1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481545 inlägg · 4078 ämnen

Linköping - MODO Hockey 2010-12-13

1320879 · » Till forumet


Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13

Frisco: " Med ditt resonemang borde Nisse Ekman inte fått mer än 2 minuters utvisning när han slog efter Svedberg men träffade Silverberg."

Enligt vilket resonemang?

Ekman vevar ju medvetet mot antingen Svedberg eller sargen, svårt att veta.
När han sen tappar balansen så vevar han fortfarande medvetet med klubban.
I det läget handlar det knappast om att klubban råkar träffa Silfverberg i fallet sas.
Därför ser jag ingen likhet med Pihls missade tackling, om det är den jämförelsen du avser.

Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: Med ditt resonemang borde Nisse Ekman inte fått mer än 2 minuters utvisning när han slog efter Svedberg men träffade Silverberg.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
arnio: Det skulle vara konstigt om han får matchstraff för att han slåss, då Ritchie är aktivare i slagsmålet mot "sin" LHCare och får 2+2. Fast att agera klädkrok är kanske matchstraffsgrundande.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Lumber Jack: kanske säkrast för killen att han hålls utanför isen så mycket pisk som han fick.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
arnio: Troligen pga Friscos favoritregel i innebandy - upprepad förseelse. Först får han på käften av Pihl, sedan får han på käften av Laumann Ylvén = matchstraff!
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Paddan: Tror att han slåss
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bad_Brett: Vad är det egentligen som Ahrling får matchstraff för?
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: Var verkligen Dimi och Cook så dåliga att det är bättre att de inte spelar än att de spelar? För lön betalar ju Modo för grabbarna. Skumt
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Sawchuk: Bra analyserat tycker jag.
Skulle vara kul att höra hur Arling ser på saken.
Speciellt nu när adrenalinnivån har sjunkit och han kanske ser lite mer objektivt på saken än vad han förmodligen hade gjort igår, direkt efter matchen.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
spud: Jag anser att Pihl initialt går in i situationen med låga armar/händer, i avsikt att tackla en upprättstående Arling.
Om Arling INTE hade fått bakvikt och INTE legat vågrätt på ca 1 meters höjd över havet/isen när tacklingen kommer så hade ingen reagerat.
Men nu tappar Arling balansen i sista sekunden och Pihl har ingen chans att hinna undvika kontakt, då han fullföljer mot en motståndare som är tänkt att fortfarande vara i lodrätt tillstånd sas.

Och då blir slutsatsen logiskt sett att Arling faktiskt har "skuld" i Pihls misslyckade tackling, om man hårddrar det hela.
Fast "skuld" med djävligt många citationstecken kring sig.
Dvs en omedveten "skuld".

Sen känner jag inte till reglerna så bra när det gäller såna här lägen, då blovite uppstår vid ex en tackling som bedöms som otillåten men samtidigt inte varit medveten på nåt sätt.
Är det så att det i ALLA lägen automatiskt blir GM eller MP så fort blodvite uppstår?
Isf är det självfallet inte mkt att säga om det straff som Pihl får.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
spud:

Jag tycker att tacklingen i sig inte är så farlig men ska man gå efter tidigare domar från disciplinnämnden i år är det ju ett matchstraff.

Ahrling ser Pihl komma och försöker undkomma genom att slänga sig bakåt. Pihl fullföljer ändå och armen/ armbågen ( svårt att bedöma ) träffar Ahrling i huvudhöjd.

Personligen tycker jag inte det är ett matchstraff precis som jag tycker flera andra tacklingar och händelser i år inte heller varit det. MEN ska man följa domarnas och disciplinnämndens nivå i år konsekvent är det ju definitivt avstängning och matchstraff för Pihls tilltag.

Om intresse finns kan jag fråga Ahrling personligen hur han uppfattade situationen.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: sen är det ju konstigt att det kan anses som hämd att få dyngstryk..
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13

Paddan: Som lärare, vad säger du om följande formulering i Sportexpressen:

"För tre veckor sedan knäckte Modos Anton Hedman näsbenet på Djurgården Andreas Holmqvist. I går hämnades hans bror Michael Holmqvist - genom att kasta handskarna och göra upp med Hedman."

