ofta upprepad lögn kan ibland uppfattas som sanningen. Så mitt förslag till dig är att du spelar in dina kommentarer på band och lyssnar på dem medans du ligger där i sängen och drömmer dig bort i dina Backstreet Boys-planscher. Till slut har du nog inbillat dig själv att det är sanningen, i alla fall.

Poffa: Ah, så smärtsamt du avfärdar mig. Även om Backstreet-planscherna var fel, är just nu inne i en New-Kids-revival. Särskilt tiden innan Marky Mark hoppade av.

Men, men. Bevis? Trodde jag lagt fram en del redan, lite översiktligt sådär utan att hänfalla till långrandighet. Vet inte om jag kan påstå att du direkt bemödat dig om att bemöta mina argument, snarare har du väl mest kört den där 'åh-så-blassé-jag-känner-mig'-svängen.

Alltså. Det jag anklagat dig och ditt skrå för är:

1. Sjuklig fixering vid Timrå, manifesterat i en absurd mängd inlägg på denna - och andra - modosidor.

2. Förnekande av detta faktum, alldeles oavsett uppenbara bevis.

3. En löjligt irritation rörande timråitisk kaxighet - i kombination med en total oförståelse varför denna kaxighet kunde uppstå som ett svar på ett intensivt modoitiskt korståg när timråsjälarna var som mest sargade våren -02.

4. En löjlig självbild utan verklighetsförankring, vilken man dessutom förväntar sig måste bemötas med respekt från omvärlden. Exempelvis utmålandet av Övik som den hockeytokigaste av städer i Sverige, trots att alla perimetrar som man kan använda för att bedöma engagemang (publiksiffra, klack, uppslutning när Ice-Breakers är på besök osv) är på absolut bottennivå i serien.

Tja, skulle kunna fortsätta ett tag till, men där har du några av punkterna. Förväntar mig en 'du är bara avundsjuk/åh, vad du hatar MODO' i replik, men om du verkligen vill slå mina argument i sank kan du ju bemöta d o m i stället.

*Kjam*

Bragd-Birger:

Snälla söta rara, slå upp ordet bevis är du snäll.

scim:

Det är andra delen av Butthead, va?

Bragd-Birger:

Var är bevisen? Du skriver påståenden som du fortfarande inte bevisat. Dessutom är det svårt för mig att försöka bemöta dina "fakta", med tanke på att ett av dem är just att jag skulle förneka det. Men visst, jag kan försöka ändå.

1. Jag är på intet sätt sjukligt fixerad vid Timrå. Jag skriver inte mer inlägg om Timrå än jag gör om Luleå, Brynäs eller Frölunda. Att påstå att jag är fixerad för att jag skriver om Timrå, mot dig, i den här diskussionen är väl knappast något som man kan ta upp som ett bevis.

2. Ja, jag väljer att bestrida dina så kallade fakta tills dess de är annat än ett uppräknande av punkter som inte skulle ses som bevis ens i den mest ensidiga rättegång i någon diktatur.

3. Ni får vara precis hur kaxiga ni vill, jag tycker det är charmigt på något sätt. Ungefär som ett småsyskon som hela tiden pockar på uppmärksamhet. Jag förstår också var för den kommer, ni har kännt er förtryckta de sista 20 åren och måste ta igen för hela den tiden på ett par år.

4. Den här utmålningen av Övik som den hockeytokigaste staden känner jag inget som helst ansvar för. Snarare är det så att media har någon förvriden bild av MODO och Övik, och den väljer andra lags supporter att vinkla till något som vi påstår. Vi har ingen klack alls, den suger. Där är ni 100 gånger bättre. Publiksiffran kommer säkert öka nu när vi äntligen har en arena, förmodligen en av Sveriges absolut bästa, och det kanske leder till att klacken får ett uppsving av också. Vad det gäller Ice-Breakers så ser jag ett enkelt svar på varför det var så dålig uppslutning. Vi är helt enkelt vana vid att se alla NHL-proffs hemma över sommaren, de går där på stan, de äter på MammaMia och de står i kön på affären framför oss. En jippomatch blev ingenting som lockade en fin, varm sommareftermiddag.

