1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480548 inlägg · 4078 ämnen

MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17

941351 · » Till forumet


Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
EfordeM:

Det roligaste är ju att se timråsupportrarnas vilda fäktande trots att vi gång på gång låter dem välja vapen. Vi spöar dem på allt. Så är det, och så kommer det att förbli. Kul för oss, tråkigt för dem.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Att Thomas Enström skulle kvara in på listan är väl lite långsökt om de inte skulle räknat Elitseriedebut. För han är ju uppvuxen i Nordingrå och spelat med Höga Kusten Hockey. De kan ju inte börja leta BB precis....
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Salle skrev:"Det vore smartare att ha valt A-lagsdebut eller nåt liknande istället för moderklubb."

Det är ju också ett intressant perspektiv! Gick igenom trupperna på hockeyligan.se och fann bland de svenska spelarna, att 21 st begått sin ES-debut i HV71. 18 av dessa har också gått på Sanda Hockeygymnasium och har därmed även representerat HV71 som juniorer.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Martin S:

Jag hittade också lite tankevurpor. Daniel Josefsson är varken född i Jönköping eller har HV som moderklubb. Han är från Tranås och har AIF som moderklubb.

Däremot är MIK:s Johan Lindström född i Jönköping, men han har liksom, Björn Melin och David Fredriksson, HC Dalen som moderklubb.

En som inte räknas alls, varken född i Jönköping eller som har HV som moderklubb är Stefan Liv. Kom till Jkpg som sexmånadsbaby och har också HC Dalen som moderklubb.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Salle: Du det handlar om att läsa en text och förstå den! En del klarar inte det.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Martin S: Nä jag kan hålla med. Det vore smartare att ha valt A-lagsdebut eller nåt liknande istället för moderklubb.

Fast då skulle ju MoDo "toppa" än mer... :-)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Salle: Lite svårt att förstå hur de har tänkt med denna artikel, det stämmer att MODO har åtta spelare i truppen med just MODO som moderklubb. De nämner sedan Anders Söderberg från Örnsköldsvik och får det till nio. Om nu Söderberg ska räknas så borde väl Hasse Jonsson också räknas?

Ska man fortsätta att räkna vart spelare är född så borde väl också Thomas Enström kvalain på listan?

Fortsätter man att läsa artikeln så upptäcker man flera fel, Robin Jonsson uppges ha Färjestad som moderklubb. Ganska konstigt då Bålsta HC är moderklubben och han spelade också för Arlanda innan han började hockeygym i Karlstad.

Dessutom är Daniel Widing född i Brynäs, är dock osäker på hans moderklubb.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Dream Team: Som, oftast, så vet jag inte syftet av dina inlägg här i MoDo-boken.  

Var det att jämföra våra olika klubbar som plantskola så var det ju liksom dödsdömd från början även om TIK har varit en storklubb i det forna eller inte.
Det finns väl ingen klubb i världen som fostrat fler NHL-spelare än MoDo?

Sen var det ju en [url=www.hockeyligan.se/index.php?article=309]artikel[/url] bara häromdagen som visade att MoDo var den klubben som idag hade föstrat mest spelare i dagens ES. Och då räknades INTE de som kom från närregionen.

Och skyll inte på att ni är "nya" i ES. TIKs juniorlag har ju länge varit med och kämpat i topp så "kottar" borde det ju ha funnits. Att sedan dom gallras bort, och vems fel det är, innan dom är klara för avverkning (ursäkta liknelsen) för att låta inköpta plantor växa till sig i tallskogen är en helt annan femma.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Salle: Jag hade alltså inget annat syfte med mitt inlägg än att påtala att vår storhetstid, eg. både vad gäller fostrandet av riktigt dugliga hockeyspelare och framgångar som lag betraktat, infann sig under en helt annan period av hockeyhistorien. Detta har alldeles säkert att göra med att vi åkte ur elitserien och inte kom tillbaka på så många år som vi gjorde. Detta är också säkerligen ett av skälen till att vi ännu inte har hunnit få fram nog många egna duktiga spelare att bygga laget kring idag. Därav tvånget att importera spelare utifrån.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Dream Team: MoDo har ju också 2 spelare (Jonsson & Forsberg) i trippelklubben.

Inte att förneka några av dessa spelare men det är ju bara att erkänna att ni ligger, ordentligt, i lä när det gäller NHL-spel.

