1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532534 inlägg · 4126 ämnen

Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023

Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
Tarasov: Du har ca. 3 månader kortare vintrar, du förtjänar INGENTING!!

{8225}: Här kommer ett gammalt slutspelsminne. Inget för känsliga, och är inte för våld normalt, men inte bara Foppa som var trött på Jämtin.
Dessutom tur för Olausson att domarna ställde sej som en sköld för att försvara honom när stridsvagnen gick på attack

www.youtube.com/watch?v=q0Z18zjVIAg

Pekka Arbelius: Imponerad av att "Blomqvist-gate" fortfarande lever så intensivt.

Har inget till övers för honom, men en bra sak gjorde han dock. Han fick MoDo att inse att det är slutspel.

Kan blir bra detta, nu när björnen är väckt.

Kan bli skön hatstämning i morgon

Saleva: Den poängen köper jag rakt av!

{297}: Jag tycker att jag var snäll! Sopa är ju klart manligare än kärring

Confusius:
Det är jag som vill, inte förbjuda men få bort mikrofoner från båsen vid timeout därför att det missgynnar det lag som vill snacka taktik.

Confusius: Du skriver att andra lag har notoriska filmare och att Modo bara tar efter. Det blir ett ”sjukligt” drev mot Modo skriver du. Modospelare får extra långa avstängningar för att det ska statueras exempel. Du tycker inte att Modospelarna får filma lika mycket som andra lag och du tycker att modospelare döms hårdare än andra lag.

Och du kallar mig sopa? Pinsam nivå.

JoakimE: Ja jag är tydligen ute på jävligt hal is!

Känner mig som en relik när jag vill ha en motvikt till allt rövhålsbeteende där ute, uppenbart att man inte passar in.

{297}: Är det inte just det här diskussion handlar om? Vuxna män som kallar folk som inte delar deras machoattityd för kärringar?

Du kom in för att provocera, och du fick reaktioner!

Jävla sopa

{297}: Att vi som första klubb någonsin i Sverige stängde av egen spelare för filming, fick vi enormt med skit för vill jag minnas, att det bara var "damage control" trots att inte en enda klubb gjort det innan.

Då det kommer till avstängningar tycker jag det ja. Tycker dock inte att vi blir orättvist behandlade i övrigt.

Dock så sa jag att det ofta drevas mot MoDo, det var ett konstaterande, inget gnäll om orättvis behandling.

Sa jag att det var orättvist att vi inte fick filma eller spela fult? Jag FRÅGADE varför det blir ett sånt jävla liv när vi beter oss som alla andra!

{297}: Är det verkligen det?

Jag undrar hur du själv reagerat om det var Örebro´s tränare som uttryckte sig på det här sättet, eller kanske till och med uppmanat till att köra över och skada Dahlén!

Tar nu för givet att du skulle ta det lugnt och besinnat, och sopat det under mattan "det är sånt som händer" Om inte, så är du en gigantisk hycklare som borde knipa igen.

Alla experter? Pratar du om experter som Wikegård; Thornberg, Sanny, Boork, vilka ALLA var mer eller mindre halv- om inte helpsykopater, är det dom vi ska ha som måttstock?

Wikegård som totalt massakrerade och slog sönder sitt kontor som tränare för Boden, samme man som jag med egna ögon bevittnade hoppade in på isen för att ge sig på domaren i ett möte mellan Husum - Boden i gamla Div1 Norra.

Ursäkta om jag inte tar deras reaktioner på allvar!

Sociala medier? Menar du Twitter? Twitter som blivit internets soptipp, och hemvist för diverse instabila anonyma dårar.

Saleva: Men snälla, vem har någonsin uttryckt något ens i närheten av att vi borde förbjuda mikrofoner i bås, införa mikrofoner i omklädningsrum, förbjuda grova ord, eller förbjuda fysiskt spel???

INGEN! För det har inte funnits något att diskutera. Nu uppmanade en tränare sina spelare att medvetet spela fult på gränsen till avstängningar. Något som aldrig fångats i etern förut! Det är väl inte konstigt att det lyfts? Och jag är fullt medveten om att det här är vanligt förekommande, men det gör det väl inte automatiskt rätt för det?

