1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545375 inlägg · 4159 ämnen
« · 2669875 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly season
{9315}: Lukas Jasek som andracenter hade jag inte tackat nej till. Blir han för dyr där?

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 24-03-09
Nucky: Hmmm...så det räcker inte med en spets-center till första och Fröberg till tredje då? Samt att vi har sparkapital i Nieder/EJK som centrar utöver Jacobsson?

Nucky: Knappast sämre än idag och då har i både Niederbach och Jacobsson som kan ta ett kliv till. Just Jacobsson växte rätt snabbt in i kostymen kan jag tycka och gör inte bort sig i en andra eller tredjekedja.
Lucas P är en personlig favorit som kanske kan ta en roll också.

skönt att min info stämde... funderade nästan ett tag på om jag blivit lurad :)

Padrone78: Jag törs inte riktigt lita på succé med Woods/Vigneault/Aagaard.
Din uppställning kräver en riktigt vass tredje center annars tror jag risken är stor att vår centersida är för tunn.

En skada på vår topp center mellan Ranta och Olofsson står plötsligt vår offensiv och faller med Vigneault som center.

Mano: Jaså?!! Det är ju ett väldigt bra tecken !

grimiss: Om jag förstår snacket i Övik rätt så har det varit relativt känt ett tag att Jeppes barn är inskrivna i skola och förskola till hösten. Så vet inte om det varit så hemskt oväntat att det snart är på papper.

{5647}: Lövens orginalplan är ju exakt som du beskriver "Jag tycker att Löven skulle kört på två riktigt vassa offensiva kedjor och sedan ha två energikedjor där tredjekedjan har lite mer skills (som Wiklund och Fortier)."

Problemet den här säsongen har varit skador på bärande spelare som Schilkey & Powell vilket flyttat upp spelare som inte är producerande spelare över tid.
Fortier spelar tex PP2 som point där han är riktigt dålig. Liam Dower Nilsson har heller inte levererat som andrakedje forward och flyttats ner. Powel - Meyer- var för dåliga bakåt vilket gjort att Fortier ibland spelat där med dom för att avlasta.

I första har Weigel varit mycket sämre i år tsm med Schilkey & Pooley. Kolla +/- och jämför ifjol så ser du. Fitzgerald, Hutchings, Bengtsson passade alla bättre in i sina roller än Powell, Meyer, Dower Nilsson gjort vilket gjorda enheterna mer stabila och likt orginalplanen ifjol. Då har ändå Powell var sjukt bra framåt och Lövens bästa spelare ska tilläggas.

Jag tänker inte sitta och jämföra med Gradin och räkna upp alla era värvningar ni tagit in i år och senaste åren ni brutit med.

Rytter: skulle älska om Jesper kommer hem, PERFEKT värvning för oss! Tycker dock artikeln låter väldigt spekulativ när jag läser den igen...... Tvek till att det är klart . Är väl bara Expressen som droppat det än så länge ?

Modomas: Gaaah...nej han ska med! :)

Olofsson - NY - Ranta
Woods - Vigneault - Aagaard
Niederbach - Ny- Södergran
Ohlsson - Jacobsson - OP
LP; EJK; AP

Silly: Med det sagt är Ranta inte alls oduglig defensivt, bara han har det mindsettet. Han kan vara en riktigt nyttig BP-spelare då han har bra hockey-IQ och är snabb. Jag gillade det system som Björn hade vad gäller BP; alla ska kunna spela det, och alla ska spela det.

Rytter: Var ju precis det jag sa dock, att Ranta kanske skulle vara på en annan plats i PP:et. Men Jesper behöver ha hans nuvarande position. Jag tycker att han endera ska vara på andra sidan eller som point.

TickledDonkey: Olkinoura hade nog kunnat göra en riktigt bra säsong. Tveksamt om den vore lika bra.
Fördelen är väl att Lassi var billigare och framförallt att vi kunde förlänga med Lassi två år framåt!

