1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543291 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Bragd-Birger: Snälla du gör dig inte mer löjlig än du redan är.

Paddan: Vi klyktattare borde förenas i en gemensam Y-front mot grannlänen.

Modoante: Skulle det smärta dig?

Wayne Gresky: Nej, under de svåra åren, d.v.s merparten av -80- och -90-talen, så fanns inte MoDo för en Timråsupporter i allmänhet. Inte heller något annat av de elitserielag som vi hade på den tiden. vi hade det nog genombedrövligt på vår egen lilla kant, serru. Varför jämföra sig med något som på den tiden var fullständigt ouppnåeligt, liksom? Nu när vi kommit ikapp och även kommit förbi under några säsonger så är det istället väldigt intressant varför ni MoDoiter har så nära till att angripa just dessa skäl som något som vi skulle ha känt i någon större utsträckning. Missförstå mig rätt här nu. Det finns garanterat de som har känt så och som lika säkert stämmer in i just den bilden du målar upp. Jag talar dock bara för mig själv och den uppfattningen står fast.

Så jag förstår inte varifrån vi skulle ha hämtat denna storebrorsmentalitet i just det här perspektivet. Däremot så har du ju helt rätt i den variation som alldeles säkert finns i synsätt vad gäller olika åldrar hos folk och fä. De som varit med ett tag tycket på sitt sätt, liksom de som nu faktiskt fixar att inta ett större perspektiv, trots en kanske inte lika betydande ålder. Omoget folk får väl tala för sig själva, tycker du inte? Dessa finns hos båda sidor, och de har alla sina rätt så grundlösa teorier om varför saker och ting är som dom är.

Dream Team: Åh Dream Team, jag kan inte hata dig (även fast du är timråanhängare), du uttrycker dig så klokt!

Ikapp skulle jag väl kunna godkänna, förbi kanske gäller ur ett ekonomsikt perspektiv men sportsligt sett är någon enstaka position i grundserien är inte så mycket att hetsa upp er över, kom tillbaka när vi missar slutspel och ni spelar final.

I övrigt så har du rätt i det mesta du skriver.

Bragd-Birger:

Uppenbarligen är du inget annat än ett troll. Du beter dig i alla fall som ett. Man kan inte resonera med dig, för oavsett vad jag säger så är dina obevisade teser sanningen för dig.

Jag skäms nästan över att jag inte begripit det tidigare, tecknen är så tydliga. Det står troll i hela din panna.

Fan grabbar, skippa er retoriska fäktning, jag behöver bara en rad för att konstetera det ni vrickar fingrarna av er för att bråka om.

Modo är bättre än Timrå. Nu, historiskt. 'Nuf said.

There, en rad. :) Kolla tabellen till våren och jämför snabel då istället. För övrigt anser jag att Raider var ett bättre namn än Twix på min favoritgötta.

shinzawai: konstatera heter det, dumdjävel.

shinzawai: Jämföra Schnabel kanske?

Raider var bättre, men Twix är ju den internationella termen. Bara att gilla läget gillalalalala läget....

shinzawai: "Modo är bättre än Timrå. Nu, historiskt. 'Nuf said.

There, en rad. :) Kolla tabellen till våren och jämför snabel då istället."

Jaha, så den position som respektive lag har under en enskild säsong kan alltså avgöra vilket av lagen som är bäst menar du? Om det nu är så du menar så borde väl Timrå ha varit bättre än MoDo under i alla lägen tre av de sex senaste säsongerna, eller? Så det historiska perspektiv du nämner tenderar nog att ha ett rätt så bred omfattning. Att MoDo varit bäst under den senare delen av historien det har jag lagt fram genom b e v i s i form av statistik, Definitivt inte under den förra, som sagt, och inte alls så klart under den lite senare, som vi nu upplever.

Men ja, MoDo är det klart bättre av lagen vad gäller elitserien. Ja, så slipper vi diskutera det iaf.

Wayne Gresky: Det du kallar "enstaka positioner" ska väl istället heta hälften av de tre senaste säsongerna, visst? Men det har vi ju redan tagit upp, det borde väl ha gått upp för dig vid det här laget, eller? Ja, på tal om slutspel, de gånger som Timrå har gått längre än MoDo i slutspel borde väl räknas på samma sätt då, ja, eftersom "det andra laget", oavsett vilken sida länsgränsen det kommer, i det läget har spelat klart för säsongen. Ja, det torde väl gå att likställa med ett missat slutspel. Iaf lite.. kom igen, ge mig det nu.. ;-) (även om jag till fullo inser omöjligheten i resonemanget...)

