1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532438 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Nikki:

Då får vi snart veta att "som Expressen avslöjade redan den....."

Nikki: Ska bli spännande att se om han klarar av tempoökningen som det är mellan Allsvenskan och Elitserien. Gör han det kan han bli ett lyckat nyförvärv.

Paddan: Ja det finns väl bara basröster i laget just nu. Så någon högnotare kanske behövs.

MorganaLefaey: För att det ska bli lite snits på guldfirandet och så att grabbarna ska kunna nå de riktigt höga oktaverna måste vi ju signa Hinote igen. Han kanske också kunde bli klubbens egna drill sergeant

Rytter: Problemet lite denna säsong är väl att han faktiskt fortfarande befunnit sig på så gott som rätt plats eller skapat egna lägen men när avslutet skall till så fimlar han antingen bort pucken eller gör ett otroligt lamt avslut. Ja om inte stolpar och ribbor är i vägen då. Skulle inte alls vara förvånad om han skulle komma igång igen om han får spela i någon 1a eller 2a formation i något annat lag i ES. Då är det bara att grattulera honom då det verkar vara en ruskigt sympatisk och trevlig spelare.

Poffa: Om Justin skulle stanna och Weinis ritar på så lovar jag att till och med en så negativ person som jag skulle anse att vi har tillräckligt duktiga högerskyttar i laget. Eller hmmm, skulle nog också vilja se en lite bättre högerskjutande back men skulle nog vara nöjd utan det också. Men kan inte låta ett inlägg ligga på enbart en positiv nivå.

MorganaLefaey:

Håller helt klart med dig att han inte motsvarat förväntningarna man hade på honom som målskytt denna säsong. Men som du säger så har han istället varit bra i andra moment. Han fungerar helt klart bra som en spelare i en "checking line", han har bra fart på rören enda negativa är att han ofta svänger av istället för att sätta in en tackling som en utpräglad "checking line" spelare skulle ha gjort.

Känns lite som Horava har gjort en Wennerberg, dvs haft ett jävulska flyt med målskyttet i en säsong och överpresterat sedan denna säsong har han spelat på sin normala kapacitet.

Skulle gärna ha honom kvar i laget, men då inte i rollen som målskytt och till den lön han lär ha. Känns som det finns spelare som skulle klara samma roll i en "checking line" fast med mindre lön.

Lite tråkigt om han skulle lämna för en annan klubb i es och få igång sitt målskytte, skulle svida lite i ögonen på mig iaf. Ser då hellre att han drar utomlands.

MorganaLefaey: Förhoppningsvis kan vi behålla en högerskytt i Justin (knappast troligt, men man kan ju drömma) och få in en i Weinhandl. Då räcker det för min del.

knaskamilla: Tycker det inte är speciellt knepigt om han skulle få gå då han förlängde inför förra säsongen då han hade ett riktigt bra förhandlingsläge och lär ha fått ganska fint i lön. Inte direkt heller så att man kunde säga att han motsvarade förväntningarna man hade på honom inför denna säsong heller. Vill inte säga att han varit dålig, då han faktiskt varit riktigt bra i andra moment, men har svårt att se att man hoppas på att måltorkan och sumpandet skall vända. Tror nog mer på att man riktar in sig på en annan högerskytt då vi lider brist på dem. Just nu är det väl bara AA och Warg som är högerskyttar och Nilsson lär väl spela i en lägre division och få speltid.

Poffa:

Inte för att det verkar osannolikt att han inte får plats i truppen, men...vilken dålig artikel.

Frisco: Tydligen får Horava lämna MODO. Ryktas till Luleå.

Bad_Brett: Han kanske lånas ut till anfallet?

Icing-Ove:

Vad händer med Wargh då?

Icing-Ove:

Ja skulle detta inträffa så blir vi ju inte direkt svagare på backsidan nästa år. Enda som oroar lite är att vi isf skulle ha väldigt ont om högerfattade backar i truppen.

Rytter:
Pratade med Karol Krizans personliga medium och voodoodoktor nyss:
Modo och Adam går skilda vägar imorgon och Tärnström ansluter, Victor Hedman blir 7:e back.

Timander-Hedin
Jonsson-Hedman
Hållberg-Tärnström
V.Hedman

Angående Tärnström ryktet så läste jag någonstanns att MoDo skulle hålla en presskonferens imorgon. Någon som vet om det finns någon sådan inplanerad, eller är ett bara ett rykte som uppstått i samband med Tärnström ryktet?

Kanske Ecke tänkte presentera Enöga eller Tärnström, eller varför inte bägge =)

Lumber Jack: Ja det stämmer, men man måste ha ett avtal mellan klubarna. Typ farmarlag...

Eller vad säger du Pingvinen?

Swordster: Det gäller väl fram till och med januari, va? Efter transferfönstrets stängning i januari får endast målvakter flyttas vill jag minnas.

Salle: Man kan namnge 5 spelare + 2 målvakter som kan gå fritt mellan klubbarna. Så har Timrå och Sundsvall gjort i år i alla fall...

