1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527683 inlägg · 4121 ämnen

Försäsongsmatcher 2020

Sv: Försäsongsmatcher 2020
{5647}: 2 matcher på 2 dagar mot topplag i högsta ligan och fortfarande obesegrade, starkt som tusan.
Synd att Modo inte kunde sätta några straffar mest för skoj skull

{5647}: Finns ett AIK från Skellefteå o ett från Solna.

Men trodde JJ utgick av skada efter en halv minut, men sen la han en straff.

Känns som att MoDo och JJ borde byta serie

{5647}: synd onödig utvisning på slutet kostade förmodligen segern men starkt ändå av Modo , segern rättvis dock Saik det bättre laget o de har skarpskyttar i pp, Svenningssons skott duger fint det med!

{8225}: Nej, laget från orten som namngav skellefteåsjukan heter Skellefteå.
Eller menar du att man i en match mellan djurgården och brynäs ska kalla båda för IF? Nu får IF utvisning...

{5647}:

Vi får väl ändå vara nöjd med dessa två matcher, ser ändå bättre ut än vad man trott på förhand med så många nya spelare och ny tränare. Men det är en lång väg kvar.

Nu har man fått träna och sedan provat i två matcher, nu kan man analysera detta och sedan träna 1v innan nästa match. Tycker ändå det ser ut som vi ligger bra till i vår process.

Tycker samtliga nyförvärv ser intressanta ut, den enda jag hade hoppats se mer av är Hedberg, tycker inte han tagit för sig i dessa två matcher.

Viktigt att Aagaard, Svenningsson, Hedberg, Ohlsson får bidra direkt. Svenningsson sticker såklart ut, detta borde vara en toppspelare i HA. Han har det mesta, lite lagom elak och fysisk, farten och framförallt skottet som håller hög klass, men personligen gillar jag också det jag ser av Aagaard han verkar väldigt allround och är där det händer grejer, tycker man kan se att han är skolad i en amerikansk liga då han är skicklig efter sargerna och när det blir tätt och trångt. Jag gissar att detta är en fullgod ersättare till Olofsson när vi summerar säsongen.

Vi får tänkta på att vi saknar två toppspelare, en center som ska in samt en ledande back. Blir väldigt intressant att se vad dessa kan bidra med till laget.

Rytter: Skellefteå hade framförallt ett högre pucktempo. Deras pp hade vi inget vapen emot.
Jag tycker att vi matchade dem riktigt bra gällande åktempo, men visst var oavgjort smickrande för oss.

Hittills får man vara nöjd med Gladers jobb.

Rytter: Har själv tyvärr inte kunnat se matcherna men man har försökt läsa här så mycket som möjligt. Låter som att vi har spelat över förväntan och att man redan nu kan se lite ändringar i spelet, grymt!

Som du säger så saknar vi två nyckelspelare i Corrado och Gagnon. Blir lite tunt utan dom och speciellt Gagnon blir viktig tror jag. Då det känns som att Heppo behöver honom för att få ut max ur sitt spel. Med Gagnon i laget så kan Heppo få en friare roll och mer yta att spela på, och av vad jag sett av Gagnon så attackerar han målet ofta och är allmänt bra runt där. Vem som blir tredjelänken återstår att se, men ska vi gissa på Sveningsson?

modomille: Har ej sett matcherna men enligt Jon på Allehanda har domarna varit extra petiga på slashingar.
Bör vara positivt för oss som verkar bli ett spelande, snabbt lag

modomille: finns som jag sagt tidigare inte en chans att heponiemi blir kvar i NHL efter campen. han är på tok för tunn för det. kommer behöva 1-2 säsonger i Europa/AHL (och i hans fall Sverige denna säsong) och bygga upp fysiken.

