1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532532 inlägg · 4126 ämnen

Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023

Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
Greenwolper: det är fan otroligt när man föredrar Gath före Blomman.. Gath står iallafall för de dumma saker han säger

jessy: Nej jag menar inte Övik, jag menar folk i allmänhet runt om i Sverige.

Keriksson: idag krigar vi till oss en seger. Krossar dessa gnagare och avslutar detta💪👍🥳🤬😁😊 se till att vinna kamperna likt i andra förra matchen. Rejält och enkelt i egen zon. Gooo MoDo!! Mot nya segrar!

Ps bäst vi skaffar extra spännen på våra hjälmar för aikspelarna verka ha någon sjuk fetisch att rycka av oss dem👍

Blir det inget straff för blomman så kan man ju hoppas att Cmore kan "blurra" honom ur bild iallafall. Gath är ju skön jämfört med honom

SPOODI: Jag personligen tycker bara att det är så pinsamt. Jag skulle säga att 90-95% av alla uttalanden som "diverse experter" och tyckare runtom Sverige inte har kollat på matchen efter den timeouten, utan gör sina uttalanden bara pga orden han yttrar.
Skulle säga att även dom som kollat matchen på tvn inte kan ha samma koll på denna gång som vi som satt på plats.
Jag hade ingen aning vad som sas i timeouten när jag va på plats, men kunde se att aik bara gick för att skada våra spelare.

Keriksson: jag pallar inte se matchen ikväll , förlorar vi serien får löven förmodligen en lätt semi.

Hampie: vem bryr sig om vad diverse "experter" tycker, det som spelar roll är vad DN tycker.

Jag personligen tyckte inte det var så farligt men

Lyssnade på Sanny och Svensson idag, fyfan vad pinsam Sanny är som person. Han nämner och gör narr av Blomqvist situationen säkert 5-6 gånger under podden. Tar inte upp hur det faktiskt såg ut efter att han sa dessa ord i matchen.
Han har ju blivit uppringd av Blomman tidigare pga matchstraffet som ingberg fick.
Så är väl som vanligt fröken Sanny.

Tarasov: Ikväll avslutar vi denna serie! klarar inte av en match 7. Har nämligen svarta minnen senaste två gångerna det hänt.
Sen väljer vi Mora imorgon kväll eller när den serien är slut, låter ett hett DIF ta sig an Löven.

jessy: Du är rätt naiv att tro att ditt twitterflöde och övriga sociala media/media flöden du tar in representerar stora delar av Sverige. Men det är en vanlig illusion för folk idag.

jessy:
Ja då får vi se hur man hoppar in armbågstacklingar….

jessy: sluta dagdrömma nu

SPOODI: ja men inte som Rahimi !!!Vi får väl se om vi möts i finalen och då ser jag framemot alla kärleksbombningar från JFK till Rahimi 😎😂

Hakning-Henrik: sorry, annullera och dubbla upp. Jag tar på mig den :)

jessy: Modo berör ser jag, kul!

Gavelo: stora delar av Sverige du menar övik skulle jag tro 😎

Robin Ztorken L: Dickinson på 70% av sin förmåga är en bättre center än Niederbach så han kommer nog spela. Även om jag tror att han matchas in försiktigt nu i semi. Skulle inte förvåna mig om han är extraforward på lördag (om vi tar oss dit)

jonsson: Känns som vi kan räkna bort honom, han kommer ändå inte komma iform då det återstår relativt få matcher oavsett hur lång vi tar oss.
När han än är tillbaka lär han ju behöva sex, sju matcher att komma in i det.
Han har ju inte lirat matcher sedan början av december, tror vi kan avskriva honom nu.
För hans del blir det nu som att starta försäsongen

{9682}: tyckte modo höll sig riktigt kyliga. Svarade upp när det blev gruff men gjorde mindre än aikspelarna vid nästan varje situation. Gjorde inte mer än vad som behövdes. Får vi samma matchbild som sista 15 i lördags borde vi få med ganska många PP.

Tyler Durden: Skönt att MoDo-lirarna satte hårt mot hårt när det hettade till och höll sig kalla. Fortsätt så ikväll. Vill inte ha nån grisbatalj likt Avalanche-Red Wings.

