1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540345 inlägg · 4139 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Ingen som sysslar med det där som ett jobb, fokuserar på någon enskild parameter. Det är i stora drag värdelöst. Det där med över tid är som sagt väldigt viktigt också, Karlin och gänget gillar att bryta ned säsongen i perioder om sju matcher.

Bad_Brett: vissa uttryck går nog inte att försvenskas hehe

Fast det är klart, har man konsekvent -30 blir man nog uteliggare till slut.

Zinch : En kontaktledningskomponent som hänger ut över järnvägsspåret heter utliggare. Min bror, som jobbar på SJ, hade en lokförarkollega som körde in i en lossnad utliggare. Det måste förstås rapporteras direkt, men tjejen som svarade hade inte koll på ordet, så vad hon hörde var "Jag har kört på en uteliggare!"
Hon: "Åh, herregud! Hur gick det? Har du stannat?"
Han: "Nänä, det behövs inte, jag kör på."
Hon: "Men... men uteliggaren, då?!"
Han: "Ja, den får hänga med! Den sitter fast i framrutan!"

modomille: Men vilken kedja hade dessa spelare samtidigt inne på isen då? Woods Dickinson Aagaard var ju mycket bättre i hemjobbet än Hutsko Ruohomaa Ranta. nnÄven de bästa defensiva backarna i ligan hade fått kass +/- i den sistnämnda kedjan.

Modo Hockey 2024-25

Lassi
Eltonius
Eriksson Ek (Lån till allsvenskan)

Winberg - Norlinder
Rundblad - Berg
Bernhardt - Näsen
Folin - Norén

Smejkal - Jasek - Olofsson
Woods - Vigge - Aagard
Ranta - Jacobsson - Patrik Karlkvist
Södergran - Niederbacher/Pettersson - OP/Sebbe

Det här är närmaste vi kommer till ett guldlag. Tjeckerna kommer dominera.

{10585}: karlkvist känns lika trolig värvning som Darren Haydar.
Lika bra i dagsläget också dessutom

Frontschwein: men har karlkvist uttryckt att det skulle vara aktuellt senaste åren? Känns sjuuuukt långsökt numera

grimiss: Han är klar för Örebro

{10585}: Eltonius lär nog få fortsätta harva i Allsvenskan i bästa fall.

Frontschwein: Du har nog rätt, får leta nån bättre där på right wing.

{10585}:
Nordlinder blir troligen kvar på andra sidan, enl Adam Johansson

Saleva: Källa? Tycker det låter lite märkligt. Montreal lär ju knappast förlänga?

Bad_Brett: vad menar du? Källan är Adam Johansson.

Bad_Brett: det är ändå på något sätt positivt om han stannar ett år till. det blir inte bra med honom, rundblad, näsen och bernhardt. bättre om modo kan hitta en stabilare back i år och sen ta norlinder nästa säsong när rundblad lämnar

Zinch : Ja, men han har väl sagt/skrivit om det någonstans? Är det i podd, på Expressen eller X?

Bad_Brett:
Han var med i senaste öa podden, han hade rätt säkra källor på att Nordlinder inte vill ge upp Nordamerika.

Lät också på Adam som att han visste mer än han ville säga kring spelare på ingång.

Bad_Brett: sista avsnittet av nedsläpp Modo

Bad_Brett: Senaste uttalandet Norris/Hinken gav ÖA osade ju inte att han var sugen på att återvända. Vidbehåller att vi värvar spelare som vill spela i MoDo för stunden.

{10015}: J18 kvitterar 4-4 mot Leksand med lite mer än 2 minuter kvar av tredje!

KB: Såg det, grymt. Bara hoppas det är värt det.

{10015}: 3 mot 3 och straffar i juniorslutspelet…

J18 utslaget. Säsongen över för alla våra lag 23/24.

{10015}:

Tror Norlinder riskerar att gå samma öde till mötes som Bernhardt sett till förväntningar.

Snubblade över norlinders höjdpunkter för ett tag sen och det var rätt slående hur hans highlightpaket skiljde sig från tiden i allsvenskan kontra shl.

Han hade verkligen show i allsvenskan om man jämför med vad som var med i hans "highlightspaket" från frölunda tiden.

Sen kan han ju ha haft fin utveckling sedan dess, men frågan är om man inte vill ha in något mer etablerat när en sådan som Rundblad underpresterat.

Kan nog vara något år för tidigt för norlinder att kliva in i detta bygge.

Ska dock bli intressant att se om Rundblad ev. kan höja sitt spel med en ny backpartner.

Efter att ha läst lite mindre smickrande kommentarer här inne vill jag att alla ska tänka på en sak.
Varje Modo supporter är också en ambassadör för Modo hockey.
Nya som gamla så ska alla behandlas med respekt och få andra att känna sig väl mottagna.
När yngre börja följa Modo med intresse och vill vara med i HS, är det viktigt att vi välkomna dom varmt så att vi inte skapar en negativ bild av Modo hockey, även om vi bara är supportar med egna personligheter.
Som sagt, även vi är Modos ambassadörer.

