1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540639 inlägg · 4140 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Tja nu får jag ta dom i försvar. Hade det funnits pengar så hade dom satsat som du säger. De lever med knappa resurser och underlag. En kommun på strax över 20 k där hälften håller på Leksand. Norr om Mora kommun finns det bara skog och små kommuner som Älvdalen och Orsa med ca 5 k invånare styck. Söderut är det Leksand som gäller om jag generaliserar lite. Det dom gör är också ett sätt att satsa och ett år kan man träffa rätt som man gjorde med Colliton.

Donald: Jag skulle kunna stå ut med OINK i SHL ytterligare en säsong bara för att få se Hv 70 miljonersbygge åka ur

modomille: Frågade inte dig. Kul med klubbar som inte förköper sej och som låter talanger spela. Tror Mora har en SHL-ambition, men alla behöver ju inte göra som ex.vis Löven, bara dynga in pengar på transatlanter. Mora har kanske en filosofi likt MoDo haft senare år, men har inte samma resurser. Har full respekt för det

{9315}: HV åker ur i år, HV åker ur i år….

{5647}: Tycker inte Norén är bra. Kanske trötthet eller nervositet, men har väldigt svårt att se att han skulle hålla för SHL.

Saleva: Det känns märkligt att domarna hittar pipan plötsligt i Mora. Jäklar vad AIK haft tur med domsluten. Inte för att de två utvisningarna varit fel, men spearingen och slashingen domarna släppte var flera snäpp värre.

Donald: han är klar för hv

Bad_Brett: William Ignberg Nilsson spelar shl nästa säs garanterat, frågan är vilken klubb som plockar honom. Hade inte tackat nej till honom med op och Sebbe i en 4e

modomille: Norén orsakar på egen hand ett flera minuter långt AIK-anfall. Det där spelet kommer inte hålla i SHL.

modomille:
De kämpar väl på ganska bra. Vad tror du Iko blir för typ av klubb om de åker ur då?

Saleva: Ja och det är väl lite det som är min poäng. För några år sedan så satsade man mot SHL och lyckades men nu? Vad vill man? Tycker att Mora borde kunna vara mer än vad man är nu.

modomille:
Det är inte så länge sen de var i shl.

{8225}: Ställer mig själv frågandes till vad Mora vill? Ja vad fan vill dom? Vad står dom för? Är dom nöjda med att vara en stabil HA klubb som är bra på att utveckla unga spelare? Varför satsar man inte mot SHL? Om Oskarshamn kan göra det varför inte Mora? Och vart fan är alla Mora supportrar? Ne just nu är dom en jävligt intetsägande klubb om du frågar mig.

Signature: Det finns någonting fantastiskt med Mora de senaste åren. De får en oerhörd utveckling på sina spelare. De spelar en väldigt rolig hockey och utan att ösa ut pengar.
Är oerhört svag för deras norska kedja, men jag misstänker att oerhört många är det.

Nucky: Precis, Mora är en sympatisk förening, ger talanger mycket speltid.

Geografiskt nära Leksand, men ändå sympatiska, på nåt sätt

Dessutom ser ryggen på tröjorna ut som en gammal MoDo-tröja från 70tal.

Signature:

Som leksing håller man inte på Mora, lite som att Lövenfansen skulle hålla på Skellefteå ;)

mattias - 74: Mora värda segern så jag håller på dom. Domaren har tappat pipan efter halva matchen.

{10322}:

Hoppas Östersund nu använder sig av folk som kan bygga lag, ekonomin finns där…

grimiss: ja och det kommer med åren. sampo exempelvis har höjt sin aktie och vi får se hur norlinder presterar. ryktet är redan gott att modo utvecklar spelare men behöver såklart upp en nivå till nu

Saleva:

Och där kvitterar AIK med 1,12 kvar. Blir en spännande förlängning nu som det ser ut

Håller på AIK med av förklarliga skäl i denna serien ;)

Nucky:
Håller på AIK, hade varit kul med semi mellan dem och Dif.

{8225}: Mora påminner (även i år) om oss i sättet dom spelar.
Rolig match!

{10322}: I den bästa av världar har Småland 'bara' 2 lag i SHL och 3 i allsvenskan kommande säsong.

Mardrömmen är att dom fortsätter ha 3 SHL-lag och 4 allsvenska, men då krävs det nog ett litet mirakel

{5647}:

Självklart, men hela diskussionen från början handlade om hur felbyggt lövens lag är totalt sett och mitt argument att det hade varit bättre att offra lite offensiv och kanske endast haft Pooley, schilkey och powell som riktigt offensiv spets. Lite som vi byggde förra året.

Sedan en jämförelse med brynäs offensiva kraft där jag tycker spelare som rödin, Larsson, indrasis, Scott, vesel mfl är bättre hockeyspelare trots färre poäng, då de överglänser lövensspets i arbetsinsats, defensiv, spel utan puck och bidrar mer över hela banan.

Detta har aldrig handlat om vad de kan bli utan vad de är, och just nu är de sämre hockeyspelare än de vi diskutetat. Sedan om det är stråhle eller deras personlighet som är problemet får framtiden visa.

Riktigt kul att Östersund klarar sig kvar. Karlins uttåg från Vvik får nog anses ha blivit en dödsstöt.

{8225}: Frågan är om inte Norén skall ta en säsong till i hockeyallsvenskan, jag har väldigt svårt att se hur han skall klara av Shl då han har en del problem i allsvenskan, speciellt i markeringsspelet och fysiken.
Talang finns men han har ganska mycket att jobba på i det övriga.

JoJo2613: Läste att Västervik hade finansiärer som skulle pynta in en skuld på 900.000 för att reda ut situationen. Undrar om dom gör en banköverföring nu på måndag?