{5647}: Näe, det menar jag inte naturligtvis , var ett märkligt exempel. Men håller på ett lag i fotboll, kallar dom IFK ibland, Kamraterna ibland. Sen kommer man till Göteborg o får höra att, näe det är ju vårat lag. Att dom kallats o kallas AIK lokalt sen en herrans massa år kan man väl unna dom? Speakern och alla däruppe säger ju så, det vet nog de flesta. Jag tycker dagens kommentator är urtrist, men inte för att han kanske sa AIK.

{5647}: I Skellefteå säger man AIK likt dom i Göteborg säger IFK inte IFK Göteborg.

Så här står det på Wikipedia.

"Skellefteå AIK grundades 1921 av medlemmar i Skellefteå IF som då ville starta upp en bandysektion i föreningen, men blev nekade. De beslöt sig därför att bilda en ny förening, i första hand en IFK-förening. IFK:s paraplyorganisation ville dock ha betalt för att hjälpa till vid bildandet, valet föll därför på att bilda en AIK-förening.

Under de första årtiondena var rivaliteten mellan de två Skellefteåklubbarna AIK och IF stor. Befolkningen var delade i två läger, AIK:are och IF:are. Idag finns inte IF som ishockeyklubb längre men den gamla åtskillnaden gör att det är vanligt att bara benämna klubben som "AIK" i Skellefteå. "

Från Hörnefors: Precis, att all visdom ska komma från Hörnefors. Jag håller ju på Nordahls IFK, men i Göteborg fattar dom inte det, Änglarna har tydligen ensamrätt på namnet. Alla städer som har/eller har haft flera lag med stadsnamnet i sej blir ofta bara kallade med sitt prefix eller suffix.. Troligen finns det fler Giffarna än de i Sundsvall

{5647}:
Jo Glader har en känsla för hantverket.

{8225}: vad de skriver i sin tidning skiter jag i, men om de sänds i nationellt media vore jag tacksam om de kan använda korrekt namn. Jag vet historiken, men förstår inte varför de envisas med att kalla sig AIK.

Om du pratar fotboll inser du väl att IFK inte är bra ett sätt att benämna Norrköping. Peking kan jag köpa då der då inte kan referera till något annat lag.

Från Hörnefors: förutom en sak. och nu har jag bott här i Göteborg i 15 år. och ALLA säger "Blåvitt". Ingen säger IFK.

Nucky: Jon får passa sig, för annars kommer många att gnälla på att han konsterade det uppenbara att domarna har en låg nivå för utvisning. Så brukar det vara under försäsongen.

Ja, det skulle nog gynna oss, även om jag personligen föredrar att lite mer tillåts.

Undrar om det resonemanget också kategoriseras som gnäll på domarna.

{5647}: Kamraterna,IFK,Peking. alla är helt OK namn. Varför dom envisas med AIK skrev ju nån om nyss. Så länge Skellefteå inte möter AIK så blir jag inte förvirrad. Har t.o.m förstått vilket lag som åsyftas när man pratar om Bajen(så länge dom inte möter Bayern kanske då).

Sen, nationellt media, hockeymatcher referas väl oftast av någon från supporterklacken, enögda, näe då.

dempa: Nu är det ett antal år sedan jag bodde där, men då var det både IFK, Änglarna o blåvitt.

En o annan sa GAIS också

{8225}: Skillnaden är väl att folk i Göteborg förstått att det är korkat att använda ett ambivalent namn. Skönt, då finns det hopp.

Du vet att Bajen och Bayern uttalad olika och att jag aldrig träffat någon som blandat ihop dem?

Skitsamma. Det är jag, de som håller på laget AIK och förmodligen alla söder om dalälven då.

Men alltså. Jag kollade intervju med Ville efter fajten med SAIK. Det flööööödar ju inte på som att han bott i staterna i ett antal år, kommer bli en snackis på presskonferenserna i vinter...

