1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526531 inlägg · 4121 ämnen

MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12

Sv: MODO Hockey - Brynäs IF 2011-10-12
Huge:

Läs på reglerna för guds skull!

Sawchuk: Precis. Och en i stort sett stillastående norrman har heller ingen rättighet att aktivt stoppa Silfverberg, som försöker passera framför Tollefsen.
Om du tittar på båda spelarnas kroppspråk så märker du att norrmannen bara väntar på att Silfverberg ska kommat tillräckligt nära och att Silverberg ser ut att ha fokus mer på det som händer längre fram i sin förlängda åkväg.

Tollefsen får en tvåa för att han tagit sig en rättighet som han inte har i det läget, som jag ser det.

Olle:

Haha.

Hur kan en tackling i huvudet på en tacklingsbar spelare vara fegare än en i huvudet på en spelare man absolut inte får tackla???????

Du tycker allvarligt att en spelare som hade pucken för en tiondels sekund sedan har mindre skyldighet att vara uppmärksam än en spelare som inte har haft pucken överhuvudtaget????

Du har onekligen intressanta infallsvinklar

Nord-syd öst-väst, är det väderleksrapport nu?

Huge:

Om Tollefsen står stilla som du säger och därmed stänger Silverbergs åkväg så måste detta ju betyda att Silverberg försöker att åka igenom Tollefsen.

Silverberg rammlar lätt, ser ut som att domaren längst ifrån situationen tar utvisningen, och inte den som är precis bakom (enligt bilderna). I mina ögon är det en mycket billig och felaktig utvisning, det tyckte till och med de två "expterna" i studion.

Huge:

Haha, ja exakt Tollefssen står i stort sett stilla och har ingen skyldighet att flytta sig för Silvferberg.

Sawchuk: Och vad jag kan se så är det mer Tollefsen som aktivt stänger åkvägen för Silfverberg än vice versa, framförallt iom att Tollefsen knappast har nån åkväg att tala om öht.
Karln står ju i stort sett stilla.
Hade Silfverberg däremot stått upp så hade domarna förmodligen friat, känns som att dom gått på Silfverbergs synbart överdrivna fall, som ändå känns äkta sas och mer beror på överraskningsmomentet i tacklingen.

Sawchuk: L HADE kontakt med pucken och på det sättet så räknas han väl som puckförare i och med att det inte hinner gå lång tid men det är en fegare tackling på det sättet att den kommer från sidan och går direkt mot huvudet. Det vet du också så fåna dig inte.

Jag tycker absolut att det finns fegare saker än att tackla någon som inte är puckförare, tex att tackla någon som inte är puckförare i huvudet ur "blind side".

Jag tycker att Berglund bör ha en högre grad av medvetenhet när han får en nord-syd-smäll än vad Lauritzen bör ha när han får en öst-väst. Puckförare eller ej.

Sawchuk: Ska vi vara riktigt ärliga så är Madsen som blir pååkt och inget annat.

Olle:

Bertilsson tacklar ju en spelare som inte ens är puckförare och därmed inte ens är tacklingsbar överhuvudtaget. Att du anser att Madsens är värre får mig verkligen att undra vilken koll du egentligen har.

Finns inget mer respektlöst inom hockeyn än att tackla en icke puckförande spelare.

Bad_Brett: Jag kan ärligt talat säga att jag inte tänkte alls på den aspekten men du har förmodligen en poäng. Nu vet jag dock inte hur vanligt det är att spelare fuskar med tandskydden.

Huge:

Du kan inte reglerna.

Tollefsen har ingen skyldighet att flytta sig då Silfverberg kommer. En interference är när en spelare aktivt stänger en åkväg för en motståndare.

Hade i princip varit mer riktigt att ta ut Silfverberg på en interference på Tollefssen i den situationen.

Sawchuk: I pride slogs dom utan skydd på händerna i början, åtminstone det jag kollade på. Om det nu hette pride.

Jag säger inte alls emot mig själv, jag tror att dom som tacklar MOT HUVUD och med armbågar kommer att fortsätta göra det oavsett, däremot tror jag att sporten som helhet skulle bli mycket mindre "actionfylld" och betydligt långsammare. Jag tror alltså inte att dom här huvudtacklingarna är så mycket "olycka" som vissa vill göra gällande.

Sen vinner ju Madsen puck därför att Lauritzen ligger utslagen på isen efter att ha fått en tackling i ansiktet. Madsen struntar ju fullständigt i pucken till en början, ett faktum som hela den här diskussionen började med.