Frågan är väl lite större än vad Blomkvist sa kan jag tycka!

Hur vill vi ha det i svensk hockey framöver? Som slutspelen sett ut dom senaste säsongerna har det mer handlat om inbördeskrig med en massa psykopater i rampljuset, än att faktiskt laget som spelar bäst ishockey vinner i slutändan!

Är vi överrens om att det är så vi vill ha det framöver, så fine, då kör vi på det!

Eller vill vi att skickliga hockeyspelare och lag ska premieras? Som det är nu under slutspelen gynnas oftast lagen som spelar spelförstörande, som spelar fult, som skadar motståndare, vill vi ha det så? Eller ska vi försöka gynna lagen som har skickligaste hockeyspelarna, och spelar den bästa hockeyn?

JoakimE: Ledare brukar vanligtvis få böter som straff. Tror inte något annat skulle ske här om ens något. De kan dock bli avstängd om de drar på sig flera misconducts har jag för mig.

Gavelo: ja men AIK är ju helt slut, det syns ju långa vägar. Även om Blomqvist sa som han sa så tycker jag man kunde se på AIK att dom knappt orkade spela fult, dom åkte mest bara runt som vilsna och väldigt trötta höns.

{297}: Nu låg dom under med 5-1 och 16 minuter kvar att spela och det hade varit ”normalt” med fulspel från båda håll under det första 44minutrarna , men helt plötsligt så fokuserade absolut ingen i AIK på att spela hockey utan alla åkte bara omkring och jagade modospelare, 8-3 blev smickrande siffror för AIK trots allt.

Kontentan blev att domarna klev in

{5647}: jag håller med, det blir en ökning av sura miner och efterslängar. Precis som det nästan alltid blir då ena laget ligger under med 8-3. Det är ju slutspel, det blir alltid grinigare i slutspel.

{297}: AIK har spelat på gränsen hela serien, men du kan inte låtsas som att det inte blev en markant ökning av efterslängar och fult spel efter där.

Exakt alla som normalt ser hockey hade reagerat på varför AIK tar timeout och plötsligt verkar ointresserade av att vinna matchen. De hade varit noggranna med att försöka undvika utvisningsbåset innan dess, men plötsligt är det som att hela matchen ändrar fokus. Det är som en försäsongsmatch där resultatet inte längre är viktigt.

Inte bara vi som har problem med 10an i ett slutspel. Växjö (1a) är pressade till en sjunde och avgörande match mot Luleå (10a i shl).

Hoppas vi tar det på Hovet så vi slipper spela 7 matcher.

Gavelo: nu spekulerar jag men jag tror att om inte den där ljudupptagningen funnits så hade ni inte reagerat nämnvärt på det som faktiskt hände på isen. Möjligtvis slashingen. Annars är det väl som vilken slutspelsmatch som helst? Tjuvnyp och småfult. Dom där sena tacklingarna såg jag inte mycket av, efterslängar ja kanske. Norin med den där slashingen, blev han ens anmäld? Jag hittar inget på det.

Dexter : dubbelmoral är också moral tänker Olle.

{297}: Inget hände?
41 utvisningsminuter, tränaren får misconduct, och Norin får 5+game för en ruskigt ful slashing!
Bråk efter exakt alla avblåsningar, Öhman med 2 crosscheckingar i ryggen som 3 man efter avblåsning osv osv.
Blomqvist sa att dom skulle spela fult och det gjorde AIK, rejält dessutom.
Sista 15 spelade AIK. Inte ens hockey, man åkte bara runt och försökte skada motståndare med sena tacklingar och efterslängar.

Dexter : i modos fall så SA Blomqvist att dom skulle spela fult men ingenting hände, bortsett från ett litet rapp på en vad. I Wallsons fall vet väl ingen vad han sa men timråspelare fick allvarliga skador och motståndarna fick långa avstängningar. Har redan sagt i denna tråd att jag tycker det är skillnad på vad man säger och vad man gör.

