1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482872 inlägg · 4079 ämnen

MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15

« · 1401053 · » Till forumet


Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Isse: Otroligt långa byten på Samuelsson jr igår!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Berka: Det är otroligt viktigt att Axelsson snabbt kommer tillbaks i spel. Med honom finns potential för två vassa uppställningar. Därmed chans till ett slutspel.

Jag har sagt det tidigare, Samuelsson jr håller inte måttet. Tillåts ta toklånga byten och är riktigt seg på skridskorna. Hans status som stjärna har i mina ögon slocknat helt. Passar möjligen i en 4:e lina.

Ledarskapet i Modo verkar vara helt under isen och känns helt korrupt - kalla hem Byström!

(Korruption inkluderar svågerpolitik, nepotism, beskyddarverksamhet, transplantat, och förskingring. Ordet korruption kommer från latin corruptio som betyder ’fördärvat tillstånd’, ’förfall’ eller ’bestickning’.)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
arnio: Vi funderade oxå på varför han matchades så mycket när det visat sig att han tyvärr inte hängde
Med .
Frölunda har även lirat ET som bör ge mer än en sketen träningsmatch mot ett omotiverat gäng.

Det var stor klasskillnad igår och nu har jag sett Modo i en del matcher och jag kan inte se några tendenser på att de kommer bli bättre.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Samuelsson kan ju inte åka skridskor ju. Han hängde inte alls med och man undrar ju hur det kan komma sig att han fick så mycket istid. Vad gjorde han inne i PP hela tiden? Kanske hans pappa vet.

Tydligt annars att Frölunda hade fördel av att ha spelat i tisdags.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson:

Tycker ändå att det känns hårt att peta Nyström som var klart bäst av småttingarna.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson: Jag hoppas på en omkastning till nästa match, inte för att jag tror att vi har en chans men som det såg ut i dag så kommer vi spela as nästa säsong!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Berka: Hade gärna sett det här på Lördag:

Danielsson - Schremp - Hannula
Skröder - Sundström - Hari
Madsen - Andersson - Samuelsson
Hedman - K-fop - Westin

Och som du skriver, det vette tusan om jag inte hellre hade sett Byström ta Samuelssons plats.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
McFire: Byström och hari har jag hellre än samuelsson!
Sett 3 matcher nu och jag har inte sett Samuelsson gjort något överhuvudtaget som gör att han ska spela i 1-2 linan, kanske tom. överhuvudtagetl i A-laget?!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Av första och andra linan, som är de som ska producera måste man kräva mer. Helt klart. Skröder - Susse - Danielsson lyckades inte få någon längd i anfallen, som man är van vid när det gäller dessa.
Hannula - Schremp - Samuelsson var ( som väntat? ) på tok för dåligt, att Samuelsson inte skulle räcka till hade jag räknat med, men att Hannula skulle vara så dålig som idag, det trodde jag inte. Såg helt slut ut och skapade ingenting. Samuelsson var enligt mig en bedrövelse och har som jag tidigare sagt ingenting i en top-2 lina att göra i nuläget. Schremp visar att han har kvalité men behöver ( åtminstonde ) EN kedjekamrat som är värd namnet. I övrigt visade Hedman att han vill ånga vidare, bra frånsett den onödiga utvisningen. OKT & Meyer klart bästa backarna. Madsen och Andersson skapade ingenting på "rätt" sida rödlinjen, Nyström med dem har jag inga större krav på, uppenbarligen har vi bred trupp nog att spela Samuelsson i första och Nyström i 3e linan.
För tunt helt enkelt.
Förbaskat olägligt med Dickens skada får man säga, även om den kedjan knappast vänt på tillställningen helt med tanke på Hannulas insats, kanske den sämsta match man sett honom göra.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Så var man nertagen på jorden igen efter första matchen av 55. Hersley är horribel som vi redan visste, P. Hedin var stabil i försvarszon i jämförelse. Tellan är jag dock inte orolig för. Han kommer bli viktig i vinter, det är jag övertygad om.

Som jag sagt tidigare, nej vi behöver inte Hannula efter hans try-out går ut. Det blir till för Macke och Foppa att leta åt en spelare som rammlar bort från NHL.

Även om Timander inte spelat sina bästa säsonger dom senaste två, så hade han varit en tillgång för dagens Modo.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: Men lugn nu... En styrning framför mål på ett skott hinner du knappt ens reagera på!