Ja, räknar vi på slutspelsframgångar så har MoDo (såklart) inte missat ett slutspel de senaste sex säsongerna. Man har avancerat till final en gång och till kvartsfinal fem gånger. Sannerligen stabilt, måste jag säga. Timrå då? Ja, de gånger som man har gått vidare till slutspel (tre gånger) så har man aldrig åkt ur före MoDo. Tvärtom så har man gått till semifinal vid två tillfällen - och båda gångerna åkte MoDo redan i kvarten. Det är nästan lite synd och skam att vi inte fått mötas i ett slutspel. Men det var ju riktigt nära ett år. Hoppas att det händer snart, för det kunde sannerligen bli en upplevelse.....

mike66:

Du, Emanuel Pogatetz och Mark Viduka är mina enda husgudar idag.

Hade glömt hur härligt det var att se en nyförlorad, butter Mourinho under en blöt, mörk, nordöstlig engelsk industristadshimmel. ZZZ.

Poffa: Aha, men då så. Och eftersom du byter din låtsat-resignerade inställning mot 'troll! troll!' är jag väl att beteckna som besegrad.
Respektfull som jag är avslutar jag så vår lilla dispyt och önskar dig en härlig vinter.

Dream Team: Jag citerar och rättar mig själv. "Det du kallar "enstaka positioner" ska väl istället heta hälften av de tre senaste säsongerna, visst?"

Där ska det givetvis stå: "Det du kallar "enstaka positioner" ska väl istället heta hälften av de sex senaste säsongerna, visst?"

Någon mer som ska till Ånge i morgon och kika på Modo-Kloten ? :)

Dream Team: Jag håller fast vid att man inte "går om" bara för att man lyckas komma ett par placeringar högre en enskild säsong. Du får väl vara nöjd med att ni varit uppe och nosat i jämnhöjd de senaste sex säsongerna.

Jag förstod att du menade sex så jag orkade inte hålla på och tjafsa om 1,5...

Paddan: Rätt rolig diskussion. I Kärringarnas gästbok hade alla inlägg utom El Macos påhopp på motståndare raderats. Tro mig, jag har upplevt det flera gånger. Han är jävligt fredad där, till skillnad från alla som har annan åsikt än honom i någon som helst fråga, så jag hoppas ni spöar honom verbalt riktigt ordentligt här där han inte är Gud.

Det skojsiga är att han är den som grinar mest över att Timrå kallas Kärringarna (han ville till och med stänga av mig för att jag kallade dem Kärringarna), om än det är han som på forum var upphovsman till det smeknamn lulingar använder för Mora och som vi fortsatte använda och alltjämt använder. Troligen är det bara Kärringarna som är fredade i hans ögon.

Kickan: Jasså Kärringarna var ett nytt ord för timrå som inte jag har hört att dom kallas för :). Det enda jag känner till är att dom brukas kallas fragglarna.

Men som vanligt så har jag ingen koll vad denna dikskutions start handlade om eller så. Så väljer att ligga lågt :)

Cyklob: Den här diskussionen handlade nog inte ursprungligen om vad divverse lag hade för smeknamn, fast om du vill veta om smeknamnen så är det något vi lulingar använt sedan länge. En del andra supportrar har snappat upp dem och använt dem (vissa om sig själva). Savage (på vårat gamla forum) är upphovsman till många av namnen, men det finns bidrag även från andra håll (och klubbar) som fortfarande gäller.

Många på LHF:s HS-plank är lite för tama för att konsekvent använda DE RIKTIGA namnen på diverse lag. På forum har det alltid varit bättre. Där är DE RIKTIGA namnen mer eller mindre regel. Kärringmaffian har ju visat hur aggresiva och hysteriska de kan bli om någon inte benämner dem med deras fullständiga klubbnamn, vilket ju iofs bara bekräftar deras riktiga namn.