Glad påsk!

Trilske: Tror snarare, även utifrån din beskrivning, att han riskerar att gå samma öde som Niederbach. Vi behöver inte gamla MoDospelare, utan spelare som verkligen vill spela i MoDo. Varelsig det är någon som spelat hos oss förut eller inte.

{10015}: Moget av Sekretariatet i Leksand att spela Klappa händerna. Klappa händerna när du är riktigt glad. När Modo spelarna sitter själva kvar i båset och Långt efter Leksand spelarna hade lämnat isen. Man tycker dom borde visat lite respekt åtminstone.

{10015}: Lite synd med Niederbacher. Draftad rond två men har aldrig fått någon riktig utväxling och är nu inte så mycket bättre än en HA spelare.

{10585}: Det är riktigt synd med Niederbach. Han var resor bättre när han var utlånad till oss 20/21, tre år yngre. Det som var så spännande med honom då var att han hade ett hockey-IQ helt utöver det vanliga. Glömmer aldrig när han lurade Poulin upp på läktaren.
Nu är det som bortblåst. Det kan givetvis komma tillbaka dock.

{10585}: Niederbach är i allra högsta grad en SHL spelare, ingen ledande spelare men en ung spelare med stor potential, med rätt träning och kontinuitet i speltid så kommer han bli en viktig pjäs i modos bygge för en lång tid framöver förhoppningsvis.

Trilske: De jag känner som håller på Frölunda tyckte att han var helt fantastisk första säsongen, framförallt i slutspelet där han vann den interna poängligan. Uppenbarligen tyckte även Montreals scouter det, eftersom de valde att signa honom direkt efter säsongen.

Sedan fick han problem med skador på försäsongen, men fick ändå spela sex NHL-matcher innan han lånades ut till Frölunda. Gjorde ändå 6 poäng på 9 matcher i slutspelet vilket får ses som helt okej.

Uppenbart att killen har hög potential, men att skador och annat har bromsat hans karriär. Tror han, liksom många andra unga talanger, hade tjänat på att etablera sig på allvar på hemmaplan innan NHL-äventyret.

Men han är ju bara knappt 24 år, så han har ju framtiden framför sig. Att flytta hem nu betyder inte att han ger upp drömmen för gott.

Bad_Brett: Habs-fansen verkar inte tro att han blir kvar. Jag tror han återvänder till MoDo, såvida han inte väljer något alternativt som Finland.

Bad_Brett: Det är stundtals rätt brutalt spel i AHL. Han borde nog åka hem och träna ikapp istället för att fortsätta där. Jag har förståelse - faktiskt - för att Dahlen inte gillade att spela där.

Gavelo: Karlin bänkade honom och jag håller inte med om att han är en SHL spelare. Han hade varit en mycket bra spelare i HA, men i SHL håller han inte.

{10585}:
Egentligen bara en match, sista matchen började han på bänken men fick spela sen igen.

Svårt att säga var det tar vägen men vi kommer nog se ett lyfta kommande säsong, men kommer inte det får han nog gå vidare.

{10585}: Karlin spelade honom mer eller mindre hela säsongen i 1:a kedjan, men det är klart, du har väl mer kompetens än Karlin att bedöma hur dålig han egentligen är.

Bad_Brett: Det som spelar roll är väl egentligen varelsig Norris vill hem eller inte. Just nu, med en väldigt bra källa, låter det ju inte som det. Kanske inte blir kvar i Habs men inte omöjligt att han blir kvar i NA oavsett

Bad_Brett:

Kan tänka mig att hans 0+6 i slutspelet gav mersmak då det var det sista han gjorde i frölundatröjan.

Säger inte att norlinder inte håller måttet däremot kommer jag nog sänka mina förväntningar något från det han visade upp i allsvenskan när man såg hur det gick för vår nya pikkarainen att producera på SHL-nivå.

Även om jag tycker att bernhardt gjorde det helt okej, i synnerhet om man jämför med andra "prestigevärvningar" i ligan som spelade i bättre lag.

Där i mitten på januari låg han ju trots allt före spelare som Magnus Nygren och Olle Alsing i backarnas interna poängliga. Spelare som antagligen lyfter minst 200k/mån och som är värvade för att vara "producerande" spelare.

Men det är bara att inse att det är svårt att producera i en liga där samtliga lag prioriterar defensiven.

Gavelo: Det är tur att vi inte har dig som sportchef som tror Niederbacher som blir bänkad platsar i en förstakedja i SHL. Kan bara hoppas att Karlin och Hinken gör ett bättre jobb än dig.

