1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

484569 inlägg · 4079 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1834812 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
Yoda Marklund: Ser faktiskt hellre modo talanger i vilket lag som helst utom frölunda och Skellefteå
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rytter:

Det är det jag menar. Ni har en jävligt bra talangverksamhet, mycket hockeykultur i bygden och ni har bra ledare, helt klart. Skillnaden nu blir att mellanskiktet (toppen blir NHL) kommer att söka sig vidare, vilket är förståeligt när ni inte spelar i högsta serien. Ni borde då rådgiva dem att gå till oss, bättre att de stannar i Norrland än att de går till köpelagen i söder! :-)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Yoda Marklund:

"Även om det inte vart nåra Foppa Näslunds de senaste åren så håller er talangverksamhet hög klass"

Ett problem är att många runt om i sveriga bara tänker på Foppa och Näslund när man nämner modo och juniorer och det är lätt att säga att juniorverksamheten har stannat av, för sådana spelare är det inte många som fått fram eller kommer att få fram. Visst att vi hade några år när det gick lite tyngre, men kollar man på spelarna som kommit fram via J20 och A-lag är det svårt att matcha för många klubbar över tid.

Spelare som Sedin,Enström,Hedman har ju verkligen lyckats i NHL, sedan har vi ett gäng som gått via Modo och där vi i varierande grad har del i framgången t.ex som Edler, Steen, Hägg, A Forsberg, Ullmark, Kempex2, Nylander osv. Sedan har vi ett par i AHL och juniorligorna i Kanada/USA också.

Även i SHL har vi flera duktiga spelare Olofssonx2, Possler, Grundström, Jakobsson för att nämna några.

Självklart vill man att klubben ska få fram nya Foppa och Näslunds men jag är stolt över hur många spelare en liten klubb som Modo och stad som Övik faktiskt utbildat genom åren och gjort till spelare på NHL/KHL/SHL/AHL/HA nivå.

Får man bara fram en kull som utvecklas snabbt samtidigt samt att nyförvärven blommar ut ska man kunna utmana uppåt, tror tyvärr att det inte kommer hända i år dock.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Man ska inte sticka under stol med att MoDo försett oss med ett gäng duktiga spelare genom åren, och det är vi tacksamma över.

Även om det inte vart nåra Foppa Näslunds de senaste åren så håller er talangverksamhet hög klass, helt klart. Problemet har vart att ni inte riktigt haft modet och tålamodet, det är svårt när man kämpar i botten att ha det modet.

Nu när ni är i allsvenskan så är det andra problem. Tror inte det är dåligt för en talang att spela hos er i allsvenskan då det är lättare att få plats, lättare att få en större roll. Supertalangerna drar till NHL, inget att göra. Problemet är att ifall en spelare utvecklas till en duktig 20-åring så söker sig de flesta uppåt i seriesystemet. Det vet vi efter många år i allsvenskan.

Önskar i alla fall MoDo lycka till. Ni hör hemma i SHL, gäller bara att få till det i ett slutspel och ha lite flyt så kan det gå vägen.

Oj jag var visst inte avstängd! :-)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Ja, där har vi en fara. Skellefteå gnuggar säkert händerna då man är det närmaste shl-laget för en rätt stor region numera. Det är oerhört viktigt för talanger, föräldrar och agenter att se om vi kan släppa fram samt utveckla spelare även i fortsättningen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
OK inget biter :)

Faktiskt den farhåga jag har ang Modo, fortfarande lever vi på de kullar som kom till laget då vi fortfarande låg i SHL och därmed ett relativt stort urval. Nu så är det Kramfors/Ö-vik vi kan plocka spelare från, vilket iofs inte blev så tokigt första kullen med Wahlgren x 2 och Simon A. Men vi snodde inte så många från Löven denna gång.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: kortsiktigt ja, men om laget håller lägre kvalité blir det sämre konkurrens och sämre träningar, vilket på sikt verkligen inte är bra. Tappar de en del spelare man velat ha in på hockeygym så synd det inte förrän ett par-tre år.