Längre avstängningar och högre böter kan jag hålla med om. Då blir det kännbart inte bara för spelaren utan också för klubben som måste matcha någon annan spelare på den positionen över flera matcher. Däremot tycker jag inte att Bertilssons tackling är samma sak som Madsens. Den första är inte i huvudsak tackling mot huvudet, det är Madsens. På det sättet tycker jag faktiskt att Madsens tackling är värre än Bertilssons.

När det gäller just Madsens tackling så tycker jag att det är värt att notera att han är den som har kontroll på hela situationen. Det är HAN som väljer vad som ska hända. Lauritzen har full fokus på puck i ett läge där man inte kan förvänta sig att bli tacklad i huvudet, Madsen kommer från sidan och kan välja att tackla på kropp eller åka på puck. L viker inte av i sista sekund utan det är Madsen som lägger om kursen och smäller L i huvudet.

Svin är svin, med skydd eller ej. Det har ju bla. Ekman och Wernblom bevisat. När det brinner till i skallen så kan man lika gärna använda klubban som armbågen.

Huge:

Hur kan det vara interference då Tollefsen står stilla? Du säger ju själv att han står stilla när Silverberg är på väg in i honom.

Om han står stilla så borde han ju "äga" isen där han står eller hur? Så ifall Silverberg vill åka igenom honom är det ju hans problem, med din syn på det hela (att Tollefsen står stilla) så borde det ju vara Silverberg som åker ut för interference, han kan ju inte gärna tro att han kan åka rakt igenom Tollefsen.

Bittesehr:

Mest intressant är att domaren som man ser i bileden och som ser situationen bra bakifrån inte tar utvisning direkt.

Var det alltså den andra domaren som tog utvisningen? Vart var han placerad?

Han måste ha varit betydligt längre från situationen än domaren man ser på bilderna.

Hur är det med tvådomaresystemet, om den ena tar en utvisning och den andra som sett det bättre tycker att det inte är något, kan dom då ändra beslutet eller gör dom inte detta för risken att stöta sig med varandra?

J F K: Tollefsen glider fram i sakta mak och är fullt medveten om att Silfverberg kommer från höger, det syns på norrmannens hela kroppsspråk.
I sista sekunden tar han spjärn med vänster ben och trycker till Silfverberg, en fullt medveten handling.
Hur du kan få det till att Silfverberg åker in in i Tollefsens åkriktning förstår jag inte.
Norrmannen står ju i stort sett stilla när han sätter in tacklingen, så nån större åkriktning går det inte att skönja i det fallet.

Visst, det ser billigt ut men är lik förbannat en tvåa för interference, då Silfverberg blir stoppad på väg att delta i spelet som icke puckförande spelare.

Jag känner inte Tollefsen men tycker att det är obegåvat att utsätta sig för risken att åka på en tvåa i det läget, då Silfverberg som sagt inte utgör nåt reellt hot, ex som potentiell deltagare i en spelvändning e dyl.

Sen vet jag inte om det är nån större diving heller.
Ser ut som att Silfverberg helt enkelt blir paff när han får tacklingen och ramlar i ren förvåning.
Att han sen sprattlar lite väl mkt när han väl drattat i isen kan jag möjligtvis tycka vara lite filmstjärneaktigt...

Bad_Brett:

Alla spelare födda 84 eller senare måste enligt reglerna använda tandskydd. Många äldre använder det också även om det finns en del undantag.

Det är i varje fall regel på tandskydd på alla hockeyspelare som är 27 år eller yngre.

Petey21: Det där var ju bland det värre man sett. Och då har vi ändå haft Krizan hos oss under ett par säsongen... ;)
Filmare som af silfverbergf är otroligt ruttna och för hockeyn närmare Serie A i fotboll än en tuff sport med mycket kroppskontakt.

Olle:

Helt plötsligt motsäger du dig själv. Nyss sa du ju att alla kommer att köra på som vanligt sen kom något om pride och UFC och att dom slåss utan skydd.

Jag tror att effekten av både Madsens och Bertilssons tacklingar skulle varit mildare med mjukare skydd.

Trots detta borde det självklart varit utvisning i båda fallen. Interference för Bertilsson och Checking to the head av Madsen ( även om jag tror att den var oavsiktlig och att Madsen satsade på kroppen ) Madsen vinner faktiskt också pucken i ögonblicket efter. Lauritzen var dessutom puckförare.