Men bra för Modo med ett lag, på hyfsat nära håll, man kan låna ut spelare till

{8225}: 1-5 i fortfarande öppen kasse.

JoJo2613: Fast kommentatorn har en teori om att hemmapubliken kollektivt behöver tömma blåsan,
men med Ingman i laget vinner man serier

{5647}: håller med men faen vad AIK kommer undan med utvisningar!

Saleva: ÖIK klarar av resterande PK 4 mot 6. Västervik publiken börjar gå hem.

JoJo2613: För övrigt är Mora-AIK en riktigt bra match. För publiken särklassigt mycket bättre än VVIK-Öik.

Hur fan kan hockeyförbundet tillåta att Juel står? Det har ju varit samma resonemang två år på raken att den bestämmelsen är idiotisk. Ändå agerar de inte.

Konstaterar jag ironiskt med glädjen av att veta att ÖIK blir kvar redan innan ekonomin kastar ut VViK.

{5647}: Frågan är om inte Norin är ett lika stort mentalt kalhygge som Rahimi?

JoJo2613:
Grattis Öik
Hej då Vvik

{8225}: VVIK spelar 6 mot 4 just nu. ÖIK 10cm från öppen kasse.
Men ju nu sätter ÖIK 1-4 i öppen kasse

Greg P: Med tanke på hur bekväm han är och hans icke existerande defensiva spel så kan vi nog utgå från att SHL-klubbarna ej är speciellt intresserade.

Greg P: Schilkey hade kunnat vara ännu bättre om han jobbat hårdare, tagit defensiven och varit konsekvent i det. Han tar också flera riktigt korkade utvisningar där ett par blivit avstängningar som förstör för laget.

Jag tycker att han är en av de individuellt klart skickligaste spelarna i HA, men ser inte ut som en lagspelare på samma sätt som gör att jag hellre tar Woods och Aagaard trots att de egentligen är mer begränsade.

{9315}: Ja, märkligt att se faktiskt, men glada Norrlandsnyheter. Östersund har 3-1
med 6 minuter kvar

Saleva: Republiken stormar mot säkrat kontrakt!

Saleva: ÖIK tagit över matchen nu, 1-3

Rytter: Fast nog vet väl även du att sådana spelare i rätt lag med rätt ledare faktiskt kan prestera på den höga nivån?
Historien visar på massor av sådana spelare.

Med ditt resonemang är Karlkvist fortfarande en division ett-spelare. Det är han inte turligt nog, då poletten ramlade ned.

Saleva: Två ruskigt fula tilltag av AIK nyligen. En där någon drar upå klubban rakt upp i klockspelet. Den andra ett yxhugg över armarna. Det känns som att domarna tappat det med tanke på hur mycket hakningar och slashingar som tillåts.

AIK var klart bättre första halvan jämfört med tidigare, men nu är det Mora som öst på rejält.

Nucky:
Ingman skjuter nästan ihjäl Eltonius..
1-1 nu.
1-2 kontraktet snart säkrat

Nucky:

Nu vet ju varken du eller jag vilka anbud Nick Schilkey har haft från andra ligor.

Han trivs i stan, har en tjej från Umeå och snacket säger 100 000 netto dollar/euro i lön i ett lag som satsar mot SHL.

{10015}: Lite slarvigt skrivet av mig, menar att han filmar å de grövsta och får det att se ut som att han nästan tuppar av.

{5647}:

Fast nu tycker jag du strular till det rejält.

De är bättre än Woods och Aagaard ifall de köper spelsystemet och spelar för laget. Sedan säger du att de spelar för sig själva och sin egen produktion främst utan att köpa tränarna, medspelare och det hårda jobbet.

För mig är denna inställning, arbetsmoral, lojalitet parametrar som ska vägas in i helheten för en spelare, än så länge har det inte visat tillräckligt för att man ska se nått annat än HA spelare i dem.

Därför tycker jag dickinsson, aagaard, Woods alla är bättre hockeyspelare, visst Pooley har bättre skott än alla de tre, Schilkey är bättre I den offensiva tredjedelen. Men hockey är så mycket mer än detta. I spelet utan puck och arbetsinsats mm så blir schilkey/Pooley utklassade.

Tycker det säger en hel del att ingen plockade eller vågade chansa på dem trots de producerade bra förra året. Samtidigt vet vi att Woods och Dick var eftertraktade (klara för saik och fbk?) och aagaard hade intresse från lhc. Så det är nog ingen tvekan vilka som anses vara de bästa hockeyspelarna av de som diskuteras.

{9315}: vår chans är väl egentligen mest att man har chansen att ta mycket mer bärande roll och speltid osv osv ? Hade vi kunnat få till ett trackrecord med att skeppa spelare till nhl via hinken hade vi nog fått lite mer slagkraft

Greg P: Finns en anledning till att Dickinson och Woods hade SHL-anbud redan ifjol till skillnad mot Schilkey.

Nucky: Bara AIK som tar sådana risker.

{5647}: Fortsatt Löven från dig idag… Nu är det ju inte bara Schilkey & Pooley som är less på Stråhle utan även alla svenska spelare och lokala spelare med enligt hörsägen.

Schilkey hade definitivt kunnat spela i SHL om han vill. Tycker han är helt överlägsen när han är som bäst driver anfallspelet själv och är alltid ett hot framåt. En av allsvenskans absolut bästa spelare. Hade han inte blivit skadad hade nog Löven snott fjärdeplatsen.

Det är lite sjukt du målar upp han som en ”problemspelare” som inte jobbar hårt. Det är ju det han gör. En av dom bästa importerna någonsin i Allsvenskan. Du gör inte 68 poäng som ifjol om du har inställningsproblem.

« · 2678946 · »