1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530118 inlägg · 4121 ämnen
« · 2664749 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly season
{9315}: Wennerfjant har jinxat igen, nu är det kört.

KB: han har verkligen gått från någon som var given att bryta med till att vara given i nästa års trupp (obs, inte nödvändigtvis given på 12)

hompa90: seriöst ? Tror den gör mer skada än nytta.

KB: Ledningen har sagt hur han måste spela om han vill lira med MoDo i SHL, då andra går före uppåt i linorna.

{10015}: OP har dock spelat exakt som han ska göra sen han kom tillbaka igen.

malkin:

Det är svårt får walli och få mer nedsida, han är redan källaren! :-)

{10015}: Vela tacklade rent och ofta. Får väl ändå lita på att ledningen ser det hela större när det ska tas poäng i SHL.

{10015}: Jag och Modano ringer snart upp dig på Teams.

Sigge: Vi skulle faktiskt behöva någon som tacklas ofta. OP ska ju vara den spelaren men är det för sällan. Minns att vi hade en norsk junior för något år sedan som la årets tackling mot Almtuna tror jag att det var. Det är väldigt uppfriskande att se.

Sigge: Både Walli och Södergran skulle nog gynnas av att spela tillsammans med en "jobbig" fw som kan dra till sig trafik och skapa ytor. Där ser jag också att Södergran har mer uppsida än Walli offensivt.

Steken84: Tycker ändå vi har en hel del storlek i laget. Problemet är att många av de tunga spelarna inte spelar fysiskt och vinner närkamper.

Södergran och Walli t.ex är ju tunga pjäser men väldigt bekväma utsidespelare.

erjo: Beror på hur marknaden ser ut. Körde lite koll på CapFriendlly free-agents 24/25 och centrar visserligen Lägsta lön 775,000 dollars. Får se igen om det stämmer.

Costanza: hoppas vi siktar högre än Lantosi, det känns som en bra deadline värvning men inget jag skulle vilja starta en säsong med.

Costanza: var inte så glad när salle drog till storstan...

{9315}: Många av oss har varit med om detta med att tappa en favorit, Bra att fans blir lite sura, visar att man bryr sig. Sen är det bara att zooma ut, gå vidare och tänka på hur vi ska etablera oss på riktigt.

Costanza: det är något som försvinner i diskussionen. det kanske blir svårt att ersätta josh - jag tror att hinken löser det - men huvudsaken är att laget i slutändan blir bättre. inte att josh ersätts 1-1.

erjo: Lantosi kan nog dyka upp. Bra ålder och rutin. Hinken har ändå pengar över från O'Regan, Big-Dicken och Stor-Finnen. Huvudsaken är att laget blir bättre.

Costanza: paprika?

Bad_Brett: Ja hoppas Hinken kan trolla och hitta två skickliga centrar, men marknaden känns ju på förhand ganska tunn över lag.

Victor Olofsson tycker jag känns rätt körd om han inte extremt gärna vill lira med brorsan. Finns nog ett par klubbar som ligger nära lönegolvet där borta som kan tänka sig att ge honom ett par millar i en-två säsonger.

Bad_Brett:
10. Costanza: 0 matcher 0 mål 0 assist +7 chipspåsar. Snart kan vi kanske få möta TIK. Måste lägga på mig vikt.

Rytter: Vidare kan jag tycka att statistiken såhär på våren är mer intressant än i början av säsongen. I början av serien kunde vi ta poäng för att motståndarna "inte checkade in på jobbet", nu är det kamp om varje poäng. Så här ser MoDos poängliga de senaste 10 matcherna ut:

1. Big Sam: 2 mål, 6 assist, 8 poäng, - 0
2. Woods: 4 mål, 3 assist, 7 poäng, -1
3. Brickley: 1 mål, 4 assist, 5 poäng, -3
4. Ranta: 4 mål, 0 assist, 4 poäng, -3
5. OP: 2 mål, 2 assist, 4 poäng, +5
6. Big Dick: 2 mål, 2 assist, 4 poäng, -3
7. Aagaard: 1 mål, 3 assist, 4 poäng, -1
8. O'Regan: 1 mål, 3 assist, 4 poäng, -2
9. Bernhardt: 0 mål, 4 assist, 4 poäng, -1

Det vill säga, under den perioden som MoDo har fungerat som lag och vunnit matcher, så har han inte stuckit ut på något vis. Att han ligger så hört upp i interna poängligan beror mycket på att han hade en galen streak under hösten. Sedan kan han såklart ha fantastiska "underliggande siffror", men hans spetskompetens är trots allt att ta sig in framför mål och den spelartypen har vi redan i form av Vigneault och Aagaard.