För sakens skulls så kan vi ju vikta Foppa emot Z:a och Macke emot Modin. Inge H är ju svårviktad då han ju var så tidig "over there" men Andrers Kallurs 5 SC-vinster eller Anders Hedberg 465 matcher balanserar honom.
Dahlin må ha en SC-titel så då lägger vi Påhlsoon i den andra vågskålen.
Tommy Sjödin viktar vi emot Hasse Jonsson.
Sen skulle jag kunna börja rabbla MoDo-spelare men jag nöjer mig så här.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
bisterfinnen:

Men ni kan väl ändå inte skylla er värdelösa backuppsättning på att NHL-lagen rensat er på talanger, eller ens på skador på viktiga backar?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Dream Team:

Du har så rätt, det är faktiskt några godingar som kommit er väg en gång i tiden, men i ärlighetens namn, visst är det lite snålt med den varan nuförtiden. Det är väl egentligen Modin som är den senaste egna talangen i drivhuset timrå? Tråkigt om ni frågar mig. Hoppas det vänder.

Min engelska är väl lite mindre Ali G och Snoop och lite mer Kimi R skulle jag tro :-D, kanske med små inslag av Kristian Kuulsela, du vet, awesome feeling...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
bisterfinnen: Dålig koll var det ja. Du behöver nog höja ditt perspektiv en aning tror jag. Du glömmer bort några rätt så meriterade spelare som via Timrå IK som plantskola tagit sig till NHL. Som om NHL genom alla tider nu varit någon måttstock på framgång? Men ändå: Mats Näslund, Kjell Dahlin, Inge Hammarström och Tommy Sjödin. Lägger vi till Henrik Zäta och Fredrik Modin så har vi i den kvintetten två spelare som finns med i tripppelguldklubben. Som synes på de namn som finns med från Timrå så hade vi framgångarna just vad gäller rollen som plantskola något tidigare än nutid om vi säger så. -60 och -70-talen var bra årgångar vad gäller detta.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
bisterfinnen: kanske de, hur sexig är din engelska då?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Snoop:

Precis så tror jag faktiskt att Snoop skulle prata om han kunde svenska, haha!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
bisterfinnen: fan du är skitaaa coool du, du är fan min stora aaaajdååål fan ;)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo:

Du menar att så länge vi inte har obegränsat med juniorer att stoppa in i A-laget vid skador etc så ska vi fan inte börja snacka om plantskola. Du hatar säkert "the heart of hockey" också. Foppa har aldrig varit bra, Macke har bara haft tur, Sedinarna är bara en synvilla och Swedbank Arena är ett luftslott.

Däremot är Jonatan Hedström med i Mensa, Fanny Lindström blev lady of the year 1988 och sargen i plywoodladan (som för övrigt är riktigt bastant byggd) är av renaste gull.

Gott så.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
bisterfinnen: Och här har vi alltså en till som inte vill/kan förstå och som dessutom inte har någon vidare koll heller... Förvånande? Icke!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
bisterfinnen:

Alexander Edler gör succé i Vancouver och Tobias Enström gör succé i Atlanta.

Där har ni ett seriöst svar på var några av våra talanger är. Blir dom så bra som dom blir i vår plantskola så är det tyvärr andra intressenter som börjar rycka i dem. Kanske ska vi säga upp NHL-avtalet för att behaga herr Ambroo?

Ni har ju en (1) "produkt" (han värvades väl också till Timrå från Njurunda) som har tagit sig över pölen. Vi har förlorat några fler...

Har man Sveriges bästa plantskola så är det smällar man får ta, andra köper våra plantor. Som tur är så verkar strömmen inte sina än på ett tag...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo:

Och här sitter jag och drömmer mig bort till en gammal nilecity-sketch

Rädda mig, rädda mig... Näh, jag bara skoja...haha!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Hawerchuk: Hoho... Snart kommer tomten!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: Haha.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Hawerchuk: Sanning.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: Ironi.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: hellre sent än aldrig.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
scim: Självklart. Man måste ju hålla reda på sina sent utvecklade bröder och systrar.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ehh nu ser jag fram emot Tisdagens match mot Timrå. Hoppas verkligen att man lagt brynäs matchen bakom sig nu och kommer ut som ett nytt lag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Självklart ska man väll kunna prata om det, men jag glömmer det på en gång jag. Menar vi har flera andra backar som ställer till en hel del problem med. Alla måste få göra misstag för att lyckas. Sedan är det väll samtidigt lite oturligt att man blvit straffade av mål pga deras misstag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: Ja, du verkar ju läsa allt som skrivs här så du borde ju veta.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
scim: Snarare cynism.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Cyklob: Ja klart att de får göra misstag, och när de gör misstag ska man bara glömma och förtränga eller ska man kunna prata om det? Båda dem har ju legat bakom mål i egen kasse och bud på fler de senaste matcherna.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Det kan jag hålla med dig om, men ska man värva en spelare så ska det vara en spelare som bidrar med något med. Det ska inte vara en medelmåtta som inte är bättre än våra egna juniorer. Och det var just detta jag var inne på i ett av mina förgående inlägg om att det kommer in alldeles för mycket importer som inte håller måttet och står ivägen för våra egna talanger. Därför hoppas jag verkligen att förbundet börjar inse att det spårat ur.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Lyteskomik.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: Jag skulle snarare påstå att den här boken präglas av ironi och sarkasm.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: Om man är fena på strykjärn då?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Cyklob: Att modo skulle värva sundqvist kan du bara glömma.