Hawerchuk: Strunt i om det är ÖSK eller IF Klubben och om laget är i AS eller div X. Reglerna för hur man får flytta spelare mellan klubbar funkar väl inte så längre att man kan "plocka hem/skicka dit" dom hur som helst.

Salle: ÖSK skulle aldrig ha ambitionen att gå upp ännu ett steg, så där finns det ju inget problem. Om får ha ett sådant samarbete har väl att göra med överenskommelsen klubbarna emellan. Men det är näst intill omöjligt att se hur ÖSK skulle kunna gå upp i Allsvenskan med det nya seriesystemet.

Hawerchuk: Men får dom ha ett sånt samarbete idag? MoDo kunde ju inte "plocka hem" Dallas, Tommy Enström eller Gästrin hur som helst. Som man kunde förr menar jag. Att dom sedan kan träna med A-laget och spela med en ex AS-klubb är väl bara AS-klubben som förlorar på då dom i sin tur ej tränar med full trupp.

Deas:

Jag skulle inte bli förvånad.

Kommer ni inte ihåg när Aftonbladet gick ut att AIK skulle låna Jokerits första femma för att rädda kontraktet (eller om det var slutspel). Källan till artikeln var dementin från Jokerits klubbdirektör.

AB can not be trusted. Enda anledningen att köpa den skittidningen är när man har guldmålade modoiter på förstasidan.

"ÖSK borde lira allsvenskt så de kunde träna med A-laget men spela med ÖSK."

Där har vi som jag ser det största problemet just nu. När ÖSK fortfarande spelade i Allsvenskan hade vi en perfekt utlåningspartner för spelare som inte riktigt platsade men dög som utfyllnad när skador kom eller som första senioranhalt för juniorer som behövde mer kött på benen. Jag förstår inte varför Modo inte går i med en mille eller två per år och slussar dit fem-sex juniorer till klubben.

Deas: Jag litar aldrig på Aftonbladet. Även om dom skulle ha en ljudinspelning av intervjun skulle jag vara skeptisk ;-)

Salle: ÖSK borde lira allsvenskt så de kunde träna med A-laget men spela med ÖSK.

Bad_Brett: Jag kan hålla med om att i nu läget så skulle "De gör sig bättre i allsvenskan" men det betyder inte att dom skulle utvecklas mer än som utfyllnad i ett ES-lag.

Se på Tobbe Enström som ståt still läääänge i utvecklingen. Vad hade hänt om han lånats ut till ex Löven. Visst hade han fått mycket mer speltid men han hade fått möta sämre spelare och därför inte tvingats utvecklas.
Man kan även se skillnaden om man går och tittar på J-20:s matcher. När Hella, Molinder och Nilsson som tränar dagligen med och emot Susse, Svarten, Hasse J och Timmy spelar så är dom otroligt mycket snabbare, rappare och tyngre i sitt spel än de MoDo-junoirer som "bara" tränar med J-20. Dom utvecklas mycket av att bara få träna med bättre spelare om dom har talangen och viljan vill säga.

Salle:

Steen blev ju ändå årets rookie. Döme och Blatny har spelat i NHL. Öberg har en enorm talang, bara att han inte alltid lyckas utnyttja den. Påminner lite om en tidig Salle.

Nilsson kanske skulle kunna bli en bra fjärdekedjespelare, men det känns inte som att Hellström och Molinder är den typen av spelare som går in och köttar sönder motståndarna. De gör sig bättre i allsvenskan, det är min åsikt.

Rytter: Men då det gäller rena citat kan de väl inte hitta på?

"Även Modos sportchef Erik Holmberg förnekar att Tärnström är klar.
– Det är en riktig anka. Det är olyckligt när det blir såhär, säger Holmberg till sportbladet.se
Är ni nära en affär med Tärnström?
– Nej. Vi är inte ens intresserade. Vi har full besättning på backsidan."

Iof har de bara talesträck, och inte citationstecken, och kommer på sätt runt nåt reglemente? =)

De är föresten väldigt nöjda med att de var först ute med att döda ryktet. Översta rubriken på sportbladet är nu "Ratas av mästarna".

Bad_Brett: Varför skall dom bli toppspelare??? Räcker det inte med att bli "dugliga" ES-spelare. Se på Micke P, Öberg, Steen, Blatny och tom Döme. Inte är de några toppspelare men dom har berömts om och om igen av Svarten, Harald och media för deras insatser under slutspelet.

Toppspelarna kan vi plocka hem från NHL. Sedin*2, Weinis, Samme, Steen, och kanske tom Lindström kommer att kunna axla de ok som idag bärs av Susse, Svarten. Salle mfl.

shinzawai:

Aftonbladet ger jag inte mycket för. Dom har gång på gång visat att dom är mer likt Se och Hör än en seriös kvällstidning.

Kan ju mycket väl varit så att reporten i fråga har frågat Ecke hur backsidan i Modo ser ut, och Ecke har svarat nått i stil med "I dagsläget ser vår backuppsättning rätt komplett ut". Sedan har ab satt den fantastiska rubriken "Mästarna nobbar Tärnström". Att Ecke inte ens skulle vara intressead av Tärnström tror jag inte så mycket på, de är en riktig klassback som alla es lag skulle vilja ha, enda anledningen jag kan se att Ecke inte är intresserad är ju att han lär ha väldigt höga löneanspråk.

