1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478702 inlägg · 4078 ämnen

Almtuna - Modo 2021-02-08

2144358 · » Till forumet


Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Sven Tuta: Spelande tränare förmodligen
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
JoseGonzales: Hörde ngt om en som heter Conny som är tillgänglig på marknaden🤔
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
JoseGonzales:

Väldigt stor skillnad.

Speciellt i hur mycket rakare och direktare man spelar från egen zon, vi får med oss farten bättre och kan utnyttja snabba spelare som Ohlsson på ett annat sätt. Mindre situationer där vi spelar fast oss i egen zon för att vi ska äga puck hela tiden, vi vågar chippa ut på yta om vi är under press.

Sedan i forecheck är vi inte lika naiva längre, vi värderar lägena när vi går på annorlunda, vi kan ställa upp och styra om vi har liten chans att få tillbaka pucken, såg detta flera gånger igår, under styf/ville/hellkvist forecheckade vi hela tiden med resultatet att våra tre forwards kunde bli överspelade och sedan var det öppen gata genom mittzon mot två backar. Detta styrspel gör att vi blir lite svårare att passera i mittzon och får ner farten på motståndarna.

Dock är vi tillbaka i gamla synder ibland speciellt i egen zon, men 2 matcher och 2 träningar är för lite för att det ska sitta, och det kommer nog inte sitta under denna säsong heller.

Men man ser intentioner och tendenser i spelet som är till det bättre även om det finns mycket att jobba på och förbättra.

Problemet är att ändringen kom för sent, hade vi haft Sundkvist direkt efter Ville hade vi nog varit högre upp i tabellen, nu kan det vara för sent och att sluta på plats 11-12 är det troliga, vi kommer få svårt att nå slutspelet och plats 10.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
J F K: Att se stor förändring så snabbt är positivt, då jobbar han tydligt med att ändra systemet. Men när man hamnar i svåra situationer är det lätt att man går på muskelminnet och då faller tillbaka i gamla synder. Men ni behöver inte oroa er, ni kommer absolut inte behöva kvala er kvar. Att slåss om ett slutspel, kanske.

Ni borde landa någonting till tycker jag. Hörde en intervju med Kenttä igår och det är tydligen en jävla skillnad på att få spelare nu, han sa att alla klubbar hugger om samma spelare nu så det är inte riktigt klubbarnas marknad längre..
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
JoseGonzales: Japp. Ganska stor egentligen. Det syns rejäla skillnader till det bättre, men då vi inte hunnit träna särskilt mycket så faller vi ofta tillbaka till gamla synder. Det är stora avsteg från Hellkvist-hockey till ett mycket mer samlat spel i alla zoner. Påminner faktiskt en del om hur Löven spelade ifjol med mindre risktagande.

Sedan är vi som sagt väldigt stukade och saknar en del pjäser. Vi behöver offensiv spets för att på allvar kunna hota några andra lag i ett slutspel.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
J F K: Har ni märkt någon större skillnad i spelide osv från Styf -> Sundquist?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Robin Ztorken L: Ja, vi har en svag backsida, men felet är inte spelarna i sig. Det är även etablerade spelare som är ute och cyklar, samt i första hand är det forwards som gör felen. Backarna kommer att göra sitt jobb om de får chansen att göra det, men när forwards ramlar ned i knä på dem så blir det en väldig otydlighet.

Så, ja det kommer att bli väldigt mycket bättre med Viklund och Corrado, men det är mycket mer ett strukturellt problem. De backar vi hade igår skulle ha räckt till om vi bara hade ordning och reda.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
J F K: Ja, det håller jag med om men just nu är vår backsida för svag, för dåliga backar helt enkelt.
Den är hockeyettan mässig, vi måste få igång Corrado och Viklund samt en ett bra nytillskott med ett defensivt tänk.

Däremot är jag nöjd med hur vi agerar försvarsmässigt i anfallszon, vi tappar inte tre forwards bakom förläng mållinje längre när spelet vänder.
Vi checkade smartare och styrde åt vilket håll vi ville deras uppspel skulle komma.
Flera gånger återvann vi pucken i mittzon på grund av det och kunde starta anfall därifrån.
Det är mindre energikrävande än att vara tillbakapressade i egen zon för att därifrån starta anfall, då är orken redan slut och svårt att sätta tryck då.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
J F K: En av dom absolut mest positiva sakerna med gårdagens match var att man ÄNTLIGEN tog puckar hemåt, burskydd, lugna ner och samla laget, anfalla rätt och riktigt, uppspelen kom på forwards i fart, direktpass i mittzonen som enkelt sågade sig genom Almtunas styrspel och man fick därför ett rakare och snabbare spel som tvingade Almtuna att jaga oss ist för tvärtom.