Så det handlar nog om 90% tur i såna situationer
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Berka:

Det är verkligen inte omöjligt för en målvakt att rädda när det är trafik framför. Kolla till exempel hur Tim Thomas eller Victor Fasth agerar i dessa fall och jämför med Tellqvist. Det är som natt och dag. Förhoppningsvis är detta något som "Masken" kan hjälpa till att förbättra.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson: fruktansvärt gnäll på herr tell!!!
han var bra idag och tack vare han så slutade de endast 1-4.
första målet är en otagbar styrning upp i taket,
sen är det två skott med trafik framför, omöjligt för en målvakt.
sista är helt otagbart för tellan då FP får på 12:ans slagga i krysset i en sidledsförflyttning.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: Det var faktiskt Poffa jag syftade på nu såg jag, men strunt samma.

Måste dock säga att detta var den sämsta match jag har sett med Tellqvist i Modotröjan, både mot Skellefteå och Pelicans såg han betydligt tryggare och tätare ut. Tror, hoppas och tycker ändå att han borde ha mer att ge.

Överlägset mest oroande måste ju ändå vara att man inte såg några särskilda linjer eller intentioner i spelet, ja förutom den redan intränade "dump-and-no-chase"-taktiken. Det såg likadant ut mot AIK men då trodde (hoppades) man ju att det bara berodde på brist av motivation. Nej man skall inte såga något efter bara andra matchen med alla spelare på plats, men frågorna kring Uffe's egentliga kunnande som hockeycoach kommer ju naturligtvis upp igen..

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson:

Det var väl ändå jag som skrev att Anton skulle få chansen snart?

Men ja, Andersen är mycket duktig. Det visste jag emellertid sedan tidigare, efter att ha sett hur han spelade i VM. Givetvis har en drös inkompetenta journalister ifrågasatt Frölundas målvakter, förmodligen enbart på grund av vad som står i passet.

Personligen gillar jag inte alls det jag ser hos Tellqvist. Som du säger släpper han mycket returer och SER ihålig ut. Det vill säga, även när han räddar så ser man väldigt mycket nät, lite som Mike Morrison. Och det såg ut på ungefär samma sätt när han har stått i Tre Kronor på senare år.

Inte för att det spelar någon roll, för om inte försvarsspelet blir ungefär femhundra gånger bättre, kommer vi förlora varenda match med 3-4 puckar oavsett målvakt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Tror jag kommer gilla Lehtivuori.. han som glider runt där back som lugnet själv. Passar upp lite puckar och gör inte mycket väsen av sig. :)


...nu har det bara gått en match och detta kan bli allt från en frälsare till Sondell nr2.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: När det gäller Tellqvist finner jag dock alla hans returer betydligt mer oroande än att han släppte in tre långskott med tillhörande styrning. Jämför man Tellan med dansken som stod i buren på andra sidan isen så kändes han inte alls lika trygg och förtroendegivande.

Det känns, likt Salle skrev, som att A-fop kommer få chansen ganska snart. Men vem vet, kanske gör Tellqvist sitt livs match när han taggad till tusen återvänder till Hovet? (Kanske spelade DIF dock i globen på hans tid?)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson:

Öhh... Vilken match såg Allehanda egentligen?

Matchens lirare:

1. Joonas Lehtivuori
2. Mikael Tellqvist
3. Ole-Kristian Tollefsen

Patetiskt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Kanske inte världens häftigaste tackling egentligen, men ville lägga upp åtminstone något positivt från matchen.

www.youtube.com/watch?v=fDn64NBkm5o
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine: Schremp är j-t bra kan man konstatera såhär efter 1:a matchen. Det hände saker när han var inne trots att han tvingades kampera med Samuelsson och Hannula.
Samuelsson tog för sig på tok för lite för att få godkänt och Hannula såg tröttkörd ut så fort han klev ut från båset.

Kul att se Nyström ta för sig och vara mycket bättre, rivigare och speedigare än ovannämnda utvecklingsspelare. Även John W visade att han förtjänar sin plats.

Herslev är B-drövlig i egen zon, tom backälskande Sollefteåbor noterade det och han var väl dessutom inne på 3 av målen.


Nä det fanns mycket som kan bli bättre men ha i åtanke att det kunde vara värre.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Så för att summera:

- Tellqvist suger och kommer aldrig vinna en match åt oss
- Ingen av våra backar håller Elitserieklass
- Hannula är värdelös
- Våra juniorer suger
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
bisterfinnen:

Brunt...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett:

Lugn, Hannula hade lite goda intentioner tycker jag. Det kommer! Hoppas att Tolle håller denna nivå hela säsongen, då kan det bli roligt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
bisterfinnen:

Vad har hänt med Hannula? Känns som att han inte varit på isen på sistone.