Lågoddsare att hans buzz word kommer vara ”resilience” 🤣

Padrone78:
Tycker det är riktigt roliga intervjuer, han är påkopplad på ett rätt kul sätt. ”Kan du jämföra matcherna” lång paus...... Nej😂

Tarasov:
Kan man se målen nånvart?

dempa: De kan ju välja att spela honom i AHL också.

mrpm: Jo, risken är stor. Det är främst fysiken han behöver förbättra. Förhoppningen är väl att han fick avsmak för AHL. Precis som för Dahlen är det nog den mest utvecklande ligan för honom då det han mest behöver förbättra är vad som han utsätts mest för där.

{5647}: Det förvånar mig att Mikkelson är så pass rörlig och spelskicklig. Defensiven skulle ju vara hans styrka, men jag tycker att han är mer allround än förväntat.

LP är kanske den forward som haft svårast att hitta sin plats, men kanske växer han när vi möter allsvenskt motstånd. Hans bakom-ryggen-passningar har jag väldigt svårt för när de ibland är väldigt chansartade. Dessutim räcker det inte med ett par bra byten per period. Han måste bli mer delaktig.

mrpm: vad är meningen med att säga att de lånar ut han till oss dådå?

dempa: Att han kommer till campen med matcher i kroppen. Det finns annars en chans att AHL spelare inte spelat på ca 1 år.

{5647}: Mikaelsson minns jag från SHL som spelskicklig men ingen som gillar att transportera puck eller följa med upp speciellt mycket i anfallen men hans passningsspel är helt ok.

{5647}: Bara sett ltie klipp från matchen igår. Tycker Hedberg tappar lite onödigt mycket puck? Eller så lyckades jag bara se klippen där han körde ihop det...

Monno: Mej, just Hedborg är ddt många som är besviken på.

{5647}: Jag tror att han kommer att få det tufft i vinter.

{5647}: Vet inte om man det är rättvist att bedöma spelare på 2 försäsongsmatcher. Tycker man kan vänta med det till serien drar igång. Hur många exempel finns det inte på meriterade spelare som blir utspelade av juniorer på försäsongen, för att sedan återställas när det drar igång på riktigt.

{8399}: Jag tror att han kommer att göra mycket nytta, men att han inte kommer att ta plats i förstakedjan. Han tappar lite väl mycket puck och är lite kantig, men det går riktigt fort också stundtals och han hade embryon till att komma på riktigt vassa spelvändningar där passningarna till honom gick sämre.

Mickelson följde faktiskt med upp i flera anfall och gjorde ju bland annat mål mot Luleå där han var framme vid deras mål. Han kanske ändrat sitt spel på äldre dagar?

mrpm: Ja ja. Vi har haft spelare som behövt halva eller hela hösten också:)
Men, det är kul att spekulera också.

{5647}: Tycker det syns att han har fler växlar i sig, vid hans mål igår tyckte jag de syntes att så fort han tog i så blev de bättre. Han har säkert ett stukat självförtroende från de senaste säsongerna.

{5647}:

Skulle också gissa att han tappar platsen i första när Gagnon kommer.

Gissar på:

Heppo-Gagnon-Svenningsson
Ohlsson-Aagaard-Hedberg
Åhström-Jellvert-Olhaver
Sylwander-Max-Hägga

LP är extra då han verkligen inte visat nått i dessa två matcher.

{5647}:Det kanske även är lättare för Mickelson att kliva fram när han spelar med sämre spelare, han kanske kan få ut mer offensivt i HA om han bara vågar kliva fram och får den rollen av Ville.

{8399}: Jag tror mer på friare spel, än nödvändigtvis sämre. Så stor skillnad är det inte på kvaliteten.
Jag tycuer att det största skillnaden är stt SHL är mycket mer uppstyrt.

{5647}: Håller inte alls med, visst topp HA mot botten SHL där är inte skillnaden så stor men sedan, , klasskillnad.

{8399}: Håller med, jämför man löven ifjol som var det bästa laget i allsvenskan någonsin så hade vi inte haft en chans i bäst av 7 mot något lag ovanför plats 10.

