1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533242 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Poffa: Jaaaa!

Lumber Jack: Är väl lika bra att låta Krösus ligan vara "Down"
förresten så vinner inte MoDo SM-Guld så länge du är långhårig.

Lumber Jack: Så länge Bettman och Goodenow sitter och förhandlar så känns det som om man aldrig kommer att överrens. Detta är väl också första gången i historien som en av de fyra stora ligorna i USA tvingas ställa in en säsong? När/Om NHL startar upp igen så tror jag inte att det kommer att vara med 30 klubbar.

Martin S:

Personligen tror jag att NHL som vi känner det är dött. En starkishockeyliga kommer att finnas i Nordamerika, men knappast under namnetNHL. Mer troligt är i mina ögon att man kommer starta en ny liga, därman har färre lag och där man lärt sig av NHL:s misstag.

En sådan liga kommer innehålla bättre spelare i snitt och man kommer ha lägre löner, precis vad som behövts för att rädda NHL.

Poffa: Kommer man att spela på fullstora, manliga planer i fortsättningen eller ska man fortsätta med minirink?

Frisco:

Minirink, tror jag. Publiken i USA kräver tätt spel och mycket kamp, stora planer skulle ta bort mycket av det.

Frisco: Här hade man gått och sparat på en riktigt god nyhet utifall att vår fina trupp skulle bli rejält desarmerad. Men här kommer den ändå.

Poffa: Jag tror också på en sådan lösning. NHL klubbarna startar upp en helt ny liga på sina villkor med salary cap. Trots salary cap så kommer den nya ligan att kunna erbjuda bättre löner än i Europa men under sämre villkor än nuvarande NHL. NHLPA har sagt att de jobbar för nästa generations spelare, frågan är om de verkligen har gjort det.

Det positiva med en ny liga är att jag hoppas att städer som Winnipeg och Québec kanske har råd med ett lag på den högsta nivån.

Tilll sist en intressant fråga. Eftersom säsongen ställs in är risken stor att det inte blir någon draft i sommar. Detta innebär att Sidney Crosby inte blir draftad. Han är på tok för bra för ännu en säsong i QMJHL så mitt råd till Hedin är att flyga till Québec och skriv kontrakt med Sidney så fort som möjligt.

Lumber Jack: Hoppas att Djävulen hugger honom med sin gaffel i någon av bergsetapperna.

Poffa: Lite tråkigt tycker jag. Din punkt -Bättre spelare, faller lite i så fall.

Frisco:

Varför? Bra spelare kan vara rejäla i sitt spel. Se på Foppa, Macke ochmånga andra. De är duktiga spelare men de smäller gärna också på.

Poffa: Jo, men det är lättare för sämre spelare att vara bra på mindre rinkar. Bara de är 2.27 långa och väger 180 kilo.

Frisco: Stämmer inte, dom riktigt bra spelarna ser man i Korpens Hockey-bockey och inte inom seniorbandyn.

Martin S: Crosby i MoDo hade varit något, sant =)

Frisco: Sporten nu. Hedlund gör mål.

Martin S & Poffa:

Jag är inte lika säker på att NHL under sitt nuvarande varumärke är fimpat, och händelserna de senaste dygnen tar jag som entydigt positiva till möjligheterna att spela nästa säsong i något format, avkortat eller hela.

Första frågan blir väl hur pass lång och intensiv arga leken blir nu, den närmaste tiden. Fimpar de två/tre månader utan förhandlingar, och Bettman dessutom gör allvar av hotet att de bud som erbjudits de senaste dygnen inte kommer upp på bordet igen - ja, då finns det väl en klar risk att nästa säsong börjar bli naggad i kanten iaf.

Men...skippar man det och istället väljer att inse vad man håller på att göra med intresset för sporten tror jag att det finns goda möjligheter till att få igång en säsong nästa år, speciellt som Goodenow nu visat att han i slutändan kommer att tvingas vara Bettmans TI...f'låt bitch. Utan den juridiska personen NHL som organisatör av världens bästa hockeyliga har han ju inte längre någon makt över huvud taget.

Men det kommer säkert att hända saker som, från och till, förändrar förhandlingsdynamiken under de kommande månaderna - vad händer nu om enskilda klubbar skulle börja flagga för likviditetssvårigheter, och i värsta (*host* Pittsburgh, Deas *host*) fall gå i konkurs - ja, vem vinner på det i förhandlingarna? Inte alls säker, det enda jag är säker på är att ett NHL med Bettman som fortsatt ledare kommer att göra allt för att behålla ligan i det format han själv stöpt den. Alltså med cirkus 30 lag och representation i solstaterna.

Skulle det bli annan ledare för NHL än Bettman - ja, då finns inte prestigen och då finns det säkert redan nu handlingsplaner för det ni pratar om.

