1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543345 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Cyklob: Det snackas och ryktas att det var Gunnar Perssons beslut att sparka Välivaara. Enligt mig så finns det iallafall två sämre backar än Jyrkki hos LHC. Om Välivaara signar så är jag en av de första som kommer att göra vågen, vi behöver en back.

Av de spelare i NHL som fortfarande inte har skrivit något kontrakt så kan jag bara hitta tre spelare med bombkarraktär, Jason Allison, Peter Bondra och Brian Leetch. Alla tre har någongång i sin karriär spelat ihop med en MODO spelare...

Martin S: Brain Leetch har gjort en del fantastiska säsonger eller vad sägs om: 1997-1998 Rangers 76matcher 50 poäng (17+33) trots detta klockar han in på smått fantastiska -36. Eller vad sägs om 00/01 82 matcher 79 poäng (21+58) och -18. Å andra sidan är 91/92 80 matcher 102 pinnar och +25 inte fy skam. Han är hur som helst inget för MoDo.

Lumber Jack: Jag håller med. Det är defensiv grisback som jag önskar.

Martin S: Bevare mig väl för defensiva grisbackar.

Det var en gång en back
Han skulle visst va bra
På blå byggde han bivack
Oj så fel vi va

Martin S: Leetch vore en dröm ifall det gick att få hit honom billigt. Underskatta aldrig stora namn. Även om hans bästa år är förbi, så skulle han definitivt öka publiksnittet markant. Dessutom är han precis den spelartyp vi behöver för att styra upp PP (nu när Andersson har visat upp sitt riktiga jag). Hellre en spelskicklig back som går bort sig i anfallszon än en passiv klantskalle som gör självmål i var och varannan match.

Annars så är väl Ziggy fortfarande ledig? Eftersom Poffa inte har avslöjat vad bomben bestod av, så antar jag att den fortfarande är aktuell...

Martin S: Får vi Jyrkki så gör jag vågen med. Får väll se närmaste dagarna vad som händer, han lär väll bestämma sig rätt snabbt för en ny klubb.

Cyklob: Jag tror att det blir en mongol eller en armenier, eller om vi har riktigt tur en islänning.

Paddan: Det återstår att se :), förhoppningvis dyker det väll upp något under dagen. Hoppas verkligen på Jyrki.

Cyklob: Det blir nog ingen Jyrki.

Hawerchuk: Man kan ju också konstera att han växer, 7 centimeter bara sedan igår. Dessutom har han legat i hårdbantning, gått ner 6 kilo. Lagom till slutspelet kommer han att vara dryga 3 meter lång och väga 12 kilo.

Hawerchuk: Jyrki verkar som sagt var avskriven. I övrigt så stod det i ÖA idag att Morrison är 192 cm lång och väger 93 kg, vilket kommer från Elit Prospects. Kollar man in hans profil  på playersdb.com så står det 6ft 0,3in och 220 lbs vilket är 185 cm och 99kg.

Jag hoppas att ÖA (och EP) är de som har rätt.

Och tittar man på Manitoba Moose hemsida så står det att han är 6'3 och 220 lbs, vilket motsvarar 190 cm och 99 kg.

Poffa:

Pendlande vikt kan man ju ha, det är ju däremot rätt ovanligt att längden varierar kraftigt från år till år! ;-)

På Chicago Wolves hemsida står det att han är 6'3 och 225 lbs. Mer och mer talar alltså för att han är ca 190 cm lång och väger runt 100 kg.

Poffa: Inför kvällens match kan vi konstatera att Boork har ca en meter kortare hår än sin guru.

Frisco: ...eller att Boorken inte lärt sig hur man gör en riktig comb-over av sin läromästare

Poffa: Har inte orkat läsa alla inlägg angående förvärvet. Men tänkte ta upp det hela igen och kanske då tar upp sådant som det redan snackats om.

Her vi gå. Flipp eller Flopp eller helt enkelt mittimellan. Modo skall väl inte höjas till skyarna när det gäller förvärv med nordamerikanskt ursprung, så redan där blir man en aning orolig. Ytterligare saker som gör att man blir fundersam är att han inte spelat någon hockey innan dags dato. Även fast han tydligen tidigt sagt att Europa var dit han ville denna säsong. Sedan att produktionen varit lite lägre än 0.5p/match ger inte så mycket indikation på hur det kommer se ut här. Kan bli klart mer eller så kan det bli klart sämre.