Tror att allt snack om hans fantastiska "underliggande siffror", hans kvitteringsmål mot Växjö och hans Kovalev-dragningar i uppvisningsmatchen mot Frölunda har lurat folk att han är en mycket större stjärna än han egentligen är.

Hoppas Hinken plockar in två riktigt spelskickliga centrar nu som kan skapa ytor åt spelare som Woods och 2x Olofsson.

Rytter: Varför förvränger du det jag skriver? Nu skriver du att jag har sagt att Josh är vår förstacenter för att han har spelat mest. Nu kan man i princip säga att han spelat lika mycket som Sam, men fakta är att han varit vår bästa center. Levererat på högsta nivå och det är det som väger över det för mig.

Det är inget ”påstående” att han har varit vår förstacenter i år för att han har varit center i våran bästa kedja och även burit den kedjan/hela laget.

Modo måste bygga med lite storlek och muskler inför nästa säsong. Tycker man ser ut att väga för lätt i många moment på isen. Eller så beror det på att man inte har växt i shl kostymen ännu.

{10015}:

Ibland skriver du saker som att det vore en sanning. Är väl bättre att lägga några minuter på att kolla upp fakta.

Nej JD spelar inte mest av alla, han är inte ens den center med mest istid.

Sam har mer istid som center (iof endast några sekunder mer per match). Så med ditt sätt att resonera är Sam vår förstacenter.

Men vi har två andra forwards i Aagaard och Ranta som har mer istid per match än JD.

Sedan att han har levererat på en hög nivå och varit viktig för laget är en helt annan sak, men snälla kasta inte ur dig påståenden (som runt istid) som tar 1 minut att kolla upp och förmedla de som sanning.

Utan att veta ett skvatt så känns Winberg som bra värvning. Bra storlek, bra ålder, många seniorsäsonger, landslagdebuterat... fin sign på förhand!👍

{5647}: kanske tänker helt fel men i min värld är det oftast de poäng starka centrarna som har fetast lön? De mest mest offensiv spets? Och det har ju inte Dicken .

{10015}: Det är väl också tydligt att han var tänkt som andrecenter med Ruohomaa som förste. Ruohomaa är dessutom bättre i Frölunda än Dicken varit hos oss, men visst har Dicken i praktiken varit vår förstecenter i praktiken hela säsongen

{10015}:

Eller så gör dom det?
Vi får facit nästa säsong?
Som sagt var. Jag litar på Hinken!

Silly: Absolut men det är väldigt svårt att hitta spelare med samma inställning som Josh. Man vet vad man får faktorn är ovärderlig där. Vi kan chansa på ett eller två vassare namn på pappret men det är inte säkert att de levererar bättre än Josh.

{10015}:

Vi snackar inte den här säsongen utan nästa säsong, Eller?

Jag ser det inte som att Rögle snodde våran tänkta 1:a center.
Utan vår givna 2:a center.
Så tror jag att Karlin /Hinken också har tänkt 24/25

Men du kanske inte har någon tro på att vi skall gravera upp oss och bli starkare?

Silly: Vem som helst ser väl att han är förstecenter? Spelar väl mest av alla och för den delen tycker jag att han stundtals burit laget på sina axlar. Vi har ingen annan center som levererat på hans nivå så att ranka någon annan högre är bara att stirra sig blind på en hierarki som inte säger något.

{10015}: alltså nu är det ju som det är i ligan. För mig är det självklart att alla agenter ska ge fan i alla spelare till SHL tills grundserien är klar men det är väl orealistiskt.

{10015}:

Vem har sagt att J.D skulle vara våran 1:a center?
Har du pratat med Hinken eller är det i ditt egna tycke/gissning?

Jag tror att sanningen är närmare att Hinken vill inte ge honom så mycket för att han skulle vara våran 2:a center?

{5647}: Japp och vill minnas att när vi tappade big Sam så blev vi rätt nervösa men gick ju bra till slut ändå. Älskar Dicken men inte alls säkert om laget som helhet blir bättre av att bränna extremt stor del av budgeten på honom, och det verkar ju tyvärr vara verkligheten vi måste förhålla oss till.

