"Modo Hockeys klubbdirektör Peter Blomqvist var givetvis också mycket glad och lättad. Han berättade dessutom en nyhet för dagen. Det är att en webbkamera kommer att sättas upp på Cementas silo som kommer att följa bygget dag för dag fram till invigningen. Bilderna kommer att finnas på Modo Hockeys hemsida."
(Undrar förresten om det inte såg lite grävt ut redan i sandhögen Elvy och Källström grävde i?)
I dagens ÖA står det att man tog första spadtaget under tisdagen. Här kommer nu ytterligare ett bevis på att tidningar allt för ofta far med osanningar...
I söndags var nämligen den förmodligen starkaste gruppen bakom Arenan på plats och tog de första spadtaget.
Poffa: Jäklar, jag blir imponerad. Tommy Salo hade ju inte talat om var den fina bostad han hade skaffat sig i Övik var belägen. Men nu märker jag att hela bostaden är tvåtonad och han visar dessutom ett utmärkt sinne för klass och smak.
knaskamilla: I annat fall kan man nog säga att du syns på bilderna. Det vet jag eftersom det var jag som fick skäll av mor och dotter förra säsongen...
Vet nån hur det kommer se ut kring sargen i nya arenan? Om det blir NHL stuk, dvs. avsett för hockey, nära för publiken. Eller om det blir ungefär som i Kempis nu där man är en bit ifrån.
Blir det de sistnämda känns det väldigt synd, denna bit verkar dom har lyckats perfekt med i Cloetta Center, riktigt tight inpå sitter dom där, av vad jag sett på bild.
Tyvärr så har jag inte sett någon information om hur det kommer se ut inne i själva rinkområdet, eller i gångar och områden runt omkring. Endast den utvändiga skissen är den som visats i pressen. Är det någon som har sett några andra skisser får de gärna lägga upp länkar eller skisser här.
Poffa: Hade man haft med sig en digitalkamera på årsmötet så borde det ha gått att visa upp skisserna på de olika våningsplanen på arenan. Men nu hade jag ju inte det och tyvärr är inte minnet heller det bästa. Det enda jag minns är att det skulle vara två cafeterior och två pubar på varje plan. Ja, plus att man (efter nedslimning av arenaytorna) gjort något som ser ut som "loftgångar" utvändigt så att man skall kunna vandra runt hela arenan inomhus.
Poffa: Men, i och med att man visade ritningarna på årsmötet så tycker jag att de borde kunna lägga upp dessa på hemsidan nu när de tagit första spadtaget till arenan och allt. Fast det kommer väl, hoppas jag, inom kort. Den där webkameran skall väl också upp snart, fast när det där "snart" infaller vet man aldrig...
YaQoP: tyvärr så är det allt för måmga på ståplats som inte vädrar lungorna under match så det kan bli bättre om blir en mindre läktare som gör att all kommer närmare klacken då kanske fler skriker
För några sekunder fick jag för mig att de gjort ett freudianskt misstag i webbadressen "...dtp" och avslöjat några initialer i den eventuella sponsorn. Tog mig faktiskt fem minuter av stirrande och funderande ut i det blå för att inse att de inte tabbat sig.
Det bästa av allt måste ändå vara bilden på en gapskrattande Elvy med tilltugg i högsta hugg, har inte Bumpis flyttat ännu bör genast en affischkampanj med denna härliga bild tryckas upp i megaformat och spridas över hela norra Ångermanland. :-)
Eftersom hela nr 2 av MoDoiten handlar om arenabygget så tyckte jag det var dags att gräva upp denna tråd igen.
Ett litet citat ur texten på sid 10-11 om Skanskas bygge av arenan: "En annan trend är att förbättra sikten för åskådarna genom exempelvis vinklade läktare, stolar där man kan ställa om riktningen och pelarfria områden."
Hmm, "stolar där man kan ställa om riktningen"...betyder det att det blir snurrfåtöljer? Vinklade läktare, är det för att försöka undvika att åskådarna likt fjällämlar massvandrar mot parkeringen när halva sista perioden är spelad?
Modoante: Tja, jag hoppas att det räcker med ett Bjästatifo. Vill helst slippa uppleva en "reprisering" när jag ska ner till tallörnarnas hemvist i mellandagarna.
Paddan: ......när jag ska ner till tallörnarnas hemvist i mellandagarna.
Hm. Så du planerar resa till fuskbygget. Annandagsmatchen i Luleå då? Jag anser att du är given till den matchen. Där ska vi ta 3 poäng. Det har AM gjort förr. [bild]www.frisco.se/hs/amkorgen.jpg[/bild]
Paddan: Undra hur det blir med kameraplaceringen. Om man ser till LLA så är det en bedrövlig placering. Det är nästan så att man får en bättre blick över vad som händer med pucken genom att lyssna på sportradion.
Frisco: Jepp, jag ska på resa till lite sydligare breddgrader. Luleåmatchen har jag inte ens funderat på, fast det är klart, det vore väl trevligt det också.
När jag kollar på webbkameran från arena bygget så sewr det ut som on nån har hängt upp en Fröundaflagga på en av kranarna eller är det bara jag som ser i syne
Modoante: Vilket jädra plockepinn. Undrar förresten om de kommer att flytta in webkameran i arenan när de kommit så långt att de lagt tak på byggnaden.
Ska jag va härlig så vet jag inte riktigt.