Något som däremot är positivt är att efter chat med fans på andra sidan pölen så verkar det som om killen vunnit AHL skills competition då det gäller snabbhet på grillorna. Har också tydligen varit ganska populär bland fans därborta, men det behöver inte heller säga så mycket.

Hur som hellst så är det intressant att modo värvar något. Nu väntar man bara på en back.

Jag vågar knappt säga det, men eftersom nästan alla är negativa kanske det visar sig vara ett bra nyförvärv ändå?

knaskamilla: Om nu fansen där borta var ärliga och killen vunnit den där tävlingen så borde han vara ganska bra på grillorna. Och även om han inte producerar så kanske han öppnar för andra spelare och ger dem chanser. Med tanke på att han dessutom verkar vara ganska stor men med lite utvisningsminuter så kanske han kan bana lite väg också, till och med på ett ärligt sätt. Helt ärligt så hade jag förväntat mig något som på förhand kännts bättre, men tänker inte säga att den inte kan vara ett helt ok förvärv innan jag sett mer.

Nu kör vi lite parallella säsonger, både silly och real season.

Som sagt, ett rykte jag hörde.

Oh, Ah Boumedienne, Säg Oh, Ah Boumedienne!

hellge:

Skönt att se att du klarar det Canal Digital inte klarade igår, dvs stava hans namn rätt!

Det visar ju bara kompetensen på de som producerade och refererade matchen igår...

Kristian Andersson får gärna kommentera hockey, bara han ger sig på matcher där MoDo INTE är inblandade, igår var han en total katastrof...

hellge: Eftersom Ecke jagar en riktigt bra och Josef jagar en klubb som har råd att betala hans höga lön så låter det ju inte helt orimligt. Ett publiksnitt som ligger långt över det budgeterade ger ju extrapengar till förstärkningar.

Wayne Gresky: Jag tror att Boumedienne (rätt?) är en rätt störd kille men kanske den mest kompetente back som finns på marknaden i Europa. Köp.

Wayne Gresky: Själv skulle jag akta mig för Bommen han är långt ifrån stridsduglig.

Wayne Gresky: Tänk att det finns de som gör av med löningen redan första veckan.

65selander: Ett personligt brev i intervjuform. Köp!

shinzawai: Det var trevlig läsning, och även en bra beskrivning av att det ibland kanske är lite väl glatt i svensk hockey.

Wayne Gresky: Så här på fredagseftermiddagen tänkte jag bjuda på en "utvisningsconga"

Den går så här:
Bonka på en trummaaaa
Ni är jättedummaaaa

Så har då Ecke värvat igen. Denna gång blev det en 31-årig finländare vid namn Tommi Kovanen.

" Det vi sökt är en spelskicklig rörlig back som passar in bra med de nya regelbedömningarna som råder, säger Ecke. Här får vi dessutom en spelare med bra ledaregenskaper.

Det är ingen bjässe i försvaret som MODO förstärker med. Tommi Kovanen mäter 175 centimeter och väger 77 kilo.
- Hans rörlighet och fina passningsspel är det som vi framförallt fäst oss vid, säger MODO Hockeys sportchef vidare."

Paddan: "Passar in bra med de nya regelbedömningarna". Hmm 58 utvisningsminuter på 17 matcher trodde jag sade något annat.

Paddan: En Lehtinen som faktist kan spela i fler zon än sin egen? Intressant som fan, förutom det faktum att det inte är en spelare som kan förhindra att motståndarna får veva på returer, som jag ville ha.

shinzawai:

Jag hajar inte varför man inte slutar upp med den här typen av värvningar. Det känns direkt inte som en spelare som gör skillnaden mellan SM-guld och kvalserien.

Enström, Andersson och Viklund. Där har vi tre unga offensiva backar som alla fortfarande är under utveckling. Är det alltså meningen att en 31-årig finne på dekis skall peta någon av dessa? Känns idiotiskt. Jag hade mycket hellre sett Bom-Bom eller Hedin eller helt enkelt väntat till slutspurten.