Alltså: I går hämnades hans (Hedmans) bror Michael Holmqvist - genom att kasta handskarna och göra upp med Hedman.

Slutsats: Michael Holmqvist och Hedman är tydligen bröder.
Hade jag faktiskt ingen aning om....   

Är det sånt här som kallas för ett klassiskt syftningsfel?  :-)

Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: "Men Arling tappar ju balansen i sista stund och Pihls relativt låga armar/händer blir i det läget helt plötsligt boven i dramat, sas.
Mest otur som jag ser det.
Hade Arling ex inte tappat balansen så hade ju Pihls arm/armbåge träffat nånstans i midjan och ingen hade ens reagerat på händelsen."

Du anser att Ahrling har en del i skulden av Pihls misslyckade tacklingsförsök. Själv anser jag att Pihl får själv ta ansvaret, framförallt när han kommer in i en situation där Ahrling har drivit förbi en LHCare, en situation som väldigt sällan leder till att man har fullständig balans. Och då Ahrling hade blodvite efter situationen, blodvite som kan ha uppkommit av tacklingen, då har inte domaren valet att döma en 2a, utan det är GM eller MP som skall tilldömas.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Paddan: man kan ju då fråga sig på vilket sätt holmqvist fick sin hämnd, igenom att själv få stryk? Inte mitt sätt att se på hämnd iaf.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
spud: På vilket sätt har jag frångått hockeyns principer när jag tycker att Pihls matchstraff känns hårt men att han ska ha en tvåa för holding eller elbowing? Jag tycker som sagt att matchstraffet känns tufft.

Tacklingen känns olycklig, oturlig och jämförbar med när en spelare ex ramlar och i fallet (pga obalans) råkar träffa nån med sin klubba.
En solklar tvåa därför att du är ansvarig för din klubba.
Men inget medvetet fult.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13

Fast, nu är väl Nyström nöjd och kan torka av stolen från mjölkfärgade rester efter att ha fått extas över att de höga skriken på hämnd hörsammades av Holmqvists bror.

Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: Men du frångår ju en av hockeyn principer, att man är ansvarig för sina handlingar på isen. Går jag in i en tackling och den går snett så är det mitt ansvar. Jag kan inte stå å peka finger åt den tacklade och säga, han tappade ju balansen.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
spud: Ja, Arlings straff känns väldigt hårt, det håller jag med om.
Men jag begriper faktiskt inte hur Pihl kan åka på matchstraff.
Möjligtvis en tvåa för armbågstackling eller holding, rubriceringen känns oviktig i sammanhanget.
Min uppfattning är att Pihl initialt har både armar och händer i en relativt låg position när han går in i situtionen.
I det läget måste ju Pihl anta att Arling kommer att förbli stående någotsånär upprätt när han ska sätta in tacklingen.
Men Arling tappar ju balansen i sista stund och Pihls relativt låga armar/händer blir i det läget helt plötsligt boven i dramat, sas.
Mest otur som jag ser det.
Hade Arling ex inte tappat balansen så hade ju Pihls arm/armbåge träffat nånstans i midjan och ingen hade ens reagerat på händelsen.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Wayne Gresky: Jahapp, det betyder med disciplinnämndens logik, antingen ingen mer match avstängd eller så slutspelat för säsongen. Nu lär väl Nyström börja mediedrevet igen och Boork skäller som en bandhund.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: Jag tycker det är rätt klarlagt att Pihl träffar med armbågen när man ser reprisen. Och även du tycks vara av åsikten att han ska få en utvisning. Då det bara är 2-3 min kvar av matchen spelar det i mina ögon ingen roll om han får en 2a eller en 5a och game, han hade spelat klart oavsett.

Det jag fann märkligt det var 5an på Ahrling. Vart går det att finna i regelboken att det ska vara förenligt med ett matchstraff att först få smaka på en tackling av en 3e person i en situation och sen få smaka på nävarna av en 4e?
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bad_Brett: Visst, du kan säkert rubricera det som en armbågstackling eftersom det är just armbågen eller snarare ARMEN som träffar Arling.
Min poäng är att Pihl verkar sträcka ut armen mer i avsikt att få tag i Arling, och att det istället hade varit mer befogat med en tvåa för ex holding.
Nu framstår ju rubriceringen som att det var en ful grej av Pihl och underförstått även medvetet gjort.

