1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532360 inlägg · 4126 ämnen

Gör din röst hörd!

Gör din röst hörd!
Idag tänkte jag gå och poströsta. Det tycker jag att du också bör göra. Inte nödvändigtvis poströsta alltså...det går lika bra att göra det i vallokalen på söndag. Men rösta det tycker jag alla ska göra.

Märk väl vilket "fiffigt" trådnamn jag skapade. Den har potential att bli en riktigt lång "skitsnackstråd" eftersom alla verkligen är berättigade att göra sina röster hörda, oavsett ämne. Knaskamilla, jag väntar på att du ska göra din röst hörd. För dig är det väl en omöjlighet att INTE höras? Höll nästan på att glömma dig Paddan, du är också bra på att göra din röst hörd :) Fire away!

Sv: Gör din röst hörd!
samjo: Vad röstade du då? För eller emot Posten? :-)

samjo: jag håller med dig gå och rösta på söndag

samjo:

En brasklapp, empiri visar att alla försök att blanda in politik på icke-politikforum är ett effektivt sätt att avlägsna alla former av vi-känsla. Det här känns olustigt men samtidigt kan det nog vara elddopet för forumskulturen...låt oss se.

Som ett litet exempel på vad jag menar: Som den sanne federalist jag är anser jag att ett lågt valdeltagande i riksdagsvalet är ett sundhetstecken som visar på att begreppet "nationen" är något som håller på att falla ur folks medvetanden till förmån för ett starkare europatänkande.

a) Har jag rätt?
b) Hur definierar man isf rätt?

Säg (dessutom) så här: jag har haft en viss politisk övertygelse sedan jag gick på mellanstadiet och alltid röstat på det aktuella partiet vid alla möjliga tillfällen, t.o.m valet till europaparlamentet. Detta till den dag jag började upptäcka att människorna med samma politiska övertygelse som jag gör mig konfunderade och får mig att börja fundera över vad som egentligen lockar dem i "mitt" partis program.

När jag sedan allt mer märker hur vanliga dessa människor är i partiet, vad är det då som är intressant...

a) partiets program, som jag kan läsa om på internet eller det som kommer till brevlådan? Det som de högsta företrädarna pratar om?

b) Vad människorna som utgör partiet verkligen tycker, vilka värderingar som styr människorna som fattar beslut på kongresser och i nästan 300 kommuners beslutande organ?

Jag - desillusionerad och enbart röstande i kommunalvalet, på det andra partiet i mitt liv.

Björn VII:

konfunderade=konfunderad...

samjo:

Det blir rätt tyst från mig. Jag ämnar befinna mig på dans.

Rösta på knas - DIN röst i natten! (Eller? Njae.)

knaskamilla:

Jaadu knas... Nu är det snart dags att gå till valurnorna. Men jag är fortfarande osäker: Hur ska jag göra för att kunna välja dig? Vilket parti tillhör du egentligen? Det spelar juh igenkligen ingen roll, jag kommer att rösta på dig i alla fall. Ändå blev jag lite nyfiken och ville veta: Efter en mindre gallup bland ett urval människor på Nordhallen i Bjästa, fick jag följande förbryllande svar:

MoDoröda Salmingspartiet
Foppartiet
Kerstin MoDokratisk Salming (Stig)
Kent är partiet (fd Bandyförbundet)
Milopartiet
Wernerpartiet

Ett lokalt missnöjesparti - Nolaskogs Curling-Bönder (NCB) - sägs också ställa upp. Men man ska nog som vanligt inte tro allt som de fantiserar ihop i de där trakterna...

Finns det verkligen något som är rätt av vad de säger, knas? Eller är du en politisk Wilde?

PS. NÄÄH, JAG SKRIVER INTE LÅNGSAMT. Jag tänker långsamt.

westerlind:

Jag är partilös. Testa med "HS" eller nå't. Kan kanske funka.

