1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 536507 inlägg · 4131 ämnen
« · 209910 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Trådar vi minns.
knaskamilla: Annars kan man kolla in Modohockey.se och det forumet. Där behöver man bara gå tillbaka ett pr dar för detta inlägget:

hej!! 5 feb 11:21
Meddelande
vist ha modo blivit bättre sen pierre blev tränare

scim:

Armen i vinkel o.s.v.

Sv: Samjos bildtävling #1
samjo: OK. Du tvingar mig att lägga fram ett snabbt svar. För att respektera din tävling så svarar jag #2. Kom nu inte dragandes med några nya regler att mitt svar skulle ha inkommit till juryn alldeles för sent. Då överklagar jag direkt och det blir en segdragen process ;)

scim:

Den där tråden minns jag faktiskt. =) Annars är det rätt kul att läsa de allra första inläggen i vår gästbok också. Det är väl lite drygt ett år sedan de skrevs?

Sv: Falcon Rinksite
Dream Team: Jag har letat och kommit fram till att det i efterhand blev ett VM. Med andra ord spelade de OS 1920.

www.post-gazette.com/olympics/20020203medals0203p9.asp

www.hhof.com/html/r&rWO.shtml

------------

The Olympic Games of 1920 in Antwerp were Summer Olympics. This is a strange fact in ice hockey history. Ice hockey was a "demonstration sport" at that Olympics. The winners could not call themselves Olympic champions. Later in that year the IIHF gave the Olympic ice hockey tournament World Championship status and Canada became the first World Champions in ice hockey.

www.azhockey.com/champs/champsOlympics.html

Ändrar mig omedelbart. Hockey var med i OS 1920, som uppvisningsgren...

Frisco:

Fiskja IF är inte att förakta.

mike66:

Byta lösenord? Visst. Fast blir det inte svårare för mig att glädjas åt att jag ligger etta i ligan då, när det sker?

Annars kan man göra som en kille jag känner. Han brukar enligt egen utsago logga in på sin flickväns Rinksiteanvändare och tippa DIF-förluster, samt lite ologiska resultat (om jag inte minns helt fel), i förhoppningen att hon ska glömma att tippa och därmed få dåliga poäng. Ska man göra så? Det är ju trots allt bara en lek... ;)

Dream Team: En del av namnen är inte roliga, eller kanske är de det? Bångbro IK till exempel. Det är ett litet samhälle utanför Kopparberg. När jag kärde min aftonbladet/expressenlinje vända jag i just Bångbro efter att lämnat tidningarna på Bångbro livs. Jag har aldrig ens haft tanken på att namnet skulle uppfattas som annat än Bångbro och sen glömmas bort.

Dream Team:

I höstas passerade jag Glommersträsk en väldigt varm dag. Jag och min far beslutade oss för att inta något läskande, så vi stannade vid en kiosk (!) och köpte en Shio. Nu kommer det fascinerande: om man köper en Shio i kiosken i Glommers ingår is. Fasligt praktiskt! (

knaskamilla: Men nu är det ju försent :) (Förresten så var det jag som hittade nallen, mest av en slump. Undra vilken lagdress dom försöker härma?)

mike66: Det var min bildtävling och jag som stod för reglerna. Men i din tävling så vinner kapsylöppnaren. Det respekterar jag.

Frisco: VM gick i Antwerpen 1920. Det första OS:et som hade hockey på programmet var Chamonix 1924.

knaskamilla: Jooouuch. Klurig omgång må jag säga. Men vi gillar ju att klura endel utav oss. Vad tror du om att byta lösenord med varandra? Blir lite mer sport över det hela dårå ;)

Frisco: En tråd vi minns om gamla lagnamn genom historien.Här följer några till:

BK Remo, Deje IK, Glommersträsk/Lappträsks IF (bara kul), Diö GoIF, IF Cobran, IK Mode, BK Derby, IK Skäret, Bångbro IK, IF Eyra, Insjöns IF (samma grundare som Clas Ohlsson?), SK Servia, IF Fellows, Per Ols BK.

samjo: Jag tycker fortfarande att kapsylöppnaren är fulast. Tråkig tävling när man inte får vara med och rösta ;(

samjo:

Äh, jag har faktiskt bestämt mig nu. Jag tycker att nallen är fulast.

Sv: Dialekt
swedia.ling.umu.se/

Kul sida!! :)

Sitter och lyssnar på "Sorsele-dialekten" nu och tänker på min farmor. Hon bor dock ännu längre västerut om man fortsätter 7 mil på vägen mot Ammarnäs så finns där en liten by som heter Kraddsele. Nästan alla byar där uppe heter förresten nåt som slutar på -sele.

Dream Team: 1920 spelade de väl hockey i sommar-OS? Eller minns jag fel?

Dream Team: Man ska inte lita på frågeställarna på Rinksite. Dom har inte haft många rätt hitills kan jag tala om.

