1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

483604 inlägg · 4079 ämnen

Direktkval till SHL 2015/2016

« · 1666543 Till forumet


Direktkval till SHL 2015/2016
Om 3 veckor ställa MoDo mot ett dundertaggat lag från allsvenskan i en matchserie bäst av 7. Med en omgång kvar att spela av allsvenskan, så är mitt tips att man ställs mot Malmö, Rögle eller Karlskoga. Är det någon härinne på forumet som skulle känna sig trygg med det? Det är naturligtvis inte givet att det blir något av dessa lag, men låt oss leka med tanken. Jag har dålig koll på dessa lag, förhoppningsvis ngn annan härinne som är bättre insatt, men mina första tankar.
 
Malmö. Bästa PP i Allsvenskan (båda målen i derbyt mot RBK gjordes i PP). Flera spelare i truppen som spelat i SHL. Det kommer att vara 12 800 på deras hemmamatcher. 
Rögle. De är ofta med och spelar om en plats i SHL (dessutom ofta med in i det sista). Känns som ett riktigt cuplag, så jag tror att de kan bli riktigt giftiga i kvalet.
Karlskoga. Nyligen i Hockey Puls framhöll Fredrik Warg dem som en riktig mardrömsmotstånadare. Finns även litet SHL erfarenhet här - Christian Berglund är väl deras mest kände spelare? Låt oss hoppas att inte Jesper Olofsson är den som sänker sin modersklubb.
 
Oavsett mostånd, så är jag riktigt orolig för utgången och att MoDO ska behålla SHL-kontraktet känns allt annat än givet. 
 
SPELDAGAR DIREKTKVAL TILL SHL 2015/2016
 
DK 1:1 150315 16.00 Lag 3 från Slutspelserien - Lag 11 från SHL
DK 2:1 150316 19.00 Lag 2 från Slutspelserien - Lag 12 från SHL
DK 3:1 150317 19.00 Lag 1 från Slutspelserien - Förloraren i HA-finalen
DK 1:2 150318 19.00 Lag 11 från SHL - Lag 3 från Slutspelserien
DK 2:2 150319 19.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelserien
DK 3:2 150320 19.00 Förloraren i HA-finalen - Lag 1 från Slutspelserien
DK 1:3 150321 16.00 Lag 11 från SHL - Lag 3 från Slutspelserien
DK 2:3 150322 16.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelsserien
DK 3:3 150323 19.00 Lag 1 från Slutspelserien - Förloraren i HA-finalen
DK 1:4 150324 19.00 Lag 3 från Slutspelserien - Lag 11 från SHL
DK 2:4 150325 19.00 Lag 2 från Slutspelserien - Lag 12 från SHL
DK 3:4 150326 19.00 Lag 1 från Slutspelserien - Förloraren i HA-finalen
DK 1:5 150327 19.00 Lag 3 från Slutspelserien - Lag 11 från SHL
DK 2:5 150328 16.00 Lag 2 från Slutspelserien - Lag 12 från SHL
DK 3:5 150329 16.00 Lag 1 från Slutspelserien - Förloraren i HA-finalen
DK 1:6 150330 19.00 Lag 11 från SHL - Lag 3 från Slutspelserien
DK 2:6 150331 19.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelserien
DK 3:6 150401 19.00 Förloraren i HA-finalen - Lag 1 från Slutspelserien
DK 1:7 150402 19.00 Lag 11 från SHL - Lag 3 från Slutspelserien
DK 2:7 150403 19.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelserien
DK 3:7 150404 16.00 Förloraren i HA-finalen - Lag 1 från Slutspelserien
 
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Snipan: vill helst möta Rögle dom har en väldigt orutinerad trupp speciellt backarna är unga hälften är mellan 18-21 år.Är inte orolig att möta något lag från allsvenskan förutom Karlskrona,Västerås eller Malmö när dom är som bäst

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Snipan: Ja inte inte fan klarar om ett kval om dom skall gå in med samma inställning som dom har gjort i dom senaste matcherna.

Tror faktiskt att avsaknaden av rätt inställning och ödmjukheten är en av dom största motståndarna i kvalet !

Det är nog intre bara att slå om på strömbrytare precis !

Men jag hoppas jag har jäkligt fel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Smurfen: Jag har tyvärr samma farhågor. Jag räknar med täta tillställnigar där bl.a. inställnig och hur man lyckas i special teams brukar avgöra. Det är inte till MoDos fördel. Däremot tror jag att vi kommer att ha det bästa målvaktsspelet och det brukar också kunna vara avgörande.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

modomille: Jag hoppas naturligtvis att du har rätt, men jag är tyvärr inte lugn.