Nej, jag tror ingen i efterhand har något negativt att säga om det valet:)

Greg P: Jag tycker att ett stort problem för Löven har varit rollfördelning. I MoDo är det givet vad fjärdekedjans uppgift är och hur de ska spela. I Löven kan en spelare som Wiklund spela i andra-, tredje- eller fjärdekedjan med samma uppgift. Det finns ingen som helst tydlighet, utan man kastar in spelare lite som det faller Stråhle in.
Jag tycker att Löven skulle kört på två riktigt vassa offensiva kedjor och sedan ha två energikedjor där tredjekedjan har lite mer skills (som Wiklund och Fortier).
Typ då sätter helt plötsligt Stråhle in en Fortier med dåligt spelsinne i en andrakedja där han inte alls passar.

Där har Gradin varit helt överlägsen Kenttä. Kenttä värvar bra spelare som han kan få till en för en potentiell uppsida lågt pris. Det finns ingen tanke på vilken roll spelaren ska ha eller hur det är tänkt att lagets ska formeras, utan är det en bra spelare så hoppas han att det löser sig. Han verkar heller inte bry sig det minsta om spelarens attityd, utan han tar in en Meyer som är ökänd för att vara lat, dålig defensivt och mest göra sina poäng mot sämre lag. Liss, Weigel, Possler osv har alla kommit med en liten röd varningsflagg, men det lämnas upp till tränarteamet att lösa det.

Och tro fan att det blir dålig inställning när de ledande spelarna såsom Weigel, Powell, Schilkey, Pooley och Meyer alla kan mer eller mindre skita i defensiven utan åtgärd. Hur ska man då kunna förvänta sig att spelarna längre ned i hierarkin ska ta sitt eget och även stjärnornas defensiva arbete? Det har gått bra mot topplagen för då förstår alla att man måste underkasta sig jobbet, men mot de sämre lagen har det varit fördjävla uselt.

Jag kan avsluta med att jag tycker Gradin med övriga ledare i MoDo jobbar precis tvärtom. Man har en plan för alla spelare man värvar och man ställer krav på att de ska kunna underkasta sig rollen. Man kollar med tidigare lagkamrater och scouter för att se att spelaren inte bara är bra när allt klaffar, utan också jobbar hårt när det går emot. Man tittar också på hur de fungerar i en grupp, så att det inte är en ensamvarg som inte vill umgås med de andra. Något som blir rätt viktigt med tanke på hur många timmar som spenderas i bussar, i omklädningsrum osv. Alla ska trivas för att man ska kunna prestera sitt bästa verkar vara vårt motto.

Måste säga att såhär i efterhand känns det ruggigt skönt att det blev Lassi istället för Olkinoura. Har svårt att se att Olki skulle varit bättre än Lassi.

Greg P:
Tydligen är han påtänkt för en roll i MoDo.

Greg P: Our captain will never leave the ship, specially not to a green and yellow boat 😉

Gusse: Väldigt tveksamt då Mustonen, Possler, Wiklund lär förlängas och gå före, alla tre billigare ekonomiskt med. Är Wahlberg stationerad i Övik numera? Han kanske är sugen på pendla Övik - Umeå nästa år om han vill fortsätta spela hockey.

Rytter: Det du beskriver ovan kräver dock att den spelaren till vänster (Ranta) har ett tillräckligt bra spelsinne och det är väll Rantas största svaghet. Då ser jag honom hellre som den spelaren i höga slottet - Aagaards roll i andra PP.

{10015}:

Man behöver inte flytta Ranta från PP för att få plats med Jeppe. Bägge kan vara i samma formation.

Det går att bygga ett effektivt PP genom att ha en spelare på kanten med klubban utåt istället för in i banan. Bagenda i AIK som utgick till vänster och Schilkey i Löven som utgick från höger är två från förra året jag kommer på. Även Hepponiemi gillade den positionen vill jag minnas, samma med Rockwood som villa styra från vänster trots vänsterfattning.

Säg att vi håller ena formationen intakt men med en ny center, där har vi Näsen och Woods på kanterna med klubban innåt, Aagaard i mitten, Bernhardt på blå och nya centern tar Dickinssons roll.

