1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 538616 inlägg · 4135 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}:
Lena Hallengren?

Gavelo: Hallengren tar väl 5800 typ och sett till tabellplacering tycker jag att de har väldigt dåligt.

Växjö som pensionerar importers nummer är väl snäppet värre än Rögle.

Växjö dyker upp senaste 20 åren och köper allt man kan köpa och med det 4 SM-guld. Rögle har i alla fall inte plastfans.

{5647}: Inte jag!
Strax under 5 från en mindre by/stad är starkt!
Dvs. Fullsatt

{5647}:Håller med....

Bad_Brett:
Fast ändå gott om poäng och josh D kom ju därifrån. Så inte HELT ologiskt iaf. Men de var mitt fel att gå ut med det. Som sagt, han ska få stryk när vi ses.

Bad_Brett: man kan alltid lita på att det finns en seinfeldscen till varje tillfälle :)

Gavelo: Nja. Publikmässigt håller jag SAIK som en besvikelse.

{9315}:

Jan-Erik : Om det är något lag jag önskar framgång utom MoDo så är det SAIK.
De vågar spela sina unga talanger som gör det fantastiskt bra.
Visst gör dom misstag emellanåt men dom blir inte av-plockade för det.
Fantastiskt rolig hockey spelar dom också.

Jämför med Mögle som dammsuger Sverige på andra klubbars talanger i hopp om att tjäna deg när/om dom drar till NHL.
Deras A-lag når dom sällan eftersom det är fyllt av stjärnspelare man värvat från andra lag för orimliga löner.
Ut med skiten..

SPOODI:
Jag gissar att han är skadad. Han missade ju ett gäng matcher innan slutspelet. Klasen är väl ingen raket längre men han har ju speluppfattning och teknik att falla tillbaka på. Om han fick spela med några rörliga spelare som tex Eklund och L Eriksson skulle han nog göra bra ifrån sig.

DIFFEN: Kruger och klasen känns rätt passé. Särskilt Kruger eller är han skadad? Osynlig framåt och bakåt gör han inget hästjobb heller

SPOODI:
Till sist insåg någon att Gradin har kapacitet att skapa lägen. Han har varit riktigt bra, till skillnad från Nilsson som soloåker och tappar puck. Vi får väl se om vi fortsatt har allsvenskans sämsta förstakedja.

Gavelo: JA, men när de skulle fördubbla antalet transatlanter gick det sämre. Bra, dock att att de agerade direkt.

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/skelleftea-bryter-kontrakt-med-khl-amerikan

Jan-Erik : Ja det är imponerande hur mycket rätt den föreningen gör!
Man tar upp egna talanger som ingen annan i svensk hockey sedan några år, man fyller inte truppen med transatlanter, man har god publik och en väldigt stark ekonomi, dessutom spelar man en fantastiskt bra hockey år efter år efter år.

Gavelo: Skillnad på Frölunda och Skellefteå, när SAIK sätter fart då går det fort till 2-0. De går ner lite i tempo och Frölunda kvitterar MEN sen på 5 minuter står de 5-2 helt plötsligt. De har en växel jag ser att andra lag inte har. Effektiva också! Norrlands hopp! Jonathan Johnson gjorde första målet och visade vägen.

Bad_Brett: ska man lura någon på riktigt så är det ett rimligare namn än han som försökte påstå att kalle kossila var klar för modo i boken igår, det vet man direkt att det är noll chans att det stämmer

Koff: Jäkligt udda namn att skämta om dock...

De vad då det sjukaste Gradin går in på 4 kedjor och Wictor Nilsson 13e forward. Sjukt honken ser ishockey nu

Koff: Killen hade nog varit riktigt intressant om vi varit i HA som sagt. Det är spännande tider just nu!

modomille:
Nu fick jag svar, jag ska ta honom i örat med ett rostigt gäddrag! Svin!
Han skojade men skrev nu att det är ett fint namn på ingång nästa vecka. Så hoppas på det istället. En back

Ber om ursäkt. Jag suktade efter nyförvärv innan jag fick bekräftat och skickade ut. My bad!

modomille:
Fick uppgifter på sms av brodern som är insatt. Men jag har frågat mer om källaren.