Jag tror också att Bertilsson skulle tvekat att kliva fram så hårt med mindre och mjukare skydd vilket jag tror att även han själv önskade såhär i efterhand.

Jag ser varken Madsen eller Bertilsson som några busar.

Jag tror också att spelartyper som Ölvestad, Peter Nordström med flera helt plötsligt skulle få det svårare att vara sådana jäkla svin med mjukare skydd och högre böter.

För varje avstängning dom får lyckas dom ju komma undan med tjugo tjuvsmällar som ofta känns rejält just på grund av de hårda skydden även om det inte blir hjärnskakningar.

Huge: Bägge har ju fokus på spelet i första hand, men det är ju Silfverberg som har högst fart och skrinnar in i Tollefsens åkriktning. Det skulle självklart inte varit en utvisning.

Sedan anser jag det rent av korkat att kalla Tollefsen obegåvad om man inte känner honom. Det säger mer om dig än om Tollefsen.

Olle:

Det komiska i den här debatten är att precis allting diskuteras utom det viktigaste: Tandskydden

När du får en smäll mot underkäken, transmitteras vibrationerna effektivt till överkäken via tänderna. Detta leder i många till hjärnskakningar. Tandskyddet fungerar emellertid som en vibrationsisolator, som absorberar en stor del av energin och därmed sänker amplituden i vågen avsevärt.

Trots det slarvar många ishockeyspelare med att använda tandskydd. Jag vet inte om det beror på okunskap eller om de bara chansar.

Annars ser det mer ut som att Silfverberg har fokus på spelet när han är på väg att passera den obegåvade Tollefsen, som förstås försöker jävlas lite men inte räknar med att Silfverberg helt enkelt blir överraskad över tryckaren.
Som iofs inte är speciellt hård, men fullt tillräcklig för att fälla en oförberedd spelare som är på väg fram och lite i obalans.

Om ni frågar mig alltså, som opartisk bedömare....

Sawchuk: Men väldigt många hårda tacklingar delas ut under en match, en majoritet av dom gör inte nämnvärt ont på någon av parterna. Om spelare skulle börja att välja andra alternativ för att dom är rädda för att en tackling kan göra ont på dem själva så tror jag att vi skulle få se en mycket tråkigare hockey.

När det gäller utvecklingen på skydden så finns det ett konkret område som jag är beredd att hålla med om och det är skydden i hjälmarna. Sen kan jag ju bara spekulera men jag tror att mjukare skydd på överkropp och armar skulle rendera i att spelarna började använda klubban som skydd på ett sätt som liknar det man såg på stora delar av 90-talet.

Sen tycker jag att den här respekten som det talas om måste gälla respekt från mottagaren också. Som sagt, det är en kontaktsport. Ibland knockas spelare medvetslösa, precis som i boxning och liknande sporter, utan att något regelvidrigt har skett.

Petey21:

Vi får döpa om honom till Victoria Silfverberg helt enkelt. Han har ju filmstjärnepotential grabben.

Jakob Silfverberg är ju draftad av Ottawa, men om han någon gång tänkt sig spela där ska han nog inte göra om detta på nordamerikansk is. Men italiensk fotboll kanske duger också, stålar som stålar typ.

Sawchuk:

Olle, jag förklarar igen, denna gång ännu tydligare.

1. Nej jag tror inte man får bort fula tacklingar helt med mjukare skydd, jag tror dock att effekten och konsekvenserna av de fula tacklingarna blir mildare.

2. Jag tror att många ( inte alla )spelare blir aningen försiktigare om det gör ont och finns en skaderisk även på den som delar ut tacklingen. Jag tror också att det ändå kommer att finnas ett fåtal idioter som ändå satsar för fullt och då hamnar vi på punkt ett igen.

3. Jag ser hellre axel och armbågsskador än huvudskador, nackskador och hjärnskakningar.

4. Jag älskar tacklingar men är oroad av de otaliga nummer hjärnskakningar som förekommer i dagens hockey. Ett stenhårt armbågs eller axelskydd mot en helt oskyddad käke är inget trevlig upplevelse. Om vi inte ska få ett tacklingsförbud bör man snabbt hitta andra lösningar. En av dessa lösningar är mjukare skydd som är avsedda för att just skydda och inget annat.

Detta är också något konkret som syns och märks. Att säga att spelare måste respektera varandra har väl visat sig funka sådär eller hur.

