1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480474 inlägg · 4078 ämnen

IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10

2466433 · » Till forumet


Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Tarasov: byt fokus nu mentorn
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
KB65:
Ja spelar man så hela tiden kommer resultaten så utmaningen bli att hålla i, tror det skall ordna sig.
Kommentera


Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
gizzo:
Skönt när du bidrar med kloka analyser, saknar hånen dock kan du inte dra iväg ett? Vi hade rätt vassa chanser men tyvärr gick den inte in.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
gizzo: hm tankevurpa? Min upplevelse va precis tvärtom!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Bad_Brett: Gäller vårat bet fortfarande?
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
gizzo:

Jaja vi säger så kul att du är nöjd med ert spel och förmågan att driva spelet på hemmaplan.

Men det är klart för vissa är en lottovinst skicklighet.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
gizzo: Kom igen när du sett matchen
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
J F K: men ärligt, löven kontrollerade matchen bekvämt. Modo saknar spelare som kan bryta mönster just nu eller de som kan göra det är ur form
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
J F K:

Jag tror löven är mer nöjda med resultatet än spelet och matchbilden.

Jag tror modo är mer nöjda med prestation och matchbild än löven men missnöjda med resultatet.

Kan aldrig vara en medveten strategi att låta en jämnbördig motståndare få dominera så i sin hemmaborg. Någon som tror att löven är så skraja för oss att det enda de kan göra är att backa hem och spela som Västervik typ?

Stråhle står och säger att det var en taktiskt extremt väl genomförd match, kan aldrig tänka mig att taktiken var att låta modo driva spelet och skapa så pass många heta chanser mot dem. Har sett igenom delar i efterhand och förutom målen så har löven ett par heta chanser. För modo har jag räknat ca 10+ heta chanser, varav 4-5 högkvalitativa där det bara måste göras 3-4mål.

Känns ändå bra att veta att Stråhle är nöjd med taktiken och att han enligt dem gjorde en perfekt match, skönt att veta att vi kan skapa så pass mycket på dem ändå.

Vid full trupp på lagen så håller jag oss fortfarande som favoriter i bäst av sju. Sedan kommer det alltid skador och tappad form i ett slutspel som kan ställa till det.

Men sett till att uppträda som ett lag, vara konsekveta, sätta roller, ha rätt rollspelare och spetsar och följa systemet tycker jag vi ligger före löven. Jag tror och hoppas att detta kommer fälla avgörandet i slutspelet, där är det bra att ha grunden att falla tillbaka på när det hackar och går tungt. Tycker också att under serien har vi varit bästa laget i 5 mot 5 av alla.

Största nyckeln är att få igång PP. Igår visade vi att vi kan stänga ner deras PP men vi måste få igång vårt för att ha ett vapen till så vi kan avgöra täta matcher.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Foppatofflan: Han har en egen regelbok tyvärr. Står i grundlagen.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Nucky: kanske redan kommenterats här, men la ni märke till Rahimis behandling av Adam Pettersson i situationen där AP åkte ut för hög klubba? Spearing och sen knuff i ryggen så att han åker in i sargen. Måste vara väldigt lätt att tappa kylan när man spelar mot Rahimi.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Nucky: sen är ju frågan om dicken också kan gå på ren vilja en kort period. Han behöver ju inte spara på kroppen. Kötta som en tok 10 matcher, vila sen.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Fördelen med Dickie i jämförelse med Woods är att han inte är lika beroende av sin skridskoåkning.
Men visst fan vill man ha upp honom så nära 100% det går för att vi ska gå hela vägen.

En annan reflektion från igår:
Vi släppte till väldigt få kontringar trots att vi låg under större delen av matchen. Det är imponerade med tanke på hur det sett ut tidigare.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: japp samtidigt som man slet sitt hår över missade chanser så är det grymt skickligt att hålla nollan så länge
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: Det man kan konstatera och jag tror precis alla vi här är överens, Derbyn med hatkärlek är något alldeles speciellt 👍🏼
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: Jag tycker att det där med "spelar på resultatet" är en ren efterhandskonstruktion. Fredric Andersson säger i intervjun efter andra perioden i princip rakt ut att man är missnöjda med att spela alldeles för mycket i egen zon och vill lyfta spelet till MoDos zon istället. Det blev tvärtom.

