1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527726 inlägg · 4121 ämnen

MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023

Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023
Dansken 29: Har missat detta helt med låten. Vad är grejen att det varit sånt snack kring den?

Bad_Brett: Känner lite samma, ingen panik om vi inte fixar biffen i år.
Vi kommer dra in mängder med guld för att kunna sätta ett ännu bättre HA lag till nästa säsong, om vi inte når målet.
Ändå roligare att slåss i toppen av allsvenskan, än att bli ett strykgäng i SHL, om nu det blir så..

Hursomhelst blir det ett drama mot DIF

Robin Ztorken L: Vill mest bara vinna för att trycka dit dif. Bryr mig inte särskilt mycket om att spela i shl, då allsvenskan egentligen är en roligare liga.

KB: Adam Johansson, Expressen, 4-3 Modo

Tippade inte Adam att Djurgården skulle gå upp i sin expressen podd? Helt ok att se ljuset till slut.

Dansken 29: Våra böner har blivit hörda!

KB:

Det verkar som om vadslagningsbyråerna också har MoDo som favoriter,

1x2.se/odds/XDP8ca0Gt5aua/modo-hockey-djurgardens-if

Det lag som får en bra start på serien, får sitt spel och fungera på motståndarna blir avgörande, det påstås att Karlin är duktig på att under matcherna ändra taktik och formera om spelet efter hur det råder, det blir gränslöst spännande

hockey_21: Håller med👍👍👍

KRB: Vi rullar fyra kedjor och nöter ner dem, precis som vi gjort mot alla lag.

hockey_21: alltså egentligen vill jag vinna för att gå upp i shl men sen kan vi som bli automatiskt nedflyttade och fortsätta ligga i toppen men en tydlig dröm i fokus. Jag har faktiskt en känsla av att spela i shl kommer bli lite av en besvikelse.

grimiss: En sak är rätt säker. I SHL kommer vi inte vara ett topplag... Så det är tillbaka till att vara ett strykgäng mest troligt.
Men som MoDoit är man van. :-)

{7639}: Skillnaden här är ju att DIF också kan göra det. Det är inga dussinlirare i deras tredje eller fjärde som det kan va i andra lag. Jag hoppas verkligen att Karlin och gänget vågar göra förändringar när det behövs och inte bara köra å hoppas på det bästa.

Garpen är inte rädd för att bänka spelare som inte presterar och ge mer istid till de hetaste för dagen. Skulle gärna se mer handlingskraft av Karlin i avgörande lägen.
Om vi blir sönderlästa i uppspelen tex, kommer vi kunna hantera det? Kommer bli ytterst intressant.

grimiss: En sak är säker. Jag kommer att fira om vi går upp i SHL. Inte sörja.

Dansken 29: Jag stör mig så fruktansvärt mycket på den låten.

1. Hockey-anthems bör vara som schlagers, dvs upbeat och trallvänliga. I viljans vackra namn låter som en melankolisk Bob Dylan-låt om hur tiderna förändras.

2. Låtskrivaren är från Västerbotten. Kopplingen till Örnsköldsvik baseras gissningsvis på att låtskrivaren pluggade låtskriveri där 2004, gissningsvis på yrkeshögskoleutbildningen "Musikmakarna" (aka "hur du kommer med som låtskrivare i Melodifestivalen).

3. Låtskrivaren var helt ointresserad av ishockey fram till 2009, då han blev medbjuden av en kompis för att se Forsberg och Näslund göra comeback i MoDo.

4. Vad i helvete betyder "Viljans vackra namn"??? Det låter återigen som någonting Bob Dylan har hittat på; "Öhhh... MoDo... Peter Forsberg... Känslor/Vilja... MoDo... Är lika med... Känslor... och vilja... MoDo... = vilja/känslor... MoDo = klubbens namn... Ohhhh... I VILJANS VACKRA NAMN!!! FUCK YEAAAH!!!".