Själv ska jag inte gå till valurnorna, men väl få massage nu.
Ha en trevlig afton, folks!

westerlind: Nolaskogs Curling-Bönder, jädrar vilket kungligt namn! Då kan man ju äntligen få känna sig som en kultiverad, iskall och stenad bibelfanatiker.

westerlind: Det är ju egentligen, förlåt, igenkligen inte så svårt att förstå att du fick just de där svaren i Bjästa, med tanke på undertecknads egendomliga uppföranden här på HS.

Paddan:

Äsch, bjästabor det är kluriga filurer med glimten i ögat! Men, jag har lovat alla som deltog i undersökningen att de skall få vara anonyma - så även du.

westerlind: Puh, vilken tur, man vill ju inte verka som en total byfåne.
Bara jag får den utlovade ersättningen för att jag svarade på din gallupundersökning så är jag nöjd.

Paddan: Oj vad du har jobbat starkt sista dagarna! Tror det var för mindre än en vecka sedan du låg på drygt 200 inlägg. Nästa vecka kommer du antagligen passera 'Lumber Jack' :)

westerlind: Ähh...jag orkar inte göra nåt åt ditt försprång just nu. Jag resignerar. Kanske sätter jag in en spurt när det är nåt "viktigt" att diskutera. De nattliga "chatt-racen" orkar jag inte delta i längre. Sedan man skaffat flickvän finns det roligare saker att göra. Vad säger jag inte :)

samjo: Kan det verkligen stämma? Ja, kanske det. Lätt hänt att spendera en hel del tid här när man sitter på jobbet och inte har några arbetsuppgifter för stunden. Men jag antar att lavinen med arbetsuppgifter snart ska komma i rullning, eller hur man nu säger. Antar att det till exempel blir min uppgift att skriva slutrapporten för det EU-projekt som jag är "anställd" i.

Paddan: Apropå gallupundersökning och göra sin röst hörd. Imorrn så har vi fått en beställning från (jag tror det var gallup) om att göra en "val-undersökning" på det marknadsundersökningsföretag jag extraknäcker på varannan helg. Vi ska ringa runt till 800 personer mellan 11-16 och prognosen kommer att visas på TV:s nyheter vid sex-tiden.

Smaka på den möjligheten till en LASSIE:n alla ni! :)
Den kostar inget.

samjo: Jaha, men då vet man ju vem de kan skylla på ifall inte prognoserna stämmer! Eller var det helt enkelt som så att ni skulle ringa runt till folk och undersöka hur mycket de känner till om en val? :-)

Paddan: Nej vi kommer inte att fråga om valar. Ej heller späckhuggare, delfin eller knubbsäl. Nåt mer du ville bli upplyst om? :)

...och sedan kan dom ju knappast skylla på mig om valprognosen visar fel. Istället får man väl skylla på "slumpen" eller datorn som valt ut intervjupersonerna...eller helt enkelt att personerna som frågas ut lämnar oriktiga uppgifter. 800 är ju bara en bråkdel av Sveriges befolkning, men tydligen tillräckligt mycket för att ligga till grund för en tämligen tillförlitlig prognos.

samjo: Nja, jag tror inte det. Det skulle väl i sådana fall vara om upplysning av lokaler, eller liknande. :)

Paddan: *trumvirvel* på den!!! :)

drrrdrrr-dish! (försöker härma ljudet också, vet inte om jag lyckas)

samjo: Tackar, tackar :)
Hur funkar sånt där med marknadsundersökningar, tillhandahåller företaget lokaler och färdigutskrivna telefonlistor till personer som ni sedan ringer upp, eller?