Under Styfs tid har det varit ”alla man framåt” alltid oavsett vilket är en taktik som fungerar på juniorhockey nivå, en spelare kan dribbla upp 4 motståndare, något som är snudd på omöjligt i seniorhockeyn!

Dock tycker jag att Modo började ramla tillbaka i gamla synder ju längre matchen gick, många som går på samma markeringar och mest få reagera ist för ageraist, samt ist att vårda puck bakom eget mål så kastade man iväg trissan i mittzonen för Almtuna att anfalla på nytt vilket skapade enormt långa anfall där vi knappt kunde byta.

Men överlag såg det väldigt mycket bättre ut, om det är en direkt reaktion av tränarbyte eller tränarens spelidé är såklart lite för tidigt att spekulera i men så länge Modo kan göra nästa match lite bättre så ska vi klara negativt kval iaf.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
J F K: blir inte mycket tid till träning då vi matchar varannan dag, gissar de åkte hem inatt o lediga idag, ser ut som alla allsvenska lag förstärker nu, lån alt förvärv, tyst på vår front dock
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Robin Ztorken L: Jag är besviken på försvarsspelet. Det var hönsgård hela gårdagen och ett steg åt fel håll jämfört med Hästen. Det såg ut som att man ville vara lite aggressivare igen och då avslöjas det hur oerhört dåligt organiserade vi är i egen zon. Det kommer att vara a och o för Magnus och PIva att man får ordning på den biten, för det kommer aldrig någonsin att räcka till slutspel om vi inte slutar släppa till massor av fria chanser varje match. Att Peters har så bra räddningsprocent är ett mirakel med tanke på vilka chanser vi släpper till:(
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Rytter: Vi väntar med spänning på Poffas något försenade bomb.
Skulle ju hända något nu de närmsta dagarna, enlig vissa rykten.

Stubinen kanske har frusit...
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Tarasov:

Colorados AHL lag har 20 forwards i deras trupp, nog kan dom avvara Kaut till oss.

Det vore väl en skaplig bomb att ta tillbaka honom som en av de forwards som ska in.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Bad_Brett: Köp tillbaks den gamla Frank , låt det kosta 😆😆
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Tarasov: Ser att Emil Svelander skrev gårdagens matchreferaten. Han behärskar såväl stavning som satslära.

Jag undrar om det inte vore bättre att lägga pengarna för "Nya Frank" på en ny center istället...
Kommentera


Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
puffe: Han e klaar pang boom ole ole
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Heyerdal: på målet? Missat skott o sen petar en almtuna-spelare till pucken med klub-spetsen några centimeter så den blir perfekt för Mikkelson. Ganska sjukt mål, speciellt med tanke på tek i egen zon
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
puffe: såg om just den sekvensen då det såg lurt ut i livesändningen, sen nyfiken på Mikkelsens första miss, hann inte med det live ;-)
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
puffe: Lill-Horavas klack går inte av för hackor
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Heyerdal: Imponerad att du orkar se tragedier om o om igen. Själv tröstäter jag flötiga chips o tittar på en saga

www.youtube.com/watch?v=7K8j7w-mEXk
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
puffe: 😅
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Dagis: Han är väl som förut, lite långsam, men mycket talang. Passar bra mot sämre motstånd, typ division 1 o bottenlag i allsvenskan
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Dagis: tittade, flera gånger, på höjdpunkter Åhströms 1-1 var solklart offside i momenten då han bröt passningen o slog in pucken i zon, bara att tacka för den !
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
KB65: Han lär aldrig spela mer denna säsong
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Rytter: Igår kväll var det riktig silly, ingenting nytt?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Självklart har johan eriksson gått och blivit sniper och Jesus på skridskor sen han lämnade....Blir så less
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
KB65: just ja, den glömde jag. My bad!
Kommentera


Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
BobbyG: ja gäller ta poäng så inte helt omöjligt knipa en plats i slutspelet men kommer vi dit måste vi ha fler fräscha spelare i truppen, ett par nyförvärv hoppas jag på, Boivin t.ex som spelar så mycket kommer inte prestera bra framöver med den belastningen sen som sagt skulle vara fint ha en kedja till som kan bära istid den kommer även att bidra till att övriga kedjor orkar mer o vi kan bli ett jobbigt lag att möta
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Gavelo: och hur kommer det sig att ÖA inte gjort en enda intervju med Viklund?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Padrone78: Boivin vet inte om Karlas skott än det tar ett tag. Precus som med Rockwood. Ja ha.. Har han sådant jävla skott, Jag trodde det var jag som skulle skjuta?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
BobbyG:

Ja enda problemet är att denna förändring kom för sent. Spelarna kan ju spela hockey, det såg man inte så mycket av från november och framåt.

Bra att få ligga på hemmaplan och träna och spela nu.