Mjukare skydd och högre böter så är vi en bra bit på väg. Finns inge snålare människor än hockeyspelare ;)

Att jämföra hockey med UFC känns ju jävligt krystat också där hela tävlingen/sporten går ut på att skada en annan människa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt trots skydden.

Redigerad kommentar

Poffa: Det har du rätt i. Om jag ska försöka hålla en lite mer civiliserad nivå så tycker jag ändå att det är intressant att diskutera eventuella "down sides" med att förminska spelarnas skydd också. Just axel- och armbågsparti tar ju mycket stryk över 60 minuter.

Sawchuk: Som sagt, jag tycker att din liknelse haltade redan från början. I proffsboxning och UFC så går hela sporten ut på att upprepat slå hårda slag/sparkar rakt i ansiktet och mot huvudet på folk. I allt upp till vadå, 12 ronder? Landar man 50-60 slag i huvudet på folk i en boxningsmatch? Kanske fler?

I ishockey så utsätts man kanske för 2-3 hårda tacklingar per match, beroende på vilken position man spelar på. Dessa tacklingar träffar till 95% på kroppen och det värsta som händer är oftast att man tappar luften.

Jag tycker att det är en väldigt drastisk väg att gå, att förminska spelarnas skydd, när det finns en till synes enklare och betydligt billigare väg att gå.

Poffa:

Nej, du har helt rätt.

Olle & Sawchuck: Utesluter det ena alternativet det andra? Kan det inte vara så att man måste fokusera på fler saker än en för att få till en förändring?

Sawchuk: Hur många hårda smällar mot huvudet hade du fått i dina dagar sa du? ;)

Vad jag angriper är ditt sätt att lyfta fram mjukare skydd som ett avskräckande medel för att få spelare att avstå tacklingar. Jag gillar ishockey som den kontaktsport det är och svensk hockey har inte skämt bort publiken med tacklingsgodis direkt.

Jag tycker att ditt förslag vore sjukt kontraproduktivt för sporten. Jag, liksom du, känner många inom sporten på varierande nivå och jag har aldrig hört någon ta ställning för mjukare skydd av den anledning som du belyser. Däremot finns det ju så klart spelare som väljer mjukare alternativ för ökad rörlighet men dom är heller inte i regel de spelartyperna som sätter in hårda tacklingar.

Låt oss säga att du får bort huvudtacklingarna med mjukare armbågsskydd och axelparti, tror du att det finns en risk för att nya skador uppstår i och med detta? Tror du att det finns en anledning till att man en gång började tillverka hårdare axelparti/armbågsskydd?

Nej jag tar ställning med majoriteten av hockeykännare som angriper mentaliteten bakom fula tacklingar istället.

Olle:

Säger killen som inte förstår att mjukare skydd minskar skaderisken.

Sawchuk: Du tar det hela till en patetisk nivå. Om dina argument tryter så tänker jag inte klandrar dig för att du erkänner det.

J F K: Jag är ingen expert på området men jag är ganska säker på att man kan vinna på poäng i UFC. Min poäng var dock att det förmodligen inte spelar så stor roll om man förminskar skydden, sticker någon ut huvudet så kommer man att slå/tackla ändå. Visst, det var ingen klockren jämförelse eftersom man inte riskerar skada i lika stor utsträckning om man har större handskar men här menar jag att chansen för att förövaren ska avstå tackling/slag för att den EGNA skaderisken ökar, är obefintlig.

Olle:

Olle. Du är välkommen att jämföra din karriär inom hockeyn med min om det är det du vill komma till. Vi kan ta det via Pm.

Du förstår fortfarande inte heller vad vi skriver utan  verkar läsa några ord här och där planlöst och sedan konstruera ett svar utifrån detta.

Eftersom jag tycker du borde heta Trolle istället för Olle ser jag ingen mening med att fortsätta denna debatten. Kryp nu tillbaka under stenen du kom ifrån.

Varför tror du dom ökat tjockleken på handskarna i UFC och proffsboxning?

Redigerad kommentar

Olle: Skillnaden mellan en boxare och UFC är väl att det i boxning faktiskt går att vinna på poäng. Eller om det nu går att vinna på poäng i UFC så är det i alla fall många fler matcher som vinns på poäng i boxning.

J F K: Följer man UFC och "pride" eller vad det kallades för i sportens tidiga dagar så tyckte jag att det var ganska tydligt att man slog utav bara helvete trots att man riskerade att bryta knogarna varje gång. Att förminska skydden för att avskräcka tacklingar är i min bok ett steg närmare damhockeyn, inte ett steg mot att minimera skaderisken (inte ett seriöst sådant iaf).