Tollefsen gör en av sina bästa perioder i MoDo-tröjan. Han har redan hunnit med allt... utom poäng då: Stenhårda tacklingar, perfekta passningar, läckra finter, stabilt försvarsarbete och intensiv forechecking.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
bisterfinnen:

Hyfsad pp-statistik för AIK :)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
bisterfinnen:

Nu ska vi se det beryktade pp:t
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
supertrött:

Tycker det ser hyfsat ut!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Såja ! Susse målar direkt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine:

Hahahaha. Detta blir bara roligare och roligare.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Dicken har fått en ny bild :)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nu börjar ångesten komma! Ska detta bli ännu en säsong med många sömnlösa nätter?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine: Sockan och Tellan har ju galler i sina masker. Så 4 galler. ;-)




Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson: Sjuk? Skadad?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Nikki Nine: Var är Jens Westin??
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Salle: Tror inte Nyström har galler och Westin har det väl inte? Men fyra juniorer :-)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
4 st galler om jag räknar rätt. Och inte en enda romare...
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Salle:

Skröder-Sundström-Danielsson
Hannula-Schremp-Samuelsson
Madsen-Andersson-Nyström
Hedman-Forsberg-Westin

Tollefsen-Meyer
Lehtivuori-Pöck
Ahnelöv-Hersley
Byström
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Berka: Apropå utan dess like

Referee(s)    Patrik Sjöberg, Thomas Forsström
Linesmen    Daniel Persson, Anders Ahlström
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: Ryno platsade inte och förmodligen var det för att han inte tillförde mer än vad en junior kan göra. Häggström i all ära, men han var faktiskt för dålig för att tillföra någonting. Han hade för dåligt spelsinne för att vara duktig nog defensivt och förutom ett grymt skott utan potens i anfallsspelet. Han hade med Hari, Samuelsson och de övriga juniorerna bara blivit en bromskloss (precis som Ryno och därför fick Ryno inte förlängt).

Timander är en annan sak och jag förstår inte riktigt varför han inte fick ett bättre erbjudande. Förmodligen ligger det mer än bara kvalitét på isen bakom?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Paddan: ah, barnarbete utan dess like ;)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Berka: Den använder mina sjuor för att mäta upp skolgården på geografilektionerna
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson: Vart är publiklinjalen?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Wayne Gresky: Kopierade bara mitt inlägg från LJ-forumet, skrivet i slutet av augusti.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Gustafsson: Jag vet inte hur länge du filat på inlägget, men Eddie Larsson och Johan Ryno är ju redan borta sedan en tid.

Kontrakt är så lite värda idag. Det kan finnas uppsägningsklausuler, KHL-klausuler osv. Det räcker med att en spelare gör bra ifrån sig för att någon NHL-klubb ska ta chansen. Montreal måste t ex skriva kontrakt med Westin om de vill behålla rättigheterna.

Visst finns det många frågetecken inför framtiden. Det är därför jag gillar juniorsatsningen som förhoppningsvis kan fylla några av luckorna.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: Håller med dig, kan bli en väldigt jobbig silly nästa år också.

Såhär ser kontraktsläget ut nu:

Målvakter:
#1 Anton Forsberg, t.o.m 13/14
#32 Mikael Tellqvist, t.o.m säsongen 11/12 + 1

Backar:
#2 Jens Westin, t.o.m säsongen 11/12
#3 Joonas Lehtivuori, t.o.m säsongen 11/12
#8 Patrik Hersley, t.o.m säsongen 11/12
#22 Thomas Pöck, t.o.m säsongen 11/12 +1
#34 Freddy Meyer, t.o.m säsongen 11/12
#51 Jonas Ahnelöv, t.o.m säsongen 12/13
#53 Eddie Larsson, t.o.m säsongen 11/12
#55 Ole-Kristian Tollefsen , t.o.m säsongen 11/12 +1

Forwards:
#10 Per-Åge Skröder, t.o.m säsongen 11/12 +1
#13 Fredric Andersson, t.o.m säsongen 12/13
#16 Johan Ryno, Tryout-kontrakt
#17 Morten Madsen, t.o.m säsongen 12/13
#19 Rob Schremp, t.o.m säsongen 11/12
#24 Niklas Sundström, t.o.m säsongen 11/12
#25 Anton Hedman, t.o.m säsongen 11/12
#26 Kristian Forsberg, t.o.m säsongen 11/12 +1
#31 Dick Axelsson, t.o.m säsongen 11/12
#35 John Westin, t.o.m säsongen 12/13
#33 Mika Hannula, ännu osäkert, max t.o.m 11/12
#39 Per Svartvadet, t.o.m säsongen 11/12
#40 Janos Hari, t.o.m säsongen 11/12
#44 Nicklas Danielsson, t.o.m säsongen 11/12
#?? Måns Krüger, t.o.m säsongen 12/13