Vill påminna om Danmarks lag i JVM. De hade en back från Malmös J20, de andra spelade i den danska ligan. Lagets målvakt hade inte ens första spaden i sitt lag i danska ligan, andre målvakten tror jag spelade i Växjö J20. Framåt var det också tunt, med undantag för Eller, Ehlers och Björkstrand (de var lysande).  I gruppspelet förlorade man mot Ryssland i OT, förlorade med uddamålet  mot Tjeckien och vann mot Schweiz. Jag tycker det visar att ett hopplöst underlägset lag på pappret kan "överprestera" i kortare turneringar (t.ex. en matchserie om 7 matcher). Inställning tror jag är det abolut viktigaste för att kunna överraska.

Tror också att lagets verkliga kapacitet viusar sig över en längre serie. Har inte Rögle tom haft en uppåtgående trend i serien? De kommer iallafall att sluta 4:a i allsvenskan. Usch! 

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Snipan: Nja, det Danmark hade var dels en målvakt som hade en riktigt bra vecka. Sen underskattar du det faktum att dom hade en dominant 1a kedja. Ehlers och Björkstrand hade lirat 1a i Swe också i princip. Har men ett gäng killar som pyttsar in 2 pucklar poet match iaf och en målvakt "in the mode" så kan man gå långt.

Förhoppningsvis har inte allsvenska lagen en kedja som kan dominera så mot oss. Sen får vi hoppas vi har den bättre målvakten också
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Monno: ingen snack om saken att vi har en bättre målvakt tror att rögle är den bästa motståndaren för oss lagen i allsvenskan är sämre än oss iallafall dom som inte är topp 3 vi vinner i en matchserien på 7 matcher punk slut.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
modomille: ja du, tänk om man kunde känna sig så trygg som du verkar vara. Men det som stundar är fan imig ingen lek. Det finns olika nivåer på förluster. Jag har varit väldigt kritisk i vinter på Modos inställning i vinter. När man som igår inte kan tagga till hur i hel... Ska man kunna göra det i en kvalmatch i en fullsatt hall nere i tex Ängelholm. Huva, JAG ÄR INTE LUGN. Motivattion slår ALLTID klass.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Snipan: Om jag förstår det hela så spelar vi:
B H H B B H H, ingen bra ordning. Lärde man sig ingenting av kritiken från fjolårets play- in.
Förlust borta direkt och sen ångesten på hemmaplan i två raka matcher.
Tappar vi en match av de två hemma då ..........
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Sven Tuta: när det är fullsatt i Ängelholm så är det ju halvtomt i FC,visst inställningen är inte bra men den lilla  inställningen som fanns försvann kanske när vi vart helt klara för kval perra får jobba med det under uppehållet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
modomille: Han har mkt att jobba med
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Sven Tuta: Brist på ödmjukhet inför motståndet är vår största fara. Kan man inte vrida på strömbrytarn inför en fullsatt hall så går det inte lättare när det är dags att kvala. Det är inte fel att vara optimistik, men hur många gånger ska ett lag bara ställa ut skridskorna och sedan undra vad det var som hände utan att man lär sig? Det är många miljoner som står på spel...
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Nieminen: Precis, miljoner. Vad kommer det att kosta på sikt att ramla ur. Som jag påpekat förut: gasa eller bromsa. Bromsarna är fartens värsta fiende.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Sven Tuta: Vad händer om Timrå står som motståndare, kommer Modo att plocka hem de utlånade spelarna + Emil Pettersson ?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
hanzon:inte emil iallafall timrå får inte hamna i kval till div1 eller slutspelsserien om dom inte hamnar där så får vi ta hem emil.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Sven Tuta:

Sedan år 2000 har 16st LAG ramlat ur Elitserien/SHL.

ALLA dessa lag har innan kvalserien varit säkra på att deras Elitserielag skulle vara starkare än det Allsvenska motstånd som väntade.

MÅNGA har haft starkare uppställningar än vad Modo kan ställa på benen i år.

Det är dags för alla att inse att enda sättet att klara sig ur det här är att kriga, kriga, kriga till sista blodsdroppen. Det kommer inte att vara någon klasskillnad, det laget som vill betala det högsta priset på isen kommer att vinna SHL biljetten.

Att bänka Torp skulle dock inte vara någon nackdel.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Sawchuk: me, inget lag har hittills ramlat ur efter en rak matchserie. Vi spelar faktiskt inte kvalserie och jag tror att det är en stor fördel.

