1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532425 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
TIKbiff:
Jag har dock inga fördomar, var och en är salig i sin "tro".

Poffa:

Du menar att en kinapuff briserat?

scim: Här kan man fundera på några olika sätt.

allehanda.se/avdelning/sport/8324

Erlander är en jättetalang och på något sätt så tyckte jag synd om Zajkowski som plöstligt tvingades se sig som en förlorad generation mellan Krizan och just Erlander.

Fast å andra sidan. Det här visar att Mattias har ambitioner att nå långt. Matchningen i Mod skull kunna bli lite mittemellan, samtidigt som en plats i Härnösand ger en adekvat matchträning.

Jag tror fortfarande att det här kan bli målvakten efter Krizan.

NuMo: Själv tror jag att Niklas Svedberg är den målvakt som passar in på sista raden.

Frisco:
Hitta på?
Det stod ju klart och tydligt här..eller hur, kolla historiken
om det finns kvar.
Blev det extra jobbigt för dig som modoit OCH hammarbyare kanske?
Men wow, tack för att du ger mig credit för att för att försöka förstöra supporterkulturen, det är stort Frisco.
Jo tack, jag mår jättebra, ser fram i mot en ny säsong med nya duster.

Somna om nu.
Trevlig sommar på dig

TIKbiff: Du hittade på ja. Men det är ju så med en del journalister också. De tar en liiiiten del ur sitt sammanhang och gör rubriker av det. I detta fall så var det totalt felaktigt av dig. Vad det berodde på vet jag inte. Troligen en stor bitterhet mot medmänniskor? Jag tycker att det är tragiskt när människor (ännu värre med såna man träffat och upplevt trevliga) försöker få andra och tredje part att bli osams medan de själva sitter långt från händelserna och tycker att de är duktiga.

Usch och fy. Och solen skiner.

Frisco: Hmm, nu när Mental Ward tydligen skrivit kontrakt med HV är det då inte dags att göra ett nytt försök med Johan Dahlberg?

Ur pappersupplagan av Tidningen:

"Noterbart är även att kontraktsförhandlingar pågår mellan sportchefen Erik Holmberg och Justin Morrison som har aviserat att han vill stanna kvar i Örnsköldsvik."

Trevligt.

Lumber Jack:
Bra, då uppdaterar jag laguppställningen med honom...

Lumber Jack: Men alltså vem fan har kommit på mongoidén att de har klippa texter och inte lägga ut allt de har i tidningen på nätet? Det är ju en nätstrategi som måste ha legat och dammat sedan 1999.
Är de helt ointresserade av de annonspengar de kan dra in på nyhetsportalen från utflyttade Ångermanlänningar som läser tidningen på nätet? Jag tror bestämt att jag får skriva mig ett brev till Allehanda Media AB eller vad de nu behagar kalla sig these days.

Mano: Inte tror jag att de är ointresserade av annonspengar, snarare tycker jag att det är så att man nästan får anstränga sig för att hitta nyheterna i virrvarret av reklambanners på sidan.

Fast Allehanda kanske blev inspirerade av Aftonbladets Plustjänst och har gjort en tvärtomsatsning, ett Allehanda Minus. För allt som oftast står det ju i artiklarna "för mer information se pappersupplagan" eller något liknande.

Paddan: Precis. Och de är ju det mest hjärndöda man kan hitta på om man nu en gång för alla har fått för sig att ha nyhetssida. Det signalerar lite att de försöker pararera eventuellt vikande papperssiffror, men det har ju ingen normalt analyserande själ trott fungerar sedan jura-tiden. Inte ens NWT längre.

Den försvinnande lilla andel människor i Ångermanland som väljer att inte ha tidningen på frukostbordet för att de kan läsa det på nätet kommer ju ändå att kunna hämtas igen i annonsintäkter om man ser till att sälja ordentligt. Plus då de utflyttande Ångermanlänningarna som ser till att komma tillbaka och använda tjänsten - och därmed tjäna pengar åt Allehanda Media.

På den rena ÖA-tiden hade de ju uppenbarligen ett system som pratade med redigeringsdatorerna och gjorde att texterna kanske inte var snygga, men alltid dök upp när de skulle. I dag vet man ju inte ens om det kommer ett matchrefererat. Och om det kommer får man läsa fram tilll andra perren.

Mano: I en nyhet om bland annat lottningen av European Champions Cup som äger rum på torsdag berättar Ecke lite om truppen.