Robin Ztorken L: Är inte ett dugg förvånad att en neandertalare som Wikegård tycker Blomqvist snack är ok. Wikegård tyckte ju det var fel när spelare gick ut å berättade om inkilningar som spårat ur inom hockeyn. Sånt skulle man inte prata om det skulle stanna inom laget. Självklart fattar ju jag med att många tränare sagt samma saker som Blomqvist. Men nu hörde hela hockey-Sverige vad han sa. Varför kan inte alla experter bara lägga sig platt å säga att den här gången blev det fel. Nä hockeyfamiljen måste hålla ihop än vad som händer.

Men hur går det med Dicken?

Gavelo: Finns en massa grisar i Umeå, haha!

JoakimE: Mycket klokt inlägg av dig!
Många tummar upp 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

Greg P: Du har fel på 2 punkter.
1. Vi grinar ingenting, vi körde över råttorna med 8-3 och det var ändå siffror i underkant.
2. Stora delar av Hockeysverige tycker att Blomqvist beteende är direkt hjärndött och skrattar alltså åt sådana som dig som tycker detta beteende är okej.

Hakning-Henrik: Fullt fokus på matchen ikväll. Ett byte i taget. Hoppas grabbarna kommer ut laddade och kan spela det fina spel de hade sist.

snowden: Fy Werner, dags att öka insatsen på AIK nu då.

Werner: Börja inte jinxa nu werner!

hockey_21: kanon, hittade nu. 18:30

Om vi går vidare från kvarten så spelar vi hemma nu på lördag ?

Uppladdat:

500x0-bored-cat.jpg

Tycker det är dags för hockeysverige att visa vad som är viktigt här, vill man verkligen få bort huvudskadorna och det fula spelet så måste man agera i detta skede. Man har alltså i livetv visat en tränare som säger till sina spelare att "spela fult, play dirty" och alla med någon form av distans till sina egon kan hålla med om att fult INTE är likamed regelrätt spel för annars hade det inte kallats fult. Sen att han ska komma i efterhand och säga att han inte menade att säga fult VARFÖR SA DU DÅ DET PÅ TVÅ SPRÅK? Exakt samma ord på två språk är inte en felsägning utan tydlig gameplan.

Vill man ha bort dessa testofyllda män som endast är på planen för att de inte har ett moralkompass och är villig att avsluta någons karriär om det betyder att man vinner en grundseriematch så måste man agera igår. Jag kollade Luleå mot Växjö igår och Luleå är ett grymt fysiskt lag men likförbannat så är det ingen som slår av hälsenan på motståndarna eller jagar folk för att skada dem hela matchen? De spelar solid hockey i 60 minuter och visar upp det vackra med denna sport.

Greg P:
Exakt vad är poängen med ett inlägget?

Gavelo: Det är verkligen märkligt att Sveriges samlade hockeyexperter bagatelliserar detta och kaller det löjligt m.m.
Som Vikegård sa, -Lägg ner skiten och ödsla ingen tid på detta, med ett hånflin/skratt och Rönnkvist höll med.
Det innebär således att de tycker detta är helt okey och att denna attityd förekommer överallt och i alla lag.

Verkar som de mest är bekymrade över hans ordval, inte innehållet i det han uttryckte, mycket märkligt.

{5647}: jag tycker nog "play dirty" är mer laddat än spela fult. Ser man till nhl så har "dirty hit"/"dirty play"/"dirty player" inget med varken hårt fysiskt spel eller retstickor/bråkstakar att göra. Där är definitionen mer att göra något som riskerar att släcka någons karriär, t.ex. uffe samuelssons knätacklingar, matt cook eller bertuzzis hämd

Gavelo: Norin fattade vad Blomqvist menade iallafall. Tog matchstraff ganska snabbt. Men lyssnar man i efterhand vad Blomqvist säger så måste Norin ha missuppfattat. Han skulle spela hårt inte fult. Lätt efterhandskonstruktion där av Blomqvist

Thors 22: Sanny säger mest play dirty, då det är mycket mindre laddat. Dirty kan i sammanhanget innebära att det inte ska vara så snyggt. Kanske inte måste vara fem passningar och öppet mål, utan att man spelar enkelt med sarg ut, dumpar pucken och jobbar.
Han vägrar ta smutsigt i sin mun, för han förstår att det låter betydligt sämre på svenska. Det kan inte tolkas på annat sätt än att spela så långt över gränsan det går, så länge ni klarar er från avstängning.

