1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530891 inlägg · 4122 ämnen

Jansson eller inte?

Jansson eller inte?
Kul läsning hittills om Jansson. En ifrågasatt spelare, men nu frågar jag mig om han är så ifrågasatt av fans som det låter ofta. Tomma burkar skramlar mest brukar man säga.

Att han inte brukar vara ifrågasatt av tränarna visar ju all statistik på. Om Lars Jansson är skadefri så spelar han. Så enkelt har det varit genom åren. Tydligen värdesätter de något som belackarna inte kan se.

Hittills har omröstningen visat att ca:40% inte tvivlar på Janssons kapacietet, precis som tränare genom alla tider. Är han skadefri så spelar han.

drygt 10 % tror att Jansson kommer att få svårt att platsa i år. Deras röst respekterar jag helt. Det vore kul att höra hur dessa (två st. hittills) tänker, för nog kan det vara så att tiden är över för Jansson?

Drygt 40% tror att Jansson kommer att vara skadad ett år till. Eftersom man valt det här alternativet så kan det knappast vara tidigare aversion mot Janssons kapacitet som spelare som de grundar rösten på. De är helt enkelt less på att Jansson jämt och ständigt är skadad så, självklart kommer han att vara det i år igen.

Enda invändingen jag har mot det: Har man historien med sig. Är Jansson ständigt skadad? Stämmer den statistiken, eller gör man bara en vild gissning som inte grundar sig på någon logisk tanke?

Vad jag vet är Foppa skadad oftare än Jansson historiskt sett. Om det hade varit hans namn som varit aktuell i omröstningen, hade man tagit för givet att han inte skulle spela mer än sporadiskt i laget i år, av samma ansledning?

Hittills har en person helt uteslutit att Jansson skulle spela över huvud taget. Vad jag vet har Jansson ett kontrakt som sträcker sig en tid, så denna person grundar säkert sitt antagande på något som vi andra inte vet. Han har ingen statistik som stödjer antagandet (Jansson är ju en av Modos meste, genom tiderna.) och det finns inget annat heller som stödjer rösten. Men det kan ju bero på att vi andra befinner oss i okunnighet. Vi får väl se om han får rätt. - Spännande.

Sv: Jansson eller inte?
NuMo:

Så ordnade man lika i matchen då...

Klart som korvspad att pojken lirar om han är hel.

NuMo:

Jansson är en säkerhetsrisk, en STOR sådan. Han skall helt enkelt inte spela. Inte i MODO i alla fall. Och inte med den backuppsättning som vi har i övrigt. Om vi nu får hem Timmy och Kabben som så många tror så har vi X backar som är bättre än Jansson.

Timander, Kaberle, Hasse J, Damgaard, Enström och Hedman. Ja, till och med Snygg-Janne går före Jansson som back. Dessutom talar mycket för att vi eventuellt kommer ta upp ytterligare någon juniorback när vi nu inte fick Lars Jonsson.

Jag ser hellre att MODO i så fall satsar på den juniorbacken än att låta Jansson spela.

Men det är klart, jag är ju backhatare enligt vissa. Idiot enligt andra. Men egentligen vet alla att jag helt enkelt har rätt i det här fallet.

NuMo: Han ska inte spela. Så enkelt är det enligt min mening.
Om vi får hem Timmy och Kabben då är det inget snack att han får nöta bänk.

Kaberle - Jonsson
Hedman- Damgaard
Enström - Timander
Jansson

Poffa: Jag förstår att du chansat på att han inte kommer att spela några fler matcher i Modo. Tränarna kommer att resonera som du och hellre köpa tillbaks Anders "Nästan" Söderberg på backplats än att låta Jansson spela en enda match till. Detta om det nu inte blir de förvärv du talar om. Två år på bänken med en god lön alltså. Det verkar som att de flesta har ljugit i undersökningen. Vissa fuskar ju i vuxen ålder met patiens också. Ingen vet varför, men det är så.

NuMo:

Precis, det är minst tio personer som inte sagt vad de egentligen tycker.

Poffa: Ett rykte nådde mina öron i lördags. Det sade att Kaberle hade tjackat upp sig på en kåk i Ö-vik. Någon som vet hur pass hög sanningshalten är i detta rykte?

Poffa: Jag kommer naturligtvis att spara debatten och undersöknigen för att med facit i hand kunna se vilka som är de största tolkarna av hockeyverklighet. Vi vet ju inte attt du har fel förrän Jansson faktiskt spelat en match till i ES. med Modo.