{5647}: Nä visst. Två experter som varit i branschen i +30 år och är anställda av det bolag som spelade in ljudupptagningen och äger rättigheterna som sitter i en studio som ägs av samma bolag har inte bemödat sig med att titta på ljudupptagningen. Låter troligt.

Jag försöker diskutera sakfrågan, du kallar mig svagsint och vill slå ner mig med en hockeyklubba. Men det är jag som ”tjafsar”.

{297}:

Lägg av nu, Grin-Olle.

Några citat från dig under tredje perioden mellan Timrå-Löven i final 2:

”Den hade blivit grisigare om Timrå slog tillbaka någon gång under tredje perioden men det gjorde man inte. Lövenspelarna åkte runt och slashade och krosscheckade i vartenda byte för att starta bråk. I tredje orkade väl löven knappt tackla, dom fick soppatorsk tidigt igår.”

”I NHL har man fattat, man vill inte ha stjärnor på skadelistan och goons på isen. Torres fick 40 matcher, Chris Simon fick 30 matcher. Det ska inte vara så jävla svårt att sätta ner foten nu och visa att svensk hockey fördömer Wallsons smutsiga taktik.”

{297}: Lägg ned. För det första gällande experterna är det extremt tydligt att de inte sett händelsen. Wikegård pratade om att det var översättningen på dirty som var problemet. Samma sak med Sanny. Ingen av dem såg situationen då ingen av dem hade en aning om att han pratade svenska mestadels med spela fult, spelar smutsigt.
De har läst om situationen och uttalat sig efter det.

Sedan var både Wikegårds och Sannys enda berättigande att tas ut i hockey att spela fult/på gränsen. Ta in experter som levt på att spela hockey och inte bara crosschecka folk i ryggen framför mål.

Och det passar bra att klaga på Kenttä och Wallsson när de körde den taktiken, men plötsligt ändrar du uppfattning 100% bara för att få tjafsa på ett forum.

Hur blir det nu om AB inte hinner få sin "dom"? Kommer han få vara på plats eller är han automatiskt avstängd tills hans dom kommit?

erjo:
Jag är skåning förtjänar hyllningar för det 😀

modomille:
Tror det var en tolkning av Gradin när han sa ”kanske det”

modomille:
Gradin sa 'kanske det' på en fråga i cmore om han kan spela på måndag.
Som du skriver så lär han nog inte göra det.

{297}: Som jag skrev tidigare så hade detta knappt blivit någon att snacka om AIK spelarna spelat av matchen med en fysik och medvetenhet , nu drar man på sig 41 utvisningsminuter, en misconduct av tränaren och en game penalty för en extremt ful slashing bakifrån, spelplanen var alltså att medvetet skada motståndare och då är det inte så konstigt att man reagerar.
Och nej man sågar inte detta unisont på sociala medier, det är som med allting annat delade meningar.

Confusius: Vet inte vad jag ska svara på din fråga, du tycker att Modo är extra utsatta, får extra långa avstängningar och att det är orättvist att Modo inte får filma lika mycket som alla andra? Jag tog upp Ingman som ett exempel på ”sten i glashus” då någon tyckte jag skulle hålla käften för att Hartmann har filmat en gång (något som jag och alla timråsupportrar fördömde).

I frågan om filmningar tycker jag Modo gjorde nåt riktigt bra när man stängde av sin spelare en match, det är mer än vad nån annan klubb gjort (mig veterligen). Vet inte om jag tycker att Modo blir utsatt för något ”drev”. Syftar du på Ingman så var ju hela grejen att det var två filmningar av samma spelare i samma match, annars har ju Shinimin fått höra en hel del för sina filmningar, rödin fick skit för sin filmning då han matchen innan sågade motståndarna för att ramla enkelt så jag vet inte om Modo är extra utsatta. Upplever du det så?

Vem var det som sa att Josh kanske kan spela måndag? Nu lär han inte spela på måndag men låter ju i så fall som att han kan spela i en eventuell semifinal.