Rytter: En sak som slog mig igår är att Neiminens spel verkar innehålla väldigt lite duttande. Det är pass-pass-skott, retur, pass-pass-skott. Kan såklart bero på materialet, men de här åttorna i egen zon som Hedberg brukade ta såg jag inte heller skymten av.

Börjar fundera över om Björn är en stor fraud. Att hans "framgångar" mest bygger på att hans "Jag skiter i vad folk tycker, jag gör min grej" smittar av sig och höjer självförtroendet hos unga spelare i kombination med att han verkar vara en helt okej scout. Men är taktiken han lägger upp speciellt bra? Känns som Torpedhockey 2.0, som bara fungerade skapligt så länge hela laget var byggt kring idén.

JoseGonzales: Fast, det är ju inte ett svar på frågan. Att SHL-lagen skulle vinna behöver naturligtvis inte bara bero på spelarmaterialet, utan just för att man har ett mycket mer uppstyrt spel. Alla vet sina roller och man är mer homogena. Vi tappade i princip tio spelare till SHL där inte alla gick till bottenlag direkt. De flesta kanske som Hedberg, Olofsson, Rosdahl, men även till Skellefteå, Frölunda och Rögle.

Löven tog mest poäng någonsin, men bäst tycker jag inte. Vi var inte näst bäst någonsin heller. Allsvenskan var oerhört ojämn i vintras och mycket tyder på att den kommer att bli det i vinter också.

{5647}: Fast du kan ju inte mena att du tycker att vi är nära SHL lagen i kvalitet? Löven hade ett riktigt uppstyrt spel ifjol, betyder det att vi skulle kunna utmana om SM guld förra säsongen om vi spelat i SHL? Såklart inte. Sedan att ni tappade många spelare berodde mer på deras ålder än på att det är spelare som kommer vara ledande spelare i SHL.

Bad_Brett:

Ja det är svårt att säga, men det positiva med Björn är ju att han lyckades bryta ner de inbyggda mönstren, få alla att träna hårdare, träna på ett annat sätt osv. Han har självklart varit en viktig del för oss när vi ville förändra och utveckla klubben. Tänk hur det såg ut tidigare med AJ och Säcken.

Sedan att han förespråkade ett spel där spelare ska våga spela ut oavsett motstånd, att de ska vara kreativa och våga för att utvecklas var också positivt speciellt för de yngre.

Hans svagheter är ju just det taktiska tror jag, han ändrade sig inte beroende på motstånd eller matchbild, ser han inte heller som en matchcoach utan han fortsatte ge de ledande spelarna mycket istid trots att de inte presterade t.ex i slutet av säsongen skulle tredjekedjan fått istid från kedjan med Rosdahl/Olofsson då de var under isen efter jul. Han klarade inte heller av att sätta ett stabilt försvarsspel över 2 säsonger. Stundtals såg det riktigt bra ut men det blev aldrig riktigt stabilt och tryggt. Samma sak när han var i IKO då var man riktigt bra framåt med har för mig att man också släppte in mycket mål det året. En annan svaghet är nog att han har extremt kontrollbehov, tror inte han lyssnade speciellt mycket på andra och på Per Styf, utan dessa skulle mer exekvera det han beslutat.

Det man kan fråga sig är hur väl han egentligen lyckades i Modo förra året, vi hade en av de bästa trupperna i serien att komma två är det succé eller förväntat? Kunde man förväntat sig mer av backspelet med tanke på vilka backar vi hade att tillgå? Jag tycker nog det iaf.

Dock tror jag vi kan ha nytta av en del saker björn har infört och kan vi bygga vidare på detta och sedan modifiera lite i försvaret för att få stabilitet kan det bli riktigt bra. Lite som Åhlund gjorde i IKO efter Björn lämnat. Kanske funkar Björn bäst som ledare i en förändringsprocess men sedan behövs det någon annan som kommer in och bygger vidare och finslipar och slutför.