Frisco: Det glömde jag nog med vilje ;)

Vinnaren är korad. klart fulast souvenir är...*trumvirvel*... FBK-mössan(!?)
Det tycker Frisco, scim, 65 Selander och även jag själv. Knas hade som vanligt svårt för att bestämma sig.

65 Selander får hedersomnämnandet för roligaste motivering:
"tänk er en hel klack i den utstyrseln (Wolfpack)
snacka om rabiesvarning!"

mike66:
På A svarar jag svenskättlingar.
På B chansar jag på 1992, men som reservation säger jag att OS var med första gången 1924...

mike66:

Fanken, miiike, det ser ju bra ut det där! Snart är jag ikapp dig...

mike66: du glömde lägga ut denna omgångens resultat:
1 frisco 8
2 knaskamilla 7
3 riha 7
4 mike66 6
5 samjo 6
6 G.L.M.C. 6
7 krullis86 5
8 westerlind 5
9 ida9 4
10 sorkenn 4
11 ginnan 4

scim:

Jag mindes den inte - förrän jag såg den. (PS. Kan någon förklara konsekventvinkelteorin för mig?)

Så var det dags för en ny omgång. Finns det någon som redan har de rätta svaren så man slipper att leta ihjäl sig?

Vilka ansågs det vara som förde hockeyn till Europa?
Svenskättlingar
Förlagda brittiska soldater
Japaner

Vilket var det år då hockeyn var med som OS-gren för första gången?
1912
1920
1930

Ställning:

1 mike66 141 13 26 Timrå

2 knaskamilla 139 8 37 Modo

3 frisco 138 5 25 Modo

4 westerlind 133 2 33 Brynäs

5 sorkenn 132 9 40 Djurgården

6 riha 125 6 32 Modo

7 G.L.M.C. 124 3 30 Modo

8 krullis86 101 3 23 Modo

9 Skalpjägaren 91 11 15 Frölunda

10 ginnan 87 2 24 Modo

11 ida9 81 10 25 Modo

12 Soid 67 7 19 Modo

13 samjo 47 4 11 Modo

14 NuMo 37 2 5 Modo

15 Modorulez 7 0 3 Modo

16 Lindstrom27 4 0 1 Brynäs

Frisco smyger allt närmre likaså Kamilla. "Alliansen mellan MoDo och TIK i toppen går fortfarande bra."

När vi ändå snackar dialekter...

Trådar vi minns.
Satt och tittade igenom min inläggshistorik nyligen och blev fullständigt nostalgisk, vem minns inte denna (se länktips).

Ett riktigt guldkorn!

scim: Man får int´va dum i huvvö om man ska klara av alla era dialäkktgåtor!

scim: Jag tar och prövar en lite annorlunda dialekt. Lite Danmarknatt som Frisco säkert skulle ha uttryckt sig.

www.statsbiblioteket.dk/dlh/cgi-bin/dansklyd.cgi?

Kärran:

Jasåru? Hmm. Nåja, jag har iaf inte tipsat någon (tror jag).

knaskamilla:
Det var nog jag som tippsade Westerlind om sidan för ganska länge sedan, någon gång för ett halvår sedan.

knaskamilla:

Ja, både jag och sidan.

scim:

Jaså, är du poppis, eller?

knaskamilla:

Verkar vara väldigt många som hittat till den sidan, jag tror jag blivit tipsad om den ett dussin gånger, minst.

mike66: pust och stön, här kommer Hässelby/Vemdalens röst

Delsbo!

65 Selander:

Aha. Jag trodde han hade skickat den till dig också. Ni har hittat samma dialektsida, du och westerlind... ;)

mike66:

Haha, nu hittade jag den. Påminde en hel del om Kramfors-dialekten faktiskt. Kanske främst för att jag har en kompis från Herrskog som pratar exakt likadant. Jag låter svaret utebli så inte frisco tar illa upp :p.

knaskamilla: Det vet jag inte, men jag hittade min länk via Vemdalens hemsida.

Här är länken till arkivet iaf swedia.ling.umu.se/

65 Selander:

Är det sidan westerlind tipsade om?

65 Selander: Ja men det krävdes en liten ansträngning från min sida iaf, var ju tvungen att försöka höra det som sades och sedan hitta motsvarande text bland ett antal orter...innan jag hittade rätt, allt för att förstöra din tävling :-)

Mycket intressant sida f.ö.

65 Selander: Rätt. Jag prövar en ny. Ledtråd: Här drar dom kniv. Ä kula rö så fär vi.

Kul med en gissningstävling där alla plockar dielekterna från samma site *asg*

65 Selander: Attans, visst var den enkel? Jag känner igen mig direkt!

mike66: Kramfors

scim: Där var jag lite senig ;)

scim: Kunde man väl ge sig f-n på att du var vaken ;)

Säkert du som admar siten i Ume också!

65 Selander: Jag chansar på Skutskärsdialekt? Gissa på den hära rå.

Frisco:

Äehh, då kan man ju hålla på i evigheter, dessutom nämner inte Selander ordet gissning en enda gång! :-)

Här är en ny föresten:

« · 209910 · »