På tal om engagemang förresten, vi hade 5000 på ispremiären. Förmodligen ser du det som undantaget som bevisar alla dina "regler". Men det får i så fall stå för dig.

Bragd-Birger:

En sak till. En sökning här på HS på ordet "modo" i Timrås gästbok de senaste tre månaderna gav 227 träffar. En sökning på Timrå i MODO:s gästbok de tre senaste månaderna gav 55 träffar.

Hade jag haft mer tid hade jag kollat hur många som var skrivna av Timråiter och hur många som var skrivna av MODO-iter, men tyvärr börjar min tid rinna ut. Jag har ett flyg att passa.

Wayne Gresky: Hmm.. den här lilla debatten som vi för har väl tendenser att mer likna ett slags pseudo-debatt. Ja, iaf i jämförelse med den rikedom av sarkasm och annat myspys som vi alla bjuds på i en annan "duell" här i MoDo-boken. Eller det heter väl MODO-boken, förstås?

Du har ju rätt till viss del. Den hockey som spelades under den här tiden hade väl precis inte de bästa utvecklingsmöjligheterna, då valda delar av de säsonger som spelades t.o.m kunde ställs in om kylan blev allt för bitande. Så en så speciellt värdig representant för hur bra hockeyn har blivit är -50-talshockeyn såklart inte. Men å andra sidan, är det någon som har dristat sig till att göra samma jämförelsen utan att ha blivit kraftigt ifrågasatt? Hur rättvist är det ens att göra det, menar jag. Jaja, det kan kvitta.

Den maratontabell som omfattar enbart den högsta serien, under perioden 1922-1975, och som utspelade sig fram till att elitserien gjorde sitt intåg ser ut som följer, Ja, istället för att bara ta med topp-10 så fick jag utöka till elva lag, ja, så även MoDo skulle få plats. Men med tanke på hur dålig hockeyn var under den här perioden så berättar den väl egentligen bara vilka elva lag som var minst dåliga.
Hela tabellen [url=www.hockeysnack.com/medlem/Dream+Team/filarkiv.php?showfile=maratontabell_hgsta_serien_19221975.jpg]här.[/url])

1
 Södertälje SK
2
 AIK
3
 Djurgårdens IF
4
 Leksands IF
5
 Hammarby IF
6
 Brynäs IF
7
 Västra Frölunda HC
8

Timrå IK

9
 Västerås IK
10
 Skellefteå AIK
11

MoDo Hockey

Väljer vi istället att fokusera på utvecklingen över en betydligt längre tid, ända från 1922 till 2006, ser det ut som följer. Ja, och här blev jag då tvungen att ta med tolv lag istället för tio, då Timrå inte hade kommit med.
(Hela tabellen [url=www.hockeysnack.com/medlem/Dream+Team/filarkiv.php?showfile=maratontabell_hgsta_serien_19222006.jpg]här.[/url])
1
Djurgårdens IF
2
Färjestads BK
3
Brynäs IF
4
Leksands IF
5
AIK
6
MoDo Hockey
7
Frölunda HC
8
Södertälje SK
9
Luleå HF
10
HV 71
11
Malmö IF
12
Timrå IK

Jag skulle vilja veta om "kaxighet" = omogna kommentarer om att ha sex med sina släktingar. Eller var annars de fånerierna kommer in i alla Timråiters logiska tankegångar.

Poffa: Visst är det där en kul funktion?

En sökning på "TIK" i Modos gästbok ger ytterligare 100 träffar senaste tre månaderna.

En sökning på "Timrå" i Timrås gästbok ger föresten 1157 träffar medan en sökning på Modo på hemmaplan bara ger 516 träffar.

Foppa ger 35 träffar hos Modo. Zäta ger 31 hos Timrå. 

Hasse Andersson ger tre träffar hos Modo, två hos Timrå.

Ordet "smart" gav 21 träffar i Timråboken. 10 träffar hos Modo.