Paddan: Kan bara svara för mig själv och de erfaranheter jag har av det enda företag jag jobbat på. Vi bunkras ihop upp till 100 pers i en ganska rymlig och turligt nog luftkonditionerad sal med lika många datorer. Sedan tar man på sig sitt head-set, loggar in på just den undersökning man ska göra och väntar på nästa samtal. Datorn sköter allt. Programmet man använder är oftast "FileMaker 4.0". Det finns en "dialer" som ringer upp folk slumpmässigt från en databas av telefonnummer. Dessa telefonnummer kan antingen vara slumpmässigt utvalda eller t.ex. uppbyggda av nummer serier (exempelvis [riktnr]-13344) så att man får ett urval av hela Sveriges befolkning. Ofta frågar man dessutom efter den person som står näst i tur att fylla år i hushållet och som befinner sig inom en viss åldersgrupp (ex. 15-74). Detta gör man för att det ska bli lika många kvinnor som män som svarar i undersökningarna. Skulle man direkt haffa personen som svarade i telefonen skulle det bli 80% kvinnor o barn i undersökningarna :)

Det vet man ju själv från när man var liten. Så fort telefonen ringde så högg man som en cobra. "-Mamma jag svarar!!"

samjo menar givetvis "nummerserier" och vill uppmana alla att besöka www.skrivihop.nu för att förstå hur viktigt sådant här är.

OBS! Understrykningen gjorde jag enbart för att reta gallfeber på knaskamilla :)

samjo: ..eller om man är tillräckligt gammal så var det en Kobratelefon som det ringde i. Som kuriosa så hade min moster just en sådan telefon i sin affär tills för bara några år sedan.
Jaha, nu ropar morsan och vill att jag ska sluta surfa så hon kan ringa in till Bongolotto. Är hemma hos morsan och käkar gratis idag, nämligen.

Paddan: Slå på bongotrumman med Kobratelefonen åt mig. Nu har jag passerat westerlind i antal inlägg. Fast ikväll susar han nog förbi mig igen. Ska på kräftskiva på innergården om en halvtimma nu.

samjo: Kräftskiva?

samjo: Det

...låter...

...trevligt!

samjo:
Ha det så bra. För övrigt är jag totalt ointresserad av den där babbel-toppen...

Paddan: Bongolotto...vilket härligt program. Det ringer in en kvinna som inte vet hur man spelar sänka skepp och....häpp så har hon vunnit 520000! *deppar*

Hälge: En del har tur

westerlind: Måste säga att sådär lät det då inte igår, eller lider min herre av dåligt samvete att han babblat på alldeles för mycket i "fel" gästbok. Själv har jag inte mycket till samvete så...

westerlind:
Tänk att vi har Djurgårdare, Timråanhängare och Brynäsare, som fyller MODOs gästbok. De har dessutom en otrolig fantasi att komma på disk.ämnen. Det skall bli skönt när hockeyn börjar, då kanske innehållet blir mer färgat mot hockeysnack.

Förslag på trådnamn inför nästa natt: nattsnack vore inte så dumt.

Kärran:

Anar att Paddan varit ute och prasslat igen, då Lulingarnas gästbok har rätt många fler inlägg än den här...

Skönt att ni diskuterade golfregler en kväll då jag hade vettigare saker för mig! Nu ska jag sova. Länge.

Godmorgon på er!

Nu är man på väg mot vallokalen och jag har ännu inte bestämt mig för vilken jag ska rösta på. Wernblom eller Wennerberg? Hur ska jag göra, hjälp!!!!!
(Foppa är ju Gud så han bestämmer ju egentligen)

Lumber Jack: Så länge det inte blev Wennerholm så är jag nöjd.

Lumber Jack: Rösta på MODOratorna

knaskamilla: Äsch, efter en liten inlärningsperiod så är de nu riktigt bra på att skitsnacka själva. Det är klart, en och annan groda måste jag ju bidra med för att inte gästboken skall få ett alltför seriöst innehåll.

knaskamilla:

Jaha, man måste prata över hockeysnack fastän man finns under samma tak. Detta beror kanske på att en annan sover när en del är vakna.
Som nu när klockan är 15, så sover ungdomarna middag.
Dansmaran verkar ha suget ur dem alla krafter.

« · 112877