1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530289 inlägg · 4121 ämnen

MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta

Sv: MoDo Hockey - HV71 2023-11-04 Borta
Smurfen: Skeppa hit och dit skrivs så klart i affekt. Nästan omöjligt att skicka spelare och gå plus, förutom Marenis då.

{9315}: Tycker det är på tok för tidigt än att säga att bi ska skeppa någon i 1a. Dem har ju typ spelat totalt 5 matcher ihop. Tror vi gör det klokt att vänta några veckor efter uppehållet innan vi dömer. Detta uppehåll kom väldigt lägligt för oss då kan de 3 öva på att spela ihop.

{9315}: 👏👏

Smurfen: hinken har dessutom otaliga gånger sagt att det inte kommer bli nån förändring i truppen, så det är detta gäng som ska göra det.

jag tolkar hans kommentarer i dagens tidning att kraven kommer skruvas upp nu efter uppehållet.

Förstår inte grejen med att vi hela tiden skall skeppa iväg spelare om dom inte öser in poäng, precis som nån skrev i ett tidigare inlägg , Hur lätt är det att få in någon bättre å mer prisvärt än det vi har ??

erjo: Hellre att Ranta sticker i så fall. Oregano kan iaf hålla sig framme och peta in puckar i viktiga lägen. Medan Ranta är en brunkare med ett uselt skott

SPOODI: det är lite döfött att försöka bli av med någon ändå, vem ska plockas in annars?

nej han får köra på nu under uppehållet och så får vi ge det ett gäng matcher efter det och se om det rör sig framåt. mdoo behöver det

erjo: men lägg av. Han har kvaliteter han kommer bli bra.

{9315}: kanske att O’Regan kan få separationsångest när han träffar sambon och att man kommer överens om att bryta. Hade varit för bra för att vara sant dock.

Saleva: skulle väl bara missa två dagar? missar ett träningspass enligt hink

Tarasov: snabbkoll, 277 skott, 20 mål, 7,2%

{9315}:
Synd då att Oregan torde vara borta större delen av uppehållet.

{9315}:
Vad är skottprocenten över 10? Över hela säsongen ligger den på 10 vilket är rätt bra. Skulle snarare vilja ha någon procent till på målvakterna.

{9315}: tillägg från hinken i frågan

Känner du att ni har förbättringspotential? Den tänkta förstakedjan har fortfarande inget riktigt stäm.

– Toppspelare måste vara bäst över tid, så är det i varje lag. Nu är inkörningsperioden gjord och nu får vi träna bra och då är min förhoppning att det ska stämma bättre framöver.

– Jag förväntar mig inte att de ska göra massor av poäng varje match, men jag förväntar mig heller inte att de ska gå minus i matcherna.

Trilske: ja, dom avgjorde och det var väl på tiden :)

jag hade kunnat ha lite överseende med dom om dom var en kedja som flyttade pucken från försvarszon till anfallszon eller helst börjar i anfallszon och stannar där, men siffrorna igår är brutala. 5-15 för oregano i fenwick, 4-15 för roma och 7-16 för ranta. där är dom överlägset sämst som forwards. ögontestet säger samma sak, när hv fick tryck framåt var ofta den kedjan inne, någon variant av den åtminstone. fenwick för dom som inte vet är chanser för och emot i spel fem-mot-fem minus täkta skott. se länk för siffror

min enda förväntning på dom, framför allt roma men även oregano, är att dom leder laget offensivt. det är därför dom är här. dom ska skapa mer farligheter framåt än bakåt (åtminstone mycket mer chanser framåt!) och i romas fall vill jag också se att han gör någon medspelare bättre. han måste inte ligga i toppen av poängligan så länge som han hänger med i ett rimligt tempo och hans kedja är ett hot mer än en gång per match. som det är just nu litar jag mer på josh och sams kedjor om modo ska jaga mål och målbilden måste vara att romas kedja gör det den har betalt för.

med det sagt, som jag sagt förut, så har dom en jättechans nu att träna ikapp och försöka hitta något, för om modo får igång roma och/eller oregano så kommer det bli en bra säsong.

(vet inte om hvs stjärnor är något vi vill jämföra med)

Steken84: pp är inte så dåligt, åtminstone inte utfallsmässigt, som folk gör det till. faktiskt en av grejerna offensivt som fungerar. kopierar in mitt inlägg från igår:

pp, ja, siffrorna är dåliga, men jag vet inte om det är så dåligt ändå, känns som det finns mer bakom siffrorna. om vi kollar sista fem (blir sex st med hv)

frölunda: 0%, men bara 1 PP
luleå: 50%, gjorde mål i 2 av 4 PP
fbk: 0%, fyra PP (här kunde vi önskat mål. ett av PP kom med 13 sek kvar av period 2 om man vill tro på teorin att det är svårt att börja en period i PP)
oskars: 33%, mål i 1 av 3 PP
växjö: 0%, men bara 2 PP (ett PP kom med 9 sek kvar av period 2)
hv: 100% (1 PP)

luleå och oskars tycker jag det är bra siffror, växjö och frölunda var det antagligen för lite pp, klart att det går att ha 100% i pp men det är svårt, då är man jäkla effektiv, det är mot fbk som jag tycker att det borde varit tillräckligt med speltid i pp för att göra åtminstone ett

snittet senaste sex matcherna som det blev nu med hv-matchen är på 26,6% (4 mål på 15 chanser) vilket sett över en hel säsong hade placerat modo femma.