Därför blir det spännande att se hur han lyckas i ett lag som på pappret tillhör de sämre lagen i SHL. Kommer hans spelsystem verkligen att fungera i SHL med denna trupp? Kommer han kunna sätta ett försvarsspel som håller i SHL?

Det är lite vinna eller försvinna för honom, och jag är inte helt säker på att det kommer lyckas så bra. Och för att vara ärlig så hoppas jag faktiskt att det går riktigt åt helvete för Björn och Leksand.

Bad_Brett: Hellkvist verkar ha en riktigt bra förmåga att få ut mycket ur sina spelare. Man verkar få en gemenskap där även de som spelar lite trivs och många spelare har utvecklats under hans ledarskap.

Däremot verkar hans taktiska kunskaper komma lite på skam allt mer. Jag gillar redan årets försvarsspel bättre än det han hade haft en säsong att bygga på inför fjolårets försäsong. Det är fortfarande aggressivt, men man sorterar bättre och gör bättre avvägningar. Mot Skellefteå var det framförallt i PP de visade att de var i en liga högre än oss, men i spelet fem mot fem var vi duktiga på hålla dem på utsidan och att hindra dem från att få högkvalitativa målchanser. (Det är ingen tvekan om att de var bättre än oss även i fem mot fem, men hade vi spelat fjolårets försvarsspel så skulle de fått mycket fler frilägen).

Det kanske är lite tidigt att kika på anfallsspelet, som vi förmodligen lagt mindre träningstid på. Jag hoppas att det som du är inne på blir rakare på mål och mindre duttande på vår planhalva.

JoseGonzales: Nej, jag tror inte att ni kunnat utmana om SM-guldet, men att skillnaden inte är avgrundsdjup heller. Jag tycker att hur man spelar är en större skillnad än kvaliteten på spelarna i sig. Det skiljer - som jag skrivit - i båda.

Dvs, att Mickelson inte följde med upp i anfallen i Luleå, men gör det med oss, är nog mer en fråga om spelsystem och roll, än att alla spelare i allsvenskan är så mycket sämre än i SHL.

{5647}: Beror på vad du menar med avgrundsdjup, skulle säga att topplagen som Frölunda, Luleå, Färjestad osv är på en helt annan nivå. Bottenlagen i SHL är inte skrämmande bra men ändå så pass bra att nog alla skulle vinna allsvenskan över 52 omgångar..

Ni har spelat 2 träningsmatcher, vi får se skillnaden på Mikkelsons spel efter 52 omgångar och se om han följer med upp i alla anfall.

JoseGonzales: Det verkar som att JFK drabbats av hybris efter två träningsmatcher.

{8399}: Det verkar som att du bara är inne på att provocera.

Vad tror du om Mickelson? Tror du på allvar att SHL-spelarna är så kopiöst mycket bättre så att han inte kan transportera puck när han spelar i SHL, eller beror det på den roll han fått i det spelsystemet? Eller menar du på fullaste allvar att alla SHL-spelarna är så oerhört mycket snabbare och bättre så att det inte gick? Mickelson var väl fem år yngre under sitt första år också, men han har väl blivit snabbare nu när han passerat 33?

I sådana fall undrar jag hur Brynäs tänkte när man värvade Hedberg. En något långsammare spelare än Mickelson, som transporterade mycket puck. Menar du på fullaste allvar att Brynäs kommer att stoppa honom från att spela det spel som man värvade honom för???

Varför värvades Jonathan Johnsson till Skellefteå. En ganska långsam spelare som inte är i närheten av Mickelsons fart. Han kommer med ditt sätt att resonera aldrig få en enda minuts speltid då han knappast kan platsa.

{5647}: Ganska säker på att han syftar på att du nu efter två träningsmatcher där ni vunnit en och förlorat 1 mot SHL lag helt plötsligt tycker att det knappt är någon skillnad på lagen i SHL och Allsvenskan utan endast att SHL spelar ett mer uppstyrt spel.

« · 2074753 · »