"Flera spelare på väg in?
- En forward till ska vi och som det ser ut nu kan det mycket väl bli att Justin Morrison kommer hit i slutet av oktober. Vi har kontinuerliga kontakter, som är väldigt positiva.
Så har långt har truppen förberett sig minutiöst.
- Vi kör under samma motto som i fjol att det är "vi mot världen" och vi ska komma så väl förberedda som möjligt.

Skadesidan?
- Peppar, peppar, allt ser riktigt bra ut. Peter Öberg som skadade sig i sista finalmatchen har repat sig bra och tränar snart frö fullt, Mattias Timander är också igång snart hundraprocentigt och glädjande nog också Andreas Salomonsson. Som det ser ut nu behöver Salles skadade axel inte ens opereras, vilket förstås är ytterst glädjande. Hans rehab har gått över förväntan."

...och om man följer denna länk så ser man hur lottningen går till.

Paddan: Helt Oootroligt, axeln som skulle sabba resten av säsongen, o kanske en bit in på hösten, behöver inte ens repas!! Är Salle unik, eller är Thailand rätt rehabcenter att besöka? Justin, blev han så förtjust i Ö-vik?

Märkligt att detta inte finns på MoDos hemsida utan bara på hockeyligan.se... än så länge.

"Mästarlaget MODO kom igång sent med försäsongsträningen eftersom säsongen blev precis så lång som den kan bli för ett elitserielag.

- Vi körde igång 7 maj och har bara tränat en dryg månad, berättar tränaren Harald Lückner.

Mästarlagets träning bygger på gemensam träning där samtliga spelare, utan undantag, finns på plats i Örnsköldsvik.

- Vi bedriver all träning gemensamt, men vi har anpassat träningen efter var spelarna är i karriären, säger Harald och utvecklar:

- Träningen bygger på kondition och styrka där vi blandar intervallträning, långlöpning, inlines och hinderbana. Tre pass i veckan får pumpen verkligen jobba hårt. Vi har många spelare som är födda på 70-talet och de behöver inte bygga på sig fler kilon, vilket de unga spelarna behöver. Därför tränar de yngre spelarna fler pass i veckan där de extra passen är inriktade på uppbyggnad i olika former."

Paddan:
Man håller på att översätta Hasses text, vilket är en ren vetenskap...

Icing-Ove: AJAJAJ då!!!

[url=allehanda.se/avdelning/sport/8560]Timmy har fått ett bud från Columbus[/url] och Ecka är på vift...

Salle: fy vad en del rykten är otrevliga!

ria-ra: Jo minsann.
Du som var granne eller nåt med alla våra Sollefteå-spelare får väl ringa och skälla lite på han.

Salle: men han bor ju inte i solle. du är väl granne me timmy så ring du eller prova prata med hans fru. du kanske har bättre framgångar där.

ria-ra: Ja iofs så klippte jag mig hos frun hanses pappa under uppväxtåren. Och jag har ju varit på väg in på bageriet för att återknyta lite gammal kundkontakt så jag kanske kan ge dom lite extra rabatt om han stannar.

Salle: ja de låter som något han bör ha i åtanke när han ska bestämma sig.
jag tycker att alla vi som har något litet strå till stacken ringer ecke å lämnar våra bidrag som han sen kan lägga till som bonusar i modokontraktet. de kan ju bli snickeritjänster, eldragningar, bilkmek, städning, barnpassning, målning mm...

Salle: Jag hoppas verkligen att det där inte stämmer. Höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen då jag såg det.

Ge Timmy förlängt kontrakt i fem år. Då kommer han spela tills han är 41, precis som jag skrev för ett par veckor sedan.

ria-ra: Tyvärr är det som står i Allehanda om Modo nästan alltid sant. Nu får vi hoppas att Timander får kalla fötter/att budet inte är så bra som det låter. Hålet efter Timander går inte att fylla i detta skede. Fan!

Icing-Ove: Jag kommer iaf att komma till en del matcher i Läckerol Fuskbygge eftersom jag jobbar 3-4 dagar i veckan i Fjollträsk.

Poffa: Femårskontrakt Med Timander känns för långt, jag vet inte ens om jag är för ett fyraårskontrakt. Tre år skulle jag kunna köpa. Om man kollar vilka spelare som klarar av att spela upp i hög ålder så är backar över 100 kg inte de mest frekventa. Extra svårt blir det på stor is när hakningar är förbjudna. Spelare brukar inte bli snabbare på rören med åren och skriver vi ett lång dyrt kontrakt är risken att vi står där med vår alldeles egen Derian Hatcher om något år.