Gavelo: Och jag skrev att jag inte har någonting emot om man chansar på en kille från ECHL SÅ LÄNGE som det inte är på bekostnad av spets..

modomille: Som jag skrev så letar Modo etablerad spets och då är min bedömning att man inte kollar i ligan under AHL.
Visst kan man hitta guldkorn men jag tror Modo i dagsläget hellre satsar på Lucas P, Kilpinen mfl än att plocka från Echl om inget oförutsett händer.

Gavelo: Jo men samtidigt finns det många guldkorn där och hade inte haft någonting emot om man chansar på en kille så länge som det inte är på bekostnad av spets då.

modomille: Har extremt svårt att tro att Modo skulle värva från Echl när man letar efter etablerad spets för spel på stor rink!

Gavelo: Ja dom spelar underbar hockey

Koff: Finns det uppgifter om det? Om det bara är önsketänkande så skriv gärna inte som att det skulle vara klart.

Koff: Hade vi spelat i Hockeyallsvenskan så hade jag köpt det.

Saleva: Herregud vilken hockey!
Spelar Skellefteå så här så kan man ge dom guldet!

Trenton Bliss till Modo hockey.
LW/C. 26 år och varit lagkapten.

Det går inte att klaga på underhållningen mellan ske och fhc iallafall.

{10595}: Håller tyvärr helt enkelt inte i shl.

{10595}: Ingman var bra, riktigt bra ibland men också väldigt slarvig ibland.
Han var bänkad och 7:e back rätt ofta mot slutet så jag tror helt enkelt att man inte såg potentialen för att han skulle få följa med upp till Shl.

Gavelo:
Äh!
jag hänger med i din beskrivning ;)

Ville bara förmedla mina tankar oxå :)

Det är en fråga som upprör, men jag tror att ingen riktigt gör en tydlig förklaring.
Jag skulle kunna skriva mer. Men det blir ju ett långt dokument (skulle behövas) och här inne är inte det aktuellt.

På ett sätt har vi lönetak idag. Vissa klubbar har inte mer pengar medans andra att mycket mer. Bara ett snedfördelande lönetak.

{8225}: Stackaren tog puck i käften och har ett enormt MoDo-hjärta, och så fick han inte hänga med upp. Vad kan vart problemet där tror ni? Eller vet någon?

Koff: Jag skulle säga i stort att du är betydligt bättre att formulera dig än jag vilket jag vet att jag är riktigt dålig på.
Med det sagt så instämmer jag till fullo, 100%
Även gällande lönetak.

Gavelo: ja en dag kommer sponsor pengarna att minska.

Jag tror inte ligan blir sämre om man har tak på utländska spelare. Ja i början, men så småningom kommer vi nog få fram en hel del ungdomar som kommer ge spelglädje och skapa mer relationer till klubbarna och publiken inom sin tid.
Ibland tänker shl långsiktigt men vill ändå ha resultat igår.
Ibland fundera jag på ett lönetak. Okej, nu blir det mothugg, men min tanke kring det, är att då kan inte 5st superproffs hamna i samma lag som har mycket cash, typ Saik eller FBK, tror inte ligan tappar spets, blir bara att man får bättre spridning samt att man släpper in mer ungdomar i hockeygymnasiet, tränar dom och ger fler ungdomar chansen i A-lagen. För JVM är ju ändå lockande att se.
De pengar som inte gå till spelartrupp går till ungdomsverksamheten.
Ett scenario är att vissa lag lägger sjujävulskt med pengar på 3 spelare som är topnotch (tex pudas eller bättre) och resten på ungdomar och HA spelare, medans andra lag värva kanske fler typ Dickssons. Hög klass men inte mega super stjärna.