Jo, Sanny har det jobbigt. Han - och Wikegård - hade ett begränsat spelsinne, begränsad teknik och kunde egentligen bara motivera sin plats i laget genom att spela som en gris. Jag har läst snyfthistorier från honom, vilka blir minst sagt märkliga med tanke på hur fruktansvärt fult han själv spelade utan respekt för andra. Nu ska han samtidigt som han motarbetar hjärnskakningnar inom hockeyn alltså försvara machokulturen han i allra högsta grad var medverkande till? Kan det bli mer dubbelmoral?

Så Sanny: "Nike, min dotter, spiller ut sin frukost. Jag blir förbannad, kan inte hantera det. En del av mig vill skrika, skälla och jag törs knappt säga det... Men en del av mig vill slita bort Nike från hennes stol och skicka upp henne på rummet.
Hon är två år. Tittar på mig. Jag går iväg, biter ihop. Inombords kokar jag.
Jag bär på så mycket aggressioner i min kropp, att jag ofta måste lämna de rum barnen är i. Jag reagerar ofta instinktivt och blir förbannad. Det skrämmer mig."

Känns det bra att motivera för Nike att det är bara så farbröder säger inom hockeyn? "Nike, bry dig inte om att fler får hjärnskakningar som pappa och måste ligga i ett mörkt rum, för pappa tycker att tränare ska få uppmana till att spela fult, spela smutsigt och investera inför nästa match. Pappa förstår helt enkelt inte bättre."

Greg P: hela Sverige skrattar åt er crybaby på bänken, vart vill du komma?

{5647}: Sanny var en rätt ointelligent spelare, som "expert" är han inte mycket smartare. Han har lite svårt att välja mellan macho och smartness, det är uppenbart. Han och flera andra som försvarar råttornas psykopattränare tolkar det han sagt. Sanny lägger till Investera... Jag tycker att det är uppenbart vad han vill då han inte säger spela hårt, tufft, fysiskt utan bara upprepar dirty på engelska och fult på svenska. Det behöver inte tolkas...

{5647}: Det som är lika tragikomiskt är att runt om i landet så tycker många att Blomqvist uttalande är bra, eller iaf inte fel, unisont sen är man inte sett de 15 efterföljande minutrarna som utspelar sig.

Jag tycker det är fantastiskt bra att Domarchefen för Hockeyallsvenskan Björn Wettergren drog igång denna utredning oavsett vad utfallet blir, man har gjort en markering och det duger gott för mig!

Esox: alltså jag hade köpt hans ursäkt , att det var ett klantigt ordval OM dom faktiskt inte spelat fult direkt efter att han sa det.

Det visar ju svart på vitt att det inte var en slump att han sa just dirty/fult.

Esox: Jo, trots att Sanny skriver såhär:
"Jag ligger i ett nedsläckt sjukhusrum och tittar upp i taket. På min ena sida har jag för säkerhets skull en plastpåse, i fall jag blir tvungen att kräkas.
På min andra förbereder läkaren ett nytt försök att ta ut ryggmärgsvätska ur min kropp.
Till en början försöker jag att göra precis det jag är uppfostrad till: jag biter ihop.
Men till slut går det inte längre. Jag bryter ihop.
Tårarna rinner längs kinderna och jag kan inte ens dölja det. Hur hamnade jag här, egentligen?"

Trots det tycker han att machokulturen, sjävla anledningen till att han ligger och gråter, inte alls är så farlig. Det är bara så det ska vara.? Gå och och spela fult, spela smutsigt. Se bara till att inte bli avstängda.

{8225}: Jag håller helt med. Vilken snurr det blev. Jag stämmer in i kritiken mot honom. Utgår från att AIK agerar mot Tomten när den här matchserien har lagt sig. Precis som du tror jag hans agerande hjälper oss ikväll. Nu är vi både manade och kallade.

Med det sagt är det långt ifrån säkert att Tomten konsekvensutsätts. Det finns en skruvad machokultur inom hockeyn, det finns plats för uppsåtliga handlingar som förstör karriärer. I det ljuset är Tomtens agerande barockt och hans arbetsgivare borde naturligtvis agera.