Lumber Jack: Enligt tjeckiska tidningar ska bröderna Kaberle vara i princip helt klara för att spela med Kladno nästa säsong. Där verkar man också säker på att Kaberle kommer hem...

Lumber Jack:

Ingen aning. Däremot är det nu ganska så troligt att snacket om att Salo köpt en lägenhet i hamnen är sant. Var på domarfest igår och en av de som var där jobbar på föreningsspearbankens fastighetsavdelning. De hade blivit kontaktade av Salos agent om lägenhet men sedan inte hört något mer då de inte hade något att erbjuda.

Personen ifråga trodde att de gått vidare och köpt en av lägenheterna i hamnen istället.

Poffa: Hmm? Kan det betyda att ryktet om Salo är sant, men att kanske Foppa fortsätter i NHL ändå.

NuMo:

Gör det du. Jag vill inte att han skall få spela MEN jag TROR han kommer få spela. Men det fanns inget sådant alternativ att klicka i så jag valde det som såg bäst ut, "varför skulle han spela?"

Poffa: Det blir ju lite fel det, eftersom du inte tar hänsyn till hela alternativet. Du verkar inte kunna hålla isär dina känslor från verkligheten. Passar inget alternativ skall man naturligtvis inte svara.

Poffa:

SnyggJanne bättre på backen än Jansson? Tillåt mig tvivla. Låt oss slippa SnyggJanne som back...

knaskamilla: Jag hoppas snyggjanne blir utlånad i år...

AudibleGiraffe:

Hmpf. Till Husum, isf... ;)

NuMo: Har svårt att se varför Salo skulle komma till Övik om inte Peter också kommer. Sedan har jag aldrig fattat varför man ska köpa en lägenhet för att bara bo i Övik ett år.

När det gäller Jansson debatten så ser jag hellre Tobias Viklund eller Johan Agu som den sista backen i MODO truppen.

Martin S:

Jag ville bara förtydliga tanken att om det blir Salo, så kommer naturligtvis Foppa. Eller är det inte så? Det verkar otroligt om det inte vore så.

Johan Agu skulle ju ha fått chansen för flera år sen så länge som han varit på tapeten. Aldrig för laguttagare till A-laget förstås. Kan det inte vara så att hans utvecklingskurva dog?

Själv vill jag ha backar som är bra. Jag vill inte sätta in en back som är sämre än någon annan, speciellt inte om det börjar vankas slutspel. Att spela in juniorer får man göra pö om pö, tills de blir mogna.

Platsar inte Jansson har han inte i laget att göra, det har alltid varit min inställning.

Martin S: Börjar personligen bli enormt less på alla rykten. Alla bygger upp förväntningar om att dessa spelare är säkra på att komma hem och sen plötsligt vips blir det ingen lockout och foppa vill lira en säsong till i Colorado för då har man värvat Iginla och halva nhl...

NuMo: Jag vill inte påstå att Agus utvecklingskurva har dött.

Allsvenskan Norra Vår 14 1+7=8 +8(Näst bäst +/- i laget)
Allsvenskan Höst 32 4+6=10 +/-0(En av få i laget som inte hamnar på minus).

Agu hade en formsvacka som andra års B junior och även till viss del under det första året som a junior. Under sitt sista juniorår spelade han med ÖSK och tog även tillbaka sin plats i juniorlandslaget då han spelade JVM med Zakke, Almtorp med flera.

Jag anser att Agu är överlägsen Wästlund och Wästlund fick kontrakt ifjol sommar. Ge han ett try out kontrakt(ett kontrakt som tex Kristofer Persson nog ångrade att han inte nappade på ifjol sommar med tanke på hur hans säsong har sett ut).

Martin S: Han är välkommen för mig. Tobias och Oscar tycker jag annars mycket väl fyller på i A-laget från juniorsidan. Hur många juniorbackar kan man mala in egentligen utan att tappa kvalitet. Han skal vara i paritet med de båda jag nämnde om han ska ha någon chans tror jag.

NuMo: Varken Tobias eller Johan är juniorer längre.

Martin S: Nä, det har du rätt i, men juniortakterna brukar ha en förmåga att hänga i längre än de officiella åldersgränserna. Erfarenhet bygger man ju upp på sikt under åren.