ES-tippning kommande säsong:

1-11- Otippat
12. Kärringarna (Timrå IK)

Kickan: Så hela Luleås fyllkärring är på det här forumet och sprider sin dynga..
Lulingar är ena riktigt klämkäcka lustigkurrar som hittat på så tokroliga smeknamn på alla motståndarlag! Vårat är naturligtvis det fyndigaste av alla (TIK=honhund=kärring). Hå hå ja ja, var får ni allt ifrån? *suck*

mikenomad: Själv tycker jag att "Kickan" är en frisk fläkt. Hon rör verkligen om i grytorna. Dessutom är hon inte som så många andra, humorbefriad.
Hon gillar inte att man berömmer Timrå eller Mikael Renberg. Men det gör jag. Dessutom blev hon nog lite lack på oss timråiter när "Jonte" bestämde sig för att spela i Timrå och inte i Saik.
Apropå öknamn på lageni ES så tycker jag att ett lämpligt på Luleå är
"Surleo". Därför att jag en gång hade en enormt sur arbetskompis ifrån just Luleå.

El Aka Ali: "Dessutom blev hon nog lite lack på oss timråiter när "Jonte" bestämde sig för att spela i Timrå och inte i Saik."

Genom att säga så har du nog stått för årets underdrift, alla kategorier, här på HS. För oss som följt Kickans banemarsch som från ruta ett gått ut på att lära oss totalt okultiverade icke-norrbottningar att Jonte bara har haft ett lag i sitt hjärta - nämligen Skellefteå AIK. Att han skulle eller kunde välja något annat lag, eller ska vi säga speciellt Timrå IK, det var en fullständig omöjlighet. Det var nog ungefär lika ologiskt som att den norrbottniska solen helt plötsligt skulle bestämma sig för att gå upp i väster, som att Jonte skulle välja Timrå, om jag tillåts göra en liten personlig jämförelse.

Dream Team:

Har de en egen sol i Norrbotten? Jag trodde den befann sig i Karlstad, jag.

Dream Team: Säger det igen, "Kickan" är en frisk fläkt som verkligen anammat det där med humor o självdistans. Att hon sedan mellan varven ballar ur o återkommer till en något stelbent, byråkratisk underton har nog lite grann att göra med hennes arbete.
För övrigt kan sägas att grabben från Luleå verkligen hette Leo, och han var sur. Därav "Surleo". Han tog lärdom!

Poffa:

Jag kan dementera, här i Karlstad finns det ingen sol alls.

Nikki: En klar överdrift att sola skiner alltid i Karlstad.... sen beror det ju visserligen på vad man åsyftar med just SOL.

Dream Team: Appropå att åka i kvarten eller semin, du får gärna kolla vilka lag Modo åkt på spö mot. Det lag som vinner mot Modo spelar final och vinner ofta om man kollar historiskt. Så att ha åkt i kvarten 5/6 senaste säsongerna kanske låter som dåliga resultat, men om man förlorar mot de blivande svenska mästarna, ja du fattar...

Förresten, Modo är bättre än Timrå. 'Nuf said. :)

shinzawai: Det jag fattar i ditt resonemang är att det nog, oavsett om du vill få det att låta annorlunda, mest är en slump att ni lottats och åkt ut mot just det lag som skulle visa sig bli svenska mästare. Det jag kan medge är att det är en viss otur med i bilden. Men, å andra sidan lag som konsekvent placerar sig på platserna 5-8 möter väl en betydligt större risk att stöta på ett lag som förväntas kunna gå en bit i ett slutspel. Ja, för placeringen under 50 matcher är väl allt annat än relaterat till slumpen.

MoDo var bättre den senaste säsongen, Timrå var bättre under tre säsonger i rad innan dess. ;-)

Cyklob: Om du fick tag på någon som förser dig med information och resultat från matchen så får du om du vill lämna lite info här.

MorganaLefaey: Jag nöjer mig med att se händelserna.

www.svenskidrott.se/organisation.asp?OrgElementId=31992

Frisco: Jag ser på uppdateringen att de i varje fall spelar med puck... tror jag.

Paddan: Puck. Ja det ser ut som en liten puck. Det är allt som hänt. Puckat.

Frisco: Betyder den där svarta pricken eller klotet att någon av Kloten spelarna har pucken?

MorganaLefaey: Ooops. En reducering.

05.47 2 - 1 Modo 29. Andreas Molinder
Nu snackar vi direkt från utvisningsbåset.