Och som sagt: Pihl tog det nog betydligt lugnare än vad han kunde ha gjort om han velat, som det ser ut.
Jag ser inte hans "tilltag" som fegt öht.
Det är isf Ylven som är fegisen, som ger sig på en omtöcknad junior som är 25 kilo lättare, typ....
Kommentera


Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Paddan:

Får man använda könsord i den här gästboken? PIHL är en Fitta... Så nu var det gjort.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bad_Brett: Vad ska vi gissa på... 9 matchers avstängning för Hedman, 1 match för Pihl...
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Vi kan i alla fall konstatera att Modo är bättre på att slåss än LHC, alltid nåt.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bad_Brett: ja Pihl är en ärkefjant.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Berka: Håller med dig fullständigt angående Holmqvist, det är en närmast skrattretande serie av pseudotuffhet han prickar in, som kvällstidningarna nu väljer att gotta sig i. 1 tjuvsmäll->sköldpaddsfight->knogpussar. Patetiskt.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge:

Det mest bisarra i Artos resonemang är att han lägger så mycket fokus på huruvida Pihl träffar huvudet eller ej. En armbågstackling är en armbågstackling, även om den träffar smalbenet. Och ingen kan påstå att Pihl hade armen intill kroppen. Se bara hur den flyger upp direkt efter smällen.

Sedan gillar jag inte när spelare kommer in som trejde man i dueller. Givetvis ska spelarna lära sig att hålla huvudet uppe, men när de redan har en ryggsäck så är det väldigt svårt att skydda sig.

Är man 37 år och leder med fem mål så tycker jag att man kan ta det lite lugnt i en sådan situation mot någon som är 18 år och 25 kilo lättare.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: Även Hedman är en fjant. Han är ju inte direkt duktig på att spela hockey utan han är mestadels inblandad i bråk och delar ut en del fula smällar. Han utmanade Holmqvist genom att vinka honom till sig och skrika kom igen.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Huge: En armbåge i ansiktet är en armbåge i ansiktet, oavsett vad du, Arto eller någon annan anser.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Berka: Ja, pinsamt att se Holmqvists agerande.
Ännu mer pinsamt att läsa kvällsblaskorna där Holmqvist mer eller mindre hyllas för att han stått upp för sin lillebror.
Vet inte om det är så modigt att först ge Hedman en tjyvsmäll och sen krypa ihop och skydda sig för att inte bli helt sönderslagen.
Att som final ha mage att kyssa sina egna knogar tog som sagt ändå priset.

Likadant med Ylven.
Fegt att ge sig på en junior, speciellt i det läge som Arling befann sig i.

Förstår dock inte kritiken mot Pihl.
Ser faktiskt ut som att han håller igen i sitt tacklingsförsök och mkt väl hade kunnat släckt Arling totalt om han verkligen velat.
Nu går han in i situationen lite halvhjärtat, kommer lite på efterkälken samtidigt som Arling tappar balansen.
Håller med Arto till fullo och kan inte förstå hur Pihl kan få en tvåa för armbågstackling.
Ska helt klart vara en tvåa, men isf snarare för fasthållning som jag ser det.
Rubriceringen "armbågstackling" låter ju som att det handlat om en medveten armbåge och nån sån kan jag fanimej inte se, hur mkt jag än tittar på bilderna.

Kan dessutom förstå att Hedman hade lite uppdämd aggressivitet som ville ut, efter att bl.a ha fått en klubba i ansiktet utan nån åtgärd från domarna.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
spud: Inte 22.24.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Wayne Gresky: holmqvist... Men alltså vad är det för skämt? Han borde ju bli avstängd för förlöjligat beteende, först tjuvslår han hedman när denne markerar 'ska vi kasta handskarna' sen stormar hedman på ha så ordentligt att han blir rädd och försöker avbryta fighten, sen kysser han sin egen näve??? Bland de löjligaste jag sett på några år. Sen skulle man ju önska att det var ylven som hedman slog bort tänderna på för den fega lilla ungjäveln skulle man vilja möblera om ansiktet på så tänderna stod som ett snöfall i halsen så här lagom till jul, hoppas bara ahrling mår bra efter den armbågen och efterföljande påhoppet.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
shinzawai: Ja exakt. Jag tänkte precis som dig.
Första reprisen var svår att tyda. Men när man såg reprisen ovanifrån så blev det tydligt att det var en armbåge.
Sen försöker Arto snacka sig ur situationen och då blir det än mer patetiskt.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
shinzawai: Ahrling är ju dessutom ur balans av en anledning. Han är redan i en närkamp med en linköpingsspelare. Sedan kommer Pihl in som tredje spelare och sätter en armbåge i huvudet.