Bad_Brett: Som vanligt den här tiden på säsongen är urvalet av gedigna normalväxta spelare urvattnat. Här valde man att låta bli att värva en förvuxen jätte med zombieliknande rörelseschema och motorik som Frankensteins monster. I stället valde man en näbbmusliknande spelare med snabba ben och pigg svansföring. Om det är bättre än ingenting återstår att se.

Bad_Brett: Tanken är väl att Kovanen ska bredda backsidan och spetsa till den något framåt. Vi är ju en back kort nu när Wargh är borta säsongen ut.

Hawerchuk: Jag skulle gissa att han kostar en sjundedel av vad Boumedienne skulle göra. Finnen kan ju plockas in på artistkontrakt. Förhoppningsvis så får vi en slant från Löven till Gästrins lön också. I så fall så behöver dagens affärer inte påverka ekonomin i stort och möjligheterna till ett roligt förvärv senare under säsongen.

Wayne Gresky: Stämmer nog ganska bra, men är rätt förvånad endå över att man plockar hit någon anonym finne. Sedan att han ska passa in på dom nya regeltolkningarna har jag mycket svårt att se om man kollar på hans statistik 17 matcher 58 utvisningsminuter :).

Men vi får väll se vad Tommi kan uträtta, det kanske är så att man fortfarande letar efter någon mer spelare att förstärka med ?, sedan hittade man Tommi för ett bra pris och valde att plocka in han med.

Cyklob: "Ettan kom, tvåan kom, trean kom, fyran kom, Gästrin kommer inte längre"

Paddan: Gästrin till Löven. Jag får banne mig nästan orgasm. Moahahahahahahaha!

Poffa: Här har du din treudd: ----------E

Poffa: Enligt Ros på aftonlögnen

Klar för Modo.
Någon som minns Kovanen från något annat?
Det var han som blev brutalt nedslagen av Thomas Sjögren 1996. Sjögren tappade fattningen i en träningmatch och slog Kovanen bakifrån i huvudet med klubban. Kovanen tappade medvetandet och Sjögren fortsatte att slå Kovanen, trots att Kovanen låg på isen medvetslös.
Kollega Peo Larsson hävdar att Kovanen fick 40 000 kronor för sveda och värk.

Agentens beskrivning:

"Exellent in handling the puck and making the game. Good skater who has superb vision of the game and a good shot. Exellent team player and leader."

Se länken för mer info...

Paddan:

Vad ful han var. Typiskt finskt.

knaskamilla: Jag som tyckte att hans utseende påminde lite grann om bröderna Öhman.

Annars så verkar det populärt på modohockey.se att byta användarnamn lite nu och då, helst ett användarnamn per dag. Vad man nu tror sig uppnå med detta. 

Paddan:

Det kanske är ett tecken på att man inte törs stå för sådant man skrivit tidigare?

Jo, lite Öhmansk såg han iofs ut. Men Stefan Öhman är väl finne just nu?

knaskamilla:

Är du stockholmare just nu?

scim: Hon har säkert date med Westerlind på Arlanda.

scim: 22.55 borde hon isf vara en fågel. Eller ett moln.

scim:

Jag kände mig faktiskt aldrig som en riktig Stockholmare. Arlanda ligger ju ändå lite off.

Men mamma och pappa westerlind var ju trevliga, i alla fall.

knaskamilla: Det verkar som att det eventuellt kan bli lite problem med kontraktsskrivandet.

"Lückner berättar att han inte är helt insatt i historien, men vet att Kovanen som är lagkapten i laget, blivit lovad att få lämna JYP om han skulle få anbud från utlandet, ett löfte som sedan bröts. Men Kovanen fortsatte sedan spela, men relationen blev till slut allt frostigare."

Pasi berättar lite om Kovanen:
"– Han har ett väldigt gott rykte hemma i Finland. Jag har aldrig spelat med honom men vet att han är oerhört skridskoskicklig, är väldigt passningssäker och har ett bra skott. Kovanen är också väldigt duktig i power play, säger Modo-forwarden Pasi Tuominen som verkligen ser fram emot den här övergången."

Jahapp, då var det dags för Oscar Steen att packa väskorna och bege sig till Finland, som ersättare i Tre Kronor för Tim Eriksson.

« · 774894 · »