Angående det du säger om Madsen VS Skröder/Danielsson så har du ju rätt i att vissa spelare är mer benägna att göra fula saker, däremot tycker jag inte att det är rättvist att säga att en vanligtvis schysst spelare "råkar" dela ut en ful tackling då och då. Vem som helst kan bli förbannad på isen och dom flesta kan nog lockas av att trycka dit en motståndare när denne inte är beredd, i ett svagt ögonblick.

Sen det du säger om debatten i media. Jag tror faktiskt inte att det påverkar spelarna SÅ mycket. Tacklingar mot huvudet har varit en het potatis i flera år och det är ju först nu som man börjat dela ut långa straff för förseelsen. Då tror jag mer på den typen av utbildningsfilmer som NHL tagit fram på slutet.

Olle: Tacklingen som sådan hade varit mer medveten om Skröder eller Danielsson delat ut den. Dessa två spelar vårdslöst och jag skulle som sagt varit mycket mindre förvånad om någon av dessa är skyldiga till någonting medvetet fult.

Givetvis kan Madsen råka göra någonting som skadar en motståndare, men då är jag rätt säker på att hans intention verkligen inte var att skada. Han är dessutom inte korkad så efter den debatt som varit i media så tror jag väldigt få spelare medvetet går efter huvudet.

Olle: Ja, jag är fullständigt säker på att en boxare utan handskar inte skulle slå lika hårt mot huvudet. Risken för en handskada är uppenbar och jag kan inte tänka mig att man skulle gå lika fullt ut. Troligen riktas istället fler hårda slag mot kroppen eller så slår man lösare/markerar mot huvudet för att vinna matchen på poäng.

Ölvestad anses av väldigt många som en väldigt bra tacklare, men trots det så har han väl flest avstängningar. Visst är vissa överrepresenterade för att de är extra vårdslösa, men om man är en spelare som tacklar hårt och regelbundet så kommer man oundvikligen att stängas av någon gång.

Sedan spelar ju lag som Luleå medvetet med lite tacklingar och vill man ha den hockeyn så har man ju nu tagit steg emot en tacklingsfri hockey. Snart är vi väl där damhockeyn är...

J F K: Du säger å ena sidan att tacklingen inte såg ful ut men att du hade varit mer säker på att tacklingen är oschysst om det var Danielsson eller Skröder som delade ut den?

Då tycker jag att du ska kolla på tacklingen ett par gånger till så att du lättare kan skapa dig en bild av själva tacklingen. Tror det finns en länk här i er gästbok faktiskt.

Sawchuk: Jag tar ditt lysande exempel som ett sista försök att föra den här debatten framåt istället för att fastna i ett "jag har spelat i div 2 och vet hur saker fungerar"-tänk. (du är målvakt, va?)

Om du tar bort handskarna på en boxare, kommer han då att sluta slå folk i ansiktet eftersom han börjar reflektera över den egna skaderisken?

Om tacklingar mot huvud till största del handlar om reflexer/olyckor, varför stänger vi av spelare öht. i så fall? Tycker du att det är skadan i sig som bör bestämma straffet på förövaren snarare än typen av överfall?

Och nej, du har fel, en majoritet av spelarna sätter inte in såna här tacklingar på instinkt. En minoritet av spelarna har en mycket högre fallenhet för att tackla oschysst och därför ser man ganska ofta att det är samma spelartyper som sitter avstängda också.

Olle: Ska man försöka utbilda någon så borde man väl först vara någorlunda insatt i ämnet? Jag hoppas inte att Sawchuck - eller någon annan för den delen - tar dig alldeles för mycket på allvar.

För övrigt så tycker jag inte att Madsens tackling var så otroligt ful. Nu såg jag bara hockeyligans repris och där kunde jag verkligen inte se att han skulle försökt gå efter huvudet. Möjligen att någon annan kamera ger en annan bild. Dessutom är Madsen en kille som aldrig någonsin varit ute efter att spela fult eller vårdslöst. Hade det varit någon som Skröder eller Danielsson så hade jag inte alls varit lika säker.

Olle:

Tyvärr Olle.
Du har fel igen. Klättra tillbaka upp på ståplats med dina målade lakan.

Sawchuk: Jag förstår vad du säger men jag försöker utbilda dig här. För att göra det så måste jag försöka få dig att förstå vissa centrala delar av ishockey som du uppenbarligen inte har tagit till dig.