Ecke skulle verkligen bli min idol ifall han gick ut i ab och sa "-Nej vi är inte ens intresserade av honom", och imorgon skriver dom två-års kontrakt med Tärnström.

Salle:

Jag tvivlar på att Hellström, Molinder och Nilsson någonsin kommer bli toppspelare i elitserien.

På backsidan så kan jag delvis förstå din oro, men samtidigt är ju Hedin och Hållberg några år yngre. Bröderna Hedman tycks ha ett ganska stort MoDo-hjärta och jag tror att Wargh har goda chanser att peta mer rutinerade spelare nästa säsong.

Poffa: Hmm, märklig formatering. Jag skyller allt på Maxthon.

Salle: Nej, jag ser heller inte att vi skulle behöva Tärnström. Vi har:

Hedin - Hållberg
Timander - Hedman

Hasse J - Adam/Wargh

Och så kryddar vi det med Victor Hedman så har vi en rätt stark backuppsättning ändå. Förmodligen en av ES bästa.

Salle: Det är ett dilemma det där. Många bra, medelålders (för hockeyspelare då) som tidigare lirat i klubben kommer nu hem samtidigt. Det resulterar i ett otroligt bra lag men junisarna får ingen istid.

Låna ut dem till allsvenskan bara? Målsättningen måste alltid vara att ha ett så bra lag som möjligt. Fast det måste ju funka långsiktigt med...men allsvenskan funkar nog bra. Låt en lovande forward spela i andrakedjan där istället för i nya Modos fjärdekedja.

shinzawai: Skall MoDo göra som Icebreakers(?) gjorde en gång menar du. Det var BP för IB och man ställde ut Foppa, Susse, Macke och Svarten på isen... Genidrag var det iofs för jag har för mig att dom faktiskt gjorde mål. :-)

Salle: Vi får väl göra forwards av dom som vanligt.. ;)

Poffa: Vill man ha hit Tärnström??? Ok visst VILL man ha alla bra spelare till MoDo men det kommer att kosta.
Både nu och i framtiden då våra unga backar (Wargh, V Hedman, Sellin) inte kommer att få sin chans i ES och vips är dom borta. Vad händer då om några år om Timmy, Hasse mfl kanske slutar.
Lite samma är det ju nästan på forwardssidan. Hella, Molinder, Nilsson, Forsberg, Dallas mfl kommer ju att försvinna ut i periferin om vi blir ett köpelag.

Då kommer devis "Heart of Hockey" blekna betydligt....

Lumber Jack: Nepp. På andra sidan erbjöd man klacklösa skor.

Paddan: Och det var inte tillräckligt?

Lumber Jack: Tja, själv var jag på värvningssamtal på 401 under guldfirandet, men förutom sportbaren så såg jag inget som var bättre där jämfört med anbudet från 416

Rytter: Helt klart rätt taktik av Ecke att inte svammla en massa om värvningar. Spekulerandet är vår uppgift. Cold hard facts är Eckes.

Dragan 2k: "Kanske MoDoredaktionen normalt höger en bra klass"

Va fasen Dragan, du har väl inte njutit av fredagswhiskyn redan idag? ;-)

För övrigt håller jag med dig. Svenska Fån är allt annat än tillförlitliga.

Rytter:

Haha, det vore faktiskt jätteirriterande om det var så att varje gång Ecke sa att någon var klar för MoDo så skrev den på för Brynäs i stället. Fast då kunde han iofs göra en luring och börja prata om Lewerström, Kiviaho etc...

Rytter: I det här läget så har ju faktist Ecke kommenterat.

Tycker det är helt rätt av Ecke att köra med -Inga Kommentarer stilen. Gör ju att det blir mycket mer spännande när det väl händer nått =)

Hellre det än att han gör som Peo i SAIK och går ut och säger att det är klart och sedan visar det sig att spelaren (kommer inte ihåg namnet) nobbar klubben och skriver på för Brynäs istället.

Paddan:

Han har väl hittills varit än värre än Hedin. Fast o andra sidna har han varit bättre också.

Bad_Brett: Jag tror att om du frågar Ecke om vilken veckodag det är idag så säger han: Inga kommentarer.

Han brukar ju inte vilja kommentera rykten om nyförvärv och liknande. Hoppas bara att han inte fortsätter fullt ut i pappa Hedins skola, för då lär han väl sluta som vresig städpersonalschef

Bad_Brett: Är Svenskafans så seriöst egentligen? Vi på wildwestsupport.se tar uppgifterna som sippar därifrån med en rejäl nypa salt. Exempelvis var både Korhonen och Fredrik Eriksson på väg från Malmö till oss i Frölunda - vilket inte var sant.

Fast det är klart. Svenska Fans är stort. Kanske MoDoredaktionen normalt höger en bra klass. Men nu kan de ha blivit grundlurade av någon - under förutsättning att han inte dyker upp i MoDo.

« · 874923 · »