Situationen är hursomhelst ytterst olycklig!
Okej då 3+1 skulle jag kunna skriva med honom för att få behålla honom för han lär vara riktigt vass ett par år till om han får vara hel.

Salle:

Hehe, jag har klippt mig där sedan -71 tror jag...

Hmm, undra om det är en merit eller bara visar att jag är en tråkig vanemänniska?

Wayne Gresky: Livstidskontrakt, ge honom det. Bara vi får behålla honom. Då han slutar med hockey får han väl börja i restaurangen. Han kan baka matbröd och efterrättsbröd.

Gidde: Jag tror banne mig att jag inte heller har klippt mig sedan -71...

Poffa: Jo vi har ju sett i Brynäs hur lyckat det är med löften om framtida jobb...

Poffa: Tycker jag låter väldigt förståndigt. Ett livstidskontrakt till Timmy, sen så kan han få någon form av "inre tjänst". Se bara hur lugn och avspänd Lars Jansson ser ut sedan han blev kontorsanställd...

Wayne Gresky: Jämför du sur-Brynäs med oss? Vet hut!

Poffa: Nej jag jämför inkompetent rekrytering med inkompetent rekrytering. En proffigt skött klubb inser att det inte går att ha föredetta spelare i hela organisationen, ska man ha föredetta spelare så bör faktiskt att ha något att tillföra, som Ecke t ex.

Kom ihåg att ingen spelare någonsin är större än klubben.

Wayne Gresky: Det ska vara Chara då.

Annars har du helt rätt. Brynäs fick nog kalla fötter när de kom fram till att Sjödin kanske ändå inte dög för de uppgifter man lovat honom. Själv hade han inte självkritiken att se det och skickade fram frun i förhandlingarna. Undra om han tänkte sköta sin framtida tjänst på samma sätt?

Wayne Gresky:

Jag tycker att du resonerar oerhört konstigt. Hur skall spelare kunna ha hjärta för klubben om de vet att de inte är välkomna om de skulle göra en mindre bra säsong? Är det så man tackar en guldhjälte?

Timander är förmodligen en av Sveriges bästa defensiva backar för tillfället. Han börjar också bli upp mot åren och kommer förmodligen inte få någon mer chans att åka över till NHL. Samtidigt spelar han, som jag har förstått det, för en ganska dålig lön (om man jämför med vad andra spelare av hans kaliber tjänar i andra elitserielag) i MoDo. De gamla MoDo-profilerna gick med på att få något sämre kontrakt bara för att de tillsammans ville bygga ett storlag och hjälpa klubben. Nu när klubben har gjort en rekordvinst, helt och hållet tack vare spelare som Timander, så är det väl inte mer än naturligt att man betalar tillbaka genom att ge honom lite trygghet inför framtiden.

Lumber Jack:

ASG!
Det stämmer nog!

Personligen anser jag att du bör klippa dig och skaffa ett riktigt jobb! ;-)

Gidde: Vafan, Timmy till NHL och Svarten till Swedbank.. Vad blir nästa chock? Krizan till Löven? Kan inte ondskan sluta sprida sig snart..

Bad_Brett: Jag sa ju att han kunde få ett år till som tack för hans insats den gångna säsongen och för att han spelar för lön för som inte är överdrivet hög för en spelare av hans kaliber. Men att stå där med tre år kvar av ett avtal när man inser att spelaren inte platsar längre är inte särskilt smart, snarare direkt korkat! Så länge Timmy tar en plats i MoDo kommer MoDo att vilja ha honom kvar, så om Timander var lika övertygad som ni om att han håller i fem år till så skulle han inte behöva kräva ett långtidskontrakt.

Jag tycker att det känns som om det är väldigt mycket känslor och väldigt lite hjärna på vissa håll här...

Wayne Gresky: Jag håller med dig, killen har 2 år kvar på kontraktet, och om han är orolig för sin framtid efter det är slut är jag säker på att de hinner lösa det innan kontraktet går ut.

Visst timmy har gjort något helt fantastiskt för MODO de senaste åren, men man kan ändå inte sätta sig i en sits där man riskerar att ha en för långsam back på lönelistan i 2 år. Om killen håller så kommer han få kontrakt av MODO, känns inte bra att hota sådär som han gör i tidningen. Han sätter Ecke i tämligen dåliga dager.. Han kanske läste expressen igår och är lite sugen?