Det går att skriva hur mycket som helst inom detta för att få en tydligare bild hur jag tänker.

KRB: Ja, Ingman har en historik av psykisk ohälsa och verkar få jobba med sig själv ganska mycket. Jag tror att det var bidragande till att han inte följde med upp till SHL.

{8225}: Det är såhär svensk hockey har blivit när lag som Rögle bland annat inte behöver ha ansvar för sin ekonomi och kan trissa upp priset tills man får vad man vill ha och andra lag tvingas riskera ekonomin för att inte hamna på efterkälken, i förlängningen tas färre juniorer upp i A-trupperna eftersom allt fler lag måste köpa färdiga spelare för att hänga på vilket i långa loppet gör att fler utlänningar än någonsin spelar i Sverige och dom går dit dom bästa pengarna finns.
Klubbhjärtan försvinner och man bara spelar för lönechecken.

Kanske inte vore dumt att införa ett tak för utländska spelare som i Schweiz, visst skulle kvalitén bli sämre men jag tror hockeyn som helhet skulle bli bättre.

modomille: En hypotes är att Josh var mer intresserad av att få klart med sin framtid i god tid när han fick ett bra erbjudande, än att invänta säsongsavslutningen, kanske bli allvarligt skadad och inte få erbjudande nånstans. . Det är ändå personer som försörjer sej(bra) men som ändå har ett begränsat antal år att jobba ihop till familj mm. Men om du fick väldigt bra erbjudande och inte vet om du kan vara kvar hos din arbetsgivare eftersom dom kanske går i konkurs(åker ur SHL alltså). Då hade du inte ens funderat på att trygga några år till?

Josh var jävligt bra i MoDo, önskar honom lycka till framöver , men inte när han spelar mot MoDo

Trilske: Kommer väl ihåg den matchen. Har för mig att de tog upp den i studion nåt tag efter där alla siffror pekade på att vi borde ha vunnit. Faktiskt en sjuk match.

Visar väl att det inte alltid går att stirra sig blind på underliggande siffror och statistik i en sport som ishockey där det studsar snabbt. :)

KB:

Haha, apropå "konstiga uttalanden" efter enkla vinster/förluster (på papperet) kom jag att tänka på Björns uttalande efter 7-0-förlusten borta mot bik 2019 där han tyckte att vi var det bättre laget.

Var väl ingen 7-0-förlust rent spelmässigt vill jag minnas, men kom att tänka på honom apropå uttalanden som "kan uppfattas som konstiga".

SPOODI:

Är Ingman en humörmänniska?!
Det var väl uppenbart att inte trivdes med och gick ihop med tränaren inledningsvis i höstas

Framnäs: Köper inte det här resonemanget. Låter bara som ett försvarstal för Josh. Josh hade inte haft några problem med att hitta ett bra jobb om vi åkt ut så att han var "tvungen" ne det köper jag inte.

{8225}: Allt slutade på bästa möjliga sätt!

Gavelo: "Modo gick tungt och riskerades att dras in i bottenstriden efter jul. Enligt uppgifter till Hockeynews fick Josh Dickinson ett bud värt 225 000 euro netto per säsong från Rögle.

Han var tvungen att ta ett beslut och det blev en konstig situation, framförallt för Josh, men vi satt dåligt på det också. Han var tvungen att "gambla" och det blev en dålig tajming på hela historien, men så är branschen, säger Mattias Karlin och fortsätter:

Det är inget att hymla om att hade vi legat bättre till i tabellen i januari, då hade Josh varit kvar. Jag tror att många nedvärderade oss och där och då tänkte de nog som så att "är Modo sju poäng från strecket så kommer Modo att åka dit" och den svackan har vi fått lida för."

KRB: typ ÖHF hans karaktär är inte den bästa direkt

KRB: Han hade väl bara ettårskontrakt, men hoppas han blir kvar där

{8225}:

Vart spelar föresten Ingman till hösten, ytterligare ett år i Östersund?

« · 2686570 · »