(tog bort ett stycke om att det går snabbt i ppbp-ligan för jag har inte räknat om hur det skulle se ut efter igår)

M Horava: Vi skulle behövt en Smejkal i förstakedjan. En stor jobbig jävel som trycker sig in på mål. Det funkar inte att ha två vingar som är svaga i närkamper och duttar med pucken

Gusse: Det saknar jag i MoDos förstakedja: -Någon som driver in på kassen och är jobbig framför mål. Mot Frölunda var det mycket alibiskott utifrån, pausfinter på blåklinten eller bakom förlängd röd. Andrakedjan har både Aagaardh och Dickinsson som tar sig in framför mål. Tredje- och fjärdekedjan dumpar mycket puck och jagar i sarghörnen. Frölunda var bättre på att få in en gubbe framför mål och skymma och stöka.

KB: D. O’Regan - M. Ruohomaa - T. Niederbach
Luktar mycket spel utvändigt. Ingen som tar kampen vid målet och hur klarar dom sig defensivt? Men jag testar gärna.

Silly: isåfall ska jag göra som Annie Lööf och äta upp min sko, för det finns inte en sportkeps, såvida vi inte plockar in shl’s bästa center.

Ska väl tilläggas att det finns mer att önska gällande modos powerplay och måste till en uppryckning i special teams efter uppehållet. Uppställningar?

erjo:

Jag väljer och tro på att Ranta kommer bli en toppspelare hos oss inom 2 säsonger.
Bättre spelare än honom har det tagit en lång stund för att komma in i SHL spelet...

{10015}: stark vinst över topplaget Almtuna! LP o Kilpinen bakom alla målen, 3-1 !

Trilske: Ranta har inte potentialen att bli en spelare för en förstakedja, han är på tok för speldum för det. Han har dock potentialen att bli en riktigt bra spelare för en tredjekedja om han insåg vad han var bra på.

Sigge:

Ja, jag vet inte, kan ju vara en ny macmaster från hinkens sida. Men känns ändå som att Ranta har en större x-factor över sig och dessutom framtiden för sig.

Men han är ju i gott sällskap i den där "skottprocentslistan", idel toppspelare i ligan som inte fått det att lossna ;-)

Trilske: Ruohomaa kommer bli bättre och bättre. Han har det i sig att vara en ledande spelare vilket man inte kan säga om Ranta. Han är en tredjekedja spelare på sin höjd

{10015}: Hyfsat händelserik andraperiod för J20 mot Almtuna, om man säger så haha. LP borde ju krypa närmare en ny chans i A-laget.

{9315}:

Dom dominerar inte, men avgjorde t.e.x. matchen igår.

Ruohomaa håller sig ju dessutom framme och är snubblande nära på att ge oss 3 pinnar, i stort sett den enda "a-chansen" under matchen igår.

Iblans känns det som att förväntningarna är lite väl högt ställda även om Ranta, naturligtvis, inte levt upp till förväntningarna.

Jämför med HVs ledande spelare som inte var i närheten av något av detta igår, totalt iskalla.

{5647}: jag har lite mer överseende med theo än många andra av dom som ska vara producerande. för mig är han inte bra nog, än, för att vara drivande i en kedja likt förväntningarna jag har på roma, oregano och kanske lite lite grann på sampo (men där var förväntningarna fel från min sida uppenbarligen), men han skulle nog klara av att vara trea eller kanske tvåa i en fungerande kedja. en riktig sniper och en roma som spelar på nivån vi hoppas på och verkligen driver spelet framåt, exempelvis.

känner honom inte, men 21 år, förväntas spela i en förstakedja och producera, går åt skogen istället och kedjan är en belastning för laget. hoppas och tror att ledarna tar hand om honom. jag tror han kan explodera i rätt omgivning men omgivningen finns inte i modo idag. lite samma lika som sampo även om han plockades hit för att vara en producerande spelare, men kanske släpper lite om han inte känner att han måste producera? vi såg hur glad han blev när han äntligen fick göra mål

jag vet inte. det är en skit sits eftersom att nästan alla av dom ledande spelarna inte kommer upp i nivå, så dom kan i sin tur inte hjälpa spelarna som ska bidra sekundärt.

{5647}: Han behöver nog hitta en identitet. Skulle behöva väldigt tydliga riktlinjer, en tydlig roll.

{10015}: Det är som att han vill för mycket. Han spelar väldigt sällan enkelt, utan letar avgörande dribblingar och passningar hela tiden. Han måste bli mycket bättre på att värdera situationer. Ibland får det bli sarg ut, icing eller ett pass som inte alls är hotande framåt.

{9315}: förra hösten (innan skadorna) dagdrömde jag hur roligt det skulle vara att se förstakedjan i shl.

... det är det bevisligen.

KB: Förstår inte vad det sitter i med Niederbach.