Därefter kommer MLY och misshandlar en 20 kg lättare 18-åring som nyss fått en armbåge i huvudet och som bara försöker skydda sig själv. Om det inte är det fegaste som skådats i elitseriens historia så vet jag inte vad som skulle vara det. Att Ahrling sedan får matchstraff för det hela är tyvärr ett talande exempel för vilken akut kris den svenska domarkåren är i.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
arnio: Han såg ju fan rädd ut.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bittesehr: I den första vinkeln ser den OK ut, i den andra är den minst lika ful som Hedmans. Precis som i Hedmans fall så finns det förmildrande omständigheter, men det är en ful armbåge oavsett. Den är inte direkt mot kroppen om man säger så, oavsett hur mkt ur balans Ahrling är.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Lumber Jack: Igår vid 22:45 var det match på Hedman och Holmqvist.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Salle: "efter att ha fått stryk så kysser han näven som om det var han som vann fighten"

Hysteriskt roligt för dyngstryk fick han. Holmqvist såg faktiskt lite groggy ut
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bad_Brett: Men vad fan. Nu har man ändrat sig. Igår var det det game.  
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Bad_Brett: Håller med dig. Att gå in och puckla på en spelare som redan blivit armbågstacklad visar, ännu en gång, vilken sorts karaktär MLY besitter.

Och Pihl...
Om man öht hade någon sorts respekt kvar för den saken så är det helt bortblåst nu.
Arto Blomsten måste vara helt blind om han inte tycker att det där är en armbågstackling. Man blir ju mörkrädd av att höra hans kommentarer när de får se tacklingen i repris.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Gustafsson:

Elitseriens regelverk är så sjukt att jag blir mörkrädd. Hade jag fått bestämma hade varken Holmqvist eller Hedman fått mer än Game-Misconduct. I den situationen tittar spelarna varandra i ögonen och båda är helt med på leken.

Men i det senare fallet handlar det om rena rama misshandeln av en spelare som redan är groggy och som bara försöker försvara sig själv. I denna situation tar Martin Laumann Ylven i oerhört mycket mer än vad situationen kräver. Det är denna typ av handlingar som jag tycker bör beivras av diciplinnämnden.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Gustafsson: Klöbben visar sin storhet.

Holmqvist ger igen för sin bror i ett annat lag och efter att ha fått stryk så kysser han näven som om det var han som vann fighten. Stackars Hedman får väl börja titta över axeln för snart kommer nån faster eller nåt och hoppar på honom.

Laumann-Ylwen visar upp sin fegaste sida genom att dänga en Ahrling som redan är groggy (och blodig) efter Pihls armbåge. Hoppas han tror han är tuff nog för att spela AHL...
Kommentera



Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Man är ju förstås lite nyfiken hur matchen slutat om Freddan fått tummen ur och värvat Ulmer som ersättare för Dimitrakos. Även om det förmodligen inte räckt för att vinna matchen med tanke på manfallet i övrigt så hade han definitivt inte gjort två mål för LHC heller om man säger så...
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13

Hedman verkar i alla fall inte vara avstängd i nästa match. Tur att han inte klappade till ett par gånger till då Holmqvist såg rätt groggy ut, då hade vi inte sett honom förän efter tjugonda Knut eller så.

Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Lumber Jack: Syns T-sprit på såna mugg-prov? För han måste ju supit sig blind inför 3:e perioden.

MLY är härmed utsedd till den fegaste spelaren i ES detta årtusende. Han hånade ju även MoDo-båset efter sitt mål.
Kommentera

Sv: Linköping - MODO Hockey 2010-12-13
Gusse: Jag tycker att Morten har bra fart också. Tyvärr är Danielsson iskall som sniper i den formationen.
Kommentera

1320879 · »