Det kan aldrig någonsin varit meningen att hamna så djupt ned i egen zon som man gjorde. Sedan är det klart att det kunde blivit en jämnare matchbild om inte vi tvingats trycka på så hårt och chansa lite, men att Löven vill spela mycket i egen zon tror jag inte en sekund på.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Nucky: Okej du har en poäng.
Men samtidigt kanske det var för tidigt att spela match med tanke på att han drog sönder en mjukdel i samma fot?!
Oavsett så kommer han nog behöva en 5-8 matcher att för att komma i fas så vi kan nog inte räkna med allt för mycket i kvarten.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Rytter: Klart att han förstår ishockey, sedan måste väll du kunna räkna ut att han kommer försöka boosta sin egen målvakt så mycket som möjligt, speciellt efter att han inte räddade en badboll matchen innan.
Med det sagt så tycker jag att vi skapade tillräckligt med lägen för att vinna matchen igår och jag tycker att vi långa stunder spelade riktigt bra.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
KB65: Bara kolla skotten så förstår man att ni skapade mer. Men hade inte vi tagit ledningen med 2-0 så tidigt är jag övertygad om att vi tryckt på mer offensivt och skapat mer. Var helt uppenbart att vi spelade på resultatet hela matchen sen. Riktigt effektiv slutspelshockey!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Greg P:

MoDos målvakt borde ha haft en chans på det andra målet, det var fri sikt hela tiden, skottet kom rakt framifrån, vi förlorar finalen om han inte tar ett sådant skott i slutspelet,

Vi har det starkaste laget utan tvekan, målvakten om det nu blir Gudas är vår akilleshäl
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Rytter: Satt ju ganska rakt bakom deras bur. Räknade till åtminstone tre högkvalitativa lägen som borde ha blivit mål 9/10 ggr. Plus några till som är riktigt bra chanser.

Nog tycker jag vi är klart bättre hela första perioden men ändå står det 2-0 på tavlan. Man är blind om man säger något annat, men det är inte alltid rättvist. Sen är det svårt att värdera resten av matchen när de kan spela på ledning. På ett väldigt effektivt sätt också.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
jonsson: alltså det börjar bli märkligt. Vad ska mif ha Werner till resten av säsongen?
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Han tränade dock efter förra skadan och var såpass ”stark” att han fick spela match, så uppehållet från träning är inte 3 månader
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Rytter: Det räcker med att se matchen någorlunda nykter så såg man att Modo skapade iaf 6-7 riktigt kvalitativa målchanser, det går som inte att snacka bort eftersom det är fakta.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
jonsson: Werner får väl visa att han gärna ser att Malmö åker ut, så han släpps från sitt kontrakt. Annars är han kvar i Malmö ett år till enligt kontraktet.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
J F K:

Kommentar från Fredrik Andersson igår.

-Joonas insats var fantastisk. Vid fyra-fem tillfällen trodde jag att det blev mål, men han tog den, säger Andersson.

Låter som att han inte delar uppfattningen vissa här har, att vi inte skapade nått framåt och inte hade några heta lägen.

Frågan är ifall lagkaptenen i ett av lagen på isen eller en läktarcoach förstår hockey bäst.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Rytter:

Malmö verka tjurig med att släppa Werner oxå blankt nej än

”Han vill till oss och vi vill ha honom” säger Hinken
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
J F K:

Hinken nämner idag att prognosen är att Josh kan göra comeback vid månadsskiftet då de har roadtripp mot KIK och Tingsryd. Håller detta så får han 4 matcher i serien sedan 1v vila/träning innan kvartsfinalen.

Han kommer inte vara i toppform i kvartsfinalen, men i en eventuell semi/final bör han vara igång rejält.

Skulle kännas bra att få in honom sista 4 matcherna och sedan ge honom 1v träning och återhämtning.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: Jo, det sade det väl redan förra veckan? Märkligt att Georgsson som brukar vara så bra på nordamerikaner misslyckats med utländska värvningar i parti och minut i vinter. Å andra sidan så har de fått rätt bra styr på skutan genom de som de redan hade. Märkligt att de ligger så högt upp trots att så många värvningar floppar helt enkelt.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
J F K: Instämmer Löven skapade väldigt lite målchanser. Tycker Modo var klart bättre och förde matchen med lite bättre avslut och lite tur med returer eller studsar så hade ni vunnit matchen. I en matchserie i ett slutspel räcker inte det här utan då vinner Modo enkelt med 4-1 i matcher.