{9315}: Bernhardt, Rundblad och förstakedjan plus till viss del Niederbach som underpresterar kraftigt. Ser ju bra ut i övrigt om det där håller i sig.

Heyerdal:
Svårt att tro att det skulle bero på sjukdom. Mer en svacka plus att han överpresterade i början säsongen.

{5647}: håller med om Walli, väldigt blek kanske dras med något virus, tycker han kan få bli trettonde några matcher.

Sigge: tittade för lite skojs skull hur det ser ut med poängsnittet för våra spelare och vad dom skulle få för slutpoäng om det håller i sig, all data från eliteprospects egna uträkning

woods 42
mikkel 36 (23 mål!)
dickinson 33
walli 30
sam 27
ranta 22
oregano 22
södergran 20
roma 20
niederbach 13
ejk 13
ap 3
sebbe 3

mina egna funderingar: woods, mikkel och josh har väldigt respektabla siffror, siffror som definitivt är topp sex i vilket shl-lag som helst, och om mikkel gör 20+ mål... det vore verkligen oväntat och superbra. walli, sam och södergrans snitt kommer dala, där lever dom fortfarande på första matcherna. tror sam kommer klara sig bättre än walli och södergran.

näsen 27
rubins 20
brickley 19
runblad 17
bernhardt 17
berg 10
folin 3

mina egna funderingar: hade varit grymt om det var 5 backar med 17 poäng eller mer på en säsong.

såpass tidigt fortfarande att det inte går att göra några egentliga förutsägelser men det är 11 dagar till nästa match...

M Horava: Skulle gärna se ett 200kg+ backpar med Rubins och Brickley. Dom skulle bli seriens tyngsta backpar och sjukt jobbiga att möta. Rundblad ska ner i hierarkin om han fortsätter vara loj och dutta med pucken

Frisco: ja, du har rätt. Rundblad/Berg är femma och sexa i min Rangordning just nu och där Berg är femma..
Jag vill helst inte rucka på backuppställningen. Jag vill bara att man tar Rundblad i hampan så att han fattar att han ska vara bäst varje match, varje byte både i kämpa och i skills. Han är kapten och ska visa på isen hur man gör. Då
duttar man inte eller slår blindpass. Kravbilden på honom måste förtydligas.

KB: skulle tro att man ger det en chans med kedjorna som avslutade matchen igår, när theo och sampo bytte plats. inte övertygad om att det kommer att funka men det är väl åtminstone mer än en veckas träning tillsammans, vet inte hur mycket dom kommer vara lediga, och ingen ska på landslagsuppehåll? eller kör danmark och lettland nånting? hur som helst finns det tid att jobba på detaljer

en del av mig har funderat på hur det hade sett ut med sebbe eller ejk tillsammans med roma och niederbach. kommer nog inte att produceras bättre men kanske lite bättre defensivt. har ingen aning om hur man ska ställa upp i övrigt dock, så vi kör på det man slutade med igår tycker jag.

{5647}: Så har jag resonerat tidigare också. Tycker just Ranta har stått för mycket av duttet på sistone utan att för den delen stå för någon tyngd. Niederbach är snabbare i tanken.

Tredje kan behöva någon sorts injektion också.

Helst av allt vill man ju att nuvarande konstellationer rycker upp sig med lite uppehåll. På pappret gillar jag ju hur man tänkt.

M Horava: vad sägs om Rundblad/Brickley och Rubins/Berg. Senare paret kan smälla på i försvarszon. Rundblad/Berg lockar inte.

O’regan åker alltså tillbaka till USA nu för någon bebiskoll. Undrar om inte underpresterandet handlar mycket om att de väntar bebis snart…

M Horava:

Förberedde själv en avatar under den tiden bara för att gå emot strömmen, men laddade aldrig upp den.

"Bring In Brickley"

Smurfen: Hade jag varit Karlin hade jag flyttat Rundblad till tredje backpar och låtit Brickan spela med Rubins. Tycker att det blir för mycket dutt med Rundblad just nu och särskilt när han är inne med Rouhomaa&Co

{5647}: Jag skulle kunna tänka mig Weinhandl med Rouhomaa och Nieder. :-)

M Horava: Brickley hade mest speltid av alla igår !

👊👊👊👊👏

KB: Vill ha Ranta med Nieder och Ruohomaa. Mycket för att få lite tyngd och fart dit. Det blir nog alldeles för duttigt med tre puckhållare som gärna drar ned tempo i alla kedja.

Walli känns rätt iskall igen.

hompa90: Sjukt ändå att Brickan är så jäkla bra. Forumet var ju inte jätteimpade av värvningen för ett år sen om man säger så..

Han är ju en helt annan back än vad jag tänkte om honom sen han kom från VVIK

Sen gillar jag ju att han har lite hockeyfrilla. Det känns stabilt.

M Horava:

D. O’Regan - M. Ruohomaa - T. Niederbach
R. Woods - J. Dickinson - M. Aagaard
J. Södergran - S. Vigneault - S. Ranta
S. Ohlsson - A. Pettersson - E. W. Walterholm
E. J. Karlsson

« · 2594865 · »