Wayne Gresky: Jag glömde ju att knyta ihop säcken med puckar, dårå. Kontentan av detta, ja, av de b e v i s, i form av tabeller som finns att tillgå, blir väl då att om vi väljer att jämföra hockeyn i Timrå och hockeyn i MoDo så har de varit olika bra under olika perioder, eller utvecklingsfaser, kanske vi kan kalla det? Timrå låg före när hockeyn tog sina första stapplande steg och då den fortfarande höll på att etablera sig. Man var även först att avancera till en högsta serien - något alldeles uniktt som du nog inte riktigt förstår vidden av. MoDo har varit det bättre laget av de två under modern tid.

Även här går det alltså att hitta skäl till att kanske inte riktigt utmåla MoDo som den allestädes närvarande storebrorsan...

El Maco: Inte att förglömma er store idol Christer Jonasson, han är ju flitigt omdebatterad och till och med tillägnad en tråd i er gästbok. Allt bara för att ni på konstigast möjliga sätt ska få in ordet banjo i ett inlägg. Har ABF kurser i banjospelande där nere i Timråområdet?

Wayne Gresky: Du Wayne vad är det med dig egentligen??..blanda ihop en sund världsbild (även med modomått kanske lite väl snäv..) med det som pågår o sägs på en hockeysupportersida .. det var verkligen "insiktslöst"!!

Paddan: jag kan få till "ranjo" och "canjo" men inte banjo. Andra ord man kan bilda med bokstäverna i christerjonasson är Resa, Nos, Rista och Trea. Det längsta jag får till är "Assister", det har lite hockeykoppling.

El Maco: Öh, hallå, han sa "banjo"... stena honom!

Paddan: En träff på Monte Python i hela hockeysnack senaste tre åren - hos Brynäs 2004

El Maco: Dessutom kunde de tydligen inte stava rätt heller, typiskt Brynäsare...

El Maco: Fantastiskt. Men vad är det?

Frisco & Paddan: Besserwisser, fem träffar hos Modo. Två av dem Frisco.

El Maco: Är inte det sånt öl som Selander tycker om?

El Maco: Någon nytta hade man tydligen av lektionerna i tyska. Sade någon Potemkinkulisser?

Paddan: Kulisserna var väl i ryssland? Har Christer Jonasson varit där? Pratade han tyska med Selander? Jag börjar tappa tråden. Eller banjosträngen kanske man ska säga.

Ordet "ödmjukhet" ger 25 träffar hos MoDo, medan samma ord resulterar i 141 träffar i Timråboken. Om det är att man begåvats med egenskapen eller om man på något sätt lider brist på detsamma berättar dock inte sökningen.

El Maco: Banjosträngar? Då får du nog fråga snubben från Sundsvall. Han som försökte införa banjon i länet, men misslyckades.

El Maco: Ja, jag är lika förvånad jag också. Det finns bara en lösning på problemet med den tappade tråden. Sparka Hedin!

Paddan: Potemkinkuliss, fyra träffar på hockeysnack. Tre av NuMo, en av dig nyss, nu även jag.

Frisco: Vad hände? Missade han kvart över fyra bussen till Ö-vik från Navet i Stundsvall?

Paddan: Sparka Hasse Andersson istället.

El Maco: Samt busschauffören.

Fan vilken låg nivå ni håller! Sök upp varandra på läktarna era sittplatshuliganer och gör upp. Sitta och mata varandra med störda ord och kaxighet på Internet.. wow....

Boys with toys...

El Maco: Ja, istället bosatte han sig i Sundsvallsregionen.

Frisco: Då förstår jag att banjoaffärerna gick dåligt.

MODOJohan: Nej nej. Vi vill inte ha våld. Vi låter spelarna göra upp.

Jag håller på #2 Derek Jeter.

MODOJohan: Nu är du fånig.

El Maco: Dock spelade han varenda dag så att folk fick höra hans verk. Det har satt sina spår.

Frisco: Den första at-bat jag såg i mitt liv skickade han bollen upp på läktaren. Men jag föredrar ju Carlosarna i orange numer.

Dream Team: Välformulerade informativa inlägg. Bra jobbat!