Frisco:

Dallas verkar trivas i alla fall. Ska vi gissa på att Hamr är sned i nyllet?

Verkar fortfarande stå 2-1. Sista chansen nu, Time-out för MODO och gissningsvis spel 6 mot 4.

Poffa: Ska vi gissa på att modo's pp kommer vara lika tragisk som förra säsongen? Jag menar har man alla dessa chanser utan att göra mål så blir i alla fall jag en aning orolig.

• 08.58    2 min     Kloten   33. Kimmo Rintanen      slash.
  • 10.21    2 min     Kloten   77. Radek Hamr            tripp.
  • 11.32    2 min     Kloten   33. Kimmo Rintanen      hook.
  • 12.57    2 min     Kloten    4. Marco Klöti               p-out
  • 19.17    2 min     Kloten    3. Gianni Ehrenspeger   hook
  • Third period
  • 00.32    2 min     Kloten   76. Fredi Rothen           knee.
  • 06.27    2 min     Kloten   33. Kimmo Rintanen      interf.
  • 17.34    2 min     Kloten     4. Marco Klöti              hi-st

• Sv: A new beginning, Silly Season 06-07

MorganaLefaey:

De mörkar formen. Det har vi gjort i tio år nu snart...

Matchen är slut och MODO föll med 2-1 mot Kloten. Chans på revansch i morgon.

Poffa: Å den tar vi ..men nu måste målen komma snart..håller inte med ett mål varje match...

Poffa: Modo har väl inte gjort mer än 1 mål någon match än? (Om man skippar sudden death i finland). Försäsong är försäsong, men nog hade det kännts bättre om man visste att någon hade krutet torrt.

Senaste träningen jag såg indikerade också på att det var blötare krut än man hoppats på. Jag menar träning med Zajan och en junis i målet och under 50 minuter tränade man 5-5, 1-1, 3-2 samt 2-1 och jag såg inte fler än 3 mål. 

Nu skall man väl inte måla något på väggen ännu, men någon form av levnadstecken vill jag ha. 

Gusse:

När Krizan är tillbaka klarar vi oss med ett mål per match. Dessutom får vi en naturlig målskytt som kan spela mycket.

Kickan: Äsch då. Var inte så stingslig. Jag brukar ju bara skicka små vänliga välmenande meddelande till fröken och uppmuntra till att fröken går och sussar istället för att hamra på tangentbordet fram mot småtimmarna. Man kan ju inte ens säga "plonk" till dig vid den tiden på dygnet för då tror du att man drar ur en kork ur en flaska.

Poffa: Ja du menar att Krizan gjort ett mål och då har han ju fixat i alla fall produktionen av mål för 1 match om han gör om det. :)

Eller menar du ett nyförvärv. Den så kallade bomben.

Alfred Awful: Hörrdu göbben, det var engelsmännen som uppfann ishockeyn här i västernorrland.

Poffa: Krizan är den naturliga målskytten vi behöver just nu. Men det ska inte överdrivas. Det var dåligt motstånd när han gjorde sitt superlångskott.

MorganaLefaey: jag var uppe i Ånge och såg matchen. Jag kan säga så mycket som att om inte Modo gör något åt backsidan så kommer vi ha stora problem. I vissa stunder var det nästan pinsamt och se. Tom Svedjeholmen hade nog klarat av att skapa en hel del mot modos försvar.

Första Perioden. Ja inom loppet av 3-4 minuter stod det 2-0 till Kloten som gjorde i stort sett vad dom ville och modo kom inte ens ur egen zon större delen av första perioden. Modo kan tacka Zacke att det bara stod 2-0 efter första.

Andra Perioden. Det började med att det såg ut som i första, men modos 4e kedja för dagen med Nilsson,Dahlberg,Molinder kom igång på allvar efter ca 5 minuter och tröck tillbaka Kloten, och fick med sig en hel del utvisningar som gjorde att Modo kom in i matchen och började skapa massa framåt med. Och i denna press så lyckades ju Modo äntligen få in ett mål genom Molinder på pass av Pettersson.

3. Modo fortsatte som man slutade andra perioden och spelade stundtals ritkigt bra. Men powerplay spelet såg ut exakt som förra säsongen.

Nä jag hoppas verkligen att man överväger att förstärka backsidan. För vissa stunder såg det ut som det var Pojk hockey i försvaret.