Tränare:
Ulf Samuelsson, t.o.m säsongen 12/13

Assisterande tränare:
Peter Andersson, t.o.m säsongen 12/13

Målvaktstränare:
Maciej Szwoch t.o.m säsongen 12/13

Följande spelare kan vi alltså med säkerhet räkna in även för nästa säsong:

Anton Forsberg

Jonas Ahnelöv

Fredric Andersson
Morten Madsen
John Westin
Måns Krüger

Följande spelare har 12/13 som ett optionsår:

Mikael Tellqvist

Thomas pöck
Ole-Kristian Tollefsen

Per-Åge Skröder
Kristian Forsberg

Följande spelare kommer alltså kanske inte spela i Modo säsongen 12/13:


Mikael Tellqvist

Jens Westin
Joonas Lehtivuori
Patrik Hersley
Thomas Pöck
Freddy Meyer
Eddie Larsson
Ole-Kristian Tollefsen

Per-Åge Skröder
Johan Ryno
Rob Schremp
Niklas Sundström
Anton Hedman
Kristian Forsberg
Dick Axelsson
Mika Hannula
Per Svartvadet
Janos Hari
Nicklas Danielsson

Hur många är egentligen realistiskt att tro skall förlänga?

Axelsson, Schremp och Tollefsen vill till NHL.
Tellqvist, Herlsey, Hannula, Danielsson, Hedman och Hari har inga egentliga band till klubben.
Lehtivuori, Pöck och Meyer kan lika gärna dra utomlands igen.
Sundström och Svartvadet (om man nu någonsin spelar hockey igen) lär väl nästan sluta.

o.s.v. o.s.v

Elva nya spelare och tre tränare i år. Jag är rädd för att vi kommer få se något liknande på spelarfronten inför nästa säsong också.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: Hägga ville väl bort för att utvecklas om jag fattat rätt ? Eller var det tjejen som skulle plugga i Lund som gjorde att han drog?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Bad_Brett: Den röda tråd Näslund pratar om agerar han i vart fall inte efter. Bortsett från F Andersson kan alla andra nyförvärv sorteras in under en av de följande kategorierna:

*Strulputtar

*Utnyttjande av transatlantiska kontakter

*Juniorer

Allt annat snack om spelare som vill till NHL och så vidare är, just det - bara snack. Själv har jag inte sett en minut hockey och har ingen uppfattning om Näslunds strategi kommer att bli lyckosam eller ej. Dock finns det väldiga tydliga för- och nackdelar med varje del av strategin. Hoppas att fördelarna överväger.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Hasse Andersson ställer ledande frågor till Nicky D.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - Frölunda 2011-09-15
Berka:

Det man kan fråga sig är om det trots allt inte hade varit smart att försöka behålla spelare som Timander och Häggström. Jag vet att man vill generationsväxla, men samtidigt har man ju värvat väldigt kortsiktigt. Hade man till exempel inte kunnat hitta en plats åt Hedman som behöver en nytändning?

I min värld känns det väldigt märkligt att man skeppar iväg spelare Häggström för att sedan ta in Ryno. Ena sekunden snackas det om vikten att ha en kärna från bygden, i nästa sekund ska man bli en främlingskoloni, som huvudsakligen skall tjäna som en spångbräda för lata talanger som vill komma till NHL.

Jag vill vara tydlig med att jag inte tycker att Häggström eller Hedman för den delen är speciellt bra spelare, men de hade varit billiga i drift och jag är övertygad om att ha de båda hade klarat av att bli petade utan att gnälla. Timander var dålig förra säsongen, men hur mycket bättre är Ahnelöv och Hersley? Och kommer dessa verkligen stanna i MoDo i många år framöver? Jag tvivlar.

Alla pratar om "den röda tråden", men jag har svårt att se den i dagsläget, mer än att man gör en helhjärtad satsning på spelare som sägs ha dålig attityd och träningsvilja.

Känslan jag får är att de har en enorm övertro på hur saker å ting sköts i NHL och att de någonstans tror att spelarna ska kunna fungera ungefär som ett AHL-lag, där spelarna sliter som djur för att bli uppkallade till NHL. Men den stora anledningen till att en spelare som Dick inte redan är stjärna i NHL, är just för att han inte var villig att slita som ett djur i AHL. Så varför skulle det bli annorlunda i MoDo?

Det som man har gjort riktigt bra, är att man har fått in många unga lovande spelare, som Samuelsson, Hari, Krüger, etc. Men konceptet med att skicka iväg dussinlirare från bygden för att istället värva dussinlirare från Stockholmstrakten, förstår jag mig inte på.
Kommentera

« · 1401053 · »