Niederbacher är på sin höjd en toppspelare i Hockeyallsvenskan. I SHLs tempo hinner han inte med. Han backcheckar väldigt dåligt, gör för lite poäng, har inte tillräckligt bra positionering utan puck och glider mest runt på isen. I SHL kan man inte glida. Detta är vad jag har sett med mina egna ögon. Sen finns det heller inte mycket statistik som talar för honom.

Enligt mig så går Niederbacher på sin höjd in i en fjärdekedja i SHL.

{10015}: Beundransvärt på något sätt att han inte är redo att ge upp drömmen. Men tror allt hänger på om någon annan organisation plockar upp honom där borta. Tror det hade kunnat se annorlunda ut på något annat ställe, Montreal var inte det bästa.

{10585}: Karlin och Hinken gör ett bättre jobb än dig, det är därför Niederbach har stort förtroende och får speltid i 1:a kedjan och i special teams.

Men ditt resonemang är alltså att en spelare som spelat 47 matcher mer eller mindre i 1:a kedjan men blir bänkad 1 match på slutet är för dålig för Shl.
Även du måste ju höra hur korkat ditt resonemang är?!

Sen har du ju faktiskt väldigt mycket fel i ditt övriga resonemang, Niederbach backchecking är en av hans styrkor, en väldigt smart spelare i positioneringsspelet och jobbar hårt med skridskoåkning.
Sen har han aldrig varit en producerande spelare, det borde även du veta!

Niederbach har inte varit sämre än sina kedjekamrater fast han kostar 1/4 del så när man klankar ner på en 22 årig ungdom under de premisserna så blir det bara jävligt löjligt.

Theo har en hel del att jobba på helt klart men han gör en fullt godkänd säsong trots all turbulens med floppande kedjekamrater

Gavelo: Jag tror erfarenheten från det här första året har varit väldigt nyttigt för samtliga, från ledare till spelare. Trots allt ett ungt och relativt orutinerat lag i SHL som garanterat kan fortsätta ta kliv nästa år. Tycker man ska vara rädd om de yngre killarna, speciellt en som Niederbach där potentialen på förhand har värderats extremt högt från väldigt många parter.

Sen vet man aldrig, kan sluta med att det aldrig riktigt klaffar med vissa spelare men det får man ta då.

Gavelo: Antingen så kollar du inte på matcherna eller så är det jag som inte kollar på matcherna. Och jag kan säga dig att jag har sett varenda Modomatch den här säsongen och lagt märke till alla detaljer och vad spelarna gör. Därför tror jag att det är du som inte har kollat matcherna i år.

Theo är en av de större anledningarna till att Modos defensiv var så svag i år, och detta berodde på anledningarna jag listade. Killen glider för mycket, backcheckar dåligt, oftast för långsam upp på blå för att störa backar i försvarszon. Poäng måste man göra i SHL, annars är det fjärdekedjan som gäller. Det är där han platsar och det handlar inte om att klanka ner, det är en resultatinriktad bransch och det spelar ingen roll om du är 35 eller 22. Är du för dålig så är du det. Och Theo är för dålig.

KB: Tror han skulle passa perfekt i MoDo med sin rörlighet. Jag har svårt att se vad han skulle tjäna på att stanna. När han når 260-matchers spärren lär han få extremt svårt att ta en plats i AHL. Han har väl redan idag svårt att ta en plats, och haft en nedåtgående formkurva de senaste åren. Svårt att se klubbarna står på kö.

Tycker Mattias redan har visat bra inställning som harvat på trots begränsat med speltid. Han har ju trots allt varit där i nästan tre säsonger.

{10585}:
Att någon har en annan åsikt betyder knappast att man inte kollar på matcherna.

Det kan lika gärna vara du som har ett dåligt hockeyöga.

{10585}: haha alltså vad har modospelarna gjort mot dig?

grimiss: Ja. Vi har i grund och botten gjort en säsong långt över förväntningarna, vi kunde ha varit Oskarshamn som nu håller på att få både sitt A-lag och J20-lag degraderade.

Bad_Brett: Absolut men vill han inte hit så vill han inte hit.

{10585}: Sjukt imponerande att du har lagt märke till alla detaljer under samtliga matcher. MoDo söker som bekant en assisterande sportchef.

Alla kan se att Theodor har haft det kämpigt under säsongens gång, men att han är en av de större anledningarna till MoDos defensiva brister? Nej det stämmer inte.

Självklart fritt fram att diskutera från alla möjliga synvinklar. Kan dock tycka att det är en tråkig inställning att regga ett konto enbart för att gå lös på ett gäng av våra nuvarande spelare.

Mina opopulära åsikter är att Niederbach inte kommer bli en topp 6 forward i ligan (knappt topp 9), och Norlinder egentligen inte är en topp 2 back i ligan.

Ser helst att ingen av dessa spelar i rött nästa säsong. Niederbach kan jag ändå köpa i en bottenroll med låg lön. Men inte Norlinder i första backpar.

Öppen för diskussion

« · 2682042 · »