Rytter: Big Dick är oerhört allround. Både bra offensivt och defensivt, men ingen spets på någonting egentligen. Hans poäng tycker jag ofta är för att han petar in en returer eller styr pucken alternativt att han passat till mål i öppen kasse. Det är mer sällan han verkligen skapat så mycket själv, utan är mer en katalysator som får andra att glänsa. Skulle jag gissa utan att ha hört hockeylabbet är han bra på nästan alla delar, utan att vara i topp på någon av dem.

Helt klart blir det ett tapp, men vi gick trots allt upp i SHL utan att han på något sätt var en framträdande spelare pga skadan.

En positiv sak med det här utdragna tjatet om JD är att jag blivit tokless på allt som har med det att göra. Med andra ord är sorgen mer än bearbetad. Tack och lycka till JD!

{9315}: Håller med. Poängligaledaren Oscar Lindberg spelar i Skellefteås tredjekedja... tror knappast det innebär att SAIK räknar honom som sjundeforward.

{9315}: Kedjenumret i sig är inte intressant, men likväl är det tre toppcentrar som ska slåss om istiden (om nu Olofsson kommer).

Förstår tänket med en stark centersida men det känns rätt galet på förhand.

{10322}: han går inte före Abols. Rögle ska även in med en 1acenter. Josh har gått vidare och personligen kommer jag inte unna honom framgång i andra klubbar.

Nu skiter jag i Darin och hoppas istället att LP får mer speltid nu sista matcherna.

{10322}: det är så otroligt överskattat, kedjenummer. rögle körde linus sandin och dennis everberg i tredjedkejan senast. nästan alla lag rullar jämnt, give or take ett byte eller två beroende på special teams och hur man kommer ut efter det

några här pratar om att ha ranta i "tredjekedjan" nästa säsong exempelvis... det spelar ingen roll vilket nummer.

Brander: håller med! "Think carefully" skriver jag när jag vill ha en lite hotfull underton haha.

{10522}: Han siktar givetvis på att klättra i hierarkin var han än spelar. Vi vet inte om han blir tredjecenter än heller, för den delen.

Haha, helt idiotiskt att gå från topp 2-center till en 3e-lina. Han kommer aldrig att ta sig till nhl/nla om han harvar I 3ekedjor.

Ville han tjäna cash kunde han ha levererat här 1 säsong till och sedan landat ett kontrakt utomlands.

Rytter: jag tror dock det blir lite annorlunda med skatter när man betalar i klumpsummor (mycket av pengarna som betalas ur är i sign on och sign off) och i euro. vet inte exakt hur det blir, är ingen ekonom. men dyr är han :) good for him, han är värd att få casha in

{9315}:

Ja det var ju det man misstänkte för 230 kEUR brutto är ingen monsterlön i jämförelse. Gissar att rååma hade mer än så.

Men det är farligt när man slänger sig med siffror utan att säga vad det är för siffror, jäkla stor skillnad på netto/brutto eller lönekostnad för klubben.

Så 230 kEUR netto skulle kosta klubben mellan 5-6m per år vilket gissningsvis blir ca 10-15%% av vår totala budget.

Då förstår man att vi kanske inte kan vara med och matcha budet.

Rytter: det är netto

Sigge: Ja, Johan pratade också om att han inte var helt säker på att Dicken är nöjd med sitt beslut nu när vi gick riktigt bra i slutet, efter att han hade signat.

Men oavsett är jag besviken eftersom att Dickinson är och skulle varit vår förstacenter, att vi inte kunde komma nära ett bud på 230k. Riktigt besviken att vi inte gjorde en supporterinsamling för att behålla Dicken.

Tarasov: Det är helt sjuka siffror för en förmodad tredjecenter.

Sigge:

Vet du vad siffrorna gäller? Är det netto eller brutto?

Gissar att de isf är 230 kEUR netto, för det är ca 2.5m SEK per säsong, dvs ca 200 kSEK / mån (räknat på 12 mån) i handen och det blir en lön på +300 kSEk/mån före skatt för spelaren och ännu högre (420 kSEK för klubben vid 300 kSEK för spelaren)

Det stämmer bättre med rapporterna om monsterbud och topplön i SHL och då kan jag förstå att Hinken inte kan/vill vara med.

« · 2664749 · »