Vi vill alla se hårt och fysiskt spel. Vi kan också ta att det går åt helvete ibland men när ledare uppmanar spelare att spela fult så ökar risken får att det går åt helvete, vilket är fel.

Olli Nomadinen :
Det har väl hänt oftare än en gång att jag önskat att den där hjärnskakning tog hårdare än vad den gjorde….en riksfjolla enligt min mening
Jag har aldrig gillat den där Sanny, inte hockeylaget i Karlstad heller för den delen,

Rytter: Sanny är ju en jävla kappvändare här. Så nu är det alltså störtlöjligt och moralpanik bara för att "alla" vet att "alla" tränare säger så här? Och att det i j e n t l i g e n betyder nåt så fint som INVESTERA.....Det fattar inte vi vanliga dödliga men han, den gamle store hockeyhjälten vet ju att det är så. Så det får vi minsann stå ut med. Att tränare fortsätter uppmana sina spelare att leka psykopater i matcher de förlorat för länge sedan.

Jaha, fine att kanske "alla" gör så här men då får det väl för fan i helvete upphöra!

Samme skenhelige hoppjerka till låtsasjournalist har ju gått ett eget korståg mot tacklingar som orsakar hjärnskakningar.

Jävla mes

Vafan tänker han? Ska hockey bli nån kärringsport där man inte får nudda varandra längre eller?

{5647}:

Alltså jag tycker man missar det stora problemet här.

Hockeyspelare är ju inte kända för deras extremt höga IQ, alltid finns det någon som kan tolka detta som ett "ok" till att gå ut och köra över någon. Man kan ju fråga sig ifall Norins slashing hade uppkommit ifall Blomqvist inte yppat dessa ord, han var ju på OP 2 gånger innan det small rejält, kanske Norins definition av "play dirty"?

Sedan till Olle, jag tror att Wallson bara sa "play dirty" till Rahimi och Hellström men de valde sin egen tolkning, och resultatet vet vi. Du var ju väldigt kritisk till Wallsson då det hände, men tänk ifall det bara var så att han sa "play dirty". Gjorde Wallson rätt då enligt dig, eller var han som tränare ändå ansvarig eftersom han inte var tydlig nog.

Så det man kan fråga sig är ifall det är lämpligt ifall en tränare ska uttrycka sig på det sättet och förmedla budskapet till sina spelare att matchen är körd vi kommer inte vinna så gå ut och "play dirty", "spela fult". Om det hade inträffat en Rahimi situation där en spelare hade blivit allvarligt skadad hade då verkligen AB varit helt utan skuld?

Han hade så enkelt kunna säga något i stil med.

"Vi kommer troligen inte vinna denna match, men fortsätt kämpa, var tuffa och ta kamperna över hela isen. Vi får inte vika ner oss det är viktigt inför fortsättningen och nästa match."

Men han valde något helt annat och som ytterst ansvarig för laget har han också ansvaret vilket budskap han förmedlar till sina spelare och hur det kan tolkas av var och en.

Jag tycker inte han ska bli avstängd, största straffet är nog att han visat inför alla hockeyintresserade vilken typ av tränare han är. Tror inte heller att detta kommer ge AIK några fördelar hos domarna i kommande matcher, så straffet har han redan fått.

Som Ohlsson sa "Det dom säger får de stå för, vi vill inte spela så iaf"

Confusius:
Bor numer i norr och förtjust i vintrarna och mörkret lite stört men så är det

{297}: Inte reagerat nämvärt???

Planen såg ut som ett slagfält sista 10 minuterna, över 40 utv.min. på AIK. Det tog typ 10 sekunder efter den där time-outen innan Muzito slet hjälmen av Brickley och började svinga. Tror nog att vi alla hade räknat ut vad som sades under den där time-outen.

Dessutom har ju Norin, Flood, Muzito, och Ingberg-Nilsson uppträtt som bindgalningar hela matchserien, så vi har nog alla fattat vad deras gameplan är.

AIK är ett på tok för dåligt hockeylag för att kunna utmana ett dessutom formsvagt MoDo, det här är deras chans

{8225}:

Minnesvärda ljuva minnen

« · 2510792 · »