Nej, jag tror att man verkligen inte är nöjda med den biten. Resonemanget är ungefär som att de ska vara nöjda att de har så mycket pengar och att de gjorde ett katastrofalt resultat i vintras är irrelevant. På kort sig ofarligt om man vänder snabbt, men en indikation på att det inte fungerar lika bra som förut.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon:
Gissar att man räknar med att Mora kan kalla hem Isak W, särskilt om Mora kvalar. Rimligen bör vi ha någon form av backupplan då.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Det kanske har ändrats men enligt Marklund så har de inte resultatmål, utan syftet med J-lagen är att utbilda till a-laget se sid 23 i dokumentet. Tror de är nöjda med att slussat in 4/5 lirare till A-laget.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Jag skulle inte tro att särskilt många inom den organisationen skulle säga att det är ok att missa topp tio. Eller tror du man klappar om varandra och säger att, nja. Det gör ingenting och är absolut ingen prestigeförlust. Jag tror ingen som söker hockeygym bryr sig om att laget inte får spela mot landets bästa juniorlag för att utvecklas.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Ros på AB spår Johan Holmqvist till Modo, ja vad ska man tro??
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Min invändning var mest mot du tyckte att Saik misslyckats med sin J-verksamhet. Men leverera man 4-5 till a-laget förra året så tkr jag inte man kan beteckna det som ett misslyckande. Ang Modos prestationer har jag inga invändningar, hoppas verkligen att vi kan bygga någon form av stomme med våra yngre spelare, och att det skall leda till avancemang.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Modo har ju numera en bra återväxt, kan man lösa ekonomin eller ska jag säga fortsätta att göra ekonomiskt bra eller bättre resultat så kommer Modo kunna etablera sig som en toppklubb i allsvenskan på sikt, det är väl där någonstans man bör ha sitt fösta mål med föreningen.

Försäsongen har väl ändå varit ganska positiv, laget känns mer homogent och inte lika ihåligt som förra säsongen, dock tråkigt att man inte kunde bjuda upp bättre i sca-cupen, känslan är dock att Modo bör kunna lägga sig i topp 8 när säsongen är över, kanske även någon placering bättre nu när rampljuset ligger på Leksand och Modo inte bär något favoritskap.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Men, om att Saik hade fyra bofasta och det påverkade deras slagstyrka så är det ändå rätt få jämfört med vad vi hade i A-laget.

Att vi fick utdelning på juniorerna ifjol är givetvis beroende av en långsiktighet som sträcker sig många säsonger bakåt.

Problemet vi haft är att vi hela tiden slagits i botten oavsett serie. Då kan man inte ha samma tålamod, utan kravet utifrån från publik och sponsorer samt trycket från styrelse och ledning gör det nästan omöjligt att sitta lugnt i båten. För juniorerna skull är det jätteviktigt att vi inte är et5 bottenlag i år...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Nu är det nog ganska få som klagat på vår ungdomssida de senaste åren. Tkr vi haft ett bra flöde i en 4-5 år nu, problemet har väl varit "andra".

Saik hade 4-5 st J20 bofasta i a-laget förra säsongen, det är rätt många tkr åtminstone jag, oh borde ha påverkat slagkraften en hel del.

Hoppas att inte bröderna Wahlgrens och Simon Anderssons platser är ett resultat av lobbying, för det finns inget roligare än centertalanget i pipen:)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson:
Ekonomin tror jag är den första punkten, har man ordning på den så skapar det stabilitet i korridorerna som smittar av sig på det sportsliga.

Sen gäller att få spelare som Tim W, Oskar S-L el liknande som man vid denna säsongs slut investerat 2 a-lagssäsokger i att stanna. För det blir lite småsegt att investera matcher i juniorer samtidigt som de försvinner vid 20. Försvinner de till SHL så gör det inte så mkt, det är en naturlig gång, men inte till andra allsvenska lag.

Jag gissar att kostnaden för de 8 vi slussat upp i a-laget är förhållandevis låg, ger man dem en miljö där de kan utvecklas och får utveckling så får man en större budget att lägga på annat.

Sen tror jag inte man skall vara rädd att lägga rejält av sin spelarbudget på några bärande spelare som kan lyfta sin omgivning. Molin är en sådan tkr även Karlqvist är den typen i offensiv zon, och långa kontrakt som man gjorde förra säsongen är inte fel det heller. Men tråkigt nog är det verkningslöst då de ändå kan plockas av SHL.

När det gäller försäsongen så tkr jag defensiven har fungerat hyfsat när man hamnat under så upplever jag inte samma röra/panik som tidigare, och båda målvakter håller bra klass. Däremot så kännas det som att vi sällan kunnat etablera oss i anf för lite längre anfall. Synd att Häggström varit skadad skulle varit kul se honom under försäsongen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Nej poängen var att stabilitet och långsiktighet som saik hade i många år skedet då dom gick upp i shl och tog sig till toppen och dominerade i många år, samt att många av deras unga talanger stannade kvar trots bud från både NHL och andra klubbar vilket gjorde klubben otroligt slagkraftig, den stabiliteten och långsiktigheten är som jag ser det en nyckel till framgång för shl men allra främst för allsvenska lag.