Confusius: Det är verkligen BARA här inne som nån överhuvudtaget lipar över Blomqvists kommentar. Alla experter går ut och kallar reaktionerna löjliga och alla fattar vad Blomqvist menade. I sociala medier sågar man reaktionerna och anmälningen unisont.

Confusius:
Är det bara jag som blir irriterad när MoDo tar timeout i slutet av matchen och vi kan höra precis vad de planerar, speciellt när vi nu vet att motståndarcoachen också får veta vad som sägs.
Jag är inte emot mikrofoner pga att vi ska censurera grovt språk. Vad tror du sägs i omklädningsrummet i pausen då, kanske vi ska micka det också så att vi inte missar nån taktik eller grova ord.

Bad_Brett: tror mitt jobb här är gjort. Hälften av er har en sund och nykter syn på det hela och hälften av er beter er som kärringar.

Confusius: Tror Olle har botat mina egna trollbehov. Får total avsmak. Slut på inlägg om Modigs och hur briljant Kenttä är. Hoppas ni är nöjda nu!

Saleva: Vill minnas att mikrofoner i båsen funnits i både SHL och Allsvenskan i minst 10 år, kan dock vara helt ute och cykla här.

Är det dock inte totalt sjukt och symptomatiskt med den tid vi lever i just nu, att diskussionen nu handlar om mikrofoners vara eller inte vara i svenska spelarbås under time-outer. Istället för vad Blomqvist gafflade ut till sina spelare??

Jag sa det ju redan igår att diskussionerna efter det här kommer att mynna ut i att "mikrofoner ska fan inte finnas i båsen" och att "det Blomkvist sa förekommer i alla bås och är helt normalt"

Istället för att fokusera på att en psykopat uppmanade sina spelare att spela fult, på gränsen till avstängningar! Och om det är sådant här ledarskap vi vill ha i svensk idrott. Vi har ett sjukt idrottsideal i samhället idag där idioti och psykopati hyllas och är allmänt accepterat. Varför kan vi inte lägga fokus där??

Jag har själv varit tränare i minst 20 år av mitt liv, och har aldrig hört något liknande någonsin.
Och mikrofoner i båsen har funnits länge, och jag har aldrig där heller hört något liknande där.

Måste man vara totalt emotionellt handikappad för att vara hockey eller fotbollssupporter idag?

JoakimE: Haha och vem kan glömma svanen Lodin.

Confusius: Akta dig nu, han kommer säga att Timrå aldrig har filmat någonsin och Hartmann är en hyvens grabb

{297}: "MoDo´s nya rekord i antal filmningar per match"???? Vart kan man beskåda den statistiken??

Och innan jag fortsätter vill jag bara förtydliga att filmningar inom hockeyn är fullständigt vidriga(ja även när MoDo-spelare utför dom), och ska bestraffas mycket starkare än vad som görs nu! 5 000:- spänn i böter för någon som kanske tjänar 200 000:- /mån är ju fullständigt barockt! Långa avstängningar är enda vägen!

Tänk förresten hur sjukt det är att vi på fullaste allvar debatterar filmningar inom HOCKEY 2023!! Nog för att världen är helt fucked up på många plan, men filmningar inom hockeyn??? Någon som någonsin trodde på det. Ganska tydligt inom fotbollen sedan länge, men nu även hockeyn. Ju mer pengar det är involverade i sporter ju mer fuskas det, det går hand i hand. Jag är stor fotbollsnörd, men kan knappt titta på skiten längre. Fotbollsspelare fuskar numera med varenda por i deras kroppar, för att inte tala om sportswashing. Stora pengar förstör!

Nu till det jag ville säga. Jag är den första att erkänna att MoDo dom sista 5-7 matcherna av grundserien spelade rejält fult, och toppade det med Ingmans filmning. MEN, det här var verkligen inte likt MoDo. Vi var väldigt många som blev rejält förvånade minst sagt.

Men med det sagt är det en sak som förbryllar mig, och det gäller bland annat dina inlägg.

Jag tycker det är extremt märkligt att när andra klubbar sätter sådana här saker i system, för det gör dom. Vi har notoriska filmare som Shinnimin, Hartmann, Rahimi, Hutchings bara för att nämna några, då gnabbas det lite som det alltid görs mellan supportrar.