NuMo:

Så om inget alternativ passar får man alltså inte rösta? Då skulle jag vilja att ni i nästa omröstning tar med ALLA tänkbara alternativ på svar som man kan vilja lägga. Eller så skall nästa omröstning se ut på följande sätt:

"Skall Jansson spela någonting kommande säsong?"

Svarsalternativen som ges skall vara:

1. Nej
2. Absolut inte

knaskamilla:

Visst får du tvivla. Jag hoppas också att vi slipper se Snygg-Janne som back i år, men jämför man han med Jansson så är S-J ett bättre alternativ. Därmed inte sagt att S-J är en bra back.

Martin S:

När det gäller Johan Agu kan det meddelas att han imponerat på både medspelare och publik under sitt år i Almtuna. Har genomgående varit bland de två-tre bästa backarna i Almtuna och får massvis med beröm.

I övrigt kan det från Almtuna meddelas att Oscar Sundh (med förflutet i MODO) kommer få vara med på Djurgårdens hårdträningsvecka på Bosön. Djurgården och Almtuna inledde redan ifjol ett samarbete och det såg vi t ex då Petter Rönnquist fick spela några matcher för Almtuna, allt för att få matchträning. Nu fortsätter man det samarbetet genom att låta ett antal av Almtunas lovande spelare få chansen att träna en knapp vecka med Djurgårdens A-lag.

Poffa: Du förnekar dig inte...

Du har väl räknat efter förresten, Jansson kommer att bli meste MoDoit genom tiderna nästa säsong. Tröjan i taket!

Lumber Jack:

Klart jag inte förnekar mig. Ingen annan gör ju det heller. Jag har en åsikt precis som alla andra. Jag står fast vi den och tänker inte vika mig. Inte mer än alla Janssonlovers tänker göra. Karln är ju från Sollefteå så låt han spela så mycket som möjligt. Det är ju det avgörande tydligen...

Poffa: Det som avgör är om han platsar eller inte, vilket han gör.

Lumber Jack:

Eller vilket han inte gör. Helt beroende på vem du frågar.

Poffa: Enligt Pirro i vintras, enligt Skägget till hösten.

Lumber Jack:

Pirro fick sparken. Om Skägget ger honom istid till vintern vet varken du eller jag. Troligtvis inte ens Skägget i dagsläget.

Lumber Jack: Skägget kommer inte ge honom istid i höst...

AudibleGiraffe: Jodå, han kommer att få städa upp efter Hasse Jonsson som fortfande inte har förstått att det är en stor rink han irrar omkring i...

Lumber Jack:

Pffft. Det är ju Kaberle som kommer få spela med Hasse J.

Lumber Jack: Håller med helt. Upp med Janssons tröja i takjet och dela ut tejprullar på H Höger.

Frisco:

Ja, skynda er hissa Janssons tröja i taket, helst innan den här säsongen. Vad vi skall med tejprullarna till vet jag inte, men det finns säkert någon logisk förklaring.

Poffa: Hmm...tejp-klister-sniffa-hög...tja, de menar väl att det kommer att råda en hög stämning på H Höger när Janssons tröja höjs till skyarna och en viss person kommer att sitta som klistrad på stolen.
Där har du den fullkomligt logiska förklaringen till tejprullarna!

Paddan:

Den höga stämningen är väl i så fall baserad på lättnad och för att man inte skall segla iväg i all lätthet så kanske tejpen kommer väl tillhanda.

Poffa: Fick nyss underhandsrapporter om att det egentligen skulle ha handlat om en sändning plåster för att täcka de emotionella såren, men tyvärr kunde man inte uppbringa så mycket plåster som det behövdes så man beslutade sig istället för att använda sig av sånt där som man har för att bunta ihop misshagliga supportrar, dvs brun packtejp.

Paddan:

Ääh, jag tror du bluffar. Det hela är egentligen en stor cover-up och vad Frisco så hemlighetsfullt försökte förmedla till sin kumpaner är att det nu är läge att tysta kritikerna. SKANDAL!!!

Oj, jag glömde en sak...

SPARKA HEDIN! Allt är hans fel.

Poffa:

Hallå...det finns faktiskt en tråd som handlar om det där... ;)

knaskamilla:

Skyll inte på mig, det var Frisco som tog upp mörkläggningen i den här tråden. Då borde det vara helt tillåtet att svara i den här tråden också.

« · 395690