1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540629 inlägg · 4140 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB: Moras omklädningsrum satsar säkert precis lika hårt på SHL som Brynäs omklädningsrum gör. Och det är väl det viktiga, inte vad olika figurer på kansliet säger. Ljunggren och Persson stannade nog för att satsa mot SHL med Mora, inte för att vara nöjda med spel i HA.

modomille: Detta är från en intervju med Peter Hermodsson 2022:

”Nu har ni en synnerligen kompetent tränare igen i Johan Hedberg. Men SHL känns ändå avlägset med tanke på de ekonomiska förutsättningarna. Håller Peter Hermodsson med?
 –Att det skulle vara avlägset nej. Jag tror Mora kan gå upp en tredje gång. SHL är en vision. Du mäste ha en vision. Och med det nya systemet att ett lag från Hockeyallsvenskan går upp varje år, så ökar chanserna.”

De har en vision om att spela i SHL igen. Det andra laget du nämnde tillsammans med hälften av ligan pratar knappast i de termerna alls.

modomille: kanske nämnst här tidigare, över 300 min utvisning vid slutsignalen mellan Mora-AIK, slog av tvn innan så såg inte själv.

modomille: Och innan Mora riddarna kommer så nej jag jämför inte Mora med Almtuna utan det är mer ett exempel.

KB: Ambitioner. Och ja för tusende gången Mora gör det bra med det dom har men det har inget med att jag ställer mig frågande till deras ambitioner. Almtuna gör det också väldigt bra men det är lik förbaskat en intetsägande klubb.

modomille: Pratar du om ambitioner eller förutsättningar? Det är nog ganska tydligt för alla att Mora står inför större utmaningar än Brynäs, eller Löven för den delen. Tycker dock det blir fel att ifrågasätta deras ambitioner med tanke på deras facit det senaste decenniet. Med faktiskt SHL-spel i hyfsad närtid och långt gångna säsonger i HA nästan varje år. De satsar varje år på sitt sätt - och ganska framgångsrikt också.

{5647}: Känns som att klubbar som kommunicerar mer publikt, är desperata och inte lyckas

{5647}: Klart det kan vara så och har inte skrivit något annat heller?

modomille: Det självklara att det finns en skillnad mellan vad man kommunicerar publikt inte måste vara vad man bestämt internt.

{10015}: Hoppas du har rätt och hade hållt med dej för 20 år sen. Men med en så tajt serie som det är nuförtiden, är ungdomsrabatt inte lika frikostig längre. Med Playout som ett mörkt moln, måste vi vara vuxna på isen. Förhoppningsvis tar Norén en plats, men vill gärna ha kvar Folin som gnetback

{5647}: Vad vet jag inte? Att DIF, SSK, Röven och AIK har reella SHL ambitioner?

modomille: Fast det vet du inte. Du killgissar.

{8225}: Så är det och håller med om att Moras sätt att arbeta på är att föredra framför typ Röven. Men det går inte att förneka att dom klubbarna jag nämnde har reella SHL ambitioner.

{8225}: Älskar Folin, härlig kille, missförstå mig inte. Men Norén går definitivt före honom nästa år.

{10015}: Om Folin blir kvar så blir han nästa års "Wahlberg" kanske något korttids utlåning, få matcher m.m. Finns kvar ifall vi åker på en massa skador osv.

{10015}: Rensar man fisk som sommarjobb, är man välkommen i mitt MoDo.

En av tränarnas favorit, så något ger han nog till truppen

modomille: Förvisso, vissa lag har onödigt med pengar, så dom kan strössla. Mora däremot, o Karlskoga jobbar på ett annat sätt, men tror dom har lika stora SHL-ambitioner, men mindre pengar. Man kan ha stora ambitioner, med olika förutsättningar. Att köpa legoknektar inför slutspel är kanske grejen, men tror ändå att kontinuitet och stabil organisation slår kortsiktiga slantar i slutändan.

Ex.vis lär Brynäs gå upp oavsett kortsiktiga köp från dina klubbar med SHL-ambition

Lycklig att vi var en rikare variant av Mora, än att vi var ett lycksökande Löven,SSK,VIK eller vad du vill.

Stabil organisation slår pengar utan substans

modomille: Du tror inte det har med ekonomi att göra?
Mora vill kunna vara med nästa säsong också.

{8225}: Nej men varför tror du att dom la pengar på värvningar inför transfer deadline? Jo för att förstärka laget för att öka sina chanser för att gå upp. Dom lagen jag nämnde har inte varit blyga om att dom har reella SHL ambitioner.

Nucky: Blir Folin kvar kommer han vara en nödlösning. Norén spelar med oss kommande säsong

modomille: I min värld är pengar inte allt, då hade exempelvis vi varit i kval nedåt nu.

Utan att veta har nog Mora en väldigt bra organisation och bra ungdomsverksamhet.

Man kanske använder sina sekiner bättre än ex.vis SSK, som kan vara ute ur SHL-diskussionen i morgon redan.

Att strössla pengar vid deadline är alltså att ha SHL-ambitioner

{5647}: Har inte skrivit att jag vet något om det bara att jag ställer mig frågandes till om en SHL ambition verkligen finns där.

{8225}: Varför tror du att DIF, SSK, Röven och AIK la flera hundra tusen på värvningar vid transfer deadline? Återigen jag tycker också att Mora gör en hel del bra saker och många av dom sakerna har gjort dom till ett topplag i ligan men det betyder inte att dom har en riktig SHL ambition.

modomille: Vad vet du om Moras ambitioner? Du förutsätter att vi hade det utan att kommunicera mer än att vara med i toppen och någon gång lyckas, men du kan inte tänka dig att Mora har precis samma målsättning och precis som oss hoppas att det händer?