Men gud förbjude om en MoDo-spelare eller ledare någon gång tar efter dessa klubbar och spelare, då jävlar slås det på stora trumman. Drevet är enormt, nästan sjukligt, hur kommer det sig???

MoDo-spelare har dessutom en förmåga att alltid få väldigt långa avstängningar för det dom gör, det är som att det ska statueras exempel så fort det gäller MoDo-spelare(Wernblom fick väl typ 20 matchers avstängning för att han slog av sin klubba mot plexiglaset)

Det är mycket möjligt att vi MoDo-supportrar är extremt extremt enöga, men det är då så jag, och jag tror många med mig känner.

Så min fråga till dig Olle blir: Varför får inte MoDo-spelare filma lika mycket som andra lags spelare? Varför får inte MoDo-spelare spela lika fult som andra lags spelare?

Saleva: Det må så vara, Men jag skriver vad jag tycker

Gavelo:
'Han är psykopat och skåning'. Svårt att ta dig seriöst när du skriver så.

erjo: Absolut inte, jag har helt rätt i min bedömning!
Bulan sätter press på domarna på ett ”behagligt” sätt (inte alltid men nästan) och jämförelsevis då Luleå och AIK som har samma utgångsläge så är det vansinnig skillnad på hur man kan göra och hur man inte ska göra.

Sen kan alla gå över gränsen, det har även Karlin gjort, men få eller ingen har varit så oskön och vidrig som Blomqvist är, inte ens Gath är i närheten för han står för det han säger, tycker och tänker, det gör inte Blomqvist.

Det är skillnad på skit och pannkaka.

{297}: vad betyder "play dirty, spela fult" då för dig? Säger du då att fult och tufft är samma ord?

Gavelo: Vad surrar du om egentligen? Bulan är väll en av de grinigaste tränarna i SHL. Allt ifrån gnäll på domare till diverse presskonferenser där han berättar hur orättvis världen är, tex presskonferenserna med Rönnberg. Såg du matchen mot Växjö som dom förlorade med 7-2? Sällan har jag skämts så mycket å någon annans vägnar som den. Han drog på sig 2 missconducts för tjafs där han gnällde på domarna för helt korrekt dömda utvisningar. Han drog dessutom på sig ett matchstraff i samma match för tjafs. Han stod utöver det i tv och sa att Luleå fick spela mot både Växjö och domarkåren.
Nej att du tar upp Bulan som ett exempel är bara bevis på att du är extremt enögd och partisk eftersom detta hände mot modo!

erjo: Det du beskriver man inte genom att bete sig som han gör.
Titta på Bulan Berglund, han sätter enorm press på domaren i varenda match, men på ett fair sätt, han står aldrig eller väldigt sällan och grinar i media eller kommer med patetiska uttalanden om att andra lags supportrar inte hörs lika mycket som Luleås (som nog har en av landets mest högljudda arena), han diskuterar alla domslut och himlar med ögonen men aldrig att han skulle agera som Blomqvist gör.

Nä Blomqvist är oskön, va inte som honom!

JoakimE: ”play dirty” är inte samma sak som att dela ut en ful tackling. Du läser in vad du vill höra i det citatet. Förstår inte var du hittar budskapet ”skada” i hela den här soppan.

Gavelo: Du måste väll kunna förstå att Karlin och co. inte behöver gå ut i media och sätta press på domarna eftersom att modo är ett så pass mycket bättre och skickligare hockeylag. Kommer du in som 10e lag och ska möta grundseriens bästa lag så måste du ju skapa en "vi mot världen" känsla och försöka skapa dig alla fördelar du kan.

Gavelo: Och han gjorde en gest som insinuerade att domarna var mutad i den andra matchen om jag minns rätt. Om det hade blivit en skada efter hans uppmuntrande till att spela smutsigt hade nog tongångarna varit annorlunda till alla som tar det i försvar. Jag är helt övertygad om att han menade det han sa, spela smutsigt i syfte att gör illa någon.

« · 2510601 · »