Men jag väntar på NuMos kommentar om det här, säkrast så. Han ska iaf inte komma undan med en putslustig omröstning och lågt bokstavsanvändande.

Nalle Sjuh: Du får nästan nöja dig med min omröstning och sedan jag plockade bort "idiot"-alternativet så ser den ju seriös ut.

Det här med NHL är jag lite kvuven inför. Varje morgon i 25 år har man satt på teven för att läsa text-tv och hur många mål våra spelare gjort over there. Sen uppfann man ju datorn och vi uppfann NHL-Modoiter i parti och minut, då övergick intresset naturligtvis att leta efter Foppas namn i listor och tabeller. På webradion har man ju suttit i timtal och lyssnat förstås och det har varit god underhållning. Många gånger har jag suttit och skrattat för att Sedinarna faktiskt fortsatt sin snurr i örnen även där, trots vad belackarna trodde. Men så mycket mer positivt tycker jag inte att NHL har gett mig, speciellt inte sen man började kunna följa serielunksmatcher från där. - Vilket skräp. Några finaler med Foppa i spetsen har varit höjdpunkter men i övrigt så tycker jag att NHL-myten blev lite lätt ihjälslagen.

För svensk hockey och världshockeyn har ju NHL varit rena rama döden. Kalle Anka VM med en massa div. 1 spelare från Italienska ligan och festarsugna transatlanter. Nu kanske det äntligen kan bli VM-turneringar med världens främsta spelare som deltagare. Våran egen liga mår bra av det här. De enda som jag tycker synd om är de spelare som inte hann bli mångmiljonärer på riktigt. Fast ändå, jag antar att man drar igång snart igen, men utan Foppa och Näslund. Hoppas det.

Nalle Sjuh:
Hur fungerar utbetalningarna från facket till spelarna. Jag har ingen koll alls på det, men blir det en väldigt långdragen konflikt så töms väl "fackets" kassa till slut.

Hur går det för killarna som blir kontraktslösa när denna säsong är till ända?

NuMo:

Synd att du plockade bort det enda alternativ jag egentligen ville rösta på, bara...

Angående din sista en och en halva rad av inlägget så tycker jag att det var synd att ÖA-knackaren i dagens "huvudare"-artikel inte kunde lägga med någon eventuell antydan till fnissande hos Markus när han "fräste" ifrån och tydligen själv skulle avgöra när hans NHL-karriär tar slut.

Angående NHL och meningen med det under de senaste säsongerna, så har det för min del varit Minnesota Wild och deras antites till att sköta ett genomsnittligt NHL-lag. Vill minnas att jag jublade, men diskret här på HS när ack så vulgära Avalanche fick smisk.

(Sen tycker jag ju att vissa former av skånska kan vara vackert också (med mera), och att så jag vet att jag testar mina gränser för existens på det här forumet med jämna mellanrum.) ;-)

kärran:

Det enda jag läst är att det rör sig om en 24-månaders plan till att börja med, där alla spelare får samma belopp varje månad, men det kan skilja sig mellan $5000 och $10000, beroende på vilken månad det är (antar att det är mindre under sommaren).

Det som skiljer sig mot en vanlig säsong är då att det tickar pengar för NHLPA varje månad som går, medan de i vanliga fall får betalt endast under grundserien. Men som sagt - 2 hela kalenderår fr.o.m. lockoutens start har de en plan för att klara av.

Frisco: [..så kan jag meddela att HS-ligan på xperteleven numera består av 9 lag. Ja det gjorde den förra säsongen också men ett lag har fallit ifrån, nämligen Utd Kings som trappar ner och ska nästa säsong spela i Piteås korpserie.
Nykomlingar i ligan är Fat Bastards. Ett lag vars coach trivs bra i Globen men har Fuskbygget i närheten av Söråker som hemmaplan.]

Nu är vi 10 lag i ligan vilket jag anser vara alldeles perfekt. Fulla omgångar och serien tar lika lång tid som med 9 lag.

....två biljardspelare på ingång.
www.frisco.se/hs/biljard.jpg

Frisco:

Snart kommer flera spelare. Rundvägsexpressen lämnar snart sin stationför lång dags färd mot natt. Första stoppet, Nygatan. SedanKempehallen. Därefter är resplanen mer öppen...

Frisco:

Lämna inte din plats vid fönstret än! Jag vill se Rundvägsexpressen på bild.

Frisco: Märkligt, jag tycker att det där paret ser ut att vandra åt fel håll. För inte menar du väl de där ligisterna som vandrar mot kameran?

Frisco: Vad sägs om en gammal Northland-hjälm? Lite fel färg på den kanske, och så saknas det lite fjällrävenklistermärken bland annat.

Paddan:

Äh, jag tror att de skulle gå och lämna in något tips först, det är väl inte givet att Nygatan automatiskt slår på målsökningen för alla människor.