Andra PP:t skulle kunan ställa upp lite annorlunda där Jeppe eller Ranta har positionen till höger med klubban in i plan för genomspel samt direktskott. Till vänster behöver vi nödvändigtvis inte en högerfattad spelare utan kan spela en med klubban utåt. Tror både Ranta och Jeppe skulle fixa den positionen på ett bra sätt då båda är rörliga och har riktigt bra skott. Men det kräver att spelaren är mer rörlig och går upp mot blå för att sedan ta med sig fart ner och utmanar boxen och kan avsluta själv både mot första stolpen eller bortre samt leta pass över till andra skytten eller mot bortre stoplen där spelaren bakom mål smugit upp, eller bara släppa kort in i mitten för skott. Sedan är en annan fördel att det är svårare att ta bort en spelare med klubban utåt då boxen alltid är på insidan i PP och det är svårt att spela klubba mot puck på ett effektivt sätt, speciellt ifall spelaren till vänster vänder upp och tar med sig fart från blå.

En annan fördel är att vi får en variant på PP uppställning som inte ser lika ut och spelar på ett annat sätt så det blir svårare att försvara sig och veta vad vi ska göra.

Våra PP:n behöver inte se exakt likadana ut och ha skyttar för direktskott både till höger och vänster.

x - Ny center som tar positionen bakom/runt mål
Jeppe till höger på direktskott
Ranta till vänster i rollen som beskrivs ovan
Norlinder på blå för att avsluta från distans och fördela puck till höger och vänster
x - Spelaren i mitten som ska gå att vägga med för att spela bort press, samt attackera mål vid skott för att gräva på returer eller vinna tillbaka puck, har spelaren dessutom ett snabbt skott kan han vara ett alternativ för släppa in pucken till från vänsterkanten för ett snabbt avslut från mitten, då behöver vi en vänsterfattad spelare i den positionen.

Säger inte att det är Topping som ska spela i mitten, men det är den typen av spelare vi ska ha i mitten positionen.

Utöver Olofsson har vi Aagaard, Woods och Ranta med 15 plus mål. Skönt att vi sprider ut målskyttet ytterligare.

Sigge: Ranta skjuter också väldigt bra, även Aagaard till viss del, men jo vi är kort om bra skytt helt klart.

{10015}: helt klart!!
Men Teo måste kanske få sänka sina krav och hitta glädjen och förtroende inom sig.

Gavelo: Tror inte heller att han kommer spruta in poäng men 17+ mål kan vi nog räkna med och det är inte kattpiss.

{10015}:
Tycker inte att vi skall bryta med honom.
Däremot låna ut honom till ett topplag i allsvenskan!

Gavelo: Det är sant att Jeppe bygger en stor del av sitt spel på skottet, lite som Lekkerimäki. Men det är just det vi har saknat den här säsongen. Vi har många brunkare men ingen (utom möjligen Woods) med ett fruktat skott

Koff: Så jävla synd dock.

Gusse:
Jag börja känna att Niederbach bör lämna. Han får chanser men det låser sig. Kanske han ska satsa på HA?
EJK är en fantastisk person att ha i laget. Det är oxå viktigt. Dessutom tycker jag EJK inte gjort någotn dålig match. Hade helst viljat ha kvar honom som en stabil 4e linje spelare.

Silly: Vill tro att det långa kontraktet är ett försök till att få hem lillebror om 3-4 år

Padrone78: Jag ser att Niederbach saknas i din och andras uppställningar, har han utgående eller är tanken att vi lösa ut honom?

Olofsson är en bra värvning för Modo men jag är rädd att många tror det är en frälsare, det ska vi nog inte hoppas på!
Jesper är ganska lik sin yngre bror och lever nästan uteslutande på sitt skott så det är viktigt att han får den miljö han behöver för att bli nyttig för laget.

Jeppe kommer nog men inte säkert att gå in i 1:a kedjan och helt beroende på vem Centern blir så tillsätter man en ytter som komplement, jag är inte alls ovan tanken att ha Aagaard där, kan vara spelaren som slår in returerna på Jespers skott, men det är omöjligt att spekulera i det innan man vet vilken/vilka centrar som kommer.
BigSam med Woods är väl det enda givna såhär på förhand.