Så djävla uselt som vi spelade igår är jag ändå orolig. Det var som om vi spelade i slow motion. Man var konstant ett skär efter, hann aldrig med att skjuta/passa direkt, utan man dräller konstant med pucken. Nordgren skulle framför eget mål trolla lite vid 0-2. Hur fan kan man inte skicka iväg pucken vid det tillfället?

Torp är den sämsta spelaren på den nivån när han ska behandla pucken. Hur kan man undvika att inte Bänka honom eller tvinga honom att spela enkelt? Bryr sig ens tränarna?
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

J F K:

En matchserie kan vara en fördel om Modo är rätt förberedda. Det är tre veckor kvar vilket borde innebära två veckors furiöst tränande i maxtempo. Skit i hur matcherna som är kvar går.

Spelarna borde ha 12 timmars arbetsdag de här veckorna  vilket innebär att special teams SKALL vara förberedda samt att alla spelare ska ha gjort allt för att toppa formen.

Den spelare som inte jobbar hem eller tar en onödig hakningsutvisning i denna matchserie borde få stå i offentlig stupstock framför arenan.

Denna matchserie är viktigare än alla OS-guld Stanleycuptrofeer och SM-guld. Hela Modos framtid står på spel och med det kittet som håller i hop bygden.

Förlorar Modo första matchen i serien kan det gå hur som helst, det känns som första matchen är nyckeln.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Sawchuk:Gör som Leksand, byt ut tränaren Perra, låt Markus och Foppa leda laget över kvalet. Seddan får vi hoppas på en kompetent tränare till nästa säsong.

Vi har inte råd hamna i allsvenskan!

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Sven Tuta: För Modos del är ordningen i direktkvalet som sådan :

Hemma, Borta, Hemma, Borta, Hemma, Borta, Hemma

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Smurfen: Nja, så läser inte jag det. Om vi utgår från att MoDo blir 12:a (svårt att se ngt annat), så spelar de:

Borta-Hemma-Hemma-Borta-Borta-Hemma-Hemma 

DK 2:1 150316 19.00 Lag 2 från Slutspelserien - Lag 12 från SHL

DK 2:2 150319 19.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelserien

DK 2:3 150322 16.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelsserien

DK 2:4 150325 19.00 Lag 2 från Slutspelserien - Lag 12 från SHL

DK 2:5 150328 16.00 Lag 2 från Slutspelserien - Lag 12 från SHL

DK 2:6 150331 19.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelserien

DK 2:7 150403 19.00 Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelserien

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Snipan: www.hockeyallsvenskan.se/wp-content/uploads/2014/12/spelschemakval.pdf

Då måste jag läsa helt galet från denna sida !

Denna sida ligger ute på Hockeyallsvenskans hemsida

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Åke Westerlind:Leksand byter tränare idag. Det borde vi göra också. Eller egentligen, vi skulle aldrig bytt till denne Perra, ett oerhört misstag, inget har blitt bättre, spiral nedåt nu bara. Maken till håglöst o paralyserat icke-spel, inför fullsatt hall, har man aldrig skådat. SKÄMMES tamefan!
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Smurfen:

Jag hoppas verkligen att det är Smurfens lista som är korrekt, att börja borta är helt galet!

Kommentera


Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Monno: Lustigt att det finns tre olika versioner av spelschemat.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Monno: Håller med, börja borta samt samma upplägg som play in ifjol, hål i huvudet. Men, vem är förvånad
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Monno: Håller med, börja borta samt samma upplägg som play in ifjol, hål i huvudet. Men, vem är förvånad
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Sven Tuta: Mido börjar hemma enligt det officiella spelschemat, inget hål.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Carl Lejonkräk: Mrmadhawk har med 100% den rätta versionen. Han är ingen som brukar skriva gojja.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Monno: Jag är säker på att han har fel denna gång, ni börjar hemma.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Carl Lejonkräk: Enligt hans beskrivning så börjar Modo hemma
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Smurfen: Ja se så var det, 100% rätt har han med andra ord.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Carl Lejonkräk: Hahaha ja du. ;)
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
   zigge:Perra har inte fått namnet " Fågelholken" för ingenting!
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Monno:hade velat sett att modo förlänger med hari,han gör bra saker med pucken i offensiv zon pojken har en väldigt stor pontential fast det handlar ju om att få ut den också tycker ändå att 20 poäng är godkänt visst han är inte så bra i egen zon men han har ändå på nåt konstigt vis 0 i pluss/minus  fast det beror väl på att han får köra med önerud kanske.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

modomille:

'Problemet' med nästa år att Modo redan har fyllt forwardsbesättningen om vi förutsätter att Skröder stannar och Jesper Olofsson värvas, vilket är väldigt troligt.