Sen skulle jag väl gissa att det beror ganska mycket på åldern hos en supporter om det existerar något komplex eller ej. För timråfans under 10 år så är nog detta helt främmande då de sett lagen som likvärdiga under sin livstid. Börjar vi däremot prata om folk i 20-årsåldern (som var med under Timrås svåra år) så finns nog underliggande känsla av att MoDo faktiskt är storebror vilket retar dem och de hävdar motsatsen i någon form av förnekelse. Pratar vi däremot med någon i pensionsåldern så har ju denne varit med ytterligare en bit på resan och har även de ett annat synsätt.

Det som är irriterande är timrå-anhängare mellan 20-40 som är uppväxta under lagets tid i de lägre seriesystemen. De hävdar att Timrå inte är någon lillebror eller lillasyster, men de uppför sig hela tiden som om så vore fallet. Klart irriterande!

El Maco: Jag är åtminstone inte sen med att erkänna det. Jag kanske var fånig, men hur irriterande är det inte att läsa massa gnabb mellan två rivaler i helt fel tråd? Vad har detta med SS att göra?!

MODOJohan: Ja, verkligen. Gud så ni tjafsar. Mitt tips är att ni är avundsjuka, allihop.

MODOJohan: Derek Jeter är tydligen på väg till Sundsvall Hockey från Modo, han klev av Ö-viksbussen på Navet med Banjo och allt. Är inte det Silly Season så vet inte jag.

El Maco: Jag såg faktiskt en match mellan Yankees och Red Sock häromdan. Yankees vann. Ja de vann 5 matcher på 4 dar mot Red Socks på Fenway Park.
Fast jag tycker att det är roligt att se en match då och då. Det räcker för mig.

El Maco: Rannsaka dig själv.

Nu ska jag nog inte ägna mig åt ert flickkalas något mera denna kväll. Har betydligt mycket mer än så att göra innan man ska upp imorn igen.

Frisco: Sox!!!! Juh!!!

El Maco: Jaja, skrev så att Timråiterna skulle förstå.

Frisco: Ja vi är bättre på Z än X.

Google räknar träffar:
Wayne Gresky 516
Wayne Gretzky 1 050 000
Derek Jeter 3 020 000

Lyckos Sundsvall Hockey.

El Maco: Y:et då, eller är det kanske motståndare som skapat den kraftfulla sloganen Y Not?

El Maco: Jag sökte på Z och Allstar match. 0 träffar.

Poffa: Haha. Så den bristande uppslutningen kring Ice-Breakers - vilket fick Foppa att, på kvällstidningsspråk, rasa över Övikarnas bristande engagemang för hockey i kombination med välgörenhet - berodde alltså på att ni ser spelarna så ofta på Mimmos? Ålrajt. Då förstår jag publiksiffrorna i övrigt, också. Ett tips i all välmening, nu med den nya arenan å allt, är väl att hålla spelarna borta från gatorna tills lånen är betalda.

I övrigt ser jag att du fortfarande befinner dig i det som brukar betecknas som förnekelsefasen. Du vet att jag har rätt (jodå, poffsen...seså. Hur är det med nattsömnen egentligen, en kväll i november när Timrå haft en winning-streak på sex matcher?), men du kan inte med att instämma. Den bilden av dig själv frammanar förakt. Det är inte du. Men...ändå, innerst inne...

Du vet vad det är som klickar i dig när du ser en ofördelaktig timrånotis. När Timrå torskar igen, och kvalstrecket närmar sig. När supportrarna på timråsidan skriker efter nyförvärv eller Nubbens avgång. Kom igen. Det är något extra, något som inte en Brynäs- eller Lulekräftgång kan frammana. En revansch för något, en bekräftelse på en känsla av...ja, vad? Brännpunkten. Det jag vill ha svar på. Det som endast du själv kan berätta om.

Själv hymlar jag inte. Jag har rätt svårt för Modo i allmännhet, och modofans i synnerhet. Förutom de skäl som jag tidigare angav - och du bemötte - så är det mest hymlandet som stör mig. Skenheligheten.
Möjligen är förklaringen så enkel som din debatteknik tenderar att hemfalla i - förnekelse av irritationen ger en känsla av bibehållen maktstruktur. 'Vi tar er inte på allvar, därför bryr vi oss inte', liksom. Vilket ni gör.

Så kom igen nu, Poffa. Lyft på masken och visa oss ditt rätta, oförfalskade hat.

« · 740973 · »