Att det är ny giv sedan Modo på allvar lanserade sin "återväxten" är dubbla guld och en final om världsmästartiteln för juniorer den gångna säsongen är naturligtvis ett kvitto på att Modo har något på gång och som jag skrev ovan så är det precis denna väg Modo nu verkar gå som saik en gång gick och blev Sveriges bästa Seniorlag efter ett tag.

Sen måste ju såklart fler saker klaffa om man ska ha chans men att Modo iaf i sin ungdomssatsning är på rätt spår är det nog ingen tvekan om
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: absolut är det så, men det har alltid varit ett litet lotteri över jsm.

Det där med att Skellefteå missade j20 superelit topp 10 har dock oerhört lite med alaget att göra... att de åkte ut så tidigt ur j18 samma sak...

Skellefteå är helt enkelt ett dåligt exempel numera. Man släpper inte alls fram juniorerna längre. Lite samma som Modo när man hade ett så bra lag, så slutade man ta upp och satsa på juniorer för man behövde helt enkelt inte. Där är Skellefteå nu i princip.

Sedan verkar antalet spelare i juniorlandslagen handla mer om lobbying är faktiskt kunnande. Hur Frölunda kunde ha sex stycken med medan Modo en, trots att Modo enkelt vann finalen är ju bara märkligt (tills man vet vem som är landslagskapten).

Gnäll hur mycket ni vill på Modo när de förtjänar det, men när man gnäller på juniorverksamheten efter att de vunnit två sm-guld. Då måste man ha kopiöst höga förväntningar. Vad krävs då för att vi ska sägas ha en bra juniorverksamhet med ett långsiktigt tänk???
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Det här med att bedöma J-verksamhet är inte helt enkelt men Saik verkar iaf ha lyckats med något även de senaste åren. Förra JVM hade man med en hel kedja, denna kull lär de iaf få med en.

Om vi säger att Modos juniorer inte fått förstärkning från A-laget när det varit dags för playoff så hade kanske inte vunnit, men det skulle inte göra våra juniorer mindre talangfulla eller vår J-verksamhet sämre för det.

Apropå J-verksamhet så uttryckte Rektorn det rätt bra: man kan bedöma på olika sätt, hur många som blir draftade, hur många som är med i olika landslag, men vi räknar hur många som kan upp i och göra avtryck i a-laget. Han uttryckte sig så i Juniorkollen någon av de första avsnitten.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: fast poängen är just det. De senaste åren är det en ny giv.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Saik må kanske inte vara attraktivast just nu, men det var ju just detta som tog dom från allsvenskan till toppen i shl och som höll dom i toppen i flera år.
Tror bara du inte förstår hur jag menar?!
Talanger har valt saik och stannat i klubben ist för att gå så fort en annan "större" klubb viftat med ett kontrakt.

Just nu och kanske 2 år tillbaka har modos ungdomssatsning börjat ge utdelning och sommjag skrev så är Modo på rätt spår.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Du skrev att unga talanger väljer bort Modo, men att de väljer Skellefteå istället. Det är extremt långt ifrån sanningen.

Sedan är de givetvis mycket bättre i seniorsammanhang, men jag ville ändå protestera mot den felaktiga bilden av att vi inte skulle vara attraktiva för unga spelare. Visst hade vi en del flyt, men dubbla SM-guld talar emot ditt resonemang rejält.

"Jag tror det ena ger det andra, i det fallet att Modo inte haft en gnutta av kontinuitet har inte hjälp unga talanger att söka sig till modos akademi, spelare har inte sökt sig till Modo och spelare har inte stannat"
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Nu har saik dominerat de senaste 6-7 åren med A-laget och det är även A-laget vi pratar om här.
Men ja som jag skrev så är Modo på rätt väg helt klart
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: har du missat de senaste åren? Skellefteå missade att gå vidare till j20 topp 10. Man fick tungt på j18. Kort sagt har man misslyckats fullständigt där Modo varit attraktiva för juniorer.

Dvs, blanda inte ihop juniorer med a-lag. Modo är klasser bättre än Skellefteå på juniorer.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Jag tror det ena ger det andra, i det fallet att Modo inte haft en gnutta av kontinuitet har inte hjälp unga talanger att söka sig till modos akademi, spelare har inte sökt sig till Modo och spelare har inte stannat.

Får Modo en kontinuitet i ledningen och i båset så kommer man att etablera sig som en stabil klubb, spelare kommer att välja Modo för just den stabilitet den står för och fler spelare kommer att stanna längre eftersom en stabil klubb är en klubb i utveckling.

Skellefteå är Sveriges bästa exempel på att långsiktig jobb skapar en enorm kontinuitet och unga spelare väljer att stanna i klubben så länge som möjligt, det kallas hjärta för klubben.