Cyklob: Nyss hemkommen själv och inte lika bekymrad över backspelet som anfallsspelet. Har i alla fall efter löfte till Paddan skrivit ihop nån sorts rapport.

Kastbergshallen Ånge 24/8 2006

Kloten Flyers – Modo hockey

2 -1 (2-0, 0-1, 0-0)

1 – 0 PP 72 von Gunten Patric ( 33 Rintanen Kimmo)

2 – 0 3 Ehrensberger Gianni ( 27 Wick Roman)

2 – 1 29 MolinderAndreas ( 19 Pettersson Mikael)

Skott 17 – 30 (9-10, 3-11, 5-9)

Modo startuppställning:

6 Enström
    43 Öman

26 Döme
    39 Svartvadet
    28 Horava

5 Jonsson
    8 Hedman

11 Touminen
    20 Steen
    18 Öberg

32 Viklund
    38 Andersson

40 Gästrin
    4 Hellström
    19 Pettersson

27 Dahlberg
    29 Molinder
    33 Nilsson

Period 1.

Modo har kollektiv kvällsvila i 5 minuter och genast blir det uppförsbacke med 2-0 till Kloten. Därefter utjämning av spelet men inte så många modoiter är riktigt på tårna.
    Mest minnesvärt är när ”Dallas” tar en boxningsmatch med Radek Hamr som resulterar i 2 minuter vardera.

Period 2.

Klang och jubel när Modo lyckas reducera, Molinder har precis avtjänat en utvisning när Micke P får med sig pucken in i offensiv zon han kan passa till Molinder som sätter den. Men sedan börjar (eller fortsätter sedan förra säsongen) när Modo får mängder av sammanhängande PP. Det enda man lyckas med är att förvirra sig själva. Inga toppningar, bara gnugga på med samma formationer.

Period 3.

Fortsatt spel med decimerade manskap (mest för Kloten) men när man i mitten av perioden får börja spela 5-5 mer kontinuerligt ökar tempot och det blir en riktigt trevlig avslutning.
    Vid PP och under 3 minuter kvar tar Harald Time out och provar litet nya tillfälliga femmor (sexor, utan målvakt) som Jonsson och Andersson bakom Steen, Svarten.Touminen och Dallas ,som genast söker upp målet för att stå fast där.

Var något bra då? Jodå, för en som led sig igenom mötet mot Skellefteå i Brunflo vid samma tid förra året så känns det väl litet bättre nu. Bättre backspel, bättre passningsspel och bättre skridskoåkning. Förra året hade vem som helst i ett P12 lag åkt om Touminen t ex..

Problemet är däremot powerplay! Det verkar som om man inte förmår bryta det låga tempo som motståndarnas boxplay skapar, då fastnar man i ett avvaktande förutsägbart spel som inte kan skapa lägen och målchanser.

När det gäller spelarna så var kedjan med Steen, Öberg och Touminen bäst. Steen kan bli en bra hårdjobbande 2-vägsspelare hoppas jag. Kedjan med Dallas, Molinder och Nilsson visade en del bra spel, är bara litet orolig för om Sallas söker tacklingar mer än spelmöjligheter ibland. Än sen då, jag har saknat en fysisk spelare ett tag nu.

På backsidan var Adam Andersson en ny trevlig bekantskap som var mer skottvillig än någon annan back på flera år, och kunde sätta en del tacklingar också. Annars var Enström och Öman bästa backpar enligt mig. De kompletterar varandra bra då Enström har fått igång skridskoåkningen och Öman gärna tar skott från blå, och annars täcker upp för Enströms offensiva utflykter.

Till sist, isens artist blir: Ulf Rådbjer för sin förmåga att roa publiken med att på helt egen hand syna isen flera gånger.

berghult: Jo visst var anfalls spelet lite oroande med. Fast modo skapde ju endå en hel del när dom tog över matchen. Hade inte den rätta turen att sätta dit pucken. Men fortsätter dom att spela som dom avslutade matchen idag så kan det helt klar bli bra. Som sagt ny match i morgon chans till revansch.

Men det är väll som vanligt bara jag som är orolig över backsidan och tycker det ser illa ut. Men det gör jag nästan jämnt iof specillt på försäsongen :). Men jag får lita på Paddan enligt han så kommer allt bli bra när serien startar.

« · 741094 · »