Olle:

Läs mitt inlägg igen och förstår du det inte då heller så läser du det igen.
Försök att ta till dig hela texten denna gång.

Sawchuk: haha vadå "du har fel"?

Så jävla löjligt att hålla på att säga att tacklingar mot huvud och armbågar i huvudsak skulle vara något som sker pga. otur eller olycka, SPECIELLT efter ett så tydligt övergrepp som det Madsen står för igår. Man sätter upp armar för att skydda sig, DET är en reflex men det kan man träna bort också. Någon länkade till en video med Phaneuf igår, han är väl ett lysande exempel på en spelare som tröttnat på att sitta avstängd och numera sätter in jävligt snygga, regelrätta tacklingar istället.

Det är klart att det går fort ute på isen och det är svårt för någon som ser från den vinkel som c+ exempelvis sänder ifrån i Gävle, där kameran sitter väldigt högt upp. Likt förbannat så kommer du inte ifrån det faktum att vissa spelare kommer att utnyttja det faktum att en motståndare befinner sig i en sårbar situation, oavsett om han har hårda eller "mjuka" skydd och det är också den aspekt av problematiken som bör åtgärdas.

Men det vore väl mumma, va? Om vi tog bort skydden på spelarna så att dom slutade tacklas öht. Sen döper vi om det till riksserien och får se våra svenska spelare söndertacklade så fort dom åker över Atlanten.

Olle:

Du har fel.

Spelare delar ut sådana smällar eftersom risken är liten att dom själva gör illa sig. Finns alla sorters mentaliteter inom hockey och vissa bryr sig inte alls om att dom skadar en motståndare medan dom flesta inte tänker alls utan spelar på instinkt. Åker man omkring och funderar för mycket eller i värsta fall tvekar blir man snabbt en värdelös hockeyspelare.

Sedan finns det tillfällen då händelseförloppet är för snabbt och man inte hinner ändra ett redan taget beslut att fullfölja. I båda dessa situationer är risken för skador mindre med mjukare mindre skydd än dagens moderna.

Vad dagens stora axel och armbågsskydd fyller för funktion utöver att vara jävligt effektiva vapen vet jag faktiskt inte.

Man borde låta någon elitspelare spela en match med hjälmkamera så allmänheten och supportrar får en inblick i hur fort det går och hur fort en spelare måste processa mängder med information. Tror många skulle få en smärre chock.

Sawchuk: nej en SÅN axelkåpa har jag aldrig sett spricka, det har du helt rätt i, men samtidigt kan jag förstå om hockeyspelare väljer bort det där alternativet ur säkerhetssynpunkt. Nu tycker jag däremot att diskussionen sladdar iväg väldigt långt från ämnet. Hårdheten på axel- och armbågsskydd är väl inte det mest prioriterade när armbågar och axlar inte ska träffa i huvud/ansikte på motståndaren till att börja med?

Jag tycker att det är lite av en omväg att försämra skydden för att spelare ska låta bli att tackla varandra i huvudena, det viktigaste borde väl vara att ändra på mentaliteten bakom detta? Ska man förminska skydden så får skaderisken en helt annan dimension i hockey.

Sawchuk:

Fan vad bra mina länkar fungerade, not....

Jämför Easton stealth17 shoulderpads med SheerWood Classic shoulderpads.

Kolla sedan på de moderna armbågsskydden typ CCM U+ Rena rama vapen.

Olle:

Nä jag har aldrig sett en mjuk kåpa spricka. Har du?

Viss skillnad på dessa två. images.bizrate.com/resize?sq=373&uid=2004545691

Jag vet faktiskt ett par elitspelare som använder Sheerwood axelskydden på bilden nedan eftersom dom är så smidiga.

http://cf.mp-cdn.net/...d7f9c2.jpg

Dagens moderna armbågsskydd. Bilden gör dom inte helt rättvisa, dom är sjukt stora och hårda. http://hotshotshockey...%20Pad.jpg

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Sawchuk: Har du spelat hockey i hela ditt liv på div 2-nivå men aldrig sett en kåpa gå i två bitar? Är det damhockeyn du pratar om nu eller? Min "övertygelse" bygger på personliga erfarenheter, precis som din. Jag säger inte att du har helt fel, däremot säger jag att det inte måste vara så att spelaren har en hjärnskakning innan han ens träffat isen, inte heller att boxning var en klockren jämförelse.

« · 1413217 · »