JonathanF: Vad är själva syftet med träningsmatcher mot utländska lag? Inte så att vi ska lira CHL tänker jag. :D

Eller ser du Skåne-lag som utländska kanske? ;)

Koff: Undra om inte EJK blir utköpt från sitt kontrakt?
Något gör Björklöven att ta in i laget. Är inte så säker Att EJK vill pendla mellan bänken och fjärde femman. Vi måste ha plats för Lukas i laget också.

henkeiskogen: Jo, men det bygger lite på att Ranta släpper pucken lite snabbare. Han har absolut en hel del att fila på, men det kan behövas någon som Olofsson bredvid sig för att han ska släppa pucken tidigare också.

{10015}: Den enda betydelsen är för det fåtal supportrar som tycker det är värt att åka så långt för att se dem spela.

Vi kanske ska avsluta Malmö tråden?

Steken84:
Vad hände denna säsong? 9 matcher bara?

{5647}: Med en spelare som Olofsson kan det säkert fungera, han lär hitta öppningar och göra sig spelbar vilket jag tror Ranta kommer kunna använda.

Ep scouting

www.eliteprospects.com/player/23297/brett-connolly

Från schweiziska ligan.
Kontrakt går ut

Framnäs:
Det är ju ändå inte mycket över jämfört med Mikkel. Är Olofsson en första kedje spelare?
Ahja, det blir nog bra ändå. :)

JonathanF: Tror inte det har någon betydelse faktiskt. Blir väl bara en onödig kostnad?

Sigge: Alltså, jag vill faktiskt inte brassa på den elden med det usla systemet.

Hoppas MoDo kör träningsmatcher mot utländska klubbar nästa säsong. Bortaresa mot någon tjeckisk klubb skulle vara magiskt, men istället får vi säkert SCA-cupen och någon match mot Björklöven, som kittlar lika mycket som att möta Pantern på bortaplan.

Silly: Hade gärna sett Lilliz där som framspelare till Olofsson. Vi kanske slår ett samtal och nyper honom från Löven?

Elysium: Utgår mest från att han brukar vara bra på att vända och vrida bort motståndare vid blålinjen. Väldigt bra på att bibehålla pucken.

Elysium:
Skulle inte våga ha Ranta som Point,
Han tar alldeles för ofta stora risker och vill ibland vända och dribbla på blå linjen.
Vet inte hur många gånger har drällt/tappat puck där och orsakat massor av spelvändningar.
Massor av gånger i 2 sista matcherna!
Till och med hemma i egen zon har han dribblat och krånglat till det och satt våra backar i skiten.
Ranta ska ha en fri roll, men man måste alltid täcka upp för honom.
Se till att ha folk bakom honom så att säga?

{10015}: tror också att det blir Ranta som får ge sin plats till höger åt Jeppe, tror däremot att han saknar lite spelsinne för att stå som point i PP. Blir svårt att få in Woods, Ranta och Olofsson i PP formationerna, men det är angenäma problem.

{10015}: har inte ranta stått i mitten någon gång? Han är väldigt snabb på vända sig om och skjuta, skulle kunna funka..

{5647}:

Om Hinken vill ha 4 nya forwards så tror jag att han kommer flytta på Ranta lite.
Och bygga en ren 1:a lina, Olofsson är pusselbit 1 där!
Olofsson är en sniper och för att få ut så mycket som möjligt av hans skott så behöver vi ha lite av en assistkung där som skall synka med Jesper!
Känner inte att Ranta är en sådan, Ranta vill åka /bära mycket och skjuta mycket.
passar föträffligt bra med Vigneault som kommer få ta en ren defensiv center roll i 3:e. med Södergran och Ranta som vänder spelet!
Ranta ersätter Walli i 3:e eller så kommer Ranta och Aagaard byta plats
beroende på hur den nya 2:a centern är för spelare
Hinken har sagt att han vill ha in 2 nya centrar till våra 2 linor 1 & 2,
Nu när Josch sticker!
Allt för att ta nya kliv upp i serien.

{5647}: Absolut! Visst blir det Ranta som får flytta sig i PP i förmån för Jeppe? Woods tycker jag ska få ha kvar sin plats där i andraformationen. Ranta kan man lätt bara flytta till en annan position. Kanske testa honom på backplats?

« · 2669875 · »