Tänker på avslutningen med Timrå, Löven och BIK på de fem sista. Kanske ingen nackdel med lag som förhoppningsvis har lite att spela för och redan är i slutspel.

Men vi skulle behöva få tillbaka Corrado, Viklund samt få in två forwards som kan spetsa truppen. För just nu sliter vi hårt på de bästa spelarna.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Rytter: tror Peters kan ha varit utanför målgården?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Ogie Ogilthorpe:
I princip rullar vi på 3 femmor
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Rytter: Jag är nog inte riktigt säker på att det är en uppryckning av spelet. Kanske.

Men det är ju stundtals fortfarande helt sjuka markeringsmissar. Och utvisningar för för många spelare på isen.

Och hockeyn vi spelar är tråkigare. Och vi bygger mindre för nästa år.


Spelarna har mer hopp dock, det syns.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
jaha en match och en poäng till, såhär kommer det nog vara resten av säsongen. ett svårslaget modo. slår mig hur vi ser ut som ett gäng som faktiskt spelat hockey förut, första gången denna säsong. det finns hopp nu, kanske inte jättestort, men ändå hopp. och kval blir det inte, då ska det bli helt sjuka grejer. skönt tycker jag.

framför allt spelet när vi erövrar puck i försvarszon tycker jag är bättre, vi kommer ur zon kontrollerat många gånger och kan samlat ta oss in i anfallszon, skön förändring. nu ska vi spela hemma sex av sju matcher, hoppas vi börjar ta treor.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Rytter: Svårt att veta om vi saknat Viklund för han har ju knappt spelat en match.
Däremot att vi varje match ligger under inom fem spelade minuter gör oss sårbara hela tiden.
Stort problem!

Vi får aldrig något att gå på, bara jaga och jaga...
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Gavelo:

Ja Corrado, Viklund, Dahlroth saknas. Alla har sin spets och sina egenskaper och är en uppgradering mot Styf och Enström. Wallinder gör det bra men orimligt att tro att han ska orka en hel säsong och 52 matcher.

Speciellt Corrado och Viklund saknas enormt.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Eller: Har vi haft ordinarie backuppsättning någon gång under säsongen?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Gavelo: Det sliter ju hårt på de som får spela så det vore ju bra att få tillbaka några backar.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
wolper: Den stora frågan är NÄR får vi tillbaka lite backar, det är ju helt sjukt hur vi kan sakna så många spelare genom i stort sett en hel säsong!
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
wolper: tack mikkelson iallafall för att du rädda en poäng i bottenstriden 😁😁
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Monno: Boivin spelar sjukt nonchalant och åker ju knappt skridskor , visserligen spelar han 27-30 min per match så jag förstår om han sparar lite på krafterna, men Öhman före i PP alla dagar i veckan!
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Monno: har haft exakt samma tanke om PP1. Boivin väljer oftare egna avslut som point än Öhman. Öhman var effektivare och säkrare att sätta upp Karla för direktskott.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Rytter: Vilket slarv på både första och andra målet. Att inte Almtunaspelaren åkte på en utvisning när han slog bort klubban för Ohlsson är för mig en gåta.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Rytter: samtidigt hade vi noll poäng i båda matcherna med lite tid kvar mot Hästen o Almtuna så inte direkt övertygande, bra inställning dock synd vi var lite rusiga i förlängningen efter Mikkelsens grymma kvittering !
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Gavelo: Karla har ju mer eller mindre fått böra hela laget offensivt sen han kom hit.
Så att han kanske får några mellanmatcher må väl va. Han jobbar och sliter iaf. Det kommer nog tillbaka.
Problemet är ju att då han inte producerar är det inte så många andra som gör det heller...

Boivin måste jag säga är lite av en besvikelse i offensiv zon. Han är duktig, men hade förväntat mig mer finesse av en sån producerande back. Franförallt i PP. Känns som Öhman är mer konstruktiv där.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Positivt efter idag: Vi har +1 poäng på de under kvalstrecket. Vi är forfarande bara 6 poäng efter Almtuna med två mindre spelade och en match kvar mot dem. Spelet är bättre, även om det inte räckte till fullt ut.

Negativt: Vita Hästen drog ifrån, så en slutspelsplats ligger inte riktigt i våra händer längre.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2021-02-08
Saleva:

Jag blir inte klok på bedömningarna man kan blåsa av när en skridsko är på linjen eller i målgården under spel då skott inte kommer. Men här när Almtuna spelaren åker genom målgården och ser ut att ha kontakt med Peters när han förflyttar sig mot skytt och skottet går så är det inget.

Är det någon som fattar bedömningarna?

Jaja 1.5p/match i snitt med Sundkvist det känns ändå som en uppryckning i spelet jämfört med tidigare.
Kommentera

2144358 · »