Smolenak, Haataja, Possler, Kempe, Skröder, Olofsson, Olofsson, Grundström.

Där är det stopp. Hari är en för dålig hockeyspelare för att lyfta ett par av dessa forwards.

Emil Pettersson lär ta en centerplats, värva en duktig (billig) center från allsvenskan och satsa på två riktiga kanoncentrar.

Om nu Modo överlever kvalet.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Nikki Nio: Hari och Kempe kan bli aktuella som centrar kanske.

Dock vill jag inte behålla Hari så...

Vi måste UTVECKLA spelarna och spela på något sätt där vi kan utnyttja deras kompetens. Vi måste få de vi har att bli bättre och inte bara stagnera. Jag tror inte att det är en tillfällighet att spelare som Ritola och Kempe den äldre blivit mycket bättre direkt de lämnat. Jag känns mig helt hundra på att många i truppen har betydligt mer hockey i sig än vad de presterat i vinter. Det känns som oavsett vilka Svartvadet värvat så hade det gått dåligt.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
J F K:Jämför Hossa mot de andra toppvärvningarna i SHL, t ex Salmela Christensen, Pesonen. Alla är toppvärvningar och det är bara en som inte gjort ett riktigt bra intryck, gissa vem? Och framför allt VARFÖR!?
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Sven Tuta:

I just detta fall beror det sannolikt på att Modo har tre tränare men ingen som kan ett jota om hockeytaktik.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Nikki Nio: Tror också du har en poäng där.  Självklart kan dom men inte tillräckligt bra jämfört med t.e.x en som melin. Man var tvungen att göra nåt situationen när Anders inte fick det att lyfta men perra kändes fel tycker jag. Tycker också man fått se det nu också.  Till en början spelade man stabilare och  gick  på pumpen med uddamålsförluster men nu ser det precis ut som innan bytet om inte sämre. Vi har gått på pumpen med lite större siffror och det haglar misstag ute på isen. Tycker inte perras styrkor sitter i att strukturera upp spelet med tydlighet och disciplin.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Nikki Nio:Ha ha, förlåt mitt skratt, men du har nog rätt, tyvärr. Varför får man inte till vissa saker som inte fungerat under två säsonger? Kan bara inte lägga skulden på spelarna, för det finns en hel del stjärnglans i laget. Men vi kan kanske bygga fågelhokar istället? Perra kan vara designer.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Sven Tuta: Nubbens åsikter om Modos chanser i kvalet,
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
supertr?tt:Läste det, Alla tror på oss, sveriges viktigaste lag.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Sven Tuta: Önskar att jag kände samma förtroende för Modos chanser.

Efter gårdagens match känns det inte bra att gå in i ett kval mot lag som har allt att vinna. 

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
supertr?tt:Gör mitt yttersta för att bedöva gårdagens hädelse, tänker på Foppas afton, en av hans stora aftnar i karriären, att få sitt nummer hissad i taket och dessa förb....de legoknektar bjuder inte upp till dans, usch usch usch!!!
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

supertr?tt:

Och allt att förlora också, dom har överansträngt sina spelarbudgets och skrivit korta kontrakt för att gå upp den här säsongen, och gör dom inte det kommer dom tappa många spelare och ha reducerade spelarbudgets, så inte bara Modo som har stor press på sig.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Sven Tuta:

Problemet är att när man sparkade Anders så tog man in en tränare som var väldigt lik honom, dvs en skön snubbe som kan få ihop ett lag men som behöver vara uppbackad av jävligt slipade personer för att lyckas. Se Bert Robetsson och Tommy Samuelsson.

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016

Amitiel: Finns nog några lag som sitter i den sitsen förståss.

Har du koll på vilka lag som gått all in och kanske måste ta klivet iår?

Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
Nikki Nio: hari levererade ju bra när han fick spela med olofsson och carlson kommer inte ihåg dom andra i kedjan tycker hari kan utvecklas och bli en riktigt bra spelare han har ett väldigt bra spelsinne tittade på hans highlights och då såg man vilken pontential han har,har velat testa honom med hossa eller haataja ett bra tag nu.
Kommentera

Sv: Direktkval till SHL 2015/2016
supertr?tt: I början av säsonges sas det:
Södertälje
Västerås
Malmö

SSK sålde tillbaka ishallen och fick in kapital.
Från VIK och MIF heter det ingen ko på isen, men någon av lagen är nog ganska skitnödig när det hela är över.
Kommentera

« · 1666543