Nu må jag låta extremt bitter och cynisk. Givetvis kan det hända att personer i vuxen ålder blir helt frälsta av MoDo och ishockey överlag. Och i ärlighetens namn älskar jag det. Jag älskar det faktum att min flickvän alltid knackar i väggen och skriker "MATCHEN BÖRJAR NU!!!", trots att jag vet att det bara är korkat försnack från "Daggen".

Men mitt stora problem med låten är att den på något sätt försöker spegla känslan av att vara den där "drömmande" MoDo-supporten, som år efter år tappert fortsätter drömma om framgångar...När den i själva verket är skriven och framförd av någon som har pluggat schlager-låtskriveri i Örnsköldsvik, misslyckats karriärsmässigt, och därefter degraderat sig själv till att skriva ishockey-anthems om ett lag han aldrig har hejat på.

Då kör jag hellre "MoDo vårt hjärtelag", "Heja MoDo" eller "MoDos armé". Eller någon av Bengt Ivans dängor.

Om ni fortfarande tycker att jag raljerar... Läs texten till "I viljans vackra namn", tänk er att låtskrivaren är någon som enbart bryr sig om MoDo/Övik på grund av sin melodifestivalutbildning han gick där, och fundera sedan över hur ...bra... ni faktiskt tycker att den texten är.

grimiss: Finns ingen större drivkraft än att vinna, gå upp och faktiskt etablera sig där igen. Hur man än vrider och vänder på det.

Sen håller jag med om att SHL är makalöst blek i jämförelse, speciellt med Djurgården och Brynäs här nere.

Trilske: En reflektion kring DIF:s svepning av BIK. Ett BIK som var ruskigt bleka i sista grundseriematchen mot oss. Känns inte som att det har beaktats, utan det tittas bara på hur man bröt ned Löven i semin.

Lika många matcher i slutspelet hittills som MoDo. Kommer bli ruskigt spännande. Vette tusan om jag vågar titta…

Bad_Brett: Nu älskar jag Bob Dylan… men jag håller med dig i stora drag. Viljans vackra namn gör ingenting för mig. Sen har det absolut blivit fin stämning i samband med den vid ett par tillfällen ändå. Känner bara inte att den är särskilt starkt kopplad till klubben på något sätt. Den… dök bara upp nån dag?

Jag hade gärna sett att ett initiativ för en ny hymn med någon sorts lokal förankring växte fram från supporterhåll.

KB: Håller med. Har inte riktigt förstått storheten i låten heller, men smaken är ju som rövva. Det är inte direkt Snart skiner Poseidon-klass på låten.

Men den har alltså inte spelats på ett tag på hemmamatcherna? Är det därför det är sånt tjat? Blir spelarna inte peppade av den tycker jag vi låter bli att spela den😁

KB: En anledning som jag ser för att gå upp är ju att slippa tappa talanger till SHL lag...
Sen har vi ju tappat en del till NHL genom tiderna, men det kan vi som inte komma ifrån på egen hand på samma sätt.

Bad_Brett: Samtidigt kan det väl inte stjälpa oss för att det blir en comeback för låten nu i finalen? Jag vill verkligen inte att dem går tillbaka till att spela den innan varje hemmamatch.

Nu är det dock ett perfekt tillfälle att låta folk sjunga med och komma i stämning innan match. Detta kanske kommer göra att hela sittplats vaknar till liv och håller igång resten av matchen.

Jag har sett väldigt många som skrikit efter den i månader nu. Nånstans är det ju bra att MoDo som organisation ger det som supportrarna vill ha. Vilket inte var fallet för 10-15 år sedan, då ledningen fullständigt sket i varje förslag som kom från fansen.

Tycker vi ska köra MoDos Armé istället ;)

Bad_Brett: Jag har aldrig reflekterat över texten, men när det spelas en match i Hägglunds med mycket folk på plats är den förbannat stämningsfull. Inte då för att låten är särskilt bra, utan för att så många sjunger med och att den är VÅR. Det är ingen gammal låt någon skrivit om texten på eller som förknippas med någonting annat.

Bring it!