Och jag tycker mycket väl att juniorerna får istid, men innan transferfönstret stänger vill jag nog ha en förstärkning så truppen känns bred och stark till slutspelet.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Självklart får du gnälla på dom hur mycket du vill, men jag tycker att det känns fel att gnälla på våra yngre spelare som knappt har någon erfarenhet och måste få göra misstag för att skaffa erfarnhet och utvecklas. Spelare som tex Hedin som varit med så pass länge är ju hellre för mig en hack kyckling.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
scim: Det får man väl vara, men det må ju finnas en hejd på det.

Det här riktas till de flesta: Ironi och sarkasm är inte er starka sida va?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud:

Instämmer, man kan inte låta bli att kritisera spelare som Westrin och Hedman bara för att dom är juniorer. Satt och följde Hedman speciellt under gårdagens match och killen vet ju aldrig vars han ska ta vägen när han inte har puck, det duger inte.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Jag tror om jag fattade Ambroo rätt att han menar att varför ska vi behöva vara ute och värva spelare som inte platsar i andra lag när vi har så pass duktiga juniorer i dom egna leden. Och det håller jag faktiskt med om, varför ska vi försöka värva Niskanen/Sundqvist dom är knappast bättre än dom vi har i vårat egna junior lag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: men då ingen uppenbarligen förstår var du menar eller vart du vill komma kanske du borde förklara lite mer? Vart sitter taggen som måste tas ut.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Cyklob: Varför kan jag inte gnälla på dem? Jag måste ju ändå jämföra dem med elitspelare, men det tar ju inte bort deras talang och potential?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo:

Så man kan inte som modoit vara stolt över att man har ett lag vars stomme består av spelare som kommit upp ur de egna leden, för att detta kan komma att förändras i framtiden?

Heja Jante?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Du förstår ju ingenting, men visst, fortsätt gärna med det då jag tar för givet att det är din bästa egenskap...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Cyklob: Där håller jag med helt, men för att det ska bli verklighet lär de flesta, tyvärr, skrika om en stängd liga så att man i lugn och ro får chansen att "misslyckas". Att det är känsligt värre förstår man ju då allt handlar om pengar, pengar och åter pengar... Det här är ett ämne som man kan tycka MYCKET om och det tänker jag göra, men inte här och nu, iaf inte idag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: Återigen, vart vill du komma?

Du får gärna visa någonstans där jag hävdat att MODO kommer vara självförsörjande på spelare.

Men om du är läskunnig kan du säkert hitta en artikel på hockeyligan som visar att vi är bäst i ligan på att ta fram spelare.

Och du är ju sannerligen märklig, ni släpper in 7 mål, du gnäller på modos backar, ni är världssämst på att ta fram juniorer du gnäller på modosjuniorverksamhet.

Antar att du snart kommer hitta något fel på swedbank arena jämfört med ert skrytbygge.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
Ambroo: Självklart är det så, men jag skulle inte tacka nej till om förbundet skulle sätta en max gräns på utlänska spelare per lag. Då måste klubbarna släppa fram sina yngre spelare, man skämms nästan när man ser på alla importer som kommer till elitserien ungefär 50% är ju inte bättre änn dom yngre spelarna från dom egna leden.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Näe precis och nu ska jag vara snäll och hjälpa dig liiite på vägen...

Det jag menar är att man kanske inte ska slå sig för bröstet och hylla sig själv bara för att man har 15-20(?) "egna" produkter i truppen då det kommer en framtid också och den är betydligt närmare än du/ni verkar vilja tro. Götet, Sthlm, Gävle, Luleå mfl har helt klart kommit i kapp när det gäller fostringen och är snart förbi när det gäller det hemvävda...

Det kommer en tid då ni också behöver/måste värva utifrån.

Förstår du?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Att gnälla på Westrin och Hedman tycker jag faktiskt du gör fel i, fan som junior måste man till låtas att göra fel för att man ska kunna lyckas. om du ska gnälla på backar så finns det bra många av våra etablerade backar som har betydligt mer att bevisa. Tycker unge herr hedman och unge Westrin spelat helt ok. Man måste tänka på med att dom är 16 respektive 17 år.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Brynäs 2007-11-17
spud: Du vet ju inte ett skit i största allmänhet och allra helst inte om Marttinen i synnerhet!

Stämmningen i truppen var alldeles utmärkt, tills 58:an anslöt vill säga (vad det innefattar tänker jag inte gå in på här)... Vidare så var det så att han aldrig bänkades, men det var tal om det innan HV-matchen och då fick han ett bryt. När vi skeppade iväg honom, jo han fick sparken, så var han den back som hade fått tredje mest istid i laget. Han hade alltså fått chansen gång på gång...på gång...
Kommentera

941351 · »