Menmen, det känns som en 7-2-seger idag, och kommer det från mig är det nog inte så oävet. Sömmersketippare som jag tydligen är. :-)

Ööööööh, vad händer??

10.58 2 min DIF 20. EKLUND, Christian ROUGH
10.58 2 min MODO 40. GÄSTRIN, Magnus ROUGH
10.58 2 min DIF 9. OTTOSSON, Kristofer ROUGH
10.58 2 min DIF 6. PETTERSSON, Ronnie ROUGH
10.58 2 min DIF 4. KRONWALL, Staffan ROUGH

Swehockey som buggar ur eller Gästrin mot alla?

Nikki: Megabugg.

Nikki: Måste nog vara nån megabugg det där.. Hehe :D

Nalle Sjuh: Hmm, du har nog inte läst ordentligt. Sömmersketipsen är de som tydligen lönar sig i det långa loppet, och inte när det kommer till tillfälliga formtoppar.

Frisco: Ringde du, precis som jag, till Palmespanarna när bilden utkristalliserade sig?

Lumber Jack: Holmérs tuffa grabbar.

Efter sex timmars möte idag så kom dom inte överens om spel over there...inget nytt möte planerat

Lumber Jack:

Jo, men eftersom den andra tänkbara kandidaten inte omedelbart tog på sig sitt tilldelade hundhuvud, så tänkte jag att det var väl allt som fanns kvar åt mig. Inte mig emot att hitta nyckeln till de riktiga sömmersketipsen iofs, då jag gärna nallar henne gärna på Go Sport-checken.

Hoppas att jag inte skrämde upp kanadensaren allt för mycket, dumt att lita på korridorsskvaller i Kempehallen om saker över huvud taget.

Och jo - så tappade jag bort en scim i Övik också, hoppas han går att återfå mot beskrivning...

Nalle Sjuh: Långsmal bandyspelare med taskig klädsmak sökes. Ses troligen dregglandes utanför HiFi-butiker...

Nej då, Mike var mycket nöjd. Två MoDo-matcher två segrar och (förhållandevis) många Vancouverpoäng. "The Vancouver-guys flipps in the puck!" Dessutom fick han autografer av Danne, Svarten, Aucoin och Macke, Macke som även var mycket noga med att de fick fotograferas tillsammans. En höjdarkväll för killen som är uppväxt i Brendan Morrisons hemstad.

Nalle Sjuh: Btw, fan vad roligt med stjärnor som verkligen förstår hur de skapar minnen och glädjestunder för sina fans, dessutom på ett mycket avslappnat och naturligt sätt. Svartvadet är förmodligen den trevligaste hockeyspelaren i världen, inte långt efter kommer Macke.

Lumber Jack:

Vet inte om det var ett test, men nu borde jag ju i alla fall ha haft tid för att googla :-)

Pitt Meadows, BC.

Nalle Sjuh: Vad heter stället nurå om det hette så BC...

Salle:

Djuping där. Jag är ingen historiker av rang, men ett hett tips är nog Brendanland.

Nä - ZZZzzzZZZ med Gary och Bob nu.

Lumber Jack:

Ey, dissa inte min suveräna klädsmak, jag klär mig gärna i blått eller rödsvart-randigt.

Nalle Sjuh:

Jag har hittat honom. Han sprang omkring helnaken (sånär som på en halsduk och en DIF-mössa) på Rundvägen och skrek tokigheter om något scumt fotbollslag. Ska jag skicka honom med Bussgods, eller?

Frisco: Det är intressant med folk som åker en jäkla massa mil upp till Övik för att se på ishockey, eller något åt det hållet, och sedan så står man och skriker ramsor om hur mycket man hatar Örebro och Hammarby...

Paddan:

Nog hatar väl alla Örebro i alla fall, det är nog universellt har jag läst i kvällstidningarna. Men sedan ska jag villigt erkänna att jag inte alls hörde vad som skreks, de två bussarna måste nog ha varit minibussar.

knaskamilla:

Se bara till att han är rejält påklädd innan du packar ner honom, när jag tittar ut genom fönstret så är det snö nästan upp till fönsterkarmen. Att pulsa genom 7-8 decimeter snö borde ju kunna ge en lite mer intensiv känsla av kyla på icke väl valda ställen av kroppen.

Hmm...Bussgods förresten, det innebär väl att jag måste hämta honom någonstans, drygt. Går det inte att buda hem honom hela vägen till dörren?

Paddan: De kanske inte kan några andra ramsor?

Lumber Jack:

Rubriken är: Välkommen till dårhuset, Bengt-Åke
www.expressen.se/index.jsp?a=241237

Frågan är om det inte är just det huset han just lämnat?
www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,606116,00.html

Frisco:

Molin har väl aldrig varit speciellt bra ;)

« · 507131 · »