KB: Jag älskar också Dylan. Däremot gillar jag inte artister som försöker lista ut vad som har gjort Dylan stor och sedan försöker apa efter det.

Personligen gillar jag när klacken och/eller laget involveras som "Nu tar vi dem", "Den gliden in" eller "Ingenting kan stoppa oss". Bengt Ivan featuring MoDo Hockey & Lumberjacks hade varit coolt.

Eller så hade man kunnat anordna en ny tävling, där det vinnande bidraget spelas in tillsammans med A-laget och Lumberjacks.

Jag kanske raljerar, men som sagt, det känns fel när hymnen är skriven av en person som började intressera sig för ishockey och följa MoDo ett par år efter SM-guldet i samband med att Peter Forsberg gjorde comeback. Hade det rört sig mer om en generisk sportdänga, som "MoDos armé!", hade jag varit okej med det, men "Viljans vackra namn" är uppenbart skriven för att väcka känslor av nostalgi.

Älskar nostalgi-låtar, men just "Viljans vackra namn" fungerar inte för mig. Här är facit på hur man gör det på "rätt" sätt:

Bad_Brett:
Valde mellan denna och Ted Gärdestads himlen är oskyldigt blå men den får bort pga anspelning på Djurgårdsfärg detta blir mitt val men kanske inte funkar för allsång!

JoJo2613: Tycker den är bra också. Men då behöver man göra om några textrader i den. Känns sisådär att sjunga "tar oss mot guldet" när man kämpar om att gå upp till SHL.

Sigge: Ooo en uppdaterad MoDo's Arme. Det hade varit något!

{5647}: Jag har lite asperger när det gäller musik, dvs att när jag känner att den musikaliska ambitionen snarare handlar om att få maximal "bang-for-the-buck" än att skapa ett mästerverk, så sparkar jag bakut. Jag klarar inte av att lyssna på en låt utan att analysera ackordföljden och skalorna, vilket på sätt och vis är extremt jobbigt.

Skulle du dela ut cheeseburgare från McDonalds på Plattan i Stockholm snarare än ostron så skulle du garanterat få bättre uppslutning, men det säger egentligen ingenting om hur god maten är - eller hemlösas kamp om ett bättre liv.

Viskarn: Nej, det närmaste man har kommit att belysa det faktum (dvs biks sviktande form) är väl när man påpekat att mora möjligtvis gjorde ett felval som inte valde bik istället för ssk.

Sen har man väl sträckt sig till att det är något som inte stämmer med BIK (som uppenbarligen har tappat lite av sitt DNA) men man har inte direkt försökt snacka ner DIFs prestation.

Samtidigt gillar jag att kvartarna blev som dom blev (något jag påpekade redan efter kvartsfinalvalen) dvs att det nog i slutändan skulle kunna gynna oss om dif slapp stångas mot ssk eftersom det skulle öka deras chanser att slå ut löven.

Vem vet, kanske visar sig moras val vara helt avgörande för våran del...

KB: nä såklart men vinna och gå upp är som peaken i mina ögon. Vet inte om jag kommer tycka det är så jävla mkt roligare med matchen mot Örebro och växjö

Bad_Brett: Nja, bästa brittiska VM låten är åndå New Order. En bra grupp med en bra låt där man lägger in fotbollsingredienser men med annan text skulle den kunna vara i deras ordinarie reportear, d v s de konstlade inte till det utan följde sitt sätt att spela och sjunga trots att det var en VM-låt.

www.youtube.com/watch?v=Re4aDJL3heA

Bad_Brett: Jag tycker verkligen inte om låten i sig. Den låter oerhört kommersiellt sökande och representerar allt jag ogillar med musik.

Men, jag tycker att You'll never walk alone är direkt urusel. Trots det tycker jag att den är sportvärldens bästa låtar när den spelas inför en match på Anfield.

Det är bara kolla Facebook hur många som ville ha den här låten mot DIF. Det är just gemenskapen, de minnen den representar och att den bara är MoDos som gör det.