Modo är på rätt väg, men det kommer ta många år innan man har en stabil grund
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Tålamod. Tycker klubben är på helt rätt väg just nu, men det betyder inte att det kommer gå bra i år. Nu när man äntligen jobbar mer långsiktigt är det bara att fortsätta nöta. Släpp fram egna juniorer, värva välscoutat och VÅGA lita på att man gör rätt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: En total make over,och då menar jag total. Byt namn på klubben,bygg om arenan eller fixa något annat ställe att spela på om det är möjligt. Eller så skulle man ju kunna gå all in på Örnsköldsviks hockey och försöka göra dom till en HA klubb. Elleeeer ge Uffe Samuelsson ett kontrakt han inte kan motstå. Men jag har en positiv känsla över den här säsongen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Om vi tänker fritt lite grann.

OM det skulle gå åt helvete denna säsong igen. Vad ska man göra då för att få Modo bli åtminstone ett topplag i AS?

Det mesta känns som att vi redan gjort utan förbättring. Nu har vi ändå ett lag med kontinuitet, tränarbyte funkar aldrig.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag känner mig säker på denna säsong, men det är som vanligt man måste vänta till Oktober/November för att kunna utvärdera laget lite bättre.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
En kul grej,

Kristellengalan gick av stapeln igår kväll, många kändisar blev intervjuade av media, Nyhetsmorgon ställde en fråga till Gunde svan om vilket som var hans största tv minne?

-"Ja det måste vara från mitt program "I huvudet på Gunde svan" när vi gjorde ett program om Foppa, där han med en hand lade två puckar klockrent i ribban med backhand bara för att vi skulle få en bra bild, vi behövde inte ens någon omtagning...
Det var otroligt och är ett minne jag aldrig kommer att glömma!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
sportbloggare.com/dragskott/dragskott-rankar-lagen-i-hockeyallsvenskan-plats-4?platform=hootsuite
Om modos forwards bara får en 3 så måste leksand väl vara det enda laget med 4 eller 5
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Jag hoppas att Maximilian Popovic får lite speltid i år i A-laget, Är väldigt nyfiken på honom.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Silly:
Slösurfar lite innan jag börjar jobbar "lite" idag. Rätt många högerskyttar i J20. För övrigt, visst förtjänar Micke Sundell en liten hyllning. Lagarbete i all ära men SM vinst och tvåa i en internationell turnering. Heja Rektorn!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Väldigt bra och intressant pratstund med Sundlöv.
Jag gillar Micke! Verkar jobbar väldigt långsiktit och och klokt. Lite Sandlin i honom faktiskt! Lämnar inget åt slumpen.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
ante08: Utvisningarna fällde Modo, men djävligt bra spelat mot Rysslands bästa j-20 lag som har ett ett år äldre lag än Modo
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Ni förlorar finalen, men är så stolt över grabbarna. Trots en tung start jobbar man sig in i turneringen och tar sig till final. Genom hela turneringen möter man äldre, större, tyngre motståndare men man viker inte ned sig. Ni är grymma!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
ante08: lite för mycket adrenalin i den tacklingen av L Ö-P. Måste ändå vara imponerad av grabbarna som avslutar turneringen så bra efter en mindre lyckad start.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Ryssarna gör 4-3 efter ett friläge och en period av nervöst spel av Modo, 5:40 kvar av matchen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Vilken härlig final 3-3 kämpa Modo!
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Eller: Var Modos skott i stolpen? Jag såg inte.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
ante08: oturligt att domarna ej såg krosscheckingen i ryggen på modospelaren framför ryssarnas mål i ett tidigare anfall och sedan får Berglund utvisning för tripping vilken föregicks av att ryssen slog klubbar ur händerna på Berglund. Synd att Modo inte satte någon av de klara målchanserna de hade i den här perioden.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Jajamensan! Linus Öst-Pettersson utökar till 2-0!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Anton Karlström har gett MODO ledningen med 1-0 i finalen mot Krasnaya Armiya i Junior Club World Cup.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza: långa boll... ursäkta. Långa puckar på karla.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza: =( faen jag vet inte om jag besitter någon förbannelse men såfort jag kikar match så blir det oroligt.

Långt kvar dock så hoppas det blir bättre.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Måste vara jobbigt med hemmamatch. Hemska hemmasupporters. Han skulle ha lobbat iväg den i krysset.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza: känslan när Hedman har pucken o stillastående funderar tills han tappar puck.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Du ska ju vara glad att MoDo ringer och vill ha dig som förstecenter!
Kommentera

« · 1834812 · »