Det här var nog Lövens svagaste match mot Modo i år och Modo bästa i Umeå sen en av slutspelsmatcherna ifjol.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Hört att SSK ska skeppa Luchuk nu? Tog in han som ersättare och nu ska han skeppas igen..
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
J F K: Jag baserade det på att han lär ha varit gipsad många veckor, försvagade muskler och ledband i fötter och fotled kan vara förrädiskt! Men helt klart svårare på skridskor men benbrott igen? Låter helt osannolikt
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: Jag instämmer!
Vi får se, kommer han tillbaka så har han missat 3 månader ungefär så han bör ligga rejält efter, frågan är om han ens hinner komma i form innan säsongen är över?!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: Tror inte det. Det är klart svårare att stuka en fot i en skridsko än vid fotboll. Den första skadan var ett benbrott, men den andra vet vi inte. Inte samma skada, utan en helt annan skada på samma ben. Vad var oddsen på det? Kanske var han lite svagare just i det benet...
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Låter som ledbandsskador och det är inte ett skämt i fötterna.. har haft problem med det från fotbollstiden och det kan vara ett helvete att få det att läka och minsta lilla konstiga vrickning kan slita upp det igen. Hoppas för er skull att det hinner läka helt för det är bökigt med ledband!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: Josh gjorde comeback efter 6-7 veckor borta mot SSk men fick kliva av efter halva matchen med en ny fotskada på samma fot, så han blir borta till slutet av februari mest troligen.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Vet inte hur eller varför men jag har också blandat ihop dom.. namnen är noll procent lika så jag förstår inte hur det går egentligen haha
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: Ja men precis haha Wiegel såklart :)
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
JoseGonzales: nä ny skada, samma fot. Han var väl tillbaka typ 40 minuter om jag minns rätt? Eller var det ett par matcher?
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Misstänker att du menar Weigel...
Lindgren kommer sannolikt inte tillbaka, om det inte sker väldigt sent i slutspelet. Ja, han är i praktiken deras enda riktigt spelskickliga back så han saknas enormt. Annars är det mest dussinlirare de haft skadade om man jämför med Woods och Dickinson. Ingman har varit borta ett tag, men även om han kanske varit vår bästa back sett till tvåvägsspelet, så har vi fullgoda ersättare.

Men, det är uppenbart att vi ökade träningsdosen och hade en period med riktigt dålig fart. Vi är nog de enda som verkligen medvetet kunnat köra så specifikt, vilket rimligen är en fördel.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
J F K: japp igår var ju motsatsen mot många matcher vi vunnit under säsongen där vi spelat betydligt sämre men ägt båda kassarna!!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Deilert?? Weigel antar jag du menar. Beaudoin har inte spelat på ett tag heller.. Men vår höst var ett skämt. Hade borta tre centrar samtidigt ett tag. Skönt att den perioden är förbi!

Varför är Dicken borta igen? Slog han upp samma skada? Hade för mig att han var tillbaka ett par matcher?
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Gavelo: Den som lever får se men de spelar verkligen bra hockey i alla fall.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Tarasov: Alla lag topp sex är mer eller mindre farliga. Rimligen bör vi kunna vinna mot Mora, SSK och BIK över sju matcher realtivt bekvämt om vi spelar bra. Jag är lite orolig för Löven och DIF även om jag tycker att vi är favoriter oavsett motstånd.

Men, vi får inte bjuda på två mål så pass enkelt. Tycker att markeringen var för svag några gånger.

Sedan måste vi vara mycker mer desperata framför deras mål. Vi skapade definitivt tillräckligt många målchanser för att vinna med ett par mål, men framförallt i de två första så fick Voutalainen se pucken alldeles för lättvindigt. Vi saknade verkligen Aagaard och Dickinson. Tror dock att vi kommer att vara riktigt jobbiga i ett slutspel genom att vara det enda laget med två riktiga toppkedjor. Om Niederbach, Haloran och Vela/Aagaard kommer igång så blir det jobbigt att möta oss. Lövens fjärdekedja sattes mot vår första hela tiden och har vi två stycken kommer de inte kunna använda riktigt samma taktik. Sedan tycker jag att deras fjärde börjat gå ned sig. WIklund och Andersson är skuggor av deras forna jag som de var för ett par år sedan.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
grimiss: Löven har Deilert och Lindgren borta, samt Vaiano avstängd så det är ju inga dussinlirare direkt, samtidigt har vi JD och Ingman skadade och Aagaard borta på landslagsuppdrag så mellan dessa lag är det ingen tvekan om att Modo har tyngre tapp.

Djurgården har fått tillbaka sina tidigare skadade spelare men nu fått Lekermäki skadad, kanske ingen kioskvältare till spelare än.
Mora har vad jag känner till full trupp på sina nyckelspelare
Karlskoga har precis fått tillbaka Forsell och Stakkestad.

Så vi ska inte skylla på skador och frånvaro men vi är tunna när man tar bort 2/3 av våran första kedja samtidigt som Karlin inte toppar laget med de spelare som finns kvar.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
grimiss: Det tror jag verkligen inte ni är. Före nyår var ni de minst skadedrabbade laget i hela serien iaf!

Vi har haft borta minst 3 spelare varje match hela säsongen men har precis börjat få tillbaka lite spelare. Haft borta 2-3 centrar hela säsongen i princip.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Axle San:
Södertälje känns också farliga.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
Modo måste inse fördelen med att göra första målet i matcherna mot björklöven och andra topplag i serien. Väldigt ofta hamnar man i underläge och det blir tufft att möta tajta försvar.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - MoDo Hockey : 2023-02-10
jessy: Det har jag aldrig sagt och håller med. Men din kommentar bevisar precis det jag poängterade i slutet så tack för det =).
Kommentera

2466433 · »