Jan-Erik : Säger inte emot. Älskar World in Motion. Bifogar även ett spice pick, nämligen World of Orange fantatiska "Can we kick it - No we can't" från när England missade VM 1994.

Monno: Var inte sån pessimist. Med start säsongen 92-93 gick vi till slutspel varje år fram till säsongen 2008-09 utom 94-95 och 96-97 och det i en serie med 12 lag. Första säsongen handlar det bara om att överleva men sen gäller det att bli ett slutspelslag så då blir det enklare att få till värvningarna, se på Örebro och hur de tagit steg och med dessa har bra värvningar följts. Örebro torde totalt sett ha liknande förutsättningar som vi har.

{5647}: Gerry and the Pacemakers version av "You Never Walk Alone" ligger på samma musikaliska nivå som ett stycke av Richard Wagner. Det är ett musikstycke som sticker ut något oerhört, med dim-ackord, övergångar mellan moll/dur, tonartsbyten etc. Nu är musik subjektivt och vi alla gillar olika saker, men ser man enbart till det musikaliska hantverket är Gerry and the Pacemakers tolkning av You Never Walk Alone något som förtjänar att gå till historien. Jag uppmanar alla att som hävdar något annat att sätta er ner och spela den låten på gehör på piano, gitarr eller annat kompinstrument.

Att hävda något annat blir lite som att hävda att Picasso bara målade kladd och att ett barn hade kunnat göra det bättre.

grimiss: Dessutom har vi inga Modohjörtan i laget likt DIF .
Skulle det börja gå emot sp skiter väl legoknektarna i det.
Vi har spelare som Woods, Bernie, Halloran, Josh, Vela, Brickley, Guden ch så vidare där alla är borta nästa säsong .
Tror inte deras motivation skulle vara särskilt hög, tyvärr

Robin Ztorken L: Du är så snett på det att jag inte ens orkar förklara.

Bad_Brett:
Låten behöver inte analyseras. Den skapar jävligt bra stämning i en nedsläckt arena, det räcker för mig. Vad jag lyssnar på för musik i vanliga fall har inget med saken att göra.

modomille: sorken är den värsta sorten supporter som finns, vågar inte tro på vinst så han laddar för förlust.
"Äh vi kunde ändå inte vinna."

Vi går upp!

modomille: Hur snett menar du?

Robin Ztorken L: Fan vad du snackar skit.

JoJo2613: Vad menar du, förklara!

Robin Ztorken L: vi menar att ditt glas är inte ens halvtomt utan snustorrt

Börja med antidepressiva el nåt, du sprider väldigt mycket negativ energi omkring dig

Robin Ztorken L: "Dessutom har vi inga Modohjörtan i laget likt DIF.
Skulle det börja gå emot sp skiter väl legoknektarna i det.
Vi har spelare som Woods, Bernie, Halloran, Josh, Vela, Brickley, Guden ch så vidare där alla är borta nästa säsong .
Tror inte deras motivation skulle vara särskilt hög, tyvärr"

Allt detta är ju ren skitsnack.
Många av dom du listat upp har ju kontrakt och kommer stanna ifall vi kliver upp. Och kan se några som kanske stannar även om vi blir kvar i HA.
Varför skulle deras motivation vara låg? Bernhardt har ju gått ut o sagt hur mycket han älskar Övik m.m. Tror jag sett intervjuer med dom flesta av namnen och alla nämner om hur bra Övik och MoDo är.
Inga Modohjärtan i laget???????????????????????????????????????? va?????

Ben Perrault: Förklara då, vad för negativt som sägs.
Det är år verklighete, tyvärr.
Vi får kämpa med det vi har, inget mer p inget mindre

JoJo2613: Skrev just det skulle det gå emot har de sitt på det torra ändå.

KB: Jag är så old school att jag vill ha tillbaka Jerry Williams "Git it" när vi gör mål. Den måste ju ha körts i minst 15-20 år vid MoDo-mål?! Något har säkert bättre koll än mig på historia!