Wayne Gresky: Vilken tur att du är en känslolös raketforskare, då.

Det behöver inte vara så att man ger honom ett femårskontrakt som hockeyspelare. Det jag anser är att man, för att slippa tappa honom till NHL i år, bör ge honom en förlängning på ett år eller kanske ett plus ett. Dessutom kan man ge honom en garanti om att han blir en del av klubben, även efter hans aktiva karriär är över.

Här lät det som att du såg det som något negativt, och drog paralleller till Brynäs och Sjödin. Den kopplingen ser inte jag, jag ser istället hur väl Lars Jansson anpassat sig till ett jobb inom MODO. Det verkade nästan som att du förutsatte att han inte skulle kunna bidra med något, om han skulle sitta på kansliet.

Det handlar ju inte i det här läget om att ha Timmy i två år till, eller att ha honom i tre/fyra år till. Det handlar om att endera få behålla honom i tre/fyra år till eller tappa ES bästa defensiva back till NHL redan nu. För mig är det valet rätt enkelt, även om det innebär att han kanske inte är på topp det sista året.

Poffa: Men varför skrev han under ett kontrakt han är så missnöjd över? Jag är så obota trött på denna bakdörr som alla spelarna har, såfort de gjort något bra så är det helt plötsligt något som inte ingick i det befintliga kontraktet, utan då ska de premieras med ett nyare och dyrare kontrakt.

Han har 2 år kvar på kontraktet och det är en lång tid för en 33 årig storväxt back.

spud: Vem har sagt att han är missnöjd? Han har fått ett fint erbjudnade från Columbus och står i valet och kvalet om hur han ska göra.

Det handlar inte om att han vill ha mera lön, bara för att han vara bra ifjol.

Poffa: Tappa honom redan nu? Deadlinen är ju passerad. Timmander kan inte dra till NHL nu?

Poffa: Men varför förordar du då att han ska få ett 5 årskontrakt med modo om det ändå inte spelar någon roll? Då får han ett 5årskontrakt med modo sen signar han med olumbus iaf?

spud: Du tror inte man kan komma överens om att han ger upp chansen till NHL då?

Deas: Deadline är, vad jag vet, den 15:e juni. I dag är det den 13:e.

Poffa: Jag vet för lite om Timander för att kunna uttala mig om huruvida han skulle vara lämplig för ett skrivbordsjobb inom MoDo Hockey. Men jag ser det inte som en självklarhet att han skulle vara en tillgång. Vet du att han passar bra så kan väl det vara ett alternativ.

Rent principiellt så är jag emot hela den här utpressningstaktiken. Speciellt när förhandlingen från somligas håll verkar ske via media.

Men det känns som om du och jag förhandlat klart med varandra iaf Poffa. Ett års förlängning och ett optionsår (som kan brytas av båda parter) på det om han fortfarande håller klassen då. Detta för att se till att vi får nyttja hans tjänster de nämaste två åren.

Deas: Första juni är deadline för spelare med en gällande draft. Timander är numera free agent i NHL och därför gäller 15:e juni. Skulle gissa att deadline är kl 21 svensk tid på fredag.

Wayne Gresky: Vi kan enas om 1+1, det låter bra i mina öron.

Vad det gäller media, så tror jag att media själva har det största ansvaret här. Okej, inte i fallet Sjödin, som kändes som en dålig såpa, men här tror jag nog att det är ÖA som ringt upp Timander och sedan väljer att dra slutsatser utifrån det.

Poffa: Såg precis det. My bad.

Jag håller dock med Wayne. Mångårskontrakt med äldre spelare är livsfarliga. Något som delvis stjälper några NHL-klubbar i dagsläget eller kommer göra det om något år.

Timander har två år kvar på sitt kontrakt, inte mycket att säga om. Ska spelare som blir bättre eftersom alltid kunna kräva bättre kontrakt fast deras nuvarande inte gått ut? Som så många ggr förr säger jag att det isåfall ska fungera omvänt också. Sänk lönen på de som gör en sämre säsong. Deras kontrakt är ju inte "marknadsmässiga" längre.

Om reportern har rätt och Timander är bitter utan att veta vart MoDo står så har ju något gått väldigt snett i dialogen mellan honom och klubben.

« · 887517 · »