BIK och Mora har inte samma resurser som Löven, DIF och Brynäs. Att de därmed inte lika tydligt kommunicerar målsättningen innebär inte att de inte har förhoppningar eller i hemlighet verkar för en uppgång.

modomille: Västerås hade en väldigt uttalad satsning, SHL 2024?

Skulle säga att det finns lite olika skikt med olika förutsättningar och uttalade mål men att samtliga av Brynäs, DIF, Löven, SSK, AIK, Mora, BIK, VIK alla har någon sorts ambition av att gå hela vägen. Något som skiljer dem från resten av ligan.

modomille: Men ibland är det ju bara floskler, ex.vis är Mora bättre än SSK flera säsonger i rad. Jag tror INTE MoDo hade en specifik säsong som slutmål, utan vi byggde 'sakta' upp en grund som på sikt skulle leda till SHL förhoppningsvis.

Jag ser inte Moras ambitioner förblekna till lag med hybris, som bränner multum år efter år och som kommer med tidpunkt när SHL ska nås, Lex VIK Hockey

{8225}: DIF, SSK, Röven och även AIK i alla fall på sikt. Ja vi hade inget officiellt mål som typ "SHL 2025" men det är klart som tusan att vi hade reella SHL ambitioner.

modomille: Berätta gärna vilka lag som har SHL-ambitioner? Och säg inte Brynäs.

MoDos nuvarande ledning hade inga officiella mål när SHL skulle nås, men att man skulle vara ett topplag, vilket på sikt skulle kunna leda till SHL.

Nu uppfylldes vår profetia ganska snart, men vilka klubbar har reella SHL-ambitioner, menar du?

{8225}: Att ha en SHL ambition och delta i ett slutspel är inte samma sak. Mora hoppas och tror att dom kan stöka till det i ett slutspel men vill dom och är dom förberedda på att gå hela vägen? Finns det en plan om dom skulle lyckas?

modomille: Förra året föll dom i semi mot ett sjukt bra lag, i år bråkar dom med AIK(som tydligen ska vara SHL-mässiga). Vad betyder det att ha SHL-ambition, om nu Mora saknar det?

Bad_Brett: Jo, men han är lite som Powell, Pooley och Schilkey. En skön snubbe med en massa skills. Man spelar lite som att man inte bryr sig om resultatet bara man får göra sin grej.Ofta ser det väldigt bra ut och det är ingen tvekan om att han varit väldigt nyttig i de flesta fallen.

Men, ibland vill man bara ha en Sebastian Ohlsson som kommer ge mer än 100% för lagets skull, skitsamma om det innebär att han inte framstår som en stjärna.

{5647}: Norén spelar 33,15(!) idag. Nästan 5 min mer speltid än den back med näst mest speltid.

Tycker han är grymt spelskicklig och kvick. Man fattar varför Hinken förlängt med honom.
Väldigt mycket bättre än Folin/Wahlberg.

{5647}: Maione bevisade min poäng rätt bra...

JoJo2613: Hoppas på 2 Mora-segrar till nu då, pinsamt agerande av förlorarna

Nucky: Lite av problemet med Norén. Han spelat alltid konstruktivt. Går hem allt som oftast, men i tighta matcher måste man spela med större marginaler.

Nucky: Haha, gillar i slutet när Norén åker fram och tar tag i en aikare som ser ut att vara 4dm längre.

bollan123: Mora spelare och Muzito-Bagenda krockar lite efter målet och det ser ut som Mora spelaren skriker något som får Bagenda att vända om o köra rakt in i hela Mora laget som firar och sen brakar det loss.

bollan123: haha vafan balla Gnaget ur?^^

Nucky: Vad hände där i slutet av matchen? Vad blev gnaget irriterade på?
Förövrigt vad håller Maione på med där? 😂 Slänger bort matchen helt

Nucky: AIK vilka dåliga förlorare alltså hahah

Bad_Brett: ..och där löste han(Norén) en farlig situation alldeles förträffligt

Silly: Absolut inte. Horribel defensivt och för gammal.

Tarasov:
Fan ...vad spelskicklig han är
Mathew Maione och vilken jävla bössa han har!
Om inte Norlinder kommer hoppas jag Hinken nyper honom.
Han tillsammans med en defensuvt stark backgeneral i 1: a backpar!

modomille: Dom är ju med och krigar i slutspelen, så tycker dom gör det bra, tyvärr gör dom det för bra med spelarutvecklingen, så de bästa försvinner varje år.

Ser dock inga bättre SHL-ambitioner hos de flesta andra lagen.

Västerås ska ju alltid gå upp i SHL likt flera andra lag som ständigt misslyckas.

Mora försöker nog med mindre medel bygga nåt på sikt, så tror absolut dom drömmer om SHL, men utan storplånkan

{5647}: Norén ställer till det IGEN.

DrCox: Hur kan man få IKO till OINK? Är inte vårt forum lite mindre fördomsfullt och korkat än Timrås?

Donald:
Skall vara klar för HV

{8225}:
Mora verkar han en bra utvecklingsmiljö, i många år har det kommit både bra spelare och ledare därifrån.

{8225}: Tycker också att dom gör en hel del bra saker som att ge unga killar chansen och inte förköpa sig som du skriver men jag ställer mig frågandes till om dom ens har någon SHL ambition. Sen har dom inte några vidare förutsättningar som leksingen här är inne på men målsättningen med idrott är väl ändå att vinna? Kan tänka mig att det inte är jätte kul för Mora supportrarna att klubben i deras hjärta verkar vara nöjda över att vara ett något bättre Almtuna.

DrCox: Det håller jag med om!

« · 2679100 · »