Har aldrig gillat Jerka´s musik överhuvudtaget, men det där var liksom "vår" måljingel.

JoJo2613: MoDo´s armé kommer ingen att sjunga med till, skulle inte ens höras med den volymen

Kör viljans vackra namn, och få hela arenan att hålla upp halsdukarna under låten. Ja HELA arenan, även sittplats!

Det är INTE skämmigt eller fjantigt att stötta och sjunga fram sitt lag, även om många i Ö-vik verkar tycka det!

Bad_Brett: Spelar det någon roll vad låtskrivaren har för relation till MoDo eller sporten hockey? Dom största sporthymnerna är väl låtar som inte är skrivna till eller om klubben överhuvudtaget? "You´ll never walk alone" eller "Just idag är jag stark"(även om Kenta var stor Bajen-fan var inte låten skriven om Bajen) eller Proclaimers "Sunshine on Leith" (Hibernians)

Tarasov: Ja den där skulle ju funka kanon för allsång i lyan ;)

Vi ska upp

Confusius: Jag håller i grund och botten med, men som jag försökte förklara är det en rad faktorer som spelar in. För mig är det skillnad när The Poodles spelar in en rockdänga tillsammans med Tre Kronor och när en schlagerlåtskrivare sjunger om hur MoDo-hjärtat aldrig kommer sluta slå, ett par år efter att personen varit på sin första ishockeymatch och ett par år efter SM-guldet.

I Viljans Vackra Namn känns helt enkelt inte äkta. I en låt som "We Will Rock You" så spelar det kanske inte så stor roll, men om det hade framkommit att Eric Clapton hade hittat på bakgrunden till "Tears in Heaven" för maximera skivförsäljningen, så hade den helt enkelt inte vsrit lika gripande.

Sedan är det alltid lite provocerande att musik alltid ska vara subjektivt. Om någon exempelvis skulle hävda att Emil Kåberg är den bästa playmaker Sverige någonsin fått fram, så hade varenda ishockeysupporter varit överens om att det utspelet hade varit löjeväckande. Men om jag däremot hävdar att Alice Tegnér var en extremt mycket mer kompetent tonsättare än Avicii eller Ulf Lundell, så skulle det garanterat bli debatt, trots att klasskillnaden objektivt sett är minst lika stor som mellan Kåberg och Forsberg. Att ens göra jämförelsen med det musikaliska mästerverket "You Never Walk Alone" blir direkt löjeväckande.

För objektivt sett är inte "I Viljans Vackra Namn" någon stor komposition. Det finns ingen teknisk komplexitet, inga överraskningar. Jag hade kunnat förbise detta om det hade varit ett verk av en livslång MoDo-supporter, men inte en utbildad låtskrivare. Låten tjänar ett syfte och det är att den är så förbaskat simpel att vem som helst kan bröla med. Men Lumberjacks bör lägga ribban högre. Löven-supportrarna kör ju exempelvis en variant av I Will Follow Him, som också har en betydligt högre musikalisk kvalitet och komplexitet.

Så för att summera; "I Viljans Vackra Namn" är en tämligen banal och själlös skapelse. Melodin är inte medryckande på det sätt en hockeydänga ska vara ("Nu tar vi dom!", "Den glider in"," "En för alla, alla för en") och texten är skriven av en person som nyss sett sin första ishockeymatch. Hela premissen med låten är att den ska väcka känslor och förena supportrarna i allsång, och det faktum att låten fått fäste visar väl att låtskrivarutbildningen fungerade, men när ambitionsnivån är jämförbar med en medelmåttig barnvisa så kommer jag inte stämma in i hyllningskören.

Här får MoDo en freebie från mig:

Musik: Var bor du lilla råtta?

Heja, heja MoDo, vi är bäst!
Nu ska vi vinna matchen, vilken fest!
Hur många baljor gör vi? 72!
Hur går det för Björklöven? Si och så!

Tänk vilken stämning det skulle bli om klacken tar